نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-04-28

نویدنو  04/02/1393 

 

دست کثیف موقوفه ملی برای دموکراسی در ونزوئلا

اوا گولینگر-برگردان : هاتف رحمانی

 

پیش در آمد: مشکل بزرگ نویسنده هایی چون خانم گولینگر ، نویسنده نوشتار حاضر آن است که در تحلیل های خود دچار یک سویگی می شوند وطرف مقابل را فرشته سان نمایش می دهند. مثلا در ونزوئلا بستر گسترده ای برای نارضایی بخش گسترده ای از مردم وجود دارد مثل : بیکاری ، تورم ، حکومت گروه های مافیایی مواد مخدر در شهرها ونا بسامانی های دیگر. اما خانم گولینگر ها به این عامل ها که سبب نارضایی گسترده ای می شوند اشاره ای نمی کنند.

از سوی دیگر امپریالیسم به خاطر گسترش تضادهای فزاینده در کارکرد سیستم حاکم ، هر روز برای درهم کوبیدن هر عامل احتمالی ترقی خواهی تمام ادعاهای تبلیغاتی خود را به کنار می گذارد وبا عریان ترین چهره فاشیستی در جامعه های دچار بحران عرض اندام می نماید . بی جهت نیست که ما هم زمان دمل های چرکینی از تهاجم فاشیستی و ماورا راست را در جبهه های متعددی در سراسر جهان شاهدیم . ونزوئلا کنار مرزهای کوبا ودیگر کشورهای ترقی خواه امریکای لاتین ، اکرایین و... در کنار مرزهای روسیه ، تایوان در کنار مرزهای چین و...آبشخور تمام این حرکت ها در تلاش گسترده امپریالیسم برای حفظ وگسترش دایره نفوذ وبه حاکمیت رساندن راست ترین نیروهای ارتجاعی است . ودر این تلاش از زیر پا گذاشتن تبلیغات حداقل 30ساله "ترویج دموکراسی" نیز فرو گذارنیست . مثلا یاناکویچ منتخب دموکراتیک با کودتایی سرنگون می شود و حکومت کودتایی "پرو وسترن" به خود حق می دهد برای سرکوب معترض های به اصطلاح " پرو راشیا" به ارتش متوسل شود که یاناکویچ نکرد. یا مرکب تنفیظ ریاست جمهوری مادوری منتخب دموکراتیک بر اساس موازین "دموکراسی" غربی خشک نشده گروه های راست افراطی وشبه فاشیست "پرو وسترن" تمام آن موازین را نقض وبرای سرنگونی مادورو تلاش می کنند . وتمام این رخ داد ها با سرمایه ، مدیریت وهدایت امپریالیسم عملی وبه اجرا گذاشته می شود .

بر نیروهای انقلابی راستین است که ضمن عدم فروکاهی و نا دیده گرفتن مطالبات توده های ستمدیده وتلاش برای پیداکردن راهی برای حل بنیادی آن ها با تکیه بر توان انقلابی ودگر ساز توده ها، به افشای هر چه بیشتر ترفند های امپریالیسم ونیروهای راست افراطی وفاشیست از هر نمونه وقماشی همت گمارند.  

هاتف زحمانی

 

 

دست کثیف موقوفه ملی برای دموکراسی در ونزوئلا

اوا گولینگر-برگردان : هاتف رحمانی

اعتراض های ضد دولتی در ونزوئلا که تغییر رژیم را دنبال می کند از سوی افراد وسازمان های متعددی هدایت می شوند که ارتباط نزدیکی با دولت امریکا دارند. لئوپولدو لوپز وماریا کورینا ماچادو – دو نفر از رهبر های عمومی پشت سر اعتراض های خشونت آمیزی که در فوریه آغاز شد- داستان های طولانی ازهمدستی ، دریافت پول ونمایندگی واشنگتن را دارند. موقوفه ملی برای دموکراسی (NED) ونمایندگی امریکا برای توسعه جهانی (USAID) میلیون ها دلار کمک مالی را به حزب های سیاسی لوپز ، پریمرو جاستیکا (Primero Justicia) و ولونتاد پوپولار (Voluntad Popular) و NGO  ماچادو، سوماتو (Sumate) و کارزار انتخاباتی او کانالیزه می کند.

این نماینده های واشنگتن (NED  و USAID) بین سال های 2013و 2014  نیز بیش از 14 میلیون دلار را برای گروه های مخالف در ونزوئلا ، از جمله تامین مالی کارزارهای سیاسی آن ها در سال 2013 و برای اعتراض های جاری ضد دولتی در سال 2014 پالایش دادند . این الگوی تامین مالی از سوی دولت امریکا به گروه های ضد چاوز در ونزوئلا از سال 2001 ، زمانی که میلیون ها دلار برای سازمان دادن به اصطلاح " جامعه مدنی" برای اجرای کودتایی علیه رئیس جمهور چاوز در آوریل 2002 پرداخته شد ادامه دارد. بعد از روزهای شکست آن ها ، USAID  دفتر انتقال ابتکارها (OTI) را در کاراکاس افتتاح کرد ، که همراه با NED ، بیش از 100میلیون دلاردر تلاش برای تضعیف دولت چاوز و تقویت مخالف ها در طی 8سال بعد از آن تزریق کردند.

در آغاز سال 2011 ، پس از افشا شدن عمومی به خاطر نقض شدید قانون وحق حاکمیت ونزوئلا، OTI درب هایش را در ونزوئلا بست و عملیات USAID به دفتر های آن در امریکا منتقل شد . جریان پول ، با وجود تصویب قانون حق حاکمیت سیاسی و حق تعیین سرنوشت ملی از سوی مجلس ملی ونزوئلا در پایان سال 2010 ، که به طور کلی  تامین مالی خارجی برای گروه های سیاسی کشور را ممنوع می کند به گروه های ضد دولت متوقف نشد. نماینده های امریکا وگروه های ونزوئلایی که پول های آن ها را دریافت می کنند با مصونیت به نقض قانون ادامه می دهند. بودجه عملیات خارجی دولت اوباما ، از سال 2012 بین 5-6 میلیون دلاربرای تامین مالی گروه های مخالف در ونزوئلا از طریق USAID  را شامل بوده است .

NED "بنیاد " ایجاد شده از سوی کنگره درسال 1983 اساسا برای انجام آشکار کارCIA ،  یکی از تامین کننده های اصلی بی ثباتی در ونزوئلا در تمام دوران دولت چاوز و اکنون علیه رئیس جمهور مادورو بوده است . طبق گزارش سالانه 2013 NED ، این آژانس بیش از 2.3میلیون دلاربرای گروه های مخالف ونزوئلا وطرح های ضد ونزوئلا ارسال کرده است . در داخل آن آمار 1.787.300 دلار مستقیما به گروه های ضد دولتی در داخل ونزوئلا ارسال شده بود ، در حالی که 590.000 دلار به سازمان های محلی که با مخالف های ونزوئلا همکاری و به آن هاکمک مالی می کنند توزیع شده بود . بیش از 300.000 دلار برای تلاش درپرورش نسل جدیدی از رهبر های جوان برای مخالفت سیاسی با دولت مادورهزینه شده بود .

یکی از گروه های تاسیس شده از سوی NED برای کار اختصاصی با جوان ها سازمانی تحت هدایت سزار بریسنو و وابسته به بانکدار ونزوئلایی اسکار گارسیا مندوزا به نام FORMA فورما (http://www.forma.org.ve) است . گارسیا مندوزا بانک اعتبارات ونزوئلا ، Banco Venezolano de Credito ، را اداره می کند ، بانکی ونزوئلایی که  بعنوان شوینده جریان دلار ها از سوی NED  و USAID به گروه های مخالف در ونزوئلا عمل می کند ، این گروه ها از جمله گروه های Sumate, CEDICE, Sin Mordaza, Observatorio Venezolano de Prisiones , و FORMA  در بین سایر گروه ها را شامل می شود .

بخش قابل توجه دیگر تامین مالی NED در ونزوئلا از سال 2013-2014 پرداخت پول به گروه ها و مبتکرهایی بود که در رسانه ها کار می کنند و کارزار بی اعتبار کردن دولت رئیس جمهور مادورو را اداره می کنند . برخی از فعال ترین سازمان های رسانه ای آشکارا مخالف با مادورو و دریافت کننده کمک مالی NED رسانه هایی چون Espacio Publico, Instituto Prensa y Sociedad (IPYS), Sin Mordaza and GALI را در بر می گیرد .در طول سال گذشته ، جنگ رسانه ای بی سابقه ای علیه دولت ونزوئلا و مستقیما علیه رئیس جمهور مادورو به راه افتاده بود ، که در طول اعتراض های چند ماه گذشته اعتراض ها تشدید شده است .

در نقض مستقیم قانون ونزوئلا نیز NED  از طریق موسسه جهانی جمهوری خواه (IRI) ، برای " درمیان گذاشتن درس های گرفته شده ( از سوی گروه های ضد دولتی) در نیکارگوا، آرژانتین، و بولیوی ... و اجازه تطبیق تجربه ونزوئلا در این کشورها"به ائتلاف مخالف ، فهرست اتحاد دموکراتیک (MUD) ، 100.000 دلار کمک مالی کرده است . در رابطه با این ابتکار ، گزارش سالانه 2013 NED صریحا هدف آن را شرح می دهد:" پرورش توان مندی سیاسی وبازیگران جامعه مدنی نیکارگوا ، آرژانتین وبولیوی برای  کار در سطح ملی ، بنا بر برنامه های موضوعی برای کشورهای مربوطه خود ، با استفاده از درس های آموخته شده و بهترین  شیوه های بر گرفته از همتاهای موفق ونزوئلایی . موسسه  به تبادل تجربه ها بین فهرست اتحاد دموکراتیک ونزوئلایی و همتاهای بولیویایی ، نیکاراگوئه ای و آرژانتینی یاری خواهد کرد . IRI  بازیگران را از طریق رشته ای از فعالیت های مناسب گردهم جمع خواهد کرد که تطبیق تجربه های ونزوئلا در این کشور ها را میسر خواهد ساخت . "

IRI  به ایجاد حزب های دست راستی پریمرو جاستیکا و ولونتاد پوپولار کمک کرده است و با ائتلاف ضد دولتی در ونزوئلا از پیش از کودتای2002 علیه چاوز همکاری کرده است . در حقیقت ، گئورگ فولسام ، رئیس جمهور IRI در آن زمان ، به صورت آشکارا کودتا را تحسین کرد ونقش IRI را در یک بیانیه مطبوعاتی ستود ،" موسسه همچون پلی بین حزب های سیاسی ملی وگروه های جامعه مدنی برای کمک به ونزوئلایی ها جهت ساختن یک آینده دموکراتیک خدمت کرده است ..."

در گزارش منتشر شده از سوی موسسه اسپانیایی فراید FRIDE در سال 2010 ، نهادهای بین المللی را که مخالف های ونزوئلایی را برای نقض قانون های کنترل پول ملی در راستای رساندن دلارهایشان به دست دریافت کننده ها تامین مالی می کنند با جزئیات شرح می دهد. گزارش فراید این حقیقت را که اکثریت نمایندگی های جهانی ، به جز کمیسیون اروپایی ، با نقض آشکار قانون ونزوئلا ، پول خارجی را وارد و آن را در بازار سیاه مبادله می کنند نیز تایید می کند. آن چنان که تحلیل های فراید گزارش می کند ، در برخی موردها، نمایندگی ها در خارج برای گروه های ونزوئلایی حساب های بانکی باز می کنند ، یا برای آن ها پول نقد می اورند . سفارت امریکا در کاراکاس نیز می تواند از کیسه دیپلماتیک برای آوردن مقدار بزرگی از دلارها و یورو های بی حساب استفاده نماید که بعدا به صورت عیر قانونی تحویل گروه های ضد دولتی در ونزوئلا می شوند.

آن چه آشکار است آن است که دولت امریکا به تغذیه تلاش ها برای بی ثبات کردن ونزوئلا با نقض آشکار قانون ادامه می دهد . اقدام های قانونی محکم تر و اجبار ممکن است برای تضمین استقلال و دفاع از دموکراسی ونزوئلا ضروری باشد .

اوا گولینگر نویسنده کتاب "کد چاوز" است ومی توان از طریق وبلاگش با او تماس گرفت .

 سرچشمه : کانترپانچ

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: