نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-11-29

نویدنو  29/08/1393 

 

 

 

 

متن سخنرانی نماینده حزب کارگران مجارستان

در شانزدهمین همایش بین المللی حزب های کمونیست وکارگری – اکوادور

برگردان : مهرگان  

رفقای گرامی ،

از طرف حزب کارگران مجارستان مایلم از حزب کمونیست اکوادور برای دعوت وسازماندهی عالی همایش مان تشکر کنم

حزب کارگران مجارستان به این واقعیت که همایش ما در یک کشور امریکای لاتین بر گزار می شود توجه عظیمی دارد. مبارزه نیروهای انقلابی و ترقی خواه امریکای لاتین برای تمام حزب هایی که خواهان تغییر جهان هستند منبع مهمی معنی می دهد . 

حزب های شرکت کننده در این همایش متفاوتند. اما من اعتقاد دارم که همه ما خواهان تغییر جهان هستیم . همه ما " چیزی جز زنجیر هایمان برای از دست دادن نداریم" و به طور طبیعی همه " جهانی برای پیروزی داریم".

همان طور که خوزه مارتی گفت :" هیچ انقلابی بدون انقلابی ها وجود ندارد. تمام انقلابی های جهان برادرند." ما همه شما را برادران خود می دانیم .

رفقای عزیز

من مجارستانی هستم . 25 سال پیش سرمایه داری به مجارستان باز گشت . 25 سال پیش حزب ما تصمیمی راهبردی اتخاذ کرد: ما علیه سرمایه داری خواهیم جنگید . ما با هیچ بخش طبقه سرمایه دار همراهی نخواهیم کرد، نه با محافظه کارها ، نه لیبرال ها . ما از سوسیال دموکرات ها که نقش مهمی در بازگشت سرمایه داری مجارستانی بازی کردند بریدیم .

اندکی بعد ما تصمیم راهبردی دیگری گرفتیم : ما با به اصطلاح چپی که خواهان بهتر کردن سرمایه داری بدون تغییر بنیادی آن است همراهی نخواهیم کرد . بنا بر این ما از نیروهای رفرمیست بریدیم .

حزب اکنون از نظر ایدئولوژیکی سالم است . ما بر بحران داخلی حزب غلبه کرده ایم . مردم درک مواضع ما را اغاز کرده اند . آن ها به آن که زبان ما روشن و پیراهنمان سرخ است احترام می گذارند . پیراهن های ما آبی، شرابی یا زرد نیستند سرخند.

در انتخابات پارلمانی سال جاری ما 6برابر رای بیشتر نسبت به 4 سال پیش اخذ کردیم . نسبت به قبل افراد جوان بسیار زیادی در بین نامزد های ما وجود دارند . ما قوی ترین حزب خارج پارلمان هستیم . من می دانم که این خیلی زیاد نیست اما به معنی یک گرایش خوب است .  

در مجارستان اکنون شرایط انقلابی وجود ندارد . اما مشکل های بسیاری وجود دارد. سرمایه داری اروپایی در بحران عمیقی است .اگر اوضاع در حال وخیم تر شدن است ، " ده روز" می تواند فرا رسد که می تواند اروپا یا حداقل مجارستان را تکان دهد .

ما برای مطالبات روزانه زحمتکشان و هم زمان برای منافع راهبردی ان ها مبارزه می کنیم . رفقای ما در خیابان ها علیه سیاست ریاضتی ؛ علیه اخراج افرادی که – به خاطر از دست دادن کار ،و  دلیل های بسیار دیگر – قادر به پرداخت اجاره خانه وخدمات همگانی نیستند مبارزه می کنند. شعار های ما بیانگر واقعی ترین مشکلات زحمتکشان است : کار ، دستمزد، امنیت ، بهداشت ، آموزش وپرورش   

هم زمان ما به روشنی به مردم می گوییم : اگر خواهان دستمزد بهتر، زندگی بهتری هستید ، باید مبارزه کنید . در سرمایه داری می توانید زندگی خود را بهتر کنید امانمی توانید آن را به صورت بنیادی تغییر دهید . سرمایه می تواند اصلاح های خود را هر زمانی که بخواهد لغو کند و دوباره مردم رابه داخل فقر هل دهد . اگر می خواهید زندگی خود را به صورت اساسی تغییر دهید ، به سوسیالیسم نیاز دارید . 

رفقای گرامی

تعدادی از ما تفکر های مختلفی در باره سوسیالیسم دارند. کمونیست های مجارستان می دانند که اصلاح سوسیالیسم همیشه منجر به سوسیالیسم بهتری نمی شود. اما می تواند به از دست رفتن سوسیالیسم منجر شود . این تجربه تاریخی تلخ ماست . نگرانی مشروع ما را به درستی درک کنید .

ما در باره سوسیالیسم کشور های مختلف صحبت نمی کنیم . ما در باره سوسیالیسم صحبت می کنیم . ما نمی خواهیم به گذشته باز گردیم. ما می خواهیم یک جامعه سوسیالیستی جدید آینده را خلق کنیم . جامعه ای که کارخانه ها ، زمین ، بانک ها نه به یک اقلیت سرمایه دار بلکه به اکثریت زحمتکشان تعلق دارد . جامعه ای که قدرت سیاسی از آن زحمتکشان است .

انجایی که سوسیابیسم با مشخصات چینی مد نظر است ، من فکر می کنم نباید آن را در یک سند بین المللی مورد ارزیابی قرار دهیم . بهتر ان است که کنفرانس هایی در باره چین سازمان داده شود تا پرسش هایی را که برای همه ما بسیارمهم هستند مورد بحث قرار دهد .

رفقای گرامی

سرمایه داری دچار بحران ژرفی است . نیروهای سرمایه دار نمی توانند بحران را حل کنند چون زاده ماهیت خود سرمایه داری است . نیروهای سرمایه دار کاربست اقدام های فوق العاده را برای حل مشکل های سرمایه داری آغاز می کنند. سرمایه داری در اروپا به بازار های جدیدی برای حل مشکل های سرمایه داری اروپا نیاز دارد . ناتو به شرق می رود ، به اکرایین ، بلاروس ، روسیه .

جنگ در اروپا دیگرمحصول توهم بورژوازی نیست. جنگ در اروپا به یک واقعیت تبدیل می شود.

مجارستان عضو ناتو واتحادیه اروپاست .ما باید برای وضعیتی که مجارستان مستقیما در یک جنگ امپریالیستی درگیر می شود آماده باشیم . زمانی که جنگ شروع شد ما چه باید بکنیم ؟ همه ما چه باید بکنیم ؟

 ما نمی توانیم جنگ را بپذیریم . ما نمی توانیم از از این یا آن طرف  نیروهای امپریالیست حمایت کنیم . ما باید از جنگ امپریالیستی برای مبارزه با سرمایه داری و بسیج مردم برای مبارزه علیه سرمایه داری وبرای سوسیالیسم استفاده کنیم .

رفقای گرامی

ما به اکوادر آمده ایم تا ازفرایند های انقلابی وترقی خواه در امریکای لاتین  دفاع وحمایت کنیم . ما از رزم شما در برابر امریکا و سرمایه داری به عنوان یک کل حمایت می کنیم . ما در سمت نیروهایی قرار داریم که پرچم سوسیالیسم را می افرازند .

ما به اکوادور آمده ایم تا جنبش کمونیست وکارگری جهانی را نیز تقویت کنیم . ما می خواهیم به روشنی اعلام کنیم .ما خواهان تقویت موضع های مشترک ونه تقویت تفاوت های خود مان هستیم . ما از تصویب بیانیه مشترک پشتیبانی نمی کنیم .چرا؟ چون همه ما اسناد ضروری خود را در مبارزه روزانه خود داریم .

همین طور برای موضوع های اصولی ، ما فکر می کنیم نباید  هر سال مانیفست جدیدی بنویسیم . وطبیعتا نباید در مانیفست اصلی تجدید نظر یا ( آن را) بازنویسی کنیم .

انتشار بیانیه ای برای مطبوعات کافی است . زحمتکشان باید درک کنند که ما متحد وقوی هستیم . سرمایه دار ها باید بدانند که نمی توانند آرام بخوابند . ستاره سحر کمونیست ها دو باره در آسمان در حال پدیداری است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: