نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-05-01

نویدنو  12/02/1394 

 

 

 

 

تو ضیح : جنگ در یمن تقریبا مورد توجه کلیه نیروهای مدافع صلح قرار گرفته است . این امر نشان می دهد که افکار عمومی جهان رویکردی کاملا منفی نسبت به جنگ ها دارد و دایره دفاع از صلح روز به روز گسترده می شود . نوشتار برای اطلاع افکار عمومی ایرانی برگردان و تقدیم می شود .

ستیزه یمن : راه حل هایی برای جنگی نالازم

رنه وادلو- آرش وجدانی

درطی جنگ جهانی دوم در امریکا کارزار عمومی مورد حمایت دولت برای صرف جویی در مصرف سوخت اتوموبیل با شعار" آیا این سفر ضروری است؟" وجود داشت . هدف نشان دادن آن بود که اگر از کسی واقعا پرسیده می شد بسیاری از سفر ها واقعا ضروری نبودند. ما همان پرسش را می توانیم در باره جنگ های امروز بپرسیم. در یمن ، آیا جنگ تحت هدایت سعودی واقعا ضروری است ؟

دور جدیدی از گردهم آیی های ستیزه – راه حل در بیستم اوریل در کویت با کمک سازمان ملل و تحت هدایت شیخ احمد پیر از موریتانی، که پیش از این هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل برای یمن بود و از این نظر کشور و گروه های بسیار آن را به خوبی می شناسد  آغاز شده است . در آغاز بعنوان یک اقدام خیر خواهانه معاوضه زندانی ها انجام شد . 

یک طرح 4 مرحله ای راه حل ستیزه از سوی تعدادی از دولت ها و سازمان های غیر دولتی ، از جمله انجمن شهروندان جهان مطرح شده است :

1- آتش بس بی درنگ پایان دهنده به تمام حمله های نظامی خارجی

2- کمک بشر دوستانه ، به ویژه برای منطقه های دور از دسترس

3- گفتگوی گسترده ملی

4- از طریق این گفتگو، استقرار یک دولت واحد فراگیر

عنوان تجاوز عربستان سعودی علیه یمن نام خود را از "عملیات طوفان قاطع" به "عملیات احیا امید" احتمالا با مشاوره شرکت روابط عمومی که به پنتاگون امریکا در باره گزینش عنوان عملیات ها مشاوره می دهد تغییر داد. عربستان شهر ها ، بیمارستان ها و اردوهای آوارگان را با توفان خلق شده از هوا بمباران می کند ، اما نتیجه به هیچ وجه " قاطع" نبوده است . باور کردنی نیست که بمباران سعودی " امید را احیا خواهد کرد." 

موافقت گسترده ای در اطراف سازمان ملل و بین ان جی او های ستیزه – راه حل وجود دارد که یمن ، با سقوط آزاد زیر ساخت های اقتصادی و سیاسی آن و با نقض مداوم قوانین جنگ یک مرداب است . کشور در آستانه تقسیم جدیدی بین شمال وجنوب قرار دارد . وضع یمن از تاریخ 1990 زمانی که یمن جنوبی ( عدن) کم وبیش در شمال ادغام شد چنین است ، اما کشور با خطوط قبیله ای ، فرقه ای و ایدئولوژیک ، با مهم تر بودن ساختار های قبیله ای به شدت تکه تکه باقی ماند. 

گفتگو ها بین بسیاری از گروه ها در یمن دشوار خواهد بود. محتمل ترین الگو برای کشور دو نیمه شدن دوباره که هر نیمه تعدادی منطقه های نسبتا خود مختار دارند خواهد بود. در بهترین حالت ، می توان یمن فدرالی را با حاکمیت قانون تصور نمود . واقع گرایانه ترآن که ، می توانیم امید وار باشیم که این منطقه های خود مختار قبیله ای فعالانه با یک دیگر نجنگند. در شرایط کوتاه مدت ، می توانیم امیدوار باشیم که حداقل همکاری بین گروه ها برای اجازه واردات مواد غذایی و تجهیزات پزشکی ضروری وجود خواهد داشت .

فقر و فقدان چشم انداز سیاسی مسالمت آمیز به نظر می رسد سرنوشت دائمی یمن باشد ، اما خشونت ستیزه داخلی و تجاور سعودی ممکن است پایدار نباشد . با آغاز گفتگوها برای تشویق تلاش ها در ارتباط با سازمان ها و افرادی که ممکن است تاثیر مثبتی در رخ داد ها داشته باشند نقشی برای ان جی او ها وجود دارد . بسیاری منافع ژئو پولیتیک و اقتصادی وجود دارند که با شرایط خود خواهان "صلح" هستند. از این رو ، نقش ما بعنوان شهروندان جهان خواهان یک راه حل مصالحه نسبتا عادلانه مهم تر از همیشه است . 

رنه وادلو رئیس و نماینده  برای سازمان ملل ، ژنو ، انجمن شهروندان جهان است .  

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: