نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

بخش نخست

 

2014-11-21

نویدنو  29/08/1393 

 

 

 

 

کشتار در کفر کانا

شراب ، خون وبنزین

یوری اونری - هاتف رحمانی

کفر کانا ، روستایی نزدیک ناصره ، احتمالا محلی است که - بنا به گفته عهد جدید- مسیح آب را به شراب تبدیل کرد. اکنون آن محل روستایی عربی است که پلیس اسرائیل در آن جا درحال تبدیل سنگ به خون است. 

در آن روز شوم ، پلیس در حال مقابله با گروهی از جوانان عرب معترض علیه تلاش های اسرائیل برای تغییر مجسمه در معبد مونت ( معروف برای مسلمان ها بعنوان " قدس شریف") بود . چنین تظاهراتی آن روز در بسیاری از شهرک هاو روستا های عرب نشین در سراسر اسرائیل ، و به ویژه در اورشلیم شرقی اشغالی انجام گرفته بود.

بنا بر اولین بیانیه پلیس  ، خیر الدین حمدان جوان 22 ساله عرب با چاقو به پلیس حمله کرد . آن ها در دفاع از خود انتخابی جز شلیک و کشتن او نداشتند. مانند بسیاری از گزارش های پلیس این ادعا بسته ای از دروغ ها بود. 

شوربختانه ( برای پلیس) ، حادثه توسط دوربین های امنیتی ضبط شده بود. تصاویر به روشنی نشان می دهد حمدان با نزدیک شدن به یک اتوموبیل پلیس با چیزی ، احتمالا چاقو به پنجره آن ضربه می زند. وقتی که مشاهده می کند هیچ تاثیری ندارد ،  باز می گردد و  دور می شود . 

در آن لحظه ، مردان پلیس از اتوموبیل خارج می شوند و بلافاصله شلیک تیر به پشت حمدان را شروع می کنند، که تیر می خورد وبه زمین می افتد. افسرها او را محاصره می کنند و، پس از اندکی درنگ ، آشکارا مشاوره ای بین آن ها در می گیرد، کشیدن نوجوان زخمی روی زمین به سمت ماشین گشت را شروع می کنند ، انگار که کیسه سیب زمینی را می کشند. اورا به کف ماشین می اندازند ودر حالی که  پاهایشان روی جسد یا نزدیک مرد در حال مرگ است دور می شوند ( به نظر می رسد به یک بیمارستان ) .   

تصاویربه روشنی به همه بینندگان نشان می دهد ، که مردان پلیس هتک حرمت می شوند ،  پلیس ایستاده دستورگشودن آتش می دهد: آن ها در هیچ خطر کشنده آنی قرار نداشتند، آن ها گلوله هشداری شلیک نکردند، آن ها در ابتدا تیر هوایی شلیک نکردند ، ان ها قسمت پایین بدن او را هدف نگرفتند. آن ها امبولانس خبر نکردند. نوجوان  از خون ریزی مرد. آن واقعه اعدامی خونسردانه بود .

هیچ فریادی وجود نداشت . شهروند های عرب در جاهای بسیاری شورش کردند. زیر فشار ، دایره تحقیق پلیس ( که وابسته به وزارت داگستری است ) تحقیق را آغاز کرد . تحقیق اولیه واقعیت های بسیاری را افشا کرد که حتی چهره طاقت فرسا تری از واقعه را مطرح کرد .

معلوم شد پیش ازآن که دوربین ها صحنه را ضبط کنند ، پلیس پسر عموی حمدان را دستگیر و به داخل اتوموبیل برده بود . پسر عموی او شاهد تیر خوردن وانداخته شدن او در کف اتوموبیلی که در آن نشته بود بوده است .

اولین واکنش فرمانده پلیس توجیه رفتار افراد پلیس بود ، که  اسامی و تصویر های آن ها فاش نشده بود. آن ها به واحد های دیگر پلیس منتقل شده بودند .

من واقعه را با تفصیل شرح می دهم ، نه به خاطر ان که منحصر به فرد است بلکه بر عکس – چون واقعه ای بسیار معمول است . آن چه در مورد آن ویژه بود صرفا حضور بی توجه  دوربین بود .

چندین وزیر کابینه رفتار نمونه  پلیس در این واقعه را ستودند. این می تواند بعنوان تبلیغات عمومی هوچی های دست راستی افراطی به کناری گذاشته شود ، که اعتقاد دارند که رای دهنده های آن ها همگی هر تیر اندازی به عرب ها را تایید می کنند. آن ها باید از آن مطلع باشند. 

هر چند ، یک بیانیه نمی تواند نا دیده گرفته شود : بیانیه ای که از سوی وزیر امنیت کشور صادر شد .

چند روز پیش از واقعه ، ایزاک اهارونویتز وزیر ، یک آویگدور لیبرمن مغرور و افسر سابق پلیس ، به صورت عمومی اعلام کرد که او نمی خواهد هیچ تروریستی پس از حمله نجات پیدا کند . 

این آشکارا بیانیه ای غیر قانونی است . در حقیقت ، فراخوانی به جنایت است . تحت قانون ، پلیس ها اجازه تیر اندازی به "تروریست ها" یا هرکس دیگری را  پس از زندانی شدن آن ها ، به ویژه وقتی که زخمی هستند و هیچ "خطر جانی" وجود ندارد را ندارند .

اهارنوویتز همیشه آدم خوبی به نظر می رسد . او پیش روی دوربین پس از هر واقعه قابل انتشاری – خواه یک تصادف شدید جاده ای ، جرم سیاسی یا آش سوزی – مهارت  خروج دارد . خدا می داند او چگونه آن را مدیریت می کند.

در واقعیت عملی ، وزیر امنیت داخلی ( قبلا معروف بعنوان رئیس پلیس) عملا هیچ کاری نکرده است . از روز های میانجیگری بریتانیا ، فرمانده نیروی پلیس سرهنگ بازرس ، یک افسر حرفه ای یونیفرم پوش بوده است. تنها عمل پلیسی وزیرتوصیه منصوب کردن فرمانده جدید به دولت است .  

اما برای پلیس های معمولی ، بیانیه صادره از سوی وزیر مانند یکت  دستوربه نظر می رسد . تقریبا به طور قطع ،  اظهار غیر مسئولانه وزیر تحریک مستقیم جنایت کفر کانا بود . به ویژه از آن جایی که نه سرهنگ بازرس نه نخست وزیر ان را محکوم نکردند . 

تمام این یکی از اظهارات شوم 1984 اسحاق شامیر نخست وزیر را به یاد می آورد که اظهار داشت هیچ تروریستی نباید پس ازحمله زنده بماند. نتیجه مستقیم آن حادثه " خط اتوبوس رانی 300" بود که 4پسر عرب ، بدون هیچ اسلحه ای یک اتوبوس اسرائیلی را ربودند. آن ها متوقف شدند ، دو نفر از آن ها در طی پس گیری اتوبوس تیر خوردند و دو نفر دیگر زنده دستگیر شدند . یکی از آن ها توسط آوراهام شالوم خود رئیس شین بت کشته شد ، که جمجمه اورا با یک سنگ خرد کرد . زمانی که عکس ها منتشر شدند ( اول توسط من ) شالوم و همکاران او مورد عفو قرار گرفتند. شامیر هر مسئولیتی را انکار کرد . 

برگردیم به حادثه امروز. آیا این انتفاضه سوم مدت ها مورد انتظار است ؟ آری ؟ نه ؟

افسران ارتش وپلیس ، سیاست مدار ها و به ویژه  مفسران رسانه ها در تلاش برای پاسخ به این پرسش گرفتارند.

این صرفا یک بازی معنایی صرف نیست .تعریف پی آمد های عملیاتی را با خود حمل می کند .

بعنوان یک واقعیت ، اکنون تمام کشورشعله ور است . اورشلیم شرقی از مدت ها پیش  ، با تظاهرات روزانه ، شورش ها و خون ریزی  منطقه جنگی است. از زمان کشتار کفر کانا شهروند های عرب تقریبا هر روز اعتصاب  وتظاهر ات به راه می اندازند. در کرانه باختری ، پس ازآن که عربی هدف گرفت و کشته شد چندین تظاهرات و چاقو کشی کشنده ،وجود داشته است .

محمود عباس با قدرت  برای جلوگیری از قیام ، که ممکن است رژیم او را کاملا در معرض خطر قرار دهد هر کاری انجام می دهد . اما فشار از پایین درحال افزایش است . عباس از ملاقات با ناتانیاهو در امان خود داری کرد . 

عقل عوام در اسرائیل از پیش نامی برای موقعیت یافته است : "انتفاظه افراد" . که برای سران امنیتی اسرائیل کابوس است . آن ها برای انتفاضه ای سازمان یافته آمادگی دارند. آن می دانند چگونه آن را با زور ، و اگر لازم شد با زور بیشتر فرو بنشانند. اما با انتفاضه ای که توسط افراد جداگانه ، بدون هیچ دستوری از سوی هیچ سازمانی ، بدون هیچ گروهی که بتوان از طریق هم دستان شبکه خبرچین های  شین بت در آن نفوذ کرد انجام می گیرد چه می توان کرد ؟

یک عرب منفردی به اخبار گوش می دهد ،با آخرین هتک حرمت  علیه قدس شریف خشمگین می شود و ماشینش را به سوی نزدیک ترین گروه اسرائیلی ها یا شهروند های اسرائیلی می راند. یا چاقویی از آشپز خانه رستوران اسرائیلی که در ان جا ظرف می شوید بر می دارد و به مردم در خیابان چاقو می زند . نه اطلاعاتی قبلی وجود ندارد. نه شبکه ای برای نفوذ. کاملا مایوس کننده است. 

مرکز توفان معبد مونت است . مسجد الاقصی (بسیار دور) سومین مقدس ترین مکان اسلام ، در محاصره است . در یک نقطه ، سرباز های اسرائیلی ( با پوتین هایشان) برای تعقیب تظاهر کننده های سنگ پران  وارد مسجد شدند.

به کجا می رویم ؟

از دهه ها قبل تا کنون ، گروهی از افراطی های اسرائیلی مشغول طراحی معبد جدید یهودی برای ساختن در محل مسجد الاقصی وقبه الصخره بودند. آن ها پارچه ها را برای کشیش ها بخیه می زنند و تدارک لازم را برای حیوانات قربانی آماده می کنند .

تاکنون ، آن ها به سادگی نادر تلقی می شدند. نه چیز دیگر .

چندین وزیر کابینه و عضو های پارلمان ( کنست) بر خلاف عادت برای دعا وارد حصار مقدس شده اند . این رفتار در داخل جهان اسلام ،زنگ خطر را به صدا در آورد . فلسطینی هادر اورشلیم شرقی ، ساحل غربی ، نوار غزه و در داخل اسرائیل عصبانی هستند .

ناتانیاهو به شاه عبدالله دوم قول بر قراری آرامش داد. اما او مخالف آن عمل می کند.

مسیح آب را به شراب تبدیل کرد. ناتانیاهو در حال تبدیل آب به بنزین و ریختن آن به روی شعله ها ست

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: