نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

بخش نخست

2014-09-08

نویدنو  17/06/1393 

 

 

در همایش ناتو ، امریکا واروپا روسیه را تهدید و برای اقدام نظامی علیه داعش طرح ریزی می کنند

جردن شیلتون - برگردان : هاتف رحمانی

 

روز نخست همایش ناتو در ولز تحت سلطه برنامه ریزی علیه روسیه و آمادگی برای اقدام نظامی در عراق وسوریه بود .

روز پنجشنبه ، (13 مرداد) اندرس فوگ راسموس دبیر کل ناتو اعلام کرد که کشورهای عضو با کمک مستقیم نظامی 15 میلیون یوروئیی به اکرایین موافقت کرده اند . " اقدام های فراگیر و بسته های مناسبی" برای یاری به " بهبود لجستیکی ، بهبود فرماندهی وکنترل ، بهبود ارتباط ها ، ودفاع سایبری " طراحی شده است . کمک " سلاح های بسیار پیشرفته " را دربر می گیرد .

هم زمان ، امریکا واتحادیه اروپا دور تازه ای از تحریم ها را علیه روسیه آماده می کنند که امروز از آن پرده برداری می شود .

آهنگ تجاوزکارانه همایش در بیانیه مشترکی که در روزنامه تایمز از سوی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و باراک اوباما رئیس جمهور امریکا منتشر شد بازتاب یافت . بیانیه  سران دو کشورامپریالیست ناتو را بعنوان اتحادی تصویر می کنند که با تهدید ها ودشمن ها یی احاطه شده است که باید برای اتخاذ اقدام های قاطع برای دفاع از منافع آن آماده باشد . بیانیه  با "  چون روسیه اکرایین را هدف گرفته است و افراط گراهای اسلامی به کشتار زبونانه ای دست می یازند ، ناتو باید اتحاد خود را استوارتر سازد " آغاز می شود . 

بیانیه اظهار می دارد " ما در زمانی گرد هم می آییم که جهان با چالش های خطرناک ودرگیر کننده ای رو در روست . در شرق ، روسیه  با الحاق خویش فرموده و غیر قانونی کریمه به خود و با سربازهای آن در خاک اکرایین که یک کشور مستقل را تهدید می کنند کتاب قانون را دریده است . در جنوب ، قوسی از بی ثباتی از شمال افریقا وساحل تا خاورمیانه وجود دارد ."

به دشواری می توان از یک چنین بیانیه ای حدس زد که نفش مرکزی در ایجاد بحران ها هم در شرق اروپا و هم در خاورمیانه توسط قدرت های برجسته ناتو ، در راس همه آن ها امریکا بازی شده بود .

امریکا والمان در فوریه کودتایی تحت هدایت  فاشیستی را در اکرایین در تلاش برای قرار دادن کیف زیر نفوذ خود سازمان دادند و قطار ستیزه حاضر با روسیه را به راه انداختند. در خاورمیانه ، تمام نیروهایی که امروز بعنوان " افراطی " و تروریست " اعلام می شوند همین سال گذشته بعنوان " شورشی ها"ی رزمنده ای که  برای گذار دموکراتیک در سوریه علیه دولت بشار اسد مبارزه می کنند به آن ها درود می فرستادند. 

هیچ یک از این ها راه  برنامه کامرون واوباما را برای تشدید جایگاه تجاوزکارانه ناتو نسبت به مسکو سد نکرد. با کلبی گری بی مانند ، اوباما وکامرون اظهار کردند " با تلاش روسیه برای مجبور کردن کشوری مستقل برای رها کردن حق خود برای دموکراسی در بشکه باروت ، ما باید از حق اکرایین برای تعیین آینده دموکراتیک خود حمایت کنیم وتلاش خود را برای تقویت امکانات اکرایین ادامه دهیم ."

اشاره به " امکانات " کیف تعهد صادقانه ی روشنی برای افزایش یاری  نظامی بود . آخر هفته گذشته ، اعلام شده بود که بریتانیا مایل است همراه با 6 کشور دیگر عضو ناتو درایجاد یک نیروی مشترک اعزامی همراهی کند ، در حالی که نیروی واکنش سریع 4.000 نفری برای دخالت در هر جایی در طی دوروز باید تاسیس گردد.  

کامرون واوباما ، با نوشتن آن که " ما باید از ارتش خود برای تضمین یک حضور پایدار در اروپای شرقی استفاده کنیم ، برای روسیه روشن کنیم که ما همیشه از ماده 5 تعهد های خود برای دفاع از خود جمعی حمایت می کنیم ." در بیانیه خود هیچ جای شکی باقی نگذاشتند که چنین حرکت هایی روسیه را نشانه گرفته اند

کامرون واوباما با کنایه مسئله هزینه های دفاعی را مطرح وخاطر نشان کردند که تنها 4 عضو ناتو حداقل 2درصد از بازده اقتصادی خود را صرف ارتش خود می کنند. این مستقیما به المان اشاره داشت ، که 1.3 درصد از تولید ناخالص ملی خودرا صرف دفاع می کند.

تشدید کردن برنامه نظامی وسیعا با احساسات اکثریت مردم ، که به شدت با جنگ مخالف است مغایرت دارد .این امر به صورت سر راستی با روشی  که  همایش ناتو برگزار شد ، با اجتماع رهبر ها مانند جنایتکارها پشت دایره فولادی ده پایی احاطه کننده پناهگاه سلتیک مانور در نیوپورت ، ولز، تحت حفاظت اجتماعی از نیروهای پلیس وارتش بر جسته شد .    

به ابتکار ظاهری لهستان وسایر عضو های اروپای شرقی ناتو ، احتمال دارد همایش با انبار کردن مهمات ، سوخت و نیروهای چرخشی در پایگاه های نظامی در مرزهای روسیه موافقت نماید . این امر برای  اجتناب رسمی  از شکستن اعلامیه 1977 تاسیس شورای ناتو- روسیه است ، که در آن ناتو متعهد یه عدم استقرار سربازهای دائمی در شرق است . با فرض ایجاد نیروی واکنش سریع و آمادگی برای پذیرفتن سربازها در لهستان و کشورهای بالتیک ، چنین تضمین هایی در عمل بی معنی هستند. 

علاوه بر این ، عضو های خاص ناتو درحال ژرف تر کردن دخالت خود در اکرایین هستند. براساس خبر روزنامه المانی دی ولت ، در همایش (ناتو)  گفتگوهایی در باره برنامه مشترک بریتانیا –المان برای کمک به ارتش اکرایین صورت خواهد گرفت .  صندوق با اصطلاح  C4 مایل است برای روزآمد کردن (مدرنیزه کردن)ساختار فرماندهی وکنترل اکرایین تلاش کند ، و به وسیله افسر های بریتانیایی و المانی اداره خواهند شد . 

چنین پیشنهادهایی تنها خطر برخورد مستقیم بین روسیه ونیروهای ناتو را شدت خواهد بخشید ، که می تواند به بر افروختن جنگ منجر شود .

اگر چه پترو پورشینکو رئیس جمهور اکرایین تعهد شفاهی خود را به طرح آتش بس در کنار همایش ناتو اعلام می کند ، در راستای اجرایی شدن امروز  آن ، دیروز نیروهای مسلح اکرایین به درگیری در برخوردهای خونین با افراد جدایی طلب نزدیک ماریوپول ادامه دادند. تیراندازی و انفجارهای بلند در حوالی شنیده شده بود ، و گزارش هایی وجود داشت که سربازهای اکرایین راه بندهایی را برای جلوگیری از پیشرفت جدایی طلب در شهر بنا کرده بودند .  

ناتو نیز در حال طراحی اقدام های هماهنگ شده ای برای گسترش تدریجی دخالت نظامی در عراق وسوریه است . در بیانیه منتشر شده در تایمز ، اوباما وکامرون اظهار می دارند " رخ داد ها در سایر نقاط جهان ، به ویژه در عراق و سوریه ، امنیت مارا در کشور خودمان تهدید می کند . و ناتو صرفا اتحادی از دوستانی نیست که برای کمک به یک دیگر در زمان نیاز گردآمده باشند . ناتو اتحادی مبتنی بر منافع شخصی ملی است ."

در بیانیه جداگانه ای کامرون از متحد های ناتو درخواست کرد تا اقدام هایی علیه دولت اسلامی (داعش ) انجام دهند ، و اضافه کرد که او بمباران هدف هایی را در سوریه بدون اجازه اسد مد نظر دارد .

راسموس در کنفرانس مطبوعاتی خود افزود ، " من باور نمی کنم جامعه جهانی بعنوان یک کل وظیفه ای برای بازداشتن داعش از پیشرفت بیشتر داشته باشد " او گفت " هیچ درخواستی برای دخالت ناتو وجود نداشته است " راسموس ادامه داد ، اما اگر دولت عراق چنین درخواستی نماید ، می تواند " به صورت جدی قابل ملاحظه " باشد .

دولت عراق به موقع خود مجبور شد در طی 15 دقیقه پس از کنفرانس مطبوعاتی راسموس درخواستی را برای یاری ناتو آماده نماید .

سرچشمه : سایت سوسیالیست بین الملل

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: