برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-14

نویدنو23/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • باوجود آن‌چه تحریم‌ها و جنگ هزاران کیلومتردورتر از صحنۀ جنگ برسرخانواده‌ها و اقتصادهاآورده‌اند، عواملی درهر دو سو وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند. روس‌های بسیاری وجود دارند که استدلال می‌کنند چون کنترل بخش اعظم اوکراین جنوبی و شرقی، معروف به دونباس را به دست آورده اند( جایی که بیشتر روس زبان‌ها در آن‌جا زندگی می‌کنند) باید پیش بروند و موضع خود را مستحکم نمایند. به علاوه، نشانه‌ای حاکی ازاراده ناتو برای جلوگیری از پیشرفت آن به سمت شرق به سوی روسیه یا خودداری از مشارکت دادن اوکراین درناتو وجود ندارد

 

 

اوکراین: به جنگ پایان دهید، تحریم‌ها را بردارید

دکتر چاندرا مظفر- هاتف رحمانی

جنگ دراوکراین ادامه دارد. امروز11 جولای 2022 ، یکصد و سی وهشتمین روز جنگ مسلحانهای است که در 24 فوریه، زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش عملیات ویژه‌ای را در اوکراین به راه می‌اندازد آغاز شد.

همان‌طور که انتظارمی‌رفت، تاکنون چندین هزارنفراز هر دو طرف کشته شده‌اند. درمیان اوکراینی‌ها هم سربازان و هم غیرنظامین قربانیان جنگ هستند. تلفات روسیه بیشترسربازان بوده‌اند. نابودی عظیم زیرساخت‌های اوکراین هم وجود داشته است. 

طغیان پناهجویان از اوکراین به لهستان و دیگرکشورهای اروپایی دردآوربوده است. پی آمد دیگرجنگ تحمیل تحریم‌های شدید اقتصادی بر روسیه از جانب امریکا و دیگرکشورهای غربی بوده است.  تحریم صادرات نفت و گاز از روسیه مردم تعدادی ازکشورهای اروپایی را در بحران اقتصادی غرق کرده است. تورم سربه آسمان کشیده و مردم  به ویژه در کشورهایی که مدتی است درآمدها درآن‌ها راکد شده است برای پایان دادن به این وضعیت مبارزه می‌کنند. ازآن جایی که روسیه صادرکننده عمده گندم است، تحریم‌های غربی رنج مردم کشورهای فقیری را که وارد کننده گندم هستند مانند مصر چند برابر کرده است. مانند زنجیره تامین سوخت؛ زنجیره تامین غذایی جهان هم از تحریم‌ها بیشتر ازخود جنگ واقعی در اوکراین تیره وتار شده است.

باوجود آن‌چه تحریم‌ها و جنگ هزاران کیلومتردورتر از صحنۀ جنگ برسرخانواده‌ها و اقتصادهاآورده‌اند، عواملی درهر دو سو وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند. روس‌های بسیاری وجود دارند که استدلال می‌کنند چون کنترل بخش اعظم اوکراین جنوبی و شرقی، معروف به دونباس را به دست آورده اند( جایی که بیشتر روس زبان‌ها در آن‌جا زندگی می‌کنند) باید پیش بروند و موضع خود را مستحکم نمایند. به علاوه، نشانه‌ای حاکی ازاراده ناتو برای جلوگیری از پیشرفت آن به سمت شرق به سوی روسیه یا خودداری از مشارکت دادن اوکراین درناتو وجود ندارد- که در وحله اول دلایل اصلی چرایی تحریک روسیه به تجاوز به اوکراین شد. حقیقت این است که سند راهبردی تصویب شده در ناتو در پایان همایش آن در مادرید در ژوئن 2022، موکدا ادعا می‌کند که درهای ناتو" به روی تمام دموکراسی‌های اروپایی که در ارزش‌های ائتلاف ما شریکند باز می‌ماند" و "تصمیم‌ها درباره عضویت از سوی متحدان ناتو اتخاذ می‌شود و هیچ طرف سومی حرفی دراین روند ندارد."

موضع سرسخت ناتو درباره گسترش وعضویت با انگیزه‌ای که درمسیرجنگ آشکارترشده است بیشتر تقویت شده است. برخی از اعضا ناتو و رهبری امریکا مشتاقند از جنگ برای اخته کردن روسیه به مثابه یک قدرت نظامی استفده کنند. به همین خاطرمایلند جنگ طولانی شود. در خود اوکراین، دولت کیف، پایتخت، و بخش اساسی مردم در بخش غربی کشور، خود را بخشی از اروپای غربی می‌دانند و مایلند ظهور پیروزمند ناتو را درجنگ مشاهده کنند. دولت کیف درهفته‌های اخیربه بازپس گیری خاک از دست داده به روسیه مصمم است.

به خاطر آن‌که این دو موضع با یک دیگر خصومت آمیزند، از یک طرف موضع روسیه، و از سوی دیگرموضع اوکراین-ناتو- کشورهای غربی، آشتی ناپذیر به نظر می‌رسند. این امر می‌تواند بی ثمری تاکنونی تلاش‌های صمیمانه ویدودو رئیس جمهور اندونزی و پاپ فرانسیس واتیکان را هم توضیح دهد. با این حال، زنان و مردان خیرخواه همه جا باید به تلاش ادامه دهند.

با این روحیه است که ما کنفرانسی بین المللی را پیشنهاد می‌کنیم که بازیگران اصلی این بحران و رهبران کشورها و سازمان‌های منطقه ای و جهانی مهم را برای بررسی راه حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و درزارمدت برای بحرانی که عملا درسال 2014 آغاز شد گردهم بیاورد. البته در مرکز آن جنگ کنونی دراوکراین قرار دارد. کنفرانس باید به هر قیمتی بی‌درنگ به جنگ خاتمه دهد.  با خاتمه جنگ، کنفرانس باید صادقانه تمایلات و نیروهایی را که منجر به جنگ شد مورد بررسی قرار دهد. کنفرانس باید نگرانی‌های امنیتی مرکزی زمان ما را با هدف روشن ایجاد یک بنای امنیت جهانی قابل اتکا نیزتحلیل کند. این بنا باید قدرت مسلط هرملت یا هرگروهی از ملت‌ها را بر سر سیستم جهانی حذف نماید.

با آشکار بودن پی آمدهای فاجعه بار تحریم‌ها، کنفرانس باید تحریم‌های یک جانبه را نیزحذف وهدف تحریم‌های اتخاذشده از طریق سازمان ملل را از سوی مجمع عمومی سازمان ملل مورد کنترل و بررسی شدید قراردهد. به عنوان نمونه، اگر 90 درصد اعضا مجمع عمومی به تحریم رای دادند می‌تواند به اجرا گذاشته شود. اجرای آن باید از سوی کمیته ویژه اعضا مجمع عمومی سازمان ملل مورد پایش قرارگیرد که زمانی را که تحریم باید برداشته شود اعلام خواهد کرد.

سرانجام، چه کسی در عرصه بین المللی می‌تواند ابتکارکنفرانس پیشنهادی را به دست گیرد؟ با وجود تمام کاستی‌ها، دفتر دبیرکل سازمان ملل بهترین نهاد برای به عهده گرفتن این چالش است. این دفتری است که مشروعیت لازم را دررابطه با موضوع دارد. به علاوه، دبیرکل سازمان ملل اتوریته انجام این کار را دارد.

این نیاز فوری است. و باید بی درنگ اقدام شود.

دکتر چاندرا مظفررئیس جنبش بین المللی برای جهانی عادلانه مالزی است.

https://countercurrents.org/2022/07/ukraine-end-war-lift-sanctions/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست