برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2022-09-19

شماره  1129                 23 تیرماه 1401

غلبه قدرت مرم در سری لانکا: مبارزه ادامه دارد

تحریریه دموکراسی مردم

1401/04/30

  • سری لانکا پس از دو دهه سیاست‌های حکم فرما از سوی خاندان راجاپاکسا به بن‌بست رسیده بود. در ابتدا، ماهیندا راجاپاکسا، به عنوان رئیس‌جمهور، رژیم تمامیت‌خواهی را با تکیه براکثریت‌گرایی بودایی سین هالا Sinhalaمحکم کرده بود. ریاست اجرایی به ابزاری برای متمرکز کردن قدرت و ایجاد رژیم اقتدارگرایی تبدیل شد که شبکه‌های فساد خود را در نهادهای دولتی داشت.

بیانیۀ مشترک دبیران کل احزاب‌ کمونیست یونان، مکزیک، کارگران‌ اسپانیا و ترکیه

  برگردان: هاتف رحمانی

1401/04/30

  • احزاب ما باوردارند که امپریالیسم صرفا نه سیاستی تجاوزکارانه بلکه سرمایه‌داری انحصاری، سرمایه در ارتجاعی‌ترین عصر خود، که بالاترین مرحله آن است قرار دارد. امپریالیسم به صورت ذاتی محکوم به رکود است، شکاف عظیم بین بالقوگی تولیدی و تامین نیازهای معاصر کارگران به خاطر بهره‌کشی طبقاتی، و تضادها در میان انحصارات و دولت‌های بورژوایی به جنگ‌های امپریالیستی منجر می‌شود.

نظری به برخی قانون‌مندی‌های پراتیکِ انقلابی

احسان طبری

1401/04/26

  • "پراتیکِ اجتماعی" یکی‌از مهم‌ترین اشکالِ عمل یا پراتیک به‌طورِ عموم است که کارل مارکس آن را به مثابۀ مجموعۀ "کار و کوشِ" انسانی تعریف می‌کند. چهار شکلِ عمدۀ پراتیکِ اجتماعی عبارت است از: ۱- تولیدِ نعماتِ مادی؛ ۲- مبارزۀ طبقاتی؛ ۳- تجربۀ علمی، که دردورانِ ما اهمّیتِ شِگَرفی کسب می‌کند و سرانجام: ۴- سازماندهی و رهبری، که درهرسه عرصۀ نامبرده نقشِ ویژۀ خودرا ایفاء می‌نماید.

گزارشی از تجمع 25 تیر 1401 تهران

  • حاکمیت که دیگر قصد ندارد با عوام‌فریبی، مناسبات تعدیل ساختاری و خصوصی سازی "عمو سام" را با نرمش در ایران کاربردی کند. طی چند دهه اخیر به کلی پرده‌ها را کنار زده و با جراحی اقتصادی، ریاضت اقتصادی هرچه شدیدتر را بر تولید کنندگان نعمات مادی (کارگران)، بازنشستگان، فرهنگیان، پرستاران و هر آن کس که با کار، بنیان جامعه را بر پا نگه داشته، تحمیل کرده است.

گزارش یک بازنشسته فرهنگی از سرکوب تجمع امروز در تهران

  • امروز شنبه بیست و پنجم تیر۱۴۰۱ نزدیکی‌های ساعت ۱۰ صبح با مترو خودم رو رسوندم مقابل سازمان تامین‌اجتماعی. اولش فکر کردم اومدم پادگان بعد که چشمام به روشنایی عادت کرد حس کردم تو حیاط وزارت اطلاعات هستم ولی دیدم نه همه این‌ها واقعیت داره؛ توی خیابان (آزادی) هستم.

بازنشستگان بار دیگر در بیش از ۲۰ شهر

 دست به راهپیمایی و تجمعات اعتراضی زدند

1401/04/26

  • بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به پایمال شدن حقوق‌شان شعار می‌دادند: « مرگ بر رئیسی»، « اجرا نشه عدالت، وای به حال دولت»، «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز حقوق بازنشسته زیر عباست امروز»، «رئیسی دروغگو حاصل وعده‌هات کو»، «هم مجلس هم دولت وعده وعید کافیه»، «لا اله الا الله رئیسی عدوالله»، «فریاد فریاد از این همه بیداد»، «گرانی تورم بلای جان مردم»، «تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم».

اتحادیه کمونیست‌های اوکراین: دربارۀ جنگ و وظایف طبقۀ کارگر

برگردان: هاتف رحمانی

1401/04/26

  • دراین جنگ، دوگروه از امپریالیست‌های جهانِ سرمایه، یعنی ائتلافِ جهانی کشورهای سرمایه‌داری به رهبری امریکا و ناتو، و ائتلافِ امپریالیستی کشورهای سرمایه‌داری به رهبری سرمایه انحصاری – دولتی روسیه دراوکراین باهم برخورد کرده‌اند. تعدادی ازکشورهای مهم سرمایه‌داری(چین، هند و غیره) تاکنون هنوربه صورت مستقیم وارد ستیزه به راه افتاده نشده‌اند، اما منتظرند و پیش بینی‌های تحول جنگ را ارزیابی می‌کنند.

اعتراض شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به بازداشتِ هنرمندان مردمی کشور

  • شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این دستگیری‌های بی‌ضابطه، خواهان پایان دادن به روند سرکوب شهروندان و کنشگران صنفی و مدنی و بازگشت به مدار حقوقی و قانونی است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط این عزیزان، امیدوار است بیش از این حوزه آزادی‌های مدنی و شهروندی مورد تهدید قرار نگیرد.

اعتراض کانون نویسندگان ایران به موج اخیر سرکوب ها

  • هر روز صدای اعتراض نویسندگان و هنرمندان معترض بلندتر می‌شود و صفی به صفوف ایستادگیِ کارگران و معلمان می‌پیوندد. هر روز زنان بیشتری هم‌پیمان می‌شوند، فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند و سد استبداد و ارتجاع را در هم می‌شکنند.

سربازان باید برای پایان دادن به جنگ از جنگ خودداری کنند

کارین پومرانتز- هاتف رحمانی

  • کشورهای امپریالیستی بدون ده‌ها هزارکارگری که برای جنگ به خاطرامپراطوری‌های خود استخدام و مسلح می‌کنند نمی‌توانند برای قدرت جهانی جنگ راه بیندازند. اگر سربازان شورش کنند و با ارتشی‌های مخالف دوست شوند می‌توانند به جنگ‌ها خاتمه دهند. سربازان با فرار، خرابکاری تجهیزات و سرپیچی از دستورات قدرت قابل توجهی دارند. گزارش‌هایی در باره فرار سربازان روس وجود دارد، بیش از 3.000 نفرکشته شده‌اند.

اوکراین: به جنگ پایان دهید، تحریم‌ها را بردارید

دکتر چاندرا مظفر- هاتف رحمانی

  • باوجود آن‌چه تحریم‌ها و جنگ هزاران کیلومتردورتر از صحنۀ جنگ برسرخانواده‌ها و اقتصادهاآورده‌اند، عواملی درهر دو سو وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند. روس‌های بسیاری وجود دارند که استدلال می‌کنند چون کنترل بخش اعظم اوکراین جنوبی و شرقی، معروف به دونباس را به دست آورده اند( جایی که بیشتر روس زبان‌ها در آن‌جا زندگی می‌کنند) باید پیش بروند و موضع خود را مستحکم نمایند. به علاوه، نشانه‌ای حاکی ازاراده ناتو برای جلوگیری از پیشرفت آن به سمت شرق به سوی روسیه یا خودداری از مشارکت دادن اوکراین درناتو وجود ندارد

نابرابری،قدرت و طبقه: چرا زبان مهم است

  • بهره کشی سامانه مند طبقاتی با گفتمان رویای امریکایی، که این افسانه را به پیش می برد که هرکسی اگر به اندازه کافی سخت کارکند شانس موفقیت دارد پوشانده می‌شود. تبعیض طبقاتی وقتی که نابرابری ساختاری به مشخصات فردی تقلیل می یابد شایع می‌شود. به طورخلاصه، کارگران رزمنده و خانواده هایی که تحت حمایت آن‌ها هستند صرف نظر از آن‌که چقدر سخت کارمی‌کنند وچه مدت است که کارگرهستند برای فقیر بودن سرزنش می‌شوند.

شماره  1128                 16 تیرماه 1401

کوبا باید ازلیست کشورحامی تروریسم امریکا خارج شود

راجرواترز، وی جی پراشاد، مانولو د لوس سانتوس- هاتف رحمانی

1401/04/19

  • کوبا به جای صادرات سلاح به سراسر دنیا، تاریخی طولانی از انترناسیونالیسم پزشکی با پزشکان و داروهای کوبایی  دارد که از پاکستان تا پرو نشانه‌ی آشنایی است. درحقیقت، کارزاری بین المللی برای این که دکترهای کوبایی برنده جایزه صلح نوبل شوند وجود دارد. چرا کشوری که با مراقبت بهداشتی در جهان طوفان ایجاد می‌کند باید به عنوان کشوری حامی تروریسم هدف گرفته شود؟

اعتراض سندیکاهای کارگری اسپانیا

 به سرکوب کارگران و معلمان در ایران

  • کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اسپانیا، “کمیسیون های کارگران” طی چندین نامه خطاب به مقامات ایرانی، و با هماهنگی جنبش بین‌المللی کارگری، به درخواست خانواده‌های رضا شهابی، حسن سعیدی , جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی و مسعود نیک‌خواه، وضعیت این فعالان سندیکایی را محکوم کرده است.

وقتی که آش شورمی شود!

  • نویدنو: روزنامه جمهوری اسلامی مطلبی را با عنوان "آقای دولت بازنشستگان رعیت شما نیستند!" به قلم آقای غلامرضا بنی اسدی منتشرکرده است. ظاهر مقاله نشان می دهد که فشار اعتراضی بازنشستگان حداقل افکار بخشی از حاکمیت را قلقلک داده و به راه هایی غیر از سرکوب می اندیشند. با هم این نوشته روزنامه جمهوری اسلامی را می خوانیم:

فاجعه‌ درحال ظهور؛ گرسنگی در جهان تشدید می‌شود

1401/04/17

  • آژانس های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا  و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل اعلام کردند که  بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد  ۴۶ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد

  • جانسون، ۵۸ ساله، علیرغم ادعای هواداری حامیان حزب از او، به شکستن قوانین، فساد، گمراه کردن پارلمان و عدم صداقت با مردم در مورد دستگاه دولت متهم شد، قوانین همه گیری را شکست و توانست تقریباً سه سال در قدرت بماند.

کمونیست های بریتانیایی درباره سرنگونی دولت جانسون:

 "تغییر خیابان داونینگ کافی نیست"

  • تونی کانوی عصرسه شنبه (5 جولای) به کمیته سیاسی حزب کمونیست گفت، " موش‌ها در کشتی جانسون جست وخیز می‌کنند- اما تغییر رهبران محافظه کار دستور کاردولت هوادار کسب وکاربزرگ، ضد دموکراتیک، نژادپرست وجنگ طلب راتغییر نخواهد داد."

اتحادیه جوانان کمونیست بریتانیا:

 بوریس جانسون و حزب محافظه کار: ماری که پوست می‌اندازد

  • " این تنها جنگ علیه یک نخست وزیر محافظه کار یا یک دولت نیست. جنگی نیست که در یک شبانه روز پیروزخواهد شد. جنگی است علیه طبقه حاکم و سرمایه‌داری. اکنون زمان ساختن جنبش است. فعال شدن و ساختن مبارزه هرجایی که هستید."

پناهجویان؛ کشتار هولناک در مرزهای اتحادیه ی اروپا

  • نیروهای مراکشی در مرز اسپانیا به کشتار پناهنگان اقدام کرده و دولت اسپانیا از این کشور تشکر کرده است. بنابه گزارش مطبوعات و ویدئوهایی که در سایت های مترقی منتشر شده است، از روز یکشنبه، گورهای دسته جمعی در گورستانی در شهر نادور در شمال مراکش حفر شده است.

حزب کمونیست کارگران اسپانیا:

دولت سانچز مسئول قتل عام ملیلا

  • سیاست‌های جنایتکارانه قدرت‌های غربی در افریقا، همراه بامانورهای دائمی دولت مراکش، که جریان‌های مهاجرتی در داخل سرزمین خود و در منطقه اشغالی صحرای غربی را به اراده خود اداره می‌کند، وضعیت غیرقابل دفاعی را ایجاد می‌کند که به صورت دوره ای به تراژدی هایی مانند این قتل عام منجر می‌شود. تسلیم دولت اسپانیا به درخواست های مراکش در رابطه با صحرای غربی چیزی جز تشدید این وضعیت نیست.

نمایندگان پارلمان اروپای حزبکمونیست یونان:

 کشتارملیلا نمونه ای از سیاست جنایی اتحادیه اروپا است.

  • تمام افرادی که در یونان و اروپا، صحبت در باره"هوای پیشرفت" ناشی از دولت سوسیال دموکرات در اسپانیا را دوست دارند چه دارند بگویند؟ دولت‌های نئولیبرال و سوسیال دموکرات همان سیاست ارتجاعی اتحادیه اروپارا در دریای اژه و سراسر مدیترانه ترویج می‌کنند ، و نیز در دانمارک پناهندگان را به کشورهای سوم تبعید می‌کنند.

  جهان چند قطبی وجنگ اوکراین

ایرج شریعت

1401/04/17

  • چپ تاوان ضعف جنبش کارگری و ناتوانی و پراکندگی خودرا می‌دهد که نتوانسته است دروجه عمومی بر ضعف خود در ارزیابی شرایط نوین جهانی و مسائل آن ، وکاستی‌ها وپراکندگی خود در پیوند با جنبش کارگری فائق آید.بورژوازی سعی کرده است با استفاده از سردرگمی چپ بعد از فروپاشی شوروی آن را به انفعال کشیده و  بیش از پیش سردرگم و ناتوان سازد.

تحریم ها و نظم اقتصاد جهانی: گفتگو با پارابهات پاتنایک اقتصاددان مارکسیست، برگردان: داود جلیلی

1401/04/17

  • طی دوره‌ای، آن هژمونی که ما تاکنون می‌شناسیم از سوی هیچ کشوری اعمال نخواهد شد. ما به زودی شاهد دوره‌ای از اغتشاش در امپریالیسم جهانی خواهیم بود، که بدون تردید فرصت‌هایی را برای عمل انقلابی که دست نظم نئولیبرالی تاکنون راه آن را مسدود کرده بود فراهم خواهد آورد. زحمتکشان جهان سوم باید از این فرصت‌هایی که فراهم می‌شوند بهره‌برداری کنند.

صندوق بین المللی پول (FMI)، منفورترین ۳ حرف اختصاری دنیا

 رنود لامبرت، برگردان: شهباز نخعی

  • پرده ای اسرارآمیز گرد «صندوق بین المللی پول» (FMI) کشیده شده و این نهاد مقررات شناوری دارد که به نظر می آید برحسب انگیزه های سیاسی تغییر می یابد. این انگیزه ها، تجویز ریاضت شدید اقتصادی برای برخی و سخاوتمندی بی حد و مرز برای بعضی دیگر است. کنکاشی در قلب یک نهاد جهانی                        .1401/04/17

دادگاه اوکراین ممنوعیت حزب‌کمونیست را تایید و دستورمصادره دارایی‌های آن را صادرکرد

  • " دادگاه ادعاهای وزیر دادگستری اوکراین را متقاعد کننده می‌داند:فعالیت‌های حزب‌کمونیست اوکراین ممنوع می‌شوند، املاک، نقدینگی‌ها و دیگر دارایی‌های حزب، سازمانهای منطقه‌ای، شهری، بخشی، مراکزاصلی و دیگر نهادهای ساختاری آن به مالکیت دولت درمی‌آید."                    1401/04/17

بیانیه ائتلاف صلح و بی‌طرفی:

چرا ایرلند ازکارزار برای صلح در اوکراین خودداری می‌کند؟

  •  پژوهش اخیر"شورای اروپایی در روابط خارجی" اکنون نشان می‌دهد درحالی‌که اروپایی‌ها با اوکراین احساس همبستگی زیادی می‌کنند و از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کنند اما درباره دو هدف درازمدت دچار انشعاب هستند. آن‌ها بین یک اردوی"صلح" (35 درصد از مردم)که خواستار خاتمه هرچه زودتر جنگ است، و اردوی" عدالت" که اعتقاد دارد مهم‌ترین هدف تنبیه روسیه است( 22 درصد خلق‌ها) تقسیم می‌شوند.

شماره  1127                 8 تیرماه 1401

کاریکوم تشکیل بازار واحدکارائیبی را بررسی می‌کند

1401/04/15

  • " ما در زمان بحران جدی جهانی در سه عرصه حیاتی، یعنی غذا، انرژی و مالی گردهم آمده ایم. نشان دادن راه حل‌ها برای منطقه ما مستلزم خردجمعی و اراده برای عمل با یک دیگراست. این وظیفه ، همان‌طور که بارها ثابت کرده‌ایم دورازما نیست. از این رو، بیایید یک باردیگرنقض عهد کنیم و در زندگی خلق‌های خود تفاوتی ایجاد کنیم."

چپ در پاسخ به سلطنت‌طلبی

1401/04/12

  • رضاپهلوی در13خرداد1401 طی یک کنفرانس مطبوعاتی مسائلی را مطرح کرد که با واکنش طیف‌های مختلف جامعه از جمله نیروها و افراد چپ مواجه شد. گرایش‌های گوناگون چپ با استدلال‌های متفاوتی به گفته‌های رضا پهلوی دراین کنفرانس واکنش نشان دادند. برخی ازاین پاسخ‌ها و واکنش‌ها در سایت وزین اخبار روز بازتاب یافت. نویدنو برای ارائه نمای نسبتا مفصلی از این واکنش‌ها و پاسخ‌هابرآن شد تا مجموعه‌ای ازاین نوشته‌ها(بی آن‌که موافقت کاملی با مطالب عنوان شده در این مقالات داشته باشد) فراهم وآن‌رادراختیار خوانندگان گرامی نویدنو قراردهد.

نامه سرگشاده خانواده‌های معلمین و کارگران زندانی:

 به این نمایش بی شرمانه پایان دهید!

  • خانواده‌های جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، مسعود نیکخواه معلمان و کارگران بازداشتی با انتشار یک نامه ی سرگشاده بازداشت و اذیت و آزار عزیزان خود را به شدت محکوم کرده و از همکاران و همراهان و نهادهای مدافع حقوق کارگران و‌ معلمان در ایران و‌ جهان استمداد خواسته اند.

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل: ایران باید فعالان اتحادیه ای را از یوغ شکنجه های وصف ناپذیر آزاد کند

  • "اعتراضات کارگری به دلیل اقتصاد در حال فروپاشی ایران آغاز شده اند، جایی که هزینه‌های زندگی به‌ طور چشمگیری افزایش یافته است، اما دستمزدها پایین مانده اند. در برخی موارد کارگران اصلا حقوق دریافت نکرده اند. واکنش اقتدارگرایانه به اعتراضات در ایران غیرعادی نیست، اما به نظر میرسد این بار بویژه وحشیانه تر بوده است، احتمالاً به این دلیل که حکومت برای کنترل وضعیت اقتصادی در تقلا به سر می برد".

خاستگاه های جنگ، نقش ناتو و آینده‌ی سناریوها در اوکراین؛ میزگردی با حضور اتین بالیبار، سیلویا فدریچی و میشل لووی

  • هیچ تنگنایی در کار نیست. جنگ روسیه علیه اوکراین را باید محکوم کرد. هیچ توجیهی نمی‌توان آورد برای ویران کردن شهرها، کشتار مردم بی‌گناه و دهشتی که هزاران نفر وادار به زندگی در آن می‌شوند. این بسیار مهم‌تر از نقض حاکمیت ملی با این یورش نظامی است. با این‌ حال، من موافقم که باید بسیاری تحرکات ایالات متحد و ناتو را محکوم کرد که در تحریک به جنگ نقش ایفا کردند، و هم‌چنین تصمیم ایالات متحد و اتحادیه‌ی اروپا برای ارسال سلاح به اوکراین، که جنگ را برای مدت نامعلومی به درازا خواهد کشاند.

رقابت بر سر کنترل جهان؛ «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت» در برابر «کمر بند ابریشم»

  • هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) درحالی درصدد آغاز دوباره پروژه «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت ها» هستند که به گفته کارشناسان، این طرح که تقابل با چین را هدف قرار داده، نمی تواند رقیب مناسبی برای طرح کمربند و جاده (جاده ابریشم جدید) باشد.  

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 24

خرداد و تیر ۱۴۰۱

  •  با آثاری از: ع.اردلان/ ارژنگ/ ق.اصغری/ ه.الخاص/ اُمید/ ک.امین‌آوه/ ا.اورامانی/ خ.باقرپور/ م.ت.بهار(ملک‌الشّعراء)/ ک.م.پیوند/ م.تاج‌دولتی/ ع.توده/ د.جلیلی/ ر.جلیلی(لطفی)/ ا.دارابی/ م.درویشیان/ ع.ا.راشدان/ آ.زیس/ ع.جعفری(ساوی)/ ج.سرفراز/ م.سعدالدّین/ س.سلطانی‌طارمی/ م.ر.شفیعی‌کدکنی / م.شهبازی/ م.ضیایی/ ا.طبری/ ل.طیّبی/ ر.فتحی/ س.فلاحی(زاناکوردستانی) / ر.فلّاحی/ ک.قربان‌زاده/ ح.قزلجی/ ن.کیانی/ و.ای.لنین/ ع.مجتهدجابری/ م.مجدفر/ م.مستجیر/ ب.مطلّب‌زاده/ س.منتظری/ ح.موسوی / م.مهرآور/ پ.نِرودا/ ه.هاینه/ ف.یوسفی/ و دیگران...  

سرسخن ارژنگ شماره 24

  • به راستی جامعۀ ما به کدام سو می‌رود؟ بعداز همه‌گیری ویروس کرونا با 150 هزار قربانی و تورم 52درصدی و فروریزی پی‌درپیِ نمادهای فسادِ نهادینه و ساختاری، دیگر قرار است چه بلایی بر سرِ فرهنگ و تمدّن و هستی مردمان این سرزمین نازل شود؟ و چه خوش گفت سعدی که: "از دو بیرون نه، یا دل‌ات سنگی است/ یا به گوشَ‌ات نمی‌رسد سخنی!"

شماره  1126                 1 تیرماه 1401

آیا در دستور کار امریکا جایی برای اروپا وجود دارد؟

 فرانسیس مور؛ برگردان: هاتف رحمانی

1401/04/02

  • امریکا، که از لحاظ ماهیت و حجم، روابط تجاری بسیار محدودی با روسیه دارد، اکنون در جستجوی بازارهای جدید اروپایی و فروش گاز اضافی در آن‌جا است.  کشورها هم در حال به راه انداختن برنامه جدید “تجدید تسلیحات ناتو” هستند، که مجموعه بسیار سودآور صنعتی – نظامی امریکا را با ظرفیت کامل در این هدف سهیم می کند. چنین برنامه ای بیشتر و بیشتر به وابسته کردن کشورهای تضعیف شده اروپایی به “سرکردگی بی قید و شرط امپراتوری” منجر می شود.

جهان چند قطبی وجنگ اوکراین

ایرج شریعت

  • چپ تاوان ضعف جنبش کارگری و ناتوانی و پراکندگی خودرا می‌دهد که نتوانسته است دروجه عمومی بر ضعف خود در ارزیابی شرایط نوین جهانی و مسائل آن، وکاستی‌ها وپراکندگی خود در پیوند با جنبش کارگری فائق آید. بورژوازی سعی کرده است با استفاده از سردرگمی چپ بعد از فروپاشی شوروی آن را به انفعال کشیده و  بیش از پیش سردرگم و ناتوان سازد.

دولت بر سر دوراهی افزایش نرخ ارز یا قیمت سوخت!

 فریبرز مسعودی

  • پوست خربزه سیاست‌های آزادسازی اقتصادی نتیجه ای جز گذاشتن دست دولت در پوست گردو نداشته و تنها اقدامی که برای مهار کاهش روزانه ارزش پول ملی می‌تواند بکند بگیر و ببند چند دلال چهارراه استانبول و چند جاروکش دربار سلطان‌های سکه و ارز است که تاثیری در افزایش روند صعودی نرخ ارز نخواهد داشت، می‌ماند گران کردن سوخت برای جبران کسری بودجه و ریخت و پاش‌های بوروکراسی دولتی.

مزد کارگر و حقوق بازنشسته صدقه نیست!

 کاظم فرج الهی

  • چند دهه اعمال سیاست های نئولیبرالی و سرکوب مزد، که مهمترین ابزارپیشبرد آن  موقتی کردن کارها و جلوگیری از برپایی و فعالیت تشکل های مستقل کارگران شاعل و بازنشسته بوده، وضعیت موجود را رقم زده است. کارگران شاغل و بازنشسته برای رهایی از این وضع فلاکت بار هیچ گریزی ندارند مگر حضور در صحنه و برپایی تشکل های ویژه خود به هر شکل و نام و به هر قیمت.

شکست تاریخی؛

مکرون اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست داد

  • نتایج رسمی انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی فرانسه از شکست تاریخی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در کسب اکثریت مطلق پارلمان حکایت می کند. بر اساس نتایج به دست آمده ائتلاف حامیان مکرون ۲۴۶ کرسی، ائتلاف نوپس شامل هواداران ژان لوک ملانشون ۱۴۲کرسی، جمهوری خواهان ۶۵ کرسی و مجمع ملی ۸۹ کرسی کسب کردند. مکرون برای کسب اکثریت مطلق در مجلس به ۲۸۹ کرسی نیاز داشت.

نخست وزیر فرانسه استعفا داد، مکرون نپذیرفت

نامه ی دبیر کل اتحادیه ی معلمان انگلیس به رهبر ایران

  • حکومت ایران به جای پاسخ دادن به این خواسته‌های مشروع و قانونی، به تعقیب و بازداشت معلمان فعال می‌پرازد. تعداد زیادی از معلمان فعال در زندان هستند؛ از جمله #اسماعیل_عبدی که به شکل ظالمانه‌ی بیش از ۷ سال است در زندان به سر می‌برد. ما خواهان آزادی بی قید و شرط همه‌ی معلمان زندانی، به ویژه #اسماعیل_عبدی، هستیم.

۱۳۰۰ کارگر معدن کرومیتِ آسمینون کرمان بیکار شدند

 فرماندار: موضوع را پیگیری می‌کنیم

  • به دنبال جلساتی که سال گذشته برگزار شد، قرار بود امسال قرارداد یک‌ساله با ما بسته شود اما قراردادی که کارفرما جلوی ما گذشت خلاف این وعده بود. به گفته‌ی آن‌ها؛ قراردادی که برای امضای کارگران آورده شده ظرف چند ساعت جمع شده است. این در حالی است که این کارگران به صورت شیفتی کار می‌کنند و به گفته‌ی خودشان حداقل باید سه روز فرصت به کارگران برای امضای قرارداد داده می‎شد. 

کارگران ایران مایه تبریز نگران بلاتکلیفی

  • این کارگران که به دلیلِ تعطیلی کارخانه حدود یک سال بیکار هستند، می‌گویند: در سفر رئیس‌جمهور به استان آذربایجان شرقی، در مورد مشکلات کارگران و تعطیلی شرکت نامه‌ای به خانم طالبی دارستانی، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت کار، تقدیم کردیم و ایشان دستور بررسی موضوع ظرف ده روز آینده را دادند اما با گذشت ۲۰ روز هیچ اتفاقی نیفتاده است

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست