نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

2014-09-12

نویدنو  20/06/1393 

 

 

گسیختگی کشور پوسیده بریتانیا

درباره استقلال اسکاتلندی

طارق علی – برگردان : مهرگان

اسکاتلند مدت طولانی یک  ملت بوده است .ما به زودی در می یابیم که اکنون چگونه شهروندهای آن آرزو دارند به یک کشور تبدیل شوند. من امیدوارم آن ها بتوانند. استقلال نه تنها فرصت های جدیدی را به روی کشور آن ها بازخواهد کرد بلکه کشور نحیف ، در حال پوسیدگی بریتانیا را درهم خواهد شکست و  ازتاثیر آن به عنوان نوکر امریکا خواهد کاست . 

از این رو در خواست از اوباما وهیلاری کلینتون به رای "نه " دادن ، احساسی است که بلر آن را کاملا به اشتراک می گذارد اما ، از ترس آن که دخالت او مبادا کفه ترازو را به جهت مخالف براند یارای پذیرفتن (پی آمد های) آن را ندارد . در اینجا هیچ موضوع اصلی ، غیر از منافع امپراطوری وجود ندارد .  

امریکا در هم شکستن دولت شوروی قدیمی را تسهیل کرد ، نخست جمهوری های بالتیک ، سپس اکرایین و آسیای مرکزی .این شکست با ویرانی یوگسلاوی تعقیب شد .اگر لیتوانی واسلونی آری ، چرا اسکاتلند نه ؟ گذشته از همه ، حزب ملی اسکاتلند ( متاسفانه ) تصمیم گرفته است در ناتو باقی بماند .

ایام دوسفر به اسکاتلند در تابستان امسال برای مشاهده و شرکت در بحث های جدی انجام گرفته در سالن های سخنرانی ، کلیسا ها ، خیابان ها ، میخانه ها و خانه ها به صورت خردمندانه شادی بخش بود. جایی که هر سه حزب و  خروجی هر رسانه ی منفردی علیه استقلال اسکاتلند هستند چه تقابلی با انگلستان پیر دلتنگ کننده وجود داشت.

کارزار " نه" فاقد احساس و ظرافت ، انحصارا بر ترس بنا شده است . اما نیروهای محافظه کار بدبینی در اسکاتلند وجود دارند که کم عمق وکوته فکر به نظر می رسند. حزب ملی اسکاتلند وحتی کارزار رادیکال استقلال ، به جدایی اسکاتلند با عینک  بین المللی نگاه می کنند. نگاه خیره آن ها بر مدل نروژی و فرای آن متمرکز شده است . چند ماه پیش ، برخی از نویسنده های برجسته وروشنفکرهای اسکاندیناوی در نامه سر گشاده ای به مردم اسکاتلند که در هرالد منتشر شد، با یاد آوری به اسکاتلندی ها که جدایی نروژ از سوئد در سال 1905 نیزبا ایجاد وحشت رخ داده بود ، اما کیفیت زندگی وسیاست ها را در دوکشور ارتقا داد ، تولد کشوری مستقل را تشویق کردند.

رشد قابل توجه جنبش هوادار استقلال  نتیجه رها کردن دولت رفاه از سوی تاچر و به همان اندازه دولت بلر – براون است . پس از آن اسکاتلندی ها برای چسبیدن به حزب کارگر صرف نظر از فساد و ضد ونقیض گویی آن که ماشین حزبی خود را در اسکاتلند رده بندی کرد آماده بودند. 

دیگر نه

وقتی تعداد کثیری اعتقاد خود را به آن که می توانند تعیین سرنوشت سیاسی خود را در داخل نظم اجتماعی موجود عملی کنند از دست بدهند آن ها نگاه به ورای حزب های اداره کننده سنتی را آغاز می کنند. در قاره ( و در انگلستان) ، تعیین سرنوشت اجتماعی وسیاسی :  در شرایط مشخص کنونی یک دموکراسی اجتماعی انسان دوست معنی می دهد .

حتی اگر ترس به اکثریت اتحادگراها منجر شود ، همه توافق دارند که امور هرگز مثل سابق نخواهد بود .

واگر اسکاتلند برنده شود ، احتمالا آرامش خسته سیاست های انگلستان نیز شکسته خواهد شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: