نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-03-31

نویدنو  12/01/1393 

 

 

آیا السالوادور به ونزوئلای دیگری تبدیل خواهد شد ؟

مهدی داریوش ناظم رویا – برگردان : هاتف رحمانی

الیگارش های السالوادور با الهام از اعتراض های ضد دولتی مورد حمایت امریکا برای پیگیری همان راهبرد (استراتژی) آماده می شوند.

اپوزیسیون مورد حمایت امریکای ونزوئلا تقریبا همیشه اگرنتیجه انتخابات به سود آن ها نباشد ازبه رسمیت شناختن انتخابات بی طرفانه ونزوئلا سر باز می زنند. این امر اکنون در السالوادور هم جاری است . الیگارش های رهبری کننده حزب دست راستی جمهوری خواه ملی ( ARENA)از همان  دستور کارالیگارش های ونزوئلا استفاده می کنند. رهبر های ارنا از تایید آن که انتخابات ریاست جمهوری 2014را باخته اند وجبهه فارابوندومارتی چپگرا(FMLN) شده است امتناع کرده اند. پیش از شمارش کل رای ها، ارنا جبهه ... را به تقلب متهم کرد و ادعا نمود که انتخابات مهندسی شده بود .نورمن نوئل کوئیجانو گونزالس نامزد ریاست جمهوری ارنا متعهد شد که ارنا نمی تواند " اجازه دهد این پیروزی را مانند آن چه در ونزوئلا " از مخالف های چاویستا ربودند از ما بدزدند. با بازتاب دادن به هنریک کاپریلس رهبر اپوزیسیون ونزوئلا وبه اصطلاح کنفرانس اتحاد دموکراتیک او(MUD) ، ارنا اعلام کرده است که " آماده جنگ است "

مدتی ، خیلی ها ترسیده بودند که السالوادور ، کشوری عمیقا قطبی شده ، ممکن است به کشور جنگ داخلی بازگشت نماید . ارنا ارتش الساوادور را به سرنگونی دولت سان سالوادور و فراهم کردن شرایط برای کسب ریاست جمهوری نامزد خود ترغیب  کرده بود . سرانجام ارنا ناگزیر به قبول شکست و به رسمیت شناختن سالوادور سانچز و اسکار ارتیز به ترتیب بعنوان رئیس جمهور ومعاون رئیس جمهور انتخابی شد .

نامزد ریاست جمهوری از سوی حزب اتحاد جمهوری خواه ملی ، نورمن کوئیجانو ، پس از دریافت نتیجه انتخابات در دوره رقابت انتخابات ریاست جمهوری در9 مارس 2014 به حامیان خود دست تکان می دهد.

سانچز ، نورمن کوئیجانو ، نامزد ارنا را طبق اعلام دادگاه عالی انتخابات السالوادور با با اختلاف اندک 0.22 درصدی پشت سر گذاشت .او 50.11درصد رای ها را کسب کرد ، در حالی که کوئیجانو 49.89درصد رای ها را .

من مزیت حضور در السالوادور را بعنوان ناظر بین المللی ودیده بان انتخابات داشتم . من توانستم تمام مراحل انتخابات و رفتار هر دو طرف را ببینم . من روز 2فوریه 2014انتخابات ریاست جمهوری را دیده بانی کردم ، رای گیری فوریه ممکن است به اولین دور انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شود  ، چون سنور سانچز و ارتیز 48.93درصد رای مردم را کسب کردند. آن ها حداقل به 50درصد رای ها نیاز داشتند تا انتخابات بدون دور دوم به اتمام برسد . دور دوم در 9 مارس به موقع خود انجام شد .

ارنا ، بعنوان یک راهکار ( تاکتیک) تلاش کرد  در دور اول رای گیری تا آنجایی که ممکن بود رای ها را باطل نماید .یک نمونه عبارت از رای های خارج کشور است که ارنا براساس ایراد های فنی باطل کردن است ، رای دهنده های السالوادوری بسیاری رای دوره دوم خود را به جای رای دوره اول ای میل کرده بودند . با وجود این واقعیت که گزینه انتخاباتی رای دهنده های خارج کشور السالوادوری آشکار بود ، ارنا برای باطل کردن رای آن ها به خاطر ترجیح جبهه ... تلاش کرد.

 قابل توجه است که ارنا در سال 2009 انتخابات ریاست جمهوری را حتی اگر چه تقلب کرد باخت .  ناظر های انتخابات گذشته خاطر نشان کردند که چگونه شهر دار های السالوادوری متعلق به ارنا  برای شهروندهای خارجی که از کشورهای امریکای مرکزی  با اتوبوس به السالوادور آورده بودند شناسنامه تقلبی صادر کردند.   

پشتیبان های نورمن کوئیجانو ، نامزد حزب جمهوری خواه ملی در انتظار اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ، 9 مارس سان سالوادور

خارجی ها نفوذ خود را از دست نداده اند

دولت امریکا در طی انتخابات ریاست جمهوری سال 2004و 2009 از ارنا حمایت کرد. پیش از این ، در طی جنگ داخلی در دهه 1980، دولت امریکا به حمایت خود از الیگارش های حاکم تحت رزیم های غیر دموکراتیک پی در پی ادامه داده بود . واشنگتن حتی مستقیما در السالوادور با پنتاگون برای جنگ به سود الیگارش ها دخالت کرد . 

هر چند ، دولت امریکا ، این بار آشکارا از ارنا حمایت نکرد . سکوت واشنگتن در کارزار انتخاباتی سال 2014مشکوک بود و در باره آن با مقام های السالوادوری مختلف وسیاست مدار های جبهه ... صحبت کردم . زمانی که برای انتخابات در سان سالوادور آماده می شدم ، از سوی همکارانم دریک گروه کاندایی به من اطلاع داده شد که ویلیام جی واکر، یک دیپلمات باز نشسته وسفیر سابق امریکا در السالوادور از سال 1988 تا19992  سرمقاله دلسوزانه ای با عنوان " چپگراهای السالوادور نترسید " در نیویورک تایمز نوشته است .

 سرمقاله اواخر ژانویه 2014 واکر پیامی پیشا انتخاباتی به سیاست مدار های امریکایی و مقام های به اصطلاح مسیر کمربندی واشنگتن بود که نیازی به هراس آفرینی در باره پیروزی جبهه ... نیست . " کوبیدن طبل  اوایل ماه جاری پس از آن  که الیوت ابرامز، که سیاست امریکای مرکزی دولت ریگان را در دوران جنگ داخلی السالوادور هدایت می کرد ،در واشنگتن پست نسبت به خطر پیروزی سانچز معاون رئیس جمهوردر انتخابات السالوادور ، هشدار داد  آغاز شد ." نوشته او در نیویورک تایمزادعا می کند " سایر مخافظه کار ها هشدار او را پژواک دادند . مفهوم آن تهدیدی است که اگر السالوادوری ها انتخاب نادرستی کنند ، امریکا حمایت خود را کاهش خواهد داد ." دیپلمات سابق نوشتار خود را  با سخن گفتن در باره خطی که ابرامز و بخشی از طبقه حاکم در امریکا پذیرفته بودند نوشت .

واکر ، اگر چه صف الیوت ابرامز را با ادامه آن که " از سال 1985تا 1988 ، من از نزدیک با آقای ابرامز در وزارت خارجه کار کردم . من به صداقت او احترام می گذارم ، اما معتقدم در این مورد اشتباه می کند." از هم گسست .

رای دادن مردی در رقابت انتخاباتی در پانچیمالکو ، 18 کیلو متری جنوب سن سالوادور 9 مارس

 

مکثی لازم است . پوزش خود را گدایی می کنید  : الیوت ابرامز ، صادق ؟ این همان فوران تبلیغات است ، برنامه ای برای بنای قرن جدید امریکایی ، و غلبه بر برنامه ریزی اصلی جهانی ، نئو کانی که نمادی از عدم صداقت را از طریق عملکرد کامل خود نشان داده است . او یکی از پست ها در دسیسه بوش دوم است که بی شرمانه در باره سلاح های کشتار جمعی موجود در عراق برای توجیه تجاوز انگلو – امریکایی به بغداد در سال 2003 به دنیا دروغ گفت . خواه لیبی بود یا سوریه ، او در هر فرصتی برای جنگ فشار وارد کرد . او پشتیبان سرسخت نظامی گرایی و امپریالیسم است که ، سال هاست با دست آویز قرار دادن نقطه نظر های بنجامین ناتانیاهو ، که به دروغ  ادعا می کند ایران با ساخت بمب اتمی چند روز فاصله دارد به جنگ طلبی علیه ایران ادامه می دهد . اکنون او می خواهد امریکا وناتو را بر سر بحران جوشان در اکرایین به مقابله با روسیه بکشاند. 

خود واکر از یک قدیس خیلی دور است . واقعیتی که واکر این موضع را گرفت زمانی که آن را شنیدم پرچم سرخی بر افراشت. گذشته از همه ، این مقام های امریکایی بودند که صمیمانه با ارتش السالوادور و جوخه های مرگ در سان سالوادور در جنگ سرکوب کننده آن ها علیه بخش عظیمی از جمعیت و هر شکلی از مخالفت السالوادوری ها ، مسالمت آمیز یا غیر آن صمیمانه همکاری کردند.  

واکر از سوی واشنگتن ، به خاطر تجربه او با میلیشیاها ، و جوخه های مرگ به السالوادور اعزام شده بود. او تنها مقام امریکایی در گیر سازمان دادن جوخه های مرگ و هماهنگ کردن دخالت ارتش امریکادر السالوادور نبود – او بعنوان معاون وزارت خارجه دولت ریگان در تدارک پشتیبانی ( همراه با ستوان – کلنل الیور نورٍث) برای شورش ضد انقلابی حمل کوکایین مورد پشتیبانی سیا در همسایگی نیکاراگوا نقش کلیدی داشت .    

آیا این آشنا به نظر می رسد ؟ شاید . برای کسانی که آن را نمی دانستند، خاطر نشان می شود که پی آمد فعالیت های واکردر نیکاراگوئه منجر به رسوایی ایران کنترا شد ، که (در اثر آن )  افکار عمومی امریکا در باره  جنگ های کثیف دولتشان که در گیر حمل داروهای مخدر واسلحه است و چگونه افرادی مانند الیوت ابرام و دوستان او آشکارا از اصلاحیه های بولاند که دولت امریکا را از ادامه تامین مالی سرنگونی دولت نیکاراگوا با شورش ضد انقلابی ممنوع می کرد سرپیچی کرده اند اطلاع پیدا کرد . در گزارشی در سال 1989 از سوی کمیته کری ،- همان دروغ گوی بزرگ جهان ، جان کری،  عضو هایی از وزارت خارجه امریکا " که برای ضد انقلاب تامین حمایت می کردند درگیر حمل مواد مخدر بودند" اسم برده شد . دوست های اسرائیلی آن ها هم ، در ارسال اسلحه به امریکای مرکزی دست داشتند.

 

سانچز سرن ، نامزد جبهه ملی رهایی بخش  فارابوندو مارتی در حال سخنرانی در کنفرانس رسانه ای در 10 مارس 2014

تلاش برای دست یابی به مصالحه ای  با واشنگتن

به خاطر همدستی اش باقاچاق اسلحه ، حمل ونقل مواد مخدر، و جوخه های مرگ سرانجام به واکر کاری در استان کوزوو جدا شده تحت تسلط البانیایی تبار صربستان – جایی که رزمنده های ارتش رهایی بخش کوزوو درگیر قاچاق اسلحه و حمل ونقل مواد مخدر بودند –بعد در مقام خود بعنوان سرکرده امریکا گماشته کمیسیون تحقیق  برای سازمان امنیت وهمکاری واگذار شد

واکر در سرمقاله نیویورک تایمز خود ادامه می دهد :" من اغلب برای تجارت به السالوادور سفر می کنم.من شاهد بوده ام که کشور و جبهه ... در طی 22سال گذشته از زمان پایان جنگ در سال 1992 چقدرتغییرکرده اند. من اعتقاد دارم کسانی که ترس منتشر می کنند به گذشته چسبیده اتد."

 جهنم یخ نزده بود. موضع واکر در باره جبهه ... برای اطمینان دادن به مقام های امریکا در باره پیروزی احتمالی جبهه ... پایه ای دارد.

خارجی ها هنوز تا اندازه ای کنترل دارند . پیروزی جبهه آری یا نه ، جبهه برای مصالحه ای با واشنگتن تلاش کرده است .

بخش اعظم صادرات و واردات السالوادور از امریکا ست . گذشته از تجارت ، اقتصاد السالوادور به شدت به  پرداخت های فرستاده شده از سوی جمعیت السالوادوری شاغل در داخل امریکا وابسته است . ارسال پول حدود 17 درصد تولید ناخالص ملی السالوادور را تشکیل می دهد.  واشنگتن هم در حق حاکمیت مالی السالوادور نفوذ دارد. به خاطر ارنا دلار امریکایی پول رسمی است .

  ساختار اقتصادی نئو لیبرالی السالوادور وجود دارد. در این رابطه جبهه مورد انتقاد قرار گرفته است .عضو های پیشین جبهه وجود دارند که رده های بالای خود را به سازش پلتفرم جنگ داخلی آن ها متهم می کنند .

 جشن پشتیبان های سانچز سرن نامزد ریاست جمهوری  در آستانه رای گیری برای رقابت انتخاباتی در سان سالوادور

 

تامین نئو لیبرالیسم از سوی "دوستان موریسیو فونس " یا جبهه ...؟

یکی از منتقد های رادیکال جبهه ...جیمز پتراس جامعه شناس است . جامعه شناسی مارکسیست ، او موافقت نامه صلح را آورنده جبهه به داخل سیاست های انتخاباتی ، تبدیل آن از یک جنبش چریکی به یک حزب سیاسی ، بعنوان نوعی عقب نشینی ایدئولوژیک تصویر کرده است . 

پتراس می گوید :" زمانی که گفتگو ها آغاز شد ،جبهه ...در خواست خود را به انحلال ارتش ، سلب مالکیت شرکت های مالی ، بانک داری ، تجاری ومعدنی محدود کرد و "کمیسیون حقیقت یابی" را که باید جنایت های جنگی - کشتار جمعی بیش از 75.000 غیر نظامی- را "بررسی" کند پذیرفت."   

 

برای پتراس وخیلی های دیگر ، اشکار است که موافقت نامه های صلح چاپولتپک بین نیروهای آزادی بخش خلق فارابوندو مارتی(FPL) ، که به جبهه ملی رهایی بخش فارابوندو مارتی (FMLN)تغییر یافت ، والیگارش های السالوادوربه جنایتکار های پستی که پشت کشتار تمام خانواده ها وروستا های غیرنظامی بی گناه بودند عفو عمومی می دهد.

اگر چه گزینه دردناکی بود، اما تفسیر های مقابل ویک دنده ای از سوی  وفاداران FPL/FMLN وجود دارد که  عفو یک تصمیم راهبردی ( استراتژیک) بود. برای بسیاری از وفادارها و مقام های جبهه... اعطای عفو به عضو های جوخه های مرگ مورد حمایت امریکا – بسیاری از آن ها اکنون عضو یا حامی ارنا هستند-هم چون راهی به سوی پایان دادن به خشونت چسبیده به امریکای مرکزی نگاه می شد . یک چریک سابق FPL به من گفت که هیچ چیزی نمی تواند شوهر اورا ، که 60بار با یک یخ شکن ضربه خورد و سپس تکه تکه شد به زندگی باز گرداند ، او با دیدن مرگ وویرانی کافی احساس می کند که عفو بهترین راه برای بازسازی کشور وجامعه اوست .

 با این وجود ، تضاد ها در سراسر السالوادور وجود دارد. فساد هم هنوز یک مشکل ساختاری است .

پتراس در مورد پراگماتیسم جبهه ... و در مورد پذیرش نئو لیبرالیسم از سوی بخشی از رهبری آن حق دارد. گفتمان های عملی ونظری در داخل جبهه ... در باره این موضوع ها هنوز ادامه دارد.

باید یادآوری نمود که جنگ داخلی بی تناسبی وجود داشت که مشکل هایی را ایجاد کرد در همان حال جنگی به موازات افزایش مشکل های اجتماعی اقتصادی وجود داشت . هر دو جنگ اثر خود را بر جامعه السالوادور باقی گذاشته اند. علاوه بر این ، جبهه ... دولت را در کشوری به دست گرفت که از قبل عمیقا در مدار واشنگتن و پارادایم نئو لیبرال گیر کرده بود.  

رای شماری در یکی از مراکز رای پس از رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری در سن سالوادور 9 مارس

به این خاطر ات که چرا جبهه... با دقت به جلو حرکت کرد. در نتیجه ، رهبرهای جبهه ... تصمیم گرفتند از ماریوس فونس سیاست مدار مستقل بعنوان نامزد ریاست جمهوری خود در انتخابات 2009 حمایت کنند. فونس  ان چنان که اغلب به غلط در خارج از امریکای لاتین تصور می شود ، عضو جبهه... نیست.

پس از آن که جبهه ... انتخابات 2009 را برد ، کابینه السالوادور بین فونس و جبهه... تقسیم شد و سانچز معاون رئیس جمهور مجبور شد به مردم اعلام نماید که جبهه ... نمی تواند تمام وعده های انتخاباتی خود را حفظ کند.

فونس ومشاوران او (معروف به دوستان موذیسیو فونس) مورد های راهبردی ،هسته موضوع های اقتصادی ، ودبیر خانه اصلاح های سیاسی را در اختیار داشتند ، در حالی که جبهه... در عرصه هایی مانند بهداست عمومی ،آموزش وپرورش و امنیت در گیر شد . تحت این چارچوب ، جبهه ... از کاربست اصلاح های اقتصادی ، باز سازی سیاسی ، وتغییر های راهبردی که اکثر حامیان آن می طلبیدند باز ماند.  

 مقام های جبهه ... برای ایجاد خدمت های همگانی حیاتی و زیر ساخت ها در السالوادور کار کرده اند . هم زمان ، اگر چه ، جبهه ... برای مخالفت با امریکا ، سرمایه خارجی ، وتمام الیگارش های السالوادور تلاش نکرده است . بنا بر این ، جبهه ... اسیر شنلی است که به ارث برده است .اگر جبهه ... با امریکا یا تجارت های خارجی و تمام الیگارش های السالوادور مخالفت کند ، رهبری آن از آن که اقتصاد از خارج به فروپاشی کشیده شود و جنگ داخلی از سوی ارنا آغاز شود می ترسند. منطقه های  تولیدی - تجاری آزاد بهره کشی با مالکیت خارجی، که حقوق اندکی می پردازد و به طور عادی کارگران صنعت نساجی را مورد بهره کشی قرار می دهد، هنوز دایر هستند. اکنون ، اگر چه خدمات بهداشتی رایگان وجود دارد و کودکان مدرسه ( تحت برنامه " یک لیوان شیر")از تغذیه شیر  و کفش بر خوردارند . حقوق آموزگارها و به طور کلی بخش عمومی هم افزایش یافته است . کلینیک های متحرک رایگان بیمارها را تشخیص می دهند و بدون هیچ هزینه ای به مراکز درمان منتقل می کنند.

جشن پشتیبان های سانچز سرن نامزد ریاست جمهوری  در آستانه رای گیری برای رقابت انتخاباتی در سان سالوادور

الیگارش ها مونسانتو وجبهه فارابوندو مارتی

نباید اهمیت انتقاد علیه حبهه ... را دست کم گرفت ، اما جبهه ... پرش بزرگی به پیش هم داشته است . قطعا، این جهش ها آن چیزی نیستند که بسیاری ازچریک های پیشین و پشتیبان های جبهه ... می خواهند. حتی اگر تغییر ها در السالوادورتحت حکومت جبهه ... به اندازه کافی در باز سازی کشور پیش نرود  باز هم لازم است مورد تایید قرار گیرند. زمانی که جبهه ... در دولت انتخاب شده بود ،بسیاری از کسب وکار های نا درست خصوصی انحصارها وجود داشتند و تقریبا تمام زیر ساخت های کشور از سوی ارنا خصوصی سازی شد ه بود .  قانون های انحصاری از سوی ارنا برای حفظ منافع تجاری الیگارش ها بر قرار شده بود . 

پرفسور آدریان برگمن نروژی که در سال 2009  به گروه انتقالی رئیس جمهور منصوب شده بود، به من گفت که جنایت سازمان یافته در السالوادور در اطراف الفردو کریستیانی[1] هم چرخ می زد . با وجود این ، ارنا تلاش می کند جبهه ... را برای تمام جنایت های السالوادور مقصر قلمداد نماید . برخی از افراد در السالوادورفراموش می کنند یا وانمود می کنند که چیزی از این نمی دانند . هنگامی  که گروه ها بر دانشجوهای دانشگاه توجه می کنند آشکارمی شود که حفظ الیگارش های ارنا  در رسانه ها یکی از دلیل های اصلی است .


 

[1] - رئیس جمهور السالوادور از 1989 تا 1994

 

سرچشمه : گلوبال ریسرچ

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi       بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: