برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-20

نویدنو30/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • احزاب ما باوردارند که امپریالیسم صرفا نه سیاستی تجاوزکارانه بلکه سرمایه‌داری انحصاری، سرمایه در ارتجاعی‌ترین عصر خود، که بالاترین مرحله آن است قرار دارد. امپریالیسم به صورت ذاتی محکوم به رکود است، شکاف عظیم بین بالقوگی تولیدی و تامین نیازهای معاصر کارگران به خاطر بهره‌کشی طبقاتی، و تضادها در میان انحصارات و دولت‌های بورژوایی به جنگ‌های امپریالیستی منجر می‌شود.

 

 

بیانیۀ مشترک دبیران کل احزاب‌ کمونیست یونان، مکزیک، کارگران‌ اسپانیا و ترکیه  برگردان: هاتف رحمانی

در هشتم جولای ۲۰۲۲، همایش چهارجانبه‌ای بین حزب‌ کمونیست یونان، حزب‌ کمونیست مکزیک، حزب‌ کمونیست کارگران اسپانیا، و حزب‌ کمونیست ترکیه، در ستاد مرکزی کمیته مرکزی حزب‌ کمونیست یونان در آتن برگزار شد.

دبیران کل ۴ حزب، پس از همایش بیانیه زیر را صادر کردند:

ما درطی همایش ۰۸/۰۷/۲۰۲۲ درآتن، برای تبادل نظر درباره تحولات درسطح جهانی و محلی، وضعیت ناشی از جنگ امپریالیستی در اوکراین، و حمله ضدمردمی و ضدکارگری چندجانبه تحت شرایط به اصطلاح گذار سبز، از بحران انرژی و بحران احتمالی غذا، در اصل از کسادی و بحران اقتصادی فرارسنده فرصتی برای گفتگو داشتیم.

این شرایط احزاب‌ کمونیست و کارگری سراسر جهان را به تشدید تلاش برای تقویت سازمانی و نظری-سیاسی، در راستای توسعه مبارزه مشترکشان بر پایه اصول علمی کمونیسم، که همانا مارکسیسم-لنینیسم و انترناسیونالیسم پرولتری است، و برای پیشرفت سازمان‌دهی انقلابی دوبارۀ جنبش جهانی کمونیستی ملزم می‌سازد. ما تلاش می‌کنیم که اول و در درجۀ نخست بین احزاب خود، و نیز احزاب‌ کمونیست دیگر، بستگی‌های استواری را با طبقه کارگر و لایه‌های مردمی ایجاد کنیم، گام‌هایی به پیش برداریم و نقش برجسته‌ای درمبارزۀ طبقاتی داشته باشیم، و هم‌زمان بنیادی را برای راهبرد انقلابی یک پارچۀ جنبش جهانی کمونیستی در خط گسست از سیستم سرمایه‌داری و مدیران آن از هر نوع را در چشم‌انداز سرنگونی آن‌ها بنا کنیم. دوران ما دوران گذار انقلابی از سرمایه‌داری به سوسیالیسم است

در این رابطه، ما حمایت از یا شرکت در دولت‌های بورژایی را رد می‌کنیم، علیه احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال، علیه هر دولتی که به منافع انحصارات خدمت می‌کند مبارزه می‌کنیم.

احزاب ما باوردارند که امپریالیسم صرفا نه سیاستی تجاوزکارانه بلکه سرمایه‌داری انحصاری، سرمایه در ارتجاعی‌ترین عصر خود، که بالاترین مرحله آن است قرار دارد. امپریالیسم به صورت ذاتی محکوم به رکود است، شکاف عظیم بین بالقوگی تولیدی و تامین نیازهای معاصر کارگران به خاطر بهره‌کشی طبقاتی، و تضادها در میان انحصارات و دولت‌های بورژوایی به جنگ‌های امپریالیستی منجر می‌شود.

این امر در مورد جنگ به راه افتاده در اوکراین هم مصداق دارد، که منافع روسیه‌ی سرمایه‌داری با منافع و برنامه‌های امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا برای کنترل بازارها، مواد اولیه و شبکه‌های حمل ونقل کشور در برابر هم قرار گرفته اند.

خطر بزرگ عمومی کردن جنگ، یا ستیزه‌های جدید امپریالیستی در کشورهایی که از انحلال اتحاد جمهوری‌های شوروی پدیدار شدند و نیز در دیگر قسمت‌های جهان، به ویژه در منطقه آسیای جنوب شرقی، که تقابل بین امریکا و چین برسر برتری در سیستم جهانی سرمایه‌داری به صورت روشن‌تری تجسم می‌یابد وجود دارد.

ما با روندهای تجزیه یا وحدت کشورهای سرمایه‌داری از نقطه نظر طبقاتی برخورد می‌کنیم و علیه ناتو، اتحادیه اروپا و تمام انواع ائتلاف‌های امپریالیستی مبارزه می‌کنیم. ما با شرکت کشورهایمان در چنین اتحادهای ضدمردمی مخالفیم و تلاش خود را به نحوی که کارگران گرفتار تله “پرچم دروغ”  نشوند بلکه در ستیز با بهره‌کشان و اتحادهای بین‌المللی آن‌ها ازمنافع خود دفاع کنند تشدید می‌کنیم.

ما باور داریم که بازآرایی ایدئولوژیک- سیاسی و سازمانی جنبش جهانی کمونیستی بدون مبارزه استوارعلیه هر نوع دولت بورژوازی سیستم بهره‌کش، خواه لیبرال یا سوسیال دموکرات، علیه اپورتونیسم درداخل خود جنبش کمونیستی امکان پذیر نیست. ما هم با ملی‌گرایی و هم با جهان‌وطنی سرمایه، نژادپرستی و فاشیسم مخالفیم. هم زمان “فاشیسم ستیزی” دروغین و “جبهه‌های مختلف ضد فاشیستی” را که ازسوی بورژوازی و نیروهای سیاسی اپورتونیست برای به دام انداختن کارگران و مردم در مدیریت بورژوایی، جداکردن فاشیسم از سیستم سرمایه‌داری، که به خیزش آن کمک و هر زمانی که نیاز دارد از آن استفاه می‌کند رد می‌کنیم.

ما با تمام قوای خود برای سازمان‌دهی دوباره کارگران و جنبش اتحادیه‌های کارگری، بازآرایی جنبش‌های دیگر مردمی، مبارزه علیه انحصارات و سرمایه‌داری، برای تامین نیازهای معاصر کارگران – مردم مبارزه می‌کنیم.

حزب‌های ما مناسبت و ضرورت سوسیالیسم- کمونیسم را به مثابه تنها بدیل برای خلق‌ها، و دفاع از سهم انقلاب سوسیالیستی اکتبر و اولین کشورسوسیالیستی، اتحاد جماهیرشوروی سوسیالیستی، درعین بررسی دلایل سرنگونی آن در رابطه با مسائل اقتصادی، روبنای سیاسی، و راهبرد جنبش جهانی کمونیستی را مورد تاکید قراردادند. ما باور داریم که سوسیالیسم با اصول و قوانین علمی، قدرت کارگران، اجتماعی کردن ابزار تولید، و برنامه‌ریزی مرکزی علمی اداره می‌شود. ما مفاهیم درباره سوسیالیسم بازار را که ادعا می‌کند سوسیالیسم می‌تواند با حفظ کارخانه‌ها و سازوکارهای سرمایه‌داری، با اجازه دادن به کارمزدی از سوی صاحبان ابزارتولید و زمین ساخته شود رد می‌کنیم.”

براساس گفته‌های بالا ، چهارحزب ما روی موارد زیرتوافق کردند:

ادامه دادن به ابتکارهای خود علیه جنگ امپریالیستی، که رسما با تجاوز غیرقابل پذیرش روسیه به اوکراین آغاز شد. ما با قدرت‌های امپریالیستی، برنامه‌های امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا، و هر ائتلاف امپریالیستی دیگری مخالفیم.

درخواست جدایی کشورهایمان از برنامه‌ها و اتحادهای امپریالیستی، برجسته کردن مشخصه امپریالیستی جنگ در اوکراین. در توهمات پرورش یافته از سوی نیروهای بورژوایی که ادعا می‌کنند یک “معماری امنیتی بهتر”، ناتو “بدون طرح‌های نظامی و سیستم سلاح‌های تهاجمی در خاک آن”، ” اتحادیه اروپایی هوادار صلح” یا یک “دنیای چند قطبی مسالمت آمیز”می‌تواند وجود داشته باشد، راه حلی به سود خلق‌ها یافت نمی‌شود. راه حل در تحکیم مبارزه طبقاتی برای جدا شدن از اتحادهای امپریالیستی، علیه جنگ امپریالیستی و زهدانی که آن‌را می‌زاید، که همان سیستم سرمایه‌داری است، نهفته است.

ادامه دادن به تلاش خود برای تبادل تجربه در رابطه با فعالیت احزابمان در جنبش کارگری و سندیکایی، جنبش‌های مردمی دیگر، جنبش برابری و رهایی زنان، با هدف موثرتر ساختن مبارزات و پیش برد رابطه‌های برابر بین احزاب ما و نیروهای کارگری- مردمی.

تشدید تلاش‌هایمان درچهارچوب “بررسی کمونیست بین‌الملل” و “ابتکارکمونیستی اروپایی” با هدف تقویت فعالیت آن‌ها، غلبه کردن بر ضعف‌ها، ایجاد بنای محکم‌تر، و غنی کردن محتوا و فعالیت آن‌ها در دوره آینده.

ادامه اعلام همبستگی خود با کمونیست‌های اوکراین و دیگر کشورهایی که با آزار ضدکمونیستی و ممنوعیت مواجه هستند و نیز با رزمندگان رو در رو با آزار به خاطر فعالیت سندیکایی و سیاسی در روسیه، قزاقستان و هر جای دیگر.

ادامه مبارزه خود علیه لکه دار کردن دست آوردهای سوسیالیستی در اتحادشوروی، که اتحاد چند ملیتی از جمهوری‌های سوسیالیستی برابرحقوق بود، وهم زمان تمرکز روی مطالعه علت‌های انحلال آن، با استفاده از فرصت بزرگداشت ۱۰۰مین سالگرد بنیان‌گذاری آن.

تحکیم همبستگی خودمان با مردم و حزب کمونیست کوبا علیه محاصره و برنامه‌های امپریالیستی امریکا و اتحادیه اروپا. کمک فعالانه به موفقیت ۲۲ مین همایش بین‌المللی احزاب‌کمونیست و کارگری، که در ماه اکتبر در کوبا برگزار خواهد شد.

دیمتریس کوتسامپاس دبیرکل کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان

پاول بلانکو کابررا، دبیراول کمیته مرکزی حزب‌ کمونیست مکزیک

آستورگارسیا، دبیرکل کمیته مرکزی حزب‌ کمونیست کارگران اسپانیا

کمال اوکویان، دبیرکل حزب‌کمونیست ترکیه

آتن، هشتم جولای ۲۰۲۲

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست