نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2017-01-05

نویدنو  25/01/1393 

 

 

اردن محتاطانه به شورشی ها در جنگ سوریه یاری می دهد

بن هوبارد – هاتف رحمانی

 

وقتی که شورشی ها می خواهند برای جنگ به سوریه بازگردند، نیرو های امنیتی اردن به آن ها فرصت مقتضی را برای عبور از مرز می دهند. زمانی که شورشی ها به اسلحه نیاز دارند ، در خواست خود را به "اطاق عملیات" در امان تحت ریاست نیروهای امنیتی اردن ، عربستان سعودی و امریکا عرضه می کنند.

در طی بیش از سه سال جنگ داخلی در سوریه ، این کشور صحرایی بسیار مورد توجه جهان قرار گرفته است ، چون برای پناه دادن صدها هزار آواره مبارزه کرده است. اما ،در سکوت ، اردن  برای شورشی ها و پشتیبان های خارجی آن ها در جبهه جنوبی سوریه محل استقراری هم فراهم کرده است . مثلا در اطاق عملیات مشترک عربی – امریکایی در امان ، مرکز اردن ، شورشی ها می گویند آن ها دستمزد ها را بعنوان انگیزه ای  برای نپیوستن به گروه های افراطی پول دار تر جمع آوری کرده اند.    

اما این کمک های مخفی ،به خاطر واکنش بی میل دولت اوباما برای در گیر شدن در یک ستیزه خاورمیانه ای دیگر خیلی محدود بوده است ، از این رو شورشی ها می گویند شک دارند که ایالات متحده هنوز هم در هدف  سرنگون کردن رئیس جمهور بشار اسد  با ن ها سهیم باشد . 

در حقیقت ، شورشی های بسیاری می گویند اعتقاد دارند که دولت اوباما تنها به اندازه ای پرداخت می کند که علت شورش زنده بماند ، اما نه انقدر بسنده که ، بعنوان بخشی از راهبرد هدف در طولانی کردن جنگ ،عملا به پیروزی آن کمک کند .آن ها می گویند که در مواردی پشتیبان های آن ها حتی آن ها را به خود داری از حمله به هدف های راهبردی تحت فشار قرار می دهند، بخشی از آن چه آن ها تلاش برای حفظ شعله ستیزه ارزیابی می کنند.

" ژنرال اسد ال زوآبی یک خلبان رزمنده سوری که آسیب خورد واکنون در اطاق عملیات کار می کند به بریگ گفت " کمکی که اکنون می رسد تنها برای زنده ماندن ما کافی است ، و تنها پایین ترین سطح نیاز ها را می پوشاند." او گفت " آن ها آن را کمک می خوانند ، اما من آن را کمک ارزیابی نمی کنم. من آن را خرید زمان و ایجاد توهم در مردم ارزیابی می کنم که کمک هست در جایی که واقعا کمکی وجود ندارد."

درحالی که توجه بسیاری بر جبهه شمال سوریه ، که شورشی ها به آزادی از همسایگی ترکیه رفت و امد می کنند متمرکز شده است ، منطقه جنوب بسیار تحت کنترل بوده است . و با وجود گزارش های اخیریک "جبهه جنوبی" پر قدرت نیروهای شورشی ، گفتگوهای تازه با بیش از ده ها فرمانده های شورشی ، رزمنده ها و اردنی ها و مقام های خارجی تصویری از رکود عمده میدان های نبرد جنوبی نقش می کند، رکودی که به شدت تحت تاثیر قدرت های خارجی است که هدف آن ها محدود کردن ظهور افراط گرا ها وحفظ ثبات در اردن است .     

شورشی ها می گویند افزایش تهدید نظامی علیه آقای اسد بخشی از برنامه نیست.امریکا آشکارا در حال تدارک بیش از 260میلیون دلاردر " حمایت غیر خطی" برای اپوزیسیون سوریه ، از جمله گروه های شورشی است که آن ها را افراط گرا ارزیابی نمی کند. اما کمک های نظامی مخفی است ، وکشورهای درگیر آن چه را تدارک می بییند افشا نکرده اند.

هیچ یک از این کمک ها پیشرفت قابل توجهی درانگیزه شورش یا  دست یابی  به هدف امریکایی مذاکره شده برای پایان دادن به جنگ کمکی نکرده است . برعکس ، گفتگوهای صلح به طور نامحدودی به حال تعلیق در آمده و احتمالا آقای اسد ، شاید تا مدت طولانی آینده  رئیس جمهور باقی می ماند.

اما ؛ کایتلین هایدن سخنگوی کاخ سفید ، روز پنجشنبه (21فروردین) گفت که " تصوری که ایالات متحده می خواهد از جنگ خارج شود درست نیست . ما به ساختن ظرفیت اپوزیسیون معتدل متعهدیم وتلاش می کنیم راهی برای پایان دادن به خونریزی ورنج ناخواسته مردم سوریه پیدا کنیم."

او افزود:" هیچ راه حل نظامی در این ستیزه وجود ندارد. آن چه مورد نیاز است انتقال سیاسی بر اساس مذاکره است ."

وزارت امور خارجه و سی آی ا از اظهار نظر صرف نظر کردند و اردن به صورت آشکار کمک به هر یک از طرف های جنگ سوریه را انکار کرد.

اما در شهرک های نزدیک مرز اردن با سوریه شورشی ها بسیاری بودند که خانواده های خودرا نگهداری می کنند واز جنگ کناره گیری می کنند ، اطاق عملیات ، که بعنوان فرمان عملیات نظامی شناخته است ، رازی آشکار است .

فرمانده های شورشی می گویند آن ها برای درخواست اسلحه و پول برای رزمنده های خود از مقام هایی که آن جا هستند به امان سفر می کنند.

ژنرال عبدالله قاراییزا که رهبر یک گروه شورشی در شهر سوری ناوا است به بریگ گفت :" من پیش ان ها می رویم، آن چه را که می خواهیم انجام دهیم اظهار می کنیم ، و آن ها در باره هدف و تعداد رزمنده هایی که داریم می پرسند ." او گفت سلاح های درخواستی او دو بار رد شده بود .

 اما او گفت در طی هریک از دو ماه گذشته ، 25.000 دلار پول نقد برای پرداخت  50 دلار به هر یک از افراد خود دریافت کرده بود

او گفت " 50دلار برای رزمنده ای که زن وبچه دارد چه ارزشی دارد ؟ اوبا (50دلار) مشکل می تواند تنها سیگار بخرد."

شورشی هایی که از مرکز های عملیات بازدید کرده اند می گویند تصمیم های آن منفعت های بازیگر های اصلی را متعادل می کند : عربستان سعودی پول را تامین می کند وبرای حمایت بیشتر از شورشی ها فشار می اورد ، اردن مرزها را اداره می کند و اخطار می دهد ، و ناظر های ایالات متحده وتو بر حمل سلاح را حفظ می کنند.

در حالی که اطاق عملیات مهمات ، تفنگ و موشک های ضد تانک تهیه می کند ، از تدارک موشک های هوایی که شورشی ها می گویند می تواند از بمباران شهر های شورشی که هزاران غیر نظامی را کشته است، خود داری می نماید.

مرکز برنامه سیا برای آموزش رزمنده های شورشی را که  پرزیدنت اوباما در آوریل سال گذشته اجازه آن را صادر کرد نیز هماهنگ می نماید. تصور می شد که برنامه سیا هر ماه 380 رزمنده را همراه با آموزش ، تفنگ ، مهمات و سلاح های ضد تانک طوری مجهز کند که بتوانند به سوریه باز گردند وهمکار های خود را آموزش دهند.   

اما مقام ها ورهبر های شورشی می گویند برنامه عملا خیلی کوچک تر است .ژنرال زوآبی گفت که سه جلسه در صحرای اردن با 15تا 30رزمنده در هر جلسه وجود داشت که آموزش به دشواری به درد رزمنده هایی که تجربه میدان مبارزه گسترده را داشتند می خورد .

او گفت :" مثل آن است که شما کسی را که دو 100متر را در 10ثانیه می دود بگیرید وبه او بگویید ، می خوام یادت بدم در 20ثانیه بدوی ."

دیگر شورشی ها تخمین می زدند که چند صد رزمنده آموزش دیده بودند ، اما در حالی که  دولت اوباما گسترش برنامه  ارزیابی می کند ، اردن محدودیت هایی را برای مخفی نگه داشتن برنامه تحمیل می کند.

فردریک سی هوف ، یک مقام سابق امور خارجه که اکنون کارمند عالی رتبه در شورای آتلانتیک در واشنگتن است گفت :"تمرین  گزینه ها یی که به اندازه کافی برای ایجاد تغییر در عرصه یا جلوگیری از رفتن مردان سوری به طرف جهادی ها که غذا ، پول ، مهمات دارند و می توانند از افراد خود مراقبت کنند ضروری بوده است ."

این اعتقاد وجود دارد که صد ها ، اگر نه هزار ها گروه رزمنده در سوریه وجود دارند. این گروه های مخالف با رژیم اسد مبارزه می کنند، اما اخیرا با درنده خویی فزاینده ای به مقابله با هم بر گشته اند . به اصطلاح" شورشی ها" دیگر برای یک  ایده ال دیگر نمی جنگند. جنگ آن ها در باره "پرداخت" است . ما پرداخت را پاک می کنیم وخانه ای از کارت خواهد رسید ...

شورشی ها در باره حمایت دو جور می اندیشند. آن ها موشک های ضد تانک را که  در برابر زره پوش آقای اسد کمک کرده است دوست دارند ، و تایید می کنند که مدیریت مرز اردن مانع از دیده شدن آشوب در شمال است ، که کنترل مرزی شل وول ترکیه به ایجاد منطقه آزاد برای همه جهادی های مورد حمایت صندوق های خصوسی کمک کرده بود.

 در جنوب ،جبهه نصرت، وابسته اصلی القاعده در سوریه، قدرت برجسته ای نیست ، و دولت اسلامی رادیکال عراق وسوریه تقریبا حضور ندارد

بشار ال زوآبی رهبر شاخه یرموک ، یک گروه شورشی گفت ": اوضاع خوبه : اردن مرزها را کنترل می کند و اسلحه ها به صورت تصادفی آورده نمی شوند."

اما او نا امید بود که به نظر می رسد پشتیبان های شورشی ها بیشتر به مدیریت ستیزه علاقه دارند تا پیروزی.

او گفت " ما می دانیم که اگر بخواهید می توانید در عرض 10 روز بشار اسد را سرنگون کنید ."

اردن با احتیاط به جنک نزدیک شده است ، چون مردم اردن بر سر قیام تقسیم شده اند و رهبر های اردن می دانند که آن ها خانه بعدی برای سوریه خواهند بود صرف نظر از آن که چه کسی چنگ را می رد .

ژنرال زوآبی از ستاد عملیات نظامی در امان گفت ،  اردن بارها بر شورشی ها برای عقب نشینی ازقلم رو های راهبردی فشار وارد کرده است . سال گذشته ، شورشی ها بزرگ راه اصلی بین امان ودمشق را بیش از یک ماه بستند ،و تجارت را تا زمانی که  اردن همراه با رهبر های شورشی برای باز کردن جاده دخالت کرد ند معلق نمودند .

اکنون کامیون های حمل بارهر روز در جاده رفت وامد می کنند واز طریق گذرگاهی که هنوزدر اختیار دولت سوریه است وارد اردن می شوند ، این گذرگاه در محاصرهنیروهای شورشی است که می دانند حمله به آسانی می تواند دسترسی مرزی خود آن ها را به خطر اندازد .

برخی از شورشی ها اهمیت ستاد عملیات نظامی را، با گفتن آن که ستاد هیچ نقشی در پیروزی شورشی ها مانند تصرف اخیر یک زندان نداشته است تقلیل دادند . و ژنرال زوآبی تایید کرد که کار اصلی ستاد هماهنگی کمک های بشر دوستانه بود و حمایت نظامی آن حداقلی بود .

او گفت " اگر انقلابی ها 100درصد نیاز دارند ، آن چه دریافت می کنند 10 درصد است ." او گفت  سایرتدارکات  تصرف شده اند یا در داخل سوریه خریده می شوند  ، اما آن ستاد هنوز شورشی ها را تنها با 50 درصد آن چه نیاز دارند رها می کند.

ژنرال زوآبی گفت مانند بسیاری از شورشی ها ، او شک دارد که کمک محدود شده برای طولانی کردن جنگ بعنوان شیوه ای برای تضعیف سوریه تا حدی است که نتواند اسرادیل را تهدید نماید .

وقتی پرسیدم چرااو به کار برای ستاد عملیات نظامی ادامه داد ، خود را با مردی در حال مرگ از تشنگی مقایسه کرد که می تواند آب آشامیدنی را در فاصله ببیند اما تنها می تواند به گنداب دسترسی پیدا کند.

 او گفت " بمیرم ، یا از آبی که تمیز نیست بنوشم؟ من مجبور شدم گنداب را بنوشم ، اما برای من از مردن بهتر است.

نیویورک تایمز 10آوریل 2014

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi       بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: