برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-08

نویدنو17/04/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • آژانس های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا  و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل اعلام کردند که  بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد  ۴۶ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

 

 

فاجعه‌ درحال ظهور؛ گرسنگی در جهان تشدید می‌شود

نیویورک- ایرنا- سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از تشدید گرسنگی در جهان خبر داد و اعلام کرد در سال گذشته ۸۲۸ میلیون نفر یا تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر گرسنگی قرار داشتند که این آمار همچنان در حال افزایش است.

سازمان ملل اعلام کرده است سطح گرسنگی جهان در سال گذشته پس از افزایش شدید در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا بار دیگر افزایش یافت و  در سال جاری، جنگ در اوکراین همراه با تغییرات اقلیمی تهدیدی برای گرسنگی و مهاجرت گسترده در مقیاس بی‌سابقه است.

آژانس های وابسته به سازمان ملل از جمله سازمان خواربار و کشاورزی، برنامه جهانی غذا  و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در نسخه ۲۰۲۲ گزارش امنیت غذایی و تغذیه سازمان ملل اعلام کردند که  بیش از ۸۲۸ میلیون نفر یا نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت جهان در سال گذشته تحت تاثیر گرسنگی قرار گرفتند که این تعداد  ۴۶ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۲۰ و ۱۵۰ میلیون نفر  بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: خطر واقعی افزایش این آمار در ماه‌های آینده وجود دارد.

وی افزود: جهش قیمت مواد غذایی، سوخت و کودهای شیمیایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، کشورها را به سمت قحطی می کشاند. نتیجه این امر،  بی‌ثباتی جهانی، گرسنگی و مهاجرت دسته جمعی در مقیاسی بی‌سابقه خواهد بود. ما باید امروز برای جلوگیری از این فاجعه بزرگ اقدام کنیم.

این گزارش اعلام می کند در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان، ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال کوتاه قدی داشتند، در حالی که ۶.۷ درصد یا ۴۵ میلیون نفر از شکل مرگبار  سوء تغذیه که خطر مرگ را تا ۱۲ برابر افزایش می دهد، رنج برده اند.

بر اساس این گزارش، شکاف جنسیتی در ناامنی غذایی، که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت، در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ باز هم افزایش یافته است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پی انتشار گزارش وضعیت وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان ۲۰۲۲ گفت: در طول ۲۵ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در کاهش گرسنگی و سوء تغذیه بدست آمده بود که متاسفانه، اخیراً شاهد افزایش گرسنگی در جهان بوده ایم که چندین دهه پیشرفت را معکوس کرده است.

گزارش قبلی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بیش از ۲ میلیارد نفر دسترسی منظم به غذای ایمن، مغذی و کافی ندارند و سرعت پیشرفت برای رسیدن به اهداف تغذیه جهانی تا سال ۲۰۳۰ بسیار کند بود.

از سال ۲۰۱۷، محرک های اصلی ناامنی غذایی و سوءتغذیه شامل جنگ، تغییرات آب اقلیمی، افراط، و رکود اقتصادی بوده است.

در دو سال گذشته، امنیت غذایی و تغذیه میلیاردها نفر به دلیل همه‌گیری کرونا تضعیف شده  و اثرات آن هنوز در سراسر جهان احساس می‌شود. امروز، با ادامه همه گیری و جنگ در اوکراین، سناریوی جهانی حتی پیچیده تر شده است.

از هر پنج نفر در آفریقا (۲۰.۲ درصد از جمعیت) یک نفر در سال ۲۰۲۱ با گرسنگی مواجه بوده است. این تعداد  در آسیا ۹.۱ درصد، در آمریکای  لاتین و دریای کارائیب  ۸.۶ درصد و در  اقیانوسیه ۵.۸ درصد و کمتر از ۲.۵ درصد در آمریکای شمالی و اروپا است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، زنان و دختران به طور مداوم و نامتناسب از  کمبود معیارهای مختلف تغذیه رنج می برند و از سال ۲۰۱۲ تاکنون هیچ پیشرفتی در این خصوص صورت نگرفته است.

 کم خونی، زنان را در مناطق روستایی و همچنین در میان خانواده های فقیر و کسانی که آموزش رسمی ندیده اند، بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.

 با این حال، تقریباً ۳.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ از داشتن یک رژیم غذایی سالم محروم بوده اند که این امر منعکس کننده تورم قیمت مواد غذایی مصرفی ناشی از تأثیرات اقتصادی همه گیری کرونا و اقدامات انجام شده برای مهار آن است.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گرسنگی و سوء تغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند و گفت: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم که تا اوکراین و روسیه راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که در سال جاری خطر واقعی قحطی‌های متعدد وجود دارد و از وزرای شرکت کننده در نشست امنیت غذایی خواست تا گام‌های عملی برای ایجاد ثبات در بازار مواد غذایی و کاهش نوسانات قیمت کالاها بردارند.

گوترش سوم تیرماه در نشست امنیت غذایی در برلین افزود: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم. جنگ در اوکراین مشکلاتی  مانند اختلالات اقلیمی، همه گیری کرونا و بهبودی عمیقا نابرابر که مدت ها در حال شکل‌گیری بوده اند را با یکدیگر ترکیب کرده است.

بیش از ۴۶۰ هزار  نفر در سومالی، یمن و سودان جنوبی براساس طبقه بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) در شرایط قحطی هستند. این مقیاسی است که توسط آژانس‌های سازمان ملل، نهادهای منطقه‌ای و گروه‌های امدادی برای تعیین ناامنی غذایی استفاده می کنند. این مرحله قبل از اعلام قحطی در یک منطقه است.

بر اساس این مقیاس، میلیون ها نفر در ۳۴ کشور دیگر در آستانه قحطی هستند.

گوترش درحالی که گرسنگی و سوء تغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند، افزود: خطر واقعی اعلام قحطی های متعدد در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و سال ۲۰۲۳ می تواند حتی بدتر باشد.

دبیر کل سازمان ملل در عین حال گفت تا زمانی که اوکراین و روسیه که حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را تولید می کنند، راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل موثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست