نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

بخش نخست

 

2014-11-07

نویدنو  15/08/1393 

 

 

 

ابولا : تردید اتحادیه اروپا ، اقدام کوبا

توماس مک سیوموین – برگردان : هاتف رحمانی

دره شکاف بین ارزش های سوسیالیستی ونئو لیبرالی در پاسخ به فراخوان بان کی مون دبیر کل سارمان ملل ، برای یاری جهانی به پیش گیری از رشد مرگبارویروس ابولا در افریقا بازتاب یافته است . پاسخ کوبا بی درنگ و عظیم بود ، اما تلاش اتحادیه اروپا موش زایید !
      
فوریت پاسخی سریع به ابولا ماه گذشته در همایشی فوق العاده در آلبا ( اتحاد بولیواری برای خلق های امریکا) مورد تاکید قرار گرفت . همایش از سوی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، برای برنامه اقدام های فوری در مبارزه با بیماری ویروسی واگیر دار دعوت شده بود . ابولا تا کنون سبب مرگ 5.000 نفر ، و احتمالا طبق اظهار سازمان بهداشت جهانی 15.000 نفر در غرب افریقا شده است ، و میلیون ها نفر را نه تنها درافریقا بلکه در سراسر جهان تهدید می کند. 
      
بان کی مون می گوید حتی برای کاهش سرعت انتشار ان ، لازم است کمک های بین المللی 20 بار افزایش یابد .

آلبا ده سال پیش از سوی دو کشور کوبا و ونزوئلا ، در مخالفت با دخالت دولت امریکا در کارائیب و امریکای مرکزی تاسیس شد . آلبا اکنون 9 کشور کارائیب وامریکای لاتین را در بر دارد : آنتیگوا وباربودا ، بولیوی ، کوبا ، دومینیک ، اکوادور ، نیکاراگوئه ، سنت لوئیس ، سنت وینسنت وگرانادا و ونزوئلا . رئیس جمهور اوا مورالس از بولیوی ، میشل مارتلی از هائیتی ، دانیل اورتگا از نیکاراگوئه و نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ، داوید ناوارو، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ابولا ،  وکاریسا اتین دبیر کل بهداشت پان امریکن ، در همایش شرکت داشتند. رافائل کوررا ، رئیس جمهور اکوادور هم نماینده  ای اعزام کرده بود . 
      
رائول کاسترو ، رئیس جمهور کوبا ، آهنگ آغاز همایش را نواخت . " من اعتقاد دارم که اگر این تهدید در افریقای غربی با پاسخ فوری و موثر جهانی ، با منابع بسنده ، هماهنگ شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متوقف نشود ،می تواند به یکی از بد ترین بیماری های واگیر دار در تاریخ بشر تبدیل شود ... من تمایل خودمان را برای همکاری با دیگر کشورها ، حتی ایالات متحده امریکا اعلام می کنم ... تهدید ابولا بسیار جدی تر از آن است که در داخل  یک فوتبال سیاسی عملی گردد. " 

پاسخ کوبا به فراخوان سازمان ملل ( که عموما از سوی رسانه های سرمایه داری نادیده گرفته شد ) این احساس فوریت را باز تاب می دهد . دبیر کل سازمان ملل در پیام خود به همایش اظهار داشت که پاسخ کوبا از پاسخ پزشکان بدون مرز ، صلیب سرخ جهانی ، ایالات متحده  ( ناخواسته از سوی جان کری وزیر امور خارجه امریکا تایید شد) ، بریتانیا ، یا چین فرا تر می رود .
      
بریگاد ضد ابولای کوبایی در اول اکتبر – پنجاه دکتر، صد پرستار، سه متخصص بیماری های واگیر دار ، سه متخصص مراقبت های شدید ، سه پرستار متخصص کنترل عفونت ، و 5 افسر گرد هم آوری اجتماعی – به سیرا لئون رسید . دو بریگاد دیگر در روز 21 اکتبر ، باگروه های پیشرفته با سابقه به لیبریا و گینه رسیدند.

اکنون 461داوطلب در مناطق آلوده به بیش از 4.000 پرسنل پزشکی کوبایی در 22 کشور افریقایی ، از جمله 2.269 پزشک ، که برخی از آن ها به کارزار ضد ابولا خواهند پیوست اضافه می شوند .  
      
داوطلب ها بر این که در صورت آلودگی به ویروس یا مرگ در اثر ویروس به کوبا بازگردانده نشوند توافق دارند . آکوسازانا دلامینی زوما ، دبیر کل اتحادیه افریقا گفت :" من می دانم کوبا تنها کشوری است که با منابع انسانی مرتبط با دکتر ها وپرستارها پاسخ می دهد ". 
      
با وجود هدف محاصره امریکا یی 52 ساله تضعیف کننده بودن ، که از نظر جهانی محکوم است ، کوبا یکی از بهترین سامانه های پرشکی جهان را دارد،که خدمات کامل بهداشتی را به شهروند های خود ارائه می کند و به صورت جهانی پس از مصیبت های طبیعی و بیماری های واگیردار مشارکت می نماید .  کوبا در سال 2010 از 40 درصد قربانی های زمین لرزه هائیتی مراقبت کرد . تقریبا 50.000 متخصص آموزش دیده کوبایی در مناطق فقیر جهان کار می کنند. 
      
نمایندگان همایش هاوانا بیانیه ای 23 ماده ای را با فراخوان برای گروه های امنیت زیستی تحت هدایت پیگیری کننده های متخصص کوبایی ، بهبود گردش اطلاعات بین کشورهای شرکت کننده ، تقویت فرودگاه ها و مراقبت در مرزهای ملی و امکانات آزمایشگاه تشخیصی فزاینده امضا کردند .
     
با تعیین این فوریت – و در تقابل شدید با همبستگی انسانی آلبا – وزیر های خارجه اتحادیه اروپایی گرد آمده در لوکزامبورگ  کلااز توافق بر اقدام مشخصی برای  کمک به مناطق آلوده افریقا به ابولا شکست خوردند . همه آن چه آن  ها  توانستند مطرح کنند امکان تعیین تعدادی اروکرات برای سرکشی به پاسخ تعریف نشده اروپایی ها بود .
      
تردید غیر مسئولانه اتحادیه اروپا و نژاد پرستی نهان آن ،  در معایرت با پاسخ صمیمانه کوبا به نیاز های افریقای دچار ابولا ، مسئله غامضی را پیش روی مردم جهان بازتاب داد : آیا می توانند برای آینده ای مبتنی برارزش های اصیل انسانی یا  برای سرمایه داری بی رحمی ، که پاسخ آن به مصیبت های انسانی باملاحظات تنگ مالی در ارتباط است مبارزه کنند ؟ 
انتخاب بین پذیرش ایدئولوژی بشر دوستانه سوسیالیسم و راه اتحادیه اروپا – امریکا است  که سرنوشت ملت ها را تابع منافع مالی اقلیتی آزمند می سازد .

به عبارت ساده ، انتخاب ما بین سوسیالیسم وبربریت است !  

سرچشمه : ارگان حزب کمونیست ایرلند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: