نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

2014-05-29

نویدنو  08/03/1393 

 

 

 

مهرگان : انتخابات 25 می اکرایین با پیروزی پتر پوروشنکو، سلطان میلیاردر شکلات ، گزینه نخست سیاست امریکا در اکرایین پایان یافت . نوشتاری که تقدیم می شود به بررسی اثرهای همه پرسی در دواستان لوهانسک ودونتسک بر رژیم کیف وپشتیبان های آن در غرب می پردازد ، که پیش از انتخابات 25می نوشته شده است .

 

انتخابات دوئلی (تن به تن) اکرایین

روبرت پاری – برگردان : مهرگان

رای دهنده ها در دو استان اکرایین قدرتمندانه از جدایی از رژیم کودتای کیف حمایت کردند، اما وزارت خارجه امریکا وسایرپشتیبان های رژیم نتیجه انتخابات را رد کردند و با وعده انتخابات ویژه ریاست جمهوری در 25 می به پیش می روند.

با وجود کمبودهای اجرایی بسیار ، همه پرسی برای جدایی از اکرایین ، رژیم پسا کودتای کیف و پشتیبان های غربی آن را با مشکل رشد یابنده ای مواجه می کند ، آن ها درمی یابند که مرکز های جمعیتی با اکثریت قوی روس تبار، نزدیک مرز روسیه ، رهبرهای ملی دست راستی جدید را نمی پذیرند و از استقلال جانب داری می نمایند.  

وزارت امورخارجه وجریان مسلط رسانه ای امریکا ، البته ، به دلیل شرایط  هرج ومرج در منطقه ،  خواهان بی اهمیت جلوه دادن رای گیری در استان های دونتسک و لوهانسک هستند، اما ظاهرا تغییر بزرگ و رای شکننده به جدایی حاکی است که در آنجا حمایت گسترده مردمی از مقاومت مسلحانه در برابر مقام های کیف وجود دارد ، که در ماه فوریه پس از سرنگون کردن رئیس جمهور منتخب ویکتوریاناکوویچ ، که پایه سیاست او در شرق بود ، قدرت را  کسب کردند.  

حمایت مردمی از شورش های ضد رژیم با وجود مدارای ظاهری عمومی با نیروهای جدایی طلب ، که کنترل تقریبا نیمی از شهرک ها وشهرهای منطقه صنعتی معروف دونباس را در اختیار داشتند کاملا آشکارنبود. اما اکنون ، حتی نیویورک تایمز ، که یکی از پشتیبان های بی شرم رژیم کیف بوده است ، تایید می کند که " همه پرسی نشان داد که پشتیبانی قابل توجهی از جدایی طلب های طرف دار روسیه در برخی از منطقه ها وجود دارد ."

زمانی که قیام اغاز شد ، رژیم کیف جدایی طلب ها را " تروریست " هایی خواند که از سوی مسکو اداره می شوند و به زودی از سوی سربازهای اکرایینی سرکوب خواهند شد. اما صدها شهروند در شرق با ایجاد راه بندان ، سبب شدند سربازهای بسیاری از گشودن آتش به روی هم وطن های خود امتناع کنند. حتی برخی از سربازها زره پوش های نفر بر خود را ترک کردند. 

این رخ داد به اعزام واحد های ویژه جدیدی متشکل از شبه نظامی های نئو نازی شد که نوک حمله کودتای 22فوریه علیه یاناکویچ بودند ، واکنون در داخل گارد ملی شرکت داده شده اند .

با این که ایجاد این واحدهای ویژه به مرگ ده ها نفر از مقاومت قومی روس تبار منجر شده است – از جمله در آتش سوزی مهیب ادسا در دوم ماه می – اما این خشونت ها بسیاراندک سبب وحشت مردم منطقه سرکش شده است ، که در روز یکشنبه با وجود دو حمله  بسیار آسیب زننده به فضای جشن به تعداد زیاد برای همه پرسی بیرون آمدند.

بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز ، یکی از واحد های ویژه کیف ، معروف به پل دنیپر، عصر یک شنبه به یک مرکز رای گیری در شهرداری شهر کراسنوارمیسک  حمله کرد، و سبب شد سازمان دهنده های رای گیری صندوق های رای را بر داشته وفرار کنند. و وقتی که شهروندی هم برای سد کردن راه ورود سربازهای دیگر به داخل ساختمان تلاش می کردبه ضرب گلوله کشته شد .

دو شهروند دیگر هم در روستای بارانیکوا در منطقه لوهانسک زخمی شدند . طبق گزارش  خبرگزازی اینترفاکس ، سربازهای اکرایینی به روی جمعیتی که راه زره پوش های نفر بر را سد کرده بودند آتش گشودند.

با وجود اعلام پشتیبانی عمومی گسترده از جدایی ، یان پساکی سحنگوی وزارت امور خارجه (امریکا)  رای گیری را " طبق قانون های اکرایین غیر قانونی ... و تلاشی برای ایجاد دسته بندی و بی نظمی بیشتر" خواند. او قول داد  که امریکا نتیجه انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت. 

گام بعدی برای وزارت امورخارجه ترویج انتخابات ویژه اعلام شده از سوی رژیم کیف برای ریاست جمهوری اکرایین ، تنها با وجود پشتیبان های رژیم خواهد بود،که به نامزدهای عمده نمایندگی کننده ضد کودتا  درشرق ، با ایراد تهدید به دستگیری و حمله فیزیکی فرصتی  برای رقابت نخواهد داد  

این که مقام های وزارت خارجه مشروعیت رفراندوم روز یکشنبه را ، بخشی به خاطر خشونت وبی نظمی شرق اکرایین نادیده گرفتند ، نشان می دهد که عدم حضور (آن ها) در رقابت برای انتخابات 25می قطعی است .

برای تضمین آن که رسانه های خبری غرب قرائت درستی از متن داشته باشند ، ریچارد استنگل معاون وزیر امور خارجه امریکا برای دیپلماسی عمومی روانه کیف وسایر پایتخت های اروپایی شد تا " نیاز به درگیرکردن منطقه ای بزرگتر برای حمایت از انتخابات آینده 25می را " توضیح دهد ، وزارت امورخارجه اعلام کرد ، گفته استنگل " می تواند تلاش برای نامشروع نشان دادن (انتخابات) را خنثی نماید و اطمینان دهد  که به اکرایینی ها برای تعیین آینده خود فرصت داده می شود ."

بیانیه وزارت امور خارجه اظهار می دارد ، در توقفی در بروکسل ، بلژیک ، " استنگل معاون وزارت خارجه با طیف گسترده ای از رسانه های اروپایی و رهبرهای اتاق های فکر برای گفتگو در باره بحران جاری اکرایین ، تصریح بر حمایت امریکا از یک پارچگی ارضی اکرایین ، تاکید بر اهمیت تضمین آن که انتخابات آینده اکرایین ، آزاد، بی طرفانه و شفاف باشد ، و بیان مجدد ارزش جایگاه امریکا در مشارکت فرا آتلانتیک دیدار خواهد کرد."

استنگل همان مقامی است که در 29 آوریل در وبلاگ دیپ نوت  یک مقاله به صورت شلخته ای فراهم شده را منتشر کرد که انتقاد گستره ای از محتوی راشیا تودی داشت ، و شبکه روسی را به نقش کردن " تصویری خطرناک ودروغ از دولت قانونی اکرایین" متهم می کرد. اما تفسیر استنگل از ذکر موارد تخلف کوتاهی می کرد و نادیده گرفتن گیج کننده رخ داد های احاطه کننده بحران اکرایین را نیزآشکار می کرد. ( اصل مقاله را اینجا ببینید )  

در زمان گزارشگری من در دهه 1980 برای آسو شیتدپرس و نیوز ویک – زمانی که دولت ریگان تاکید بر " دموکراسی عمومی " را با ایجاد اداره های ویژه دموکراسی عمومی آغاز کرد – ما اغلب به آن ها به عنوان منبع های " تبلیغات و دروغ پراکنی " اشاره می کردیم . سه دهه بعد ، به نظر نمی رسد که (کارکرد آن ) خیلی تغییر کرده باشد .

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: