نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

آرشیوماهانه

آرشیو مقالات نویدنو

آرشیو

فروردین 95

اسفند 94

بهمن 94

دی 94

آذر 94

آبان 94

مهر 94

شهریور94

مرداد 94

تیر 94

خرداد 94

اردیبهشت 94

فرودین 94

اسفند 93

بهمن 93

دی 93

آذر 93

آبان 93

مهر 93

شهریور 93

مرداد 93

تیر 93

خرداد 93

اردیبهشت 93

فروردین 93

اسفند 92

بهمن 92

دی 92

آذر 92

آبان 92

مهر92

شهریور92

مرداد 92

تیر92

خرداد 92

اردیبهشت 92

فروردین 92

اسفند 91

بهمن ماه 91

دی 91

آذر 91

آبان 91

مهر 91

شهریور 91

مرداد 91

تیر91

خرداد91

اردیبهشت 91

فروردین 91

آرشیوسال   1390

آرشیوسال    1389

آرشیو سال   1388

آرشیو سال   1387

آرشیو سال   1386

آرشیو سال   1385

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

شماره 850-  

1395/02/29

برزیل :بیانیه دولت انقلابی کوبا

برگردان : مهرگان

آن چه در برزیل رخ داد بخشی از حمله متقابل ارتجاعی از سوی امپریالیسم و الیگارشی علیه دولت های انقلابی وترقی خواه در امریکای لاتین و کارائیب است ، که صلح وثبات کشورها را تهدید ، اعلام امریکای لاتین وکارائیب بعنوان منطقه صلح ، امضا شده از سوی سران کشور ها و دولت های منطقه در طی همایش دوم سلاک(CELAC)(جامعه کشورهای امریکای لاتین وکارائیب) ، برگزار شده در سال 2014 در هاوانا را نقض می کند.

1395/02/29

دیوید هاروی در «به عبارت دیگرِ» بی بی سی

گفتگو با احمد سپیداری

به نظر من، این دیدگاه که سیر تاریخی طی شده توسط کمونیست ها به علت عدم درک صحیح از مارکس، به این یا آن شکل پیش رفته و با شکست مواجه شده، و این نتیجه گیری که گویا میلیون ها کمونیست و ده ها هزار مبارز جان برکف در پراتیک های سیاسی حیرت انگیز و هزاران آکادمیسین و روشنفکر چپ در طی ده ها سال شعور درک مارکس و مارکسیسم را نداشته اند و فقط ما که ظاهرا باید «تافته جدا بافته ای» باشیم، می توانیم مارکس را بفهمیم، دیدگاهی ایده آلیستی، نادرست و مخرب است.

1395/02/28

کودتای پارلمانی ، راهکار جدید جناح راست امریکای لاتین  

 پابلو ویوانچو – برگردان : هاتف رحمانی

در طی دهه ، چپ امریکای لاتین پیش رفت ، جناح راست منطقه راهبرد (استراتژی) متفاوتی را برای مقابله با این روند اتخاذ کرد . در حالی که در کشورهای بسیاری چپ ریاست جمهوری را کسب می کرد ، در این کشور ها بخش قانون گذاری تا حد زیادی تحت کنترل حزب های سنتی ( و عموما دست راستی) باقی ماند. فراتر از تدارک تعادل در قدرت بخش اجرایی ، قانون گذاران تحت کنترل مخالفان استفاده از مجلس را بعنوان ابزاری برای سرنگون کردن رئیس جمهو های منتخب آغاز کردند.    

السالوادور دولت کودتای برزیل را به رسمیت نخواهد شناخت 

برگردان : مهرگان

دولت کودتای برزیل ، تنها با اعلام حمایت آشکارموریسیو مارسی آرژانتین به صورت فزاینده ای منزوی می شود .

 سالوادور ساتچز سرن رئیس جمهور ال سالوادور روز شنبه اعلام کرد که دولت آلسالوادور  نباید دولت کودتای میچل تنر رئیس جمهور تحمیلی سنا در برزیل را به رسمیت بشناسد .

وقوع کودتای دولتی در برزیل

بیانیه حزب کمونیست فدراسیون روسیه 12مای 2016

برگردان : م . چابکی

تصمیم از سوی کارزار قدرتمند سنا برای بی ثباتی اوضاع اقتصادی وسیاسی در برزیل اتخاذ شد . ما باردیگر شاهد "انقلاب رنگی" از سوی امریکا برای برقراری حاکمیت خود در کشوری هستیم که رئیس جمهور آن منافع مردم را فراتر از منافع انحصار های امریکایی قرار داده و سیاست های اقتصادی واجتماعی را در کشور خود هدایت می کند.

نیکولاس مادورو: " ویروس کودتا" می تواند به امریکای لاتین باز گردد

برگردان : هاتف رحمانی

مادور در سخنرانی جمعه شب در تلویزیون دولتی گفت " واشنگتن در حال فعال کردن اقدام هایی به درخواست راست فاشیست ونزوئلا است ، که با کودتا در برزیل تشویق شده اند ." او گفت که " ویروس کودتا" می تواند به امریکای لاتین باز گردد .

تجارت با رای مردم و سرنوشت اصلاحات در ایران

منوچهر مهرآیین

حرکت به سمت عقلانیت،‌در واقع  اسم رمز عبور از اندیشه ها و نظرات مندرج در نامه مهدی کروبی و حرکت به سمت تعدیل اصلاحات در حد برنامه های دولت حسن روحانی است. اشاره تاجرنیا به ضرورت پرهیز از اقدامات رادیکال نیز قاعدتا انتقاد از پایداری رهبران جنبش سبز در جریان کودتای سال ۸۸ و مواضع امروزین آنها در به چالش کشیدن حکومت است.

درسی که از دونالد ترامپ آموختم

نورین هرناندز- برگردان : هاتف رحمانی

ترامپ به خاطر آن ها عصبانی می شود . او همان چیزهایی را که آن ها جرات گفتنش را ندارند با صدای بلند اعلام می کند. اهمیتی ندارد اگر حمایت کننده های او  درک نمی کنند که او چه جوری امور را تصحیح خواهد کرد ، چون در قدم اول نمی توانند درک کنند که امور چگونه این چنین درهم شکسته شده است . ترامپ با مطرح کردن اتهام  به جای ارائه راه حل به این نا امیدی خوراک می رساند . 

فرازمندی استعمار نو

میخائیل کچینف – برگردان: شهریار قاسمی

کاهش تولید به نوبه خود به سمت سیل سرمایه مالی غیر مولد می رود که به موج جدیدی از بحران ها دامن می زند. برخلاف بحران های اقتصادی، که دارای مکانیزم خروج اتوماتیک از بحران هستند ، بحران های مالی، دارای منبع دائمی ایجاد بصورت ترکش کنترل نشده  حباب های مالی می باشند .

بر اندازی یک دولت با آبجو: ترامپیسم در امریکای لاتین

ماریا پائز ویکتور  برگردان : مهرگان -

کالایی که در این جنگ اقتصادی کلیدی است آبجو پولار است . ابجو پولار یکی از 10 بهترین آبجو ها در امریکای لاتین ارزیابی می شود . او به تعطیل کردن تولید آبجو تهدید می کند چون دولت ، که مبادله ارز را کنترل می کند ، دلارهایی را که او می گوید برای وارد کردن جو نیاز دارد به او نخواهد داد .  مندوزا تهدید می کند در صورتی که دولت دلارهای درخواستی اورا ندهد ، 10.000 کارگر را اخراج  علاوه بر آن 300 شغل غیر مستقیم را تعطیل نماید . این کار درخواست باج سبیل خوانده می شود.

جنگ جهانی سوم شروع شده است

نوشته: پل کریک رابرتس - برگردان: آمادور نویدی

مدت هاست که جهانی سوم آغاز گشته است. ولی هنوز نمی دانیم چه مدت زمان لازم است تا این که به صحنه داغ آن برسیم؟

 واشنگتن اکنون یک جنگ اقتصادی، تبلیغاتی و روانی را علیه چهار عضو از گروه بکوک پنج کشور معروف به بریکس – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به راه انداخته است.

شماره 849-            1395/02/16

یکی آتش می افروزد ، دیگری آن را باد می زند

موضع به اصطلاح"چپ اروپایی"در رابطه بامسئله مهاجرت

الیسئوس واگناس – برگردان : هاتف رحمانی

در سخنرانی بیش از 1000 کلمه ای خانم زیمر شما کلمه های امریکا و ناتو را نخواهید یافت ، و در باره موضع اتحادیه اروپا و قدرت های ذکر شده در بالا در رقابت هایشان با دیگر قدرت های سرمایه داری ، مانند روسیه ، بر سر نفت ، گاز طبیعی ، مسر های لوله های نفتی و دیگر مسیر های انتقال ، بر سر تقسیم بازار ها چیزی نخواهید خواند.

بیانیه هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق در باره اخرین تحولات 

برگردان : مهرگان

اصرار برخی از بلوک های برتر حاکم بر ادامه سیاست تقسیم قدرت و توسل به تعویق و عدم وفاداری به وعده ها و ضرب الاجل ها ، سبب مستقیم شعله ور شدن خشم ورنجش اعتراض کننده ها شد ، و آن ها را وادار به ورود به منطقه سبز کرد . این امر در صورتی که هدف های صادقانه و پاسخ سریع به خواست های قانونی توده ها وجود داشت ، و اگر گام های جدی از سوی پارلمان و دولت برداشته می شد که حاکی از رویکرد جدی به حرکت در مسیر اصلاح واقعی و قراگیر بود می توانست قابل اجتناب یاشد .

توضیح ضروری : متاسفانه باز هم با بلای نا غافل "ویروس" مواجه شدیم که  با آسیب به بسیاری از اطلاعات کامپیوتر هایمان عملا حضور ما را در بزرگداشت اول ماه مه ، جشن زحمتکشان کم رنگ کرد . با شادباش اول ماه می به همه زحمتکشان از اشکال ناخواسته ای که پیش آمد پوزش می طلبیم.

اعلامیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، به‌مناسبت اولِ ماه مه:

رشد اعتراض های کارگری، در سراسر کشور، نسبت به بسته شدن واحد های تولیدی،‌ نسبت به پرداخت نشدن دستمزدهای به تعویق افتاده، ‌نسبت به افزایش چشمگیر قرار دادهای موقت و همچنین تلاش های بی وقفه رژیم برای تغییر دادن قانون کار به ضد منافع کارگران،‌نمونه های روشنی از پیکار فزاینده طبقه کارگر ایران در مقابله با رژیم سرمایه داری حاکم بر ایران است.

وظایف و چالش‌های جنبش کارگری در مرحله کنونی جمع‌بندی کوتاه از مبارزات یکساله جنبش کارگری و سندیکایی میهن ما

مبارزات اعتراضی کارگران و زحمتکشان ایران برای دستیابی به حقوق حقه و بدیهی خود گرچه به‌صورت پراکنده و همراه با ضعفِ سازماندهی بوده و هست، اما با این وجود نشانگر افزایش و گسترش اعتراض ها بر بستر عینی نارضایی عمومی از سیاست‌های اقتصادی – اجتماعی ضدمردمی رژیم ولایت‌فقیه و به موازات آن رشد و ژرفش آگاهی طبقاتی است.

بال پرواز..

رحمان

 

نگاهی نمادین از برگزاری جشن اول ماه مه زحمتکشان سراسر جهان

هوا..

آبستن ابرهای متراکم،

و باران بی دریغ،

 بر زمین تشنه می‏بارد

درخت‏ها و گل‏ها سیراب خواهند شد

عمر من اما، دراز بود

که ماه مه را،

از اردیبهشت انتظار می‏کشم

مارکس و لنین کجا هستند زمانی که ما به آنها نیاز داریم؟

نویسنده: پل کریک رابرتس - برگردان: آمادور نویدی

اقتصاد دانان سرمایه داری امروز به مراتب ناکارآمدتر از دوران مارکس هستند. در طول دو دهه گذشته اقتصاد دانان غربی به هیچ کسی بجز کلان سرمایه داران خدمت نکرده اند و توده های استثمار شده، تسلیم استثمار آن ها شده اند. پس مردم غرب مانند برده هستند.

هوشیاری انقلابی در استفاده از رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی!

 سیامک

 روزانه هزاران رویدادهای  مختلف در جهان اتفاق می افتد و فقط قطره یی از این اقیانوس کبیر به عنوان خبر از فیلترهای بنگاه های  امپریالیستی می‌گذرد  و به ما می رسد. و برعکس ، بسیاری  از خبرهایی که  ما می خوانیم، خبرهای اختراعی و ابداعي هستند که ریشه در واقعیت خارجی ندارند.

به تعقیب کمونیستها  خاتمه دهید

 نامه دبیراول حزب کمونیست بلاروس به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

بر گردان : م . چابکی

درحوادث نه چندان دور ,بورژووازی کشورها با توسل به ترور سیاسی در مقابله با دمکراسی واقعی وسوسیالیسم, انسانهای راکه درجمع آنها هواداران جنبش عدالت خواهی در راس آن کمونیستها وهواداران جنبش کمونیستی قرار دارند بدون توجیه تحت پیگرد قرار داده اند.

عضوهای حزب کمونیست لهستان برای تبلیغ کمونیسم محکوم شدند – درخواست حزب کمونیست لهستان برای همبستگی انترناسیونالیستی

برگردان : مهرگان

دولت و طبقه بورژوا اگر باور دارند که حزب کمونیست لهستان ، کمونیست های لهستان با این پیگرد های ضد کمونیستی مرعوب خواهند شد یا آن که کارزار ضد کمونیستی آن ها را به تسلیم وا خواهد داشت خود را فریب می دهند. اقدام علیه کمونیست ها دست در دست گسترش خط سیاسی ضد مردمی بربرمنشانه و اتحادیه اروپا پیش می رود.

انقلاب شکوهمند ناتمام

پاسخ به نوشته آقای تاج زاده

علیرضا جباری (آذرنگ)

پیش از هرچیز لازم است یادآور شوم که وضعیت اقتصادی کشورمان در دوره ی یازدهم ریاست جمهوری بحثی فراتراز بحث اقتصاد در مقطع کوتاه زمانی پسابرجام است که نمی توان آن را مستقل از مجموعه ی سیاست اقتصادی راهبردی حکومت اعتدالیان به حساب آورد و به بحث و بررسی گذاشت. بنا براین، گفت وگو درباره ی مدتی کوتاه که از زمان تصویب برجام گذشته است، نه سودی به موافقان برجام می رساند و نه برای مخالفان آن ثمری در بر دارد.

ستیزه یمن : راه حل هایی برای جنگی نالازم

رنه وادلو- آرش وجدانی

دور جدیدی از گردهم آیی های ستیزه – راه حل در بیستم اوریل در کویت با کمک سازمان ملل و تحت هدایت شیخ احمد پیر از موریتانی، که پیش از این هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل برای یمن بود و از این نظر کشور و گروه های بسیار آن را به خوبی می شناسد  آغاز شده است . در آغاز بعنوان یک اقدام خیر خواهانه معاوضه زندانی ها انجام شد . 

اشغال بلندی های جولان توسط اسرائیل، برای منابع طبیعی، آب، گاز و نفت است

نوشته: تیموتی الکساندر گوسمن - برگرداندن: آمادور نویدی

زمان برای امپریالیسم آمریکا کوتاه است و اسرائیل این را می داند. اسرائیل جنگ دیگری می خواهد تا موقعیت خود را در خاور میانه تحکیم کند، حتی اگر به قیمت استفاده از سلاح های هسته ای باشد. باید امیدوار بود که رهبری اسرائیل به دست دیوانه ای نیفتد که مایل به کاربرد سلاح های هسته ای علیه مخالفان خود باشد. اگر نگاهی به تاریخ و تمام رهبران اسرائیل از سال ۱۹۴۸ بیاندازیم، می بینیم که تمام آن ها، از جمله خود نتانیاهو متعصب بوده اند.

شماره 848-            1395/02/04

بحران نظری تسلیم طلبان و مدافعان «اعتماد سازی» با رهبری استبداد

انتشار نامه مهدی کروبی از  زندان خانگی حکومت جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر، با وجود سکوت رسانه های گروهی ایران و اصلاح طلبان استحاله شده در حکومت، بازتاب گسترده ای در ایران و خارج از کشور یافت. محتوی نامه مهدی کروی که حاکمیت استبداد را به چالش یک محاکمه علنی فرا می خواند و نکات مهمی که در این فراخوان مبارزه جویانه، بر ضد وضعیت کنونی، منتشر شده است جنبش اصلاح طلبی در ایران را بر سر دو راهی مهمی قرار داده است.

بررسی آماری سه نیروی اجتماعی در انتخابات اسفند 94

هاتف رحمانی

انتخابات بر گزار شد و همه طرف ها با گردنی افراشته از "حماسه حضور" سخن راندند . کسانی ان را پیروزی "جبهه تغییر واصلاح " خواندند، عده ای از حماسه سخن راندند و رهبر هم اعلام کرد "مردم به وظیفه خود عمل کردند وبه "نظام " رای دادند . و رای نداده ها وتحریمی ها هم خود را پیروز انتخابات قلمداد کردند . اما آمار انتخاباتی را کسی مورد بررسی دقیق قرار نداد .

اتحاد دموکراسی خواهان ایران

پیکاوی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

در هفتم اسفند ۹۴

متاسفانه، هرگاه اعتراضات حق طلبانه ی مردم ٬ حاکمیت را گامی واپس می راند٬ آنان که خود را متولیان اصلاحات  می دانند٬ با شیوه های تسلیم طلبانه٬ مطالبات مردم را پس می زنند و مبارزات مردم را به هماوردی کاسبان قدرت فرو می کاهند،تاجایی که دراین دوره ی انتخابات درچینش فهرست نامزدها بیش ازهرچیز، «اخلاق»درکارزارقدرت طلبان به مسلخ رفت !

جان شیفته ی بنی‌طُرُفی 
خدمتگزار باغ آتش و سمبل شرافت انسانی

 امید شوشتری 

دکتر بنی‌طُرُفی قهرمان جنوب بود و یکی از قهرمانان این سرزمین که بدون هرگونه ادعا و انتظاری جان پاک و زندگی پرارزش خود را وقف مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی کردند. اولین دانشجوی پزشکی عرب در سال ۱۳۲۶ می‌ توانست چه سیورسات و رفاهی در آن جامعه عقب‌مانده برای خود دست‌وپا کند. اما، او به راه توده‌ها رفت و علیرغم عشق به زندگی و شور زیستن، بر همه این‌ها برای دفاع از منافع زحمتکشان پشت کرد ...

استکان چای تلخ  را پرکن !

هاتف رحمانی

تقدیم به یاد رفیق دکتر هاشم بنی طرفی

درخت تناوریم !

          سرود ان که به ناگزیر

                   کنده می شود از تن درخت  

                                      حکایت رفتن نیست ،

                                                تغزل شگرف پیوند است

                                                گستردن تن است به ریشه !

یاوه گویی های راه توده

معلوم نیست که گردانندگان سایت مزبور با چه نیت وهدفی چنین مطالب سخیفی را منتشر کرده اند . هرچه هست این عمل به شدت تفرقه افکنانه ومذموم است . بهترین قاضی در این میان شرکت کنندگان در مراسم مزبور می باشند

حزب کمونیست اوکراین ,

 تعقیب کمونیست ها درترکیه را محکوم می کند

برگردان : م . چابکی

حزب کمونیست اوکراین  همبستکی و حمایت خود از دبیر کل حزب کمونیست ترکیه " کمال اوکیان" و دیگر اعضاء و رهبران حزب که در معرض سرکوب سیاسی از سوی مقامات دولتی ترکیه قرار گرفته اند اعلام و مصرانه از مقامات دولتی ترکیه و آقای تیب اردغان رئیس جمهورترکیه درخواست می کند که بی قید وشرط به تعقیب و پیگرد کمونیست ها ,و احزابی که موجب ایجاد فضای دمکراتیک درجامعه می گردند پایان دهند .

 روش جدید برای کنترل ذهن

نوشته ی:روبرت اپستین[۱] -برگردان: مینا آگاه

پاکارد پرده از روی مشکل بسیار بزرگتری برمی دارد مبنی بر اینکه، شرکت های قدرتمند بطور مرتب به دنبال شگرد های گسترده و متنوعی هستند تا مردم را بدون اینکه متوجه بشوند، کنترل کنند، و در بسیاری از موارد این شگردها را بکار گرفته اند. او گروه های برنامه ریزی شده ای را تشریح می کند که در آن بازاریابان در همکاری نزدیک با دانشمندان جامعه شناسی تلاش دارند تا علاوه بر سایر چیزها بفهمند چگونه می توان مردم را وادار به خریدهایی کنند که به آن احتیاجی ندارند.

آگاهی، معمايی غیرقابل درک؟

والفگانگ مائیزر- برگردان : فرهاد عاصمی

نگرشِ ماترياليست- دیالکتیکی به مساله رابطه روح- تن (پسیکوفیزیولوژی)

اشتباه ارزیابی ناتورالیستی از پدیده ها در نظریه های روانشناسي ارایه شده، نکته جدیدی نیست: اين برداشت كه من آن را در اين سطور ناتوررالیستي مي نامم، می پندارد که جهان یک واقعه ناب طبیعی است. برداشتی که پیامد آن، این اشتباه است که می پندارد که عملکرد و تجربه انسان، متاثر از شرایط حاکم اجتماعی نیست. شكل هاي متفاوت اين برداشت در گذشته طرح شده است. از این زاویه دید، برداشت [مكتب جديدِ] ناتوراليستي که من آن را [مكتب] تقليل گرايانه ي عصبي (ردوکسیونالیسم نویرونی) ارزيابي می كنم، بلافاصله به برداشت [مكتب] پیشین بیولوژیسمی با نام روانشناسي فرگشتي ي (پسیکولوژی اولوسیونر) سال های 90 باز می گردد(١) كه طيف برداشت هاي ناتوراليستي را تکمیل می كند

زن

علی جعفری (ع.ج.ساوی) 

  برای فاطمه مدرسی

آسمانی ماه من

از سلاله­ی آتش­ست

بی­هیچ ترحمی بر گزنه­ها و نیلوفر.

 

دامن سپید برفیش

با اخمی بر بیهودگی­های خار

با گرده­های زرافشان باغ آشناست.

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -7و پایانی

مریم فیروز

حزب توده ایران ، از همان روز نخست ایجاد خود با وجود عقب مادنگی اجتماع و نفوذ بی حد آداب و رسوم در آن ، در برنامه ی حزبی زن را برابر با مرد اعلام نمود و در طی سالهای فعالیت علنی و مخفی خود تا به امروز کوشیده است که نسل تازه ای از مردان به وجود بیاورد که به برابر ی زن با مرد معتقد و برای عملی ساختن این شعار مبارزه نمایند.اما ریشه کن کردن این آداب و رسوم کار بسیار دشواری است

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: