نویدنو 27/12/1392

نویدنو  27/12/1392 

 

 

 

بیانیه مطبوعاتی کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان در باره اکرایین و رفراندوم در کریمه

برگردان : مهرگان

 14/3/2014

حزب کمونیست یونان از همان لحظه آغاز دخالت امپریالیستی امریکا – ناتو – اتحادیه اروپا در اکرایین وکودتای انجام شده از سوی نیروهای ارتجاعی ، با مشارکت نازی ها را ، که حطر بزرگی برای مردم اکرایین ایجاد کرد محکوم نمود.موضع این نیروها و انتقاد آن ها در رابطه با رخ داد های اکرایین ورفراندوم در کریمه سنگ بنای ریاکاری است .چون این ها هما ن نیروهایی هستند که در تکه تکه کردم یوگسلاوی ، در تجزیه کوزوو، دردخالت امپریالیستی در عراق ، افغانستان، لیبی ، در سازمان دادن کودتا ها علیه دولت هایی که تمایلی به آن ها ندارند نقش برجسته ای ایفاکردند. آن ها تلاش کردند همان کاری را که اکنون در اکرایین انجام می دهند در سوریه عملی کنند.

ما با داشتن معیارهای خودمان از منافع مردم ، فکر می کنیم که الحاق کریمه به روسیه  نه با این دخالت به نحو موثری برخورد می کند  ، نه در اساس هیچ یک از مشکل های واقعی مردم کریمه را حل می کند ، نه به معنی عادی سازی اوضاع  یا راه حل دراز مدت صلح و همکاری برای خلق های منطقه همراه با موفقیت وپیشرفت است . اکثریتی از مردم هم در روسیه وهم در اکرایین ، از زندگی در داخل بربریت سرمایه داری ، که با تغییر های ضد انقلابی در سال 1991تحمیل شد رنج می برند .

ما درک می کنیم که مردم کریمه ، که تا حد زیادی تبار روسی وتاتاری دارند ، از کسب قدرت دولتی نیروهای ملی گرا وفاشیست ها ، که از اولین اقدام های آن ها  هدف گرفتن اقلیت ها وکمونیست ها ، منسوخ کردن "زبان های منطقه ای " با یک قانون ، ونابود کردن یادمان های ضد فاشیستی بود نگران هستند. با این حال جدایی کریمه از اکرایین وپیوستن آن به روسیه مشکل تغییر همبستگی نیروها علیه نیروهای ارتجاعی و فاشیست را حل نخواهد کرد .

اگر روسیه کشوری سوسیالیستی بود وضعیت فرق می کرد و مردم کریمه می توانستند انتخاب کنند وخواستار داخل شدن به اتحادیه ای سوسیالیستی همراه با روسیه باشند ، همان طور که درالحاق کشور ها به اتحاد شوروی روی داد .

تجزیه کریمه والحاق آن به روسیه جریان ملی گرایی را ، هم در اکرایین وهم در روسیه بیشتر تقویت خواهد کرد. این امر میلیون ها کارگر را به دام مقابله بر مبنای ملیت خواهد انداخت ، علت های واقعی ستیزه ، ونیزتنها راه حل بدیل ( آلترناتیو) ، که برای کارگر ها وجود دارد و بر مسیر توسعه دیگری بنا می شود ، سوسیالیسم را پنهان می سازد .

همچنین خطر بازشدن جعبه پاندورا" در مناطق دیگر نیز وجود دارد ، به ویژه در کشورهای بالکان ، منجر به الحاق به منطقه های دیگر، مثلا الحاق کوزوو به به اصطلاح " آلبانی بزرگتر" که به الحاق سرزمین های کشورهای همسایه بستگی دارد . نمونه های بسیاری از تکه تکه شدن یوگسلاوی وجود دارد که به نام حق تعیین سرنوشت خلق ها ، راه رابرای تغییر مرزها هموار کرد .

رخ داد ها برتری سوسیالیسم را در برخورد با مشکل های مربوطه تایید می کند. تمام تغییر های اداری در کریمه ، از ابتدای اعلام آن بعنوان جمهوری خود مختار در سال 1921،در چارچوب اتحاد جمهوری های شوروی سوسیالیستی، تا الحاق اداری آن به اکرایین در دهه 1950، به صورت آرام وصلح آمیز رخ داد ، چون رابطه سوسیالیستی تولید بر قرار بود ودر نتیجه ملاک منافع طبقه کارگر ومردم بود .

مردم کریمه ، مردم اکرایین ، مردم روسیه یادمان های تاریخی وتجربه های مثبتی از سال های سوسیالیسم دارند ، که حتی پس از گذشت 20 سال از فروپاشی پاک نشده اند . مردم کریمه خاطره های  زیادی از مبارزه ضد فاشیستی مردم شوروی دارند ، که تاریخ را در محاصره سواستوپل نوشتند. این واقعیت که در منطقه های مختلفی که خواهان اتحاد با روسیه هستند در بین خیلی از چیز ها با پرچم های سرخ تظاهرات می کنند چنین خاطره یا چشم داشتی را بیان می کند ، با وجود آن که چنین چشم داشتی به صورت واقعی بر واقعیت وتوسعه امروزی مبتنی نیست . چون امروز روسیه کشوری سرمایه داری است ، که با دیگر مرکز های امپریالیستی رقابت می کنند ومردم نیز رنج می برند.

تجربه تاریخی می آموزد که در شرایط سوسیالیسم است که خلق ها و ملیت ها در اتحاد جمهوری های شوروی سوسیالیستی برادرانه زیستند وبا صلح پیشرفت کردند ، درحالی که اکنون زهر تفرقه افکن ملی گرایی گسترده می شود . این خلق ها ، تمام خلق ها ، امروز باید این مسیر را پی بگیرند.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter