نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2014-05-21

نویدنو  31/02/1393 

 

 

 

هرج ومرج در لیبی : جنگ امریکا – ناتو چگونه شمال افریقا را بی ثبات کرد واکنون اروپا را تهدید می کند

تیموتی الکساندر گوزمن – برگردان : مهرگان

 

لیبی از زمان دخالت امریکا- ناتو در سال 2011 ، از نظر سیاسی واقتصادی اوضاعی رو به وخامت داشته است . اخبار 24 افریقای جنوبی گزارش داد که جنگی بین نیروهای شورشی که رئیس جمهور معمر قذافی را سرنگون کردند ، و شبه نظامی های اسلام گرا در شهر شرقی بنغازی  فوران کرده است . خلیفه هافتار ( که در سرنگونی قذافی به غرب یاری کرد) و ارتش ملی او تلاش می کردند لیبی را از تروریست های مشکوک " پاکسازی" کنند. شاهد ها وحتی گزارشی از سوی خبرگزاری فرانسه وجود داشت که نشان می داد آن "پاکسازی" عملا در صحنه رخ داد . 

" شاهد گفت گروهی به رهبری خلیفه هافتار، رهبر شورشی پیشین در قیام 2011 که معمر قذافی را واژگون کرد ، از سوی هواپیماهای جنگی پشتیبانی می شد که سربازخانه اشغال شده از سوی شبه نظامی های اسلام گرای " تیپ 17 فوریه" را محاصره کرد  . گزارش می گوید :" شبه نظامی ها با گشودن آتش ضد هوایی ها پاسخ دادند."

طبق گفته اخبار 24 هر دو گروه در منطقه سیدی فرج در جنوب بنغازی مبارزه می کردند.

"گروه هافتار خود را " ارتش ملی" می نامد و محمد ال حجازی سخنگوی گروه به یک  گوینده رادیو محلی گفت او عملیات گسترده ای را برای بیرون کردن گروه های تروریست از بنغازی به راه انداخته است . رئیس ستاد ارتش عبد سالم جادالله الصالحین درگیری نیرو در برخورد های بنغازی را به طور قابل توجهی انکارکرد."  

پس خلیفه هافتار چه کسی را نمایندگی می کند؟ " صالحین در بیانیه ای " ارتش ونیروهای انقلابی را به مخالفت با هر گروه مسلحی که با زور اسلحه برای کنترل بنغازی تلاش می کنند " فراخواند. این وضعیت تایید می کند که لیبی در یک وضعیت هرج ومرج قرار دارد . بسیاری از سربازهای پیشین ، پس از حمله های دائمی شبه نظامی ها و عنصر های القاعده از زمان پایان تهاجم امریکا – ناتو به ارتش ملی پیوستند.

دولت کنونی لیبی که قدرت را در دست دارد ، شاهد خشونت دائمی علیه نیروهای امنیتی ، مقام های دولتی و حتی خارجی ها از زمانی  بوده است که دولت اوباما دستور " تغییر رژیم" را در کشور شمال افریقا صادر کرد . دخالت در لیبی وقتی آغاز شد که رئیس جمهور اوباما اظهار داشت " امروز به نیروهای مسلح ایالات متحده اجازه داده می شود اقدام نظامی محدودی را در لیبی در حمایت از تلاش جهانی برای حفاظت از شهروندهای لیبیایی " آغاز کنند  ، و " در این تلاش ایالات متحده همراه با ائتلاف گسترده ای عمل می کند که به اجرای قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل ، که به محافظت از مردم لیبی فرا می خواند متعهدند."  مردم لیبی قربانی قدرت های امپریالیستی غربی که برای کنترل ذخایر نفت و دیگر منابع تلاش می کنند بوده اند.   

اتحادیه اروپا هم همان طور که علی زیدان نخست وزیر پیشین لیبی ماه گذاشته در گزارشی که  توسط اخبارالعربیه منتشر شد ، هشدار داد باید نگران باشد که تروریست ها می توانند حمله هایی علیه کشورهای عضو آن به راه اندازند. او اعلام کرد " لیبی در معرض خطر تبدیل شدن به پایگاه ترورالقاعده برای حمله هایی علیه کشورهای اروپایی مانند بریتانیا وفرانسه است " او همچنین گفت " لیبی می تواند پایگاهی برای القاعده برای انجام هر عملیاتی در ایتالیا ، بریتانیا ، فرانسه ، اسپانیا ، مراکش ، وهر جای دیگر باشد .اسلحه همه جا وجود دارد ، مهمات همه جا هست ." اگر حمله تروریستی در خاک اروپا رخ می داد ، به ویژه وقتی که اقتصاد آن در حال نزول است ، چه اتفاقی می افتاد؟ با اقدام های ریاضتی تحمیل شده بر میلیون ها طبقه کارگر در سراسر اروپا ، یک حمله تروریستی از سوی القاعده یا وابسته های آن می توانست به دولت های اروپایی اجازه دهد بر اعتراض های ضد ریاضتی تحت عنوان مبارزه با ترور فشار وارد کنند .می توانست بهانه مناسبی برای انجام چنین عملی باشد . امید وار باشیم چنین نشود .  

رویتر نیزخبر داد که پنتاگون 200تفنگدار دریایی را به خاطرخارج شدن اوضاع از کنترل  از اسپانیا به سیسیل منتقل کرده است . رویتر اعلام کرد که نگرانی اصلی پنتاگون بر س امنیت سفارت خانه های آن است ، اما دولت لیبی ممکن است  کنترل میدان های نفتی را در صورت تشدید جنگ داخلی از دست بدهد.

پنتاگون  از انتخاب کشوری صرف نظر کرد ، اما دو مقام امریکایی که به طور ناشناس در مورد وضعیت صحبت می کردند گفتند توجه امریکایی ها چهار چشمی بر لیبی متمرکز بود ، که گروه های مسلح و اسلامگرا ها از خلع سلاح پس از سرنگونی 2011 معمر قذافی خود داری کردند.

گزارش همچنین اعلام کرد که " تفنگدارها بخشی از واحد واکنش به بحران متمرکز بر امنیت سفارت خانه هستند که پس از حمله به هیئت دیپلماتیک امریکا در بنغازی لیبی در 11سپتامبر 2012، که کریستوفر استیونز وسه امریکایی دیگر را کشت ،  تشکیل شد .

 به اعلام رویترز کلنل استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت که تفنگدارها قادرند ماموریت های دیگری را در کنار تامین امنیت برای کارمندهای امریکایی انجام دهند، " وارن تاکید کرد که تا زمانی که تفنگدارها " مسلما" بر حفظ سفارت خانه ها متمرکز بودند ، او امکان آن را که آن ها می توانستند به ماموریت متفاوتی فرا خوانده شوند  رد نکرد ." جنگ داخلی لیبی به اقتصاد افزایش تولید نفت به خاطر مبارزه بیرحمانه بین گروه های تروریستی و شبه نظامی های قبیله ای کمکی نکرده است .لیبی یکی از اصلی ترین صادرکننده های نفت به اروپا است . اگر اوضاع بدتر شود ،  آن وقت به تفنگدارهای دریایی امریکا  دستور داده می شود  باید میدان های نفتی به هر قیمتی حفظ شوند. رویترز همچنین گزارشی  در باره ذخیره نفتی لیبی  و چگونگی تلاش دولت برای افزایش تولید نفت زمانی که با اعتراض کننده بر سر معامله ای گفتگو می کرد ، منتشر کرد .

میدان نفتی ال فیل لیبی بار دیگر در اثراعتراض ها بسته شده بود و میدان الصحرا تولید کننده اپک بسته باقی ماند ، و تولید ملی نفت را به حدود 200.000 بشکه  در روز – بسیار دور از 1.4میلیون بشکه در روز ارسال شده در سال گذشته -  رساند. روز دوشنبه دولت اعلام کرد او میدان های نفتی غربی و لوله های انتقال راپس از دست یابی به قرار دادی با اعتراض کننده ها تقویت کرد و تولید به آرامی به 300.000بشکه در روز برگردانده شد .

تنش بر آمده بین دولت لیبی ، سازمان های تروریستی  و شبه نظامی های محلی ، واشنگتن ، بروکسل وشرکت های نفتی چند ملیتی را نگران کرده است .اگر دولت لیبی کنترل میدان های نفتی را از دست بدهد ، ممکن است ذخیره نفتی اتحادیه اروپا را به هم ریخته و قیمت ارسال را افزایش دهد . تصمیم امریکا واتحادیه اروپا برای از میان بر داشتن معمر قذافی بهشت تروریست ها را در شمال افریقا ایجاد کرده است . اما، بروکسل تحت امر واشنگتن است ، از این رو  نیروهای ناتو به لیبی تاختند و دولتی را بر آن تحمیل کردند با این که بروکرات های اروپایی  از پی آمدهای سیاسی واقتصادی که می توانست در آینده رخ دهد آگاه بودند.  از زمانی که اتحاد ایالات متحده – ناتو نیروهای لیبی را شکست دادند و شورای ملی انتقالی لیبی را جایگزین قذافی کردند ،صدور نفت به بازار های غربی را حداقل برای زمان کوتاهی تامین کردند. اکنون ستیزه های داخلی برای کسب قدرت و کنترل اقتصادی شدید تر از زمان شورشی های پیشین و گروه های تروریست سوری وعراقی می شود که با برنامه های خود وارد لیبی می شدند. این وضعیت سناریو خطرناکی را ایجاد می کند چون سازمان های تروریستی عملیات خود را به منطقه های دیگر افریقا و حتی احتمالا اروپا گسترش می دهند.  

بروکسل وقتی که با واشنگتن همدستی می کرد آشکارا ازپی آمدهای " دخالت بشر دوستانه " در لیبی آگاه بود . آن ها می دانستند  در آینده نزدیک چگونه اروپا ممکن است تحت تاثیرقرار گیرد، این امری قابل پیش بینی بود . اما آن ها فرصت های سیاسی واقتصادی را در بر انداختن قذافی از قدرت دیدند. درک آن که امریکا وشریک اروپایی آن  از برنامه قذافی برای رایج کردن دینار طلا بعنوان تنها واحد پول افریقایی نیز نگران بودند اهمیت دارد . چون تهدید آشکاری علیه سلطه دلار ویورو در قاره افریقا بود . بروکسل ممکن است تنها اطاعت کننده باشد ، اما گذشته از هر چیز واشنگتن در ایجاد ناتو در گام اول سودمند بود . به هر شیوه ای ، مردم هر دو سوی دریای مدیترانه به هزینه امپریالیسم غربی و سیاست های خارجی بی پروای آن ها رنج خواهند برد .

 سرچشمه : گلوبال ریسرچ

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: