برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-10

نویدنو19/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • کوبا به جای صادرات سلاح به سراسر دنیا، تاریخی طولانی از انترناسیونالیسم پزشکی با پزشکان و داروهای کوبایی  دارد که از پاکستان تا پرو نشانه‌ی آشنایی است. درحقیقت، کارزاری بین المللی برای این که دکترهای کوبایی برنده جایزه صلح نوبل شوند وجود دارد. چرا کشوری که با مراقبت بهداشتی در جهان طوفان ایجاد می‌کند باید به عنوان کشوری حامی تروریسم هدف گرفته شود؟

 

 

کوبا باید ازلیست کشورحامی تروریسم امریکا خارج شود

راجرواترز، وی جی پراشاد، مانولو د لوس سانتوس- هاتف رحمانی

امریکا لیستی ازکشورها را که آن‌ها را "دولت حامی تروریسم" تلقی می‌کند حفظ می‌کند. درحال حاضر چهارکشور درآن لیست قرار دارند: کوبا، کره شمالی، ایران و سوریه. اندیشه اصلی پشت این لیست آن است که وزارت خارجه امریکا تعیین می‌کند که این کشورها "از اقدامات تروریسم جهانی حمایت می‌کنند". شواهد درباره این "اقدامات" از سوی دولت امریکا ارائه نمی‌شود. برای کوبا، ذره ای مدرک وجود ندارد که دولت چنین حمایتی را به فعالیت‌های تروریستی عرضه کرده باشد، در حقیقت، کوبا- از سال 1959- قربانی اقدامات تروریستی از سوی امریکا بوده است، از جمله اقدام به تجاوز به کوبا درسال 1961( خلیج خوک‌ها) و اقدام های مکرربرای ترورعلیه رهبران آن (638 بارعلیه فیدل کاسترو).

کوبا به جای صادرات سلاح به سراسر دنیا، تاریخی طولانی از انترناسیونالیسم پزشکی با پزشکان و داروهای کوبایی  دارد که از پاکستان تا پرو نشانه‌ی آشنایی است. درحقیقت، کارزاری بین المللی برای این که دکترهای کوبایی برنده جایزه صلح نوبل شوند وجود دارد. چرا کشوری که با مراقبت بهداشتی در جهان طوفان ایجاد می‌کند باید به عنوان کشوری حامی تروریسم هدف گرفته شود؟

کینه جویی واشنگتن

کوبا بعد از سال 2015، زمانی که رئیس‌جمهور باراک اوباما کوبا را از آن لیست حذف کرد، درلیست کشورهای حامی تروریسم نبود( کوبا اولین بار در سال 1982 از سوی رئیس‌جمهور رونالدریگان به آن لیست افزوده شد). دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق در 12 ژانویه 2021 ،در آخرین هفته ریاست‌جمهوری و چند روز پیش ازمراسم تحلیف جوبایدن برای جایگزینی او، کوبا را به آن لیست برگرداند. سخنان مایک پمپئو وزیرامورخارجه آن زمان امریکا توجیه عجیبی را برای این اقدام ارائه می‌کند: با وجود این‌که کوبا درسال 2015 ، پنج سال پیش‌تراز لیست حذف شده بود، پمپئوگفت که " دولت کوبا دهه‌ها قاتلان، سازندگان بمب و هواپیما رباها را تغذیه کرده ، پناه داده وبرای آن‌ها مراقبت بهداشتی فراهم کرده است."

عبارت " برای دهه‌ها" نشان می‌دهد که دولت ترامپ به قبل از سال 2015 برگشته، و وضعیت کوبا را در طی پنج سالی که از لیست پاک شده بود ارزیابی نکرده بلکه به عصرپیش از اقدام اوباما برگشت. هیچ شاهد جدیدی از تغییر چیزی از سال 2015 وجود نداشت، که نشان می‌داد اقدامات ترامپ ( برای راضی کردن جناح راست افراطی که همچنان خواهان انجام تغییر رژیم درکوبا ادامه هستند و برای بی اثر کردن تاحد ممکن سیاست‌های اوباما) کاملا سیاسی بود.

ایالات متحده از سال 1959، زمانی که انقلاب کوبا تغییرکشور را که توسط گانگسترها ( ازجمله مافیای امریکا) اداره می‌شد به کشوری که به برآوردن نیازهای مردم خود مایل بودآغازکرد محاصره‌ای را علیه کوبا برقرارکرده است. انقلاب برنامه‌هایی را برای سوادآموزی و بهداشت و برای ساختمان اعتماد فرهنگی برای مردمی که مدت طولانی از سوی استعمار اسپانیا و امریکا سرکوب شده بود توسعه داد. الیت امریکا مشتاق خاموش کردن مدل کوبا بودند، که نشان می‌داد حتی کشوری فقیر می‌تواند شرایط اجتماعی اقتصادی فقر را پشت سربگذارد. از سال 1992 هرسال، تقریبا تمام کشورهای جهان- 184 کشور از 193 کشور در آخرین شمارش- در شورای امنیت سازمان ملل به محکومیت محاصره کوبا رای داده اند.

کوبا را از لیست حذف کنید

مشخص کردن کوبا به عنوان کشوری حامی تروریسم از سوی امریکا عمیقا به توانایی دوات کوبا و مردم آن به کنارآمدن با کارکردهای بنیادی زندگی لطمه می زند. قدرت عظیم دولت امریکابر سر سیستم مالی جهانی به معنی آن است که بانک‌ها و تجار، چون از تلافی دولت امریکا برای شکستن محاصره می‌ترسند از کسب و کار با کوبا خود داری می‌کنند. خوب است بدانیم که به خاطر این محاصره، و با وجود زمزمه‌های دولت امریکا درباره استثناهای دارویی، شرکت‌ها از فروش مواد اولیه، عامل‌های نرم افزاری، کیت‌های تشخیص، داروها و ابزارهای داروسازی، و رشته ای از دیگر مواد لازم برای عمل کرد عالی اما با دانش عمومی و سیستم بهداشت خسته از مشکلات کوبا خودداری می‌کنند.

جوبایدن رئیس جمهورامریکا می‌تواند با اشاره قلم خود کوبا را از این لیست خارج کند. این کارساده تراز آن است که گمان می‌رود. بایدن زمانی که برای ریاست جمهوری مبارزه می‌کرد، گفت مایل است حتی بیشتر از تحریم‌های ترامپ را نقض و به سیاست‌های دولت اوباما بازگردد. اما او چنین نکرده است، که ممکن است به دلایل اقتضاء سیاسی باشد. رگه ای از کینه جویی وجود دارد که از طریق سیاست‌های امریکا علیه کوبا به پیش می‌رود، جزیره‌ای که در دوران همه گیری ثابت کرد که روند انقلابی آن از مردم خود مراقبت می‌کند. نمونه بهداشت عمومی در کوبا، با وجودآن‌که کشور جزیره‌ای کوچکی است، می‌تواند به سراسر دنیا صادرشود. کوبا کشوری حامی تروریسم نیست بلکه کشوری حامی رفاه جهانی است. 

راجرواترز(موسیقی دان)، وی جی پراشاد(مورخ و روزنامه نگار)، مانولو د لوس سانتوس (پژوهشگراجتماعی) 

منبع: کانترکیورنت

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست