نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-10

نویدنو  19/04/1393 

 

 

با مورد تهدید قرار گرفتن عراق ، تردید ها پدیدار می شود

سوزان وب – برگردان : مهرگان

 

june 20 2014

 

دست راستی هایی مانند دیک چنی  هیچ زمانی را در استفاده از بحران عراق برای حمله به تلاش رئیس جمهور اوباما برای دوری کردن از نظامی گری از دست نمی دهند.  چنی ، سناتور جان مک کین وسایر معمارها وطرف دارهای دخالت مصیبت آمیز امریکا و اشغال عراق ، خواهان دخالت نظامی امریکا ، نه تنها در عراق بلکه در سوریه وجاهای دیگر هستند. آن ها ادعا می کنند چنین " رهبری امریکا" در سراسر جهان ضروری است .

هفته جاری چنی ولیز دختر او تشکیل اتحاد امریکایی برای امریکایی قوی را برای " دفاع از سیاست های ضروری برای زنده کردن قدرت و برتری امریکایی" اعلام کردند.

(یادآوری : زمانی که چنی دفتر کار خود را ترک کرد ، 30درصد از امریکایی ها در نظر سنجی ABC  عملکرد او بعنوان معاون رئیس جمهور را تایید کردند . بیش از دوبرابرآن ، 60 درصد موافق عملکرد او نبودند. )

برخی از میانه رو های با نفوذ هم با استفاده از موقعیت برای اقدام نظامی در عراق وسوریه فشار وارد می کنند. بعنوان نمونه ، آن ماری اسلوتر، رئیس بنیاد نئو لیبرال امریکای جدید اظهار می دارد " ما باید حمله کنیم ...هم در عراق وهم در سوریه ." اسلوتر مدیر برنامه ریزی وزارت امور خارجه در سال های 2009تا 2011 بود. او می گوید امریکا باید "هم زمان" بر علیه افراطی های تهدید کننده عراق تحت عنوان داعش " و دولت سوریه " اقدام نماید . او اعلام می کند ، " ما باید از زور بعنوان بخشی از راهبرد سیاسی استفاده کنیم ،" که از نظر او کنار گذاشتن سازمان ملل را تخت عنوان " دخالت بشر دوستانه" دربر می گیرد .

اوباما ، روز پنجشنبه اعلام کرد درحال اعزام " تعداد کوچکی – حدود 300 نفر" از مشاورهای نظامی به عراق ، وافزایش عملیات اطلاعاتی امریکا در آنجا است. او همچنین گفت " برای اقدام نظامی هدفمند و دقیق در صورتی که شرایط در میدان نیازمند ان باشد آماده خواهیم بود."

عبارت "مشاورها" بلافاصله واکنشی منفی را در بین امریکایی هایی که به یاد می آورند چگونه "مشاورهای " امریکا به جنگ تماما خارجی امریکا در ویتنام بدل شدند بر می انگیزد ، که به قیمت جان 50.000امریکایی تمام شد ، وقیمت جان صدها هزار ویتنامی را ذکر نمی کنند. نظر سنجی ها نشان می دهد که افکار عمومی به صورت شدیدی مخالف دخالت امریکا در عراق ، به ویژه مخالف اعزام نیروی زمینی  است ، و از نیروی هوایی یا حمله هواپیماهای بی سرنشین در صورت تقاضای دولت عراق حمایت بیشتری می کند. رئیس ستاد مشترک پنتاگون ژنرال مک مارتین دوپسی این هفته هشدار داد که حمله های هوایی می تواند در هدف گیری بسیار دشوار و با مخاطره تلفات غیر نظامی هاهمراه باشد . اوباما روز پنجشنبه تاکید کرد که "هیچ پوتین امریکایی" در زمین عراق نخواهد بود. در بازتابی از استدلال او برای سیاست خارجی کمتر نظامی تر ،- که اخیرا در سخنرانی مراسم فارغ التحصیلی وست پوینت بیان شده – او گفت ، " آن چه از دهه گذشته روشن است نیاز ایالات متحده به طرح پرسش های دشوار پیش از اقدام خارجی ، به ویژه اقدام نظامی است ."  در بین آن پرسش های دشوار ، عراقی های بسیاری اعتقاد دارند ، باید یک تفکر جدی دوباره ای در مورد سیاست زیان بار دستکاری قومی و دسته بندی های فرقه ای امریکا  در عراق صورت گیرد .

امریکای تحت اشغال بوش بود که سامانه تقسیم قدرت فرقه ای را بر قرار کرد ، که نخبه های تشنه قدرتی را نصب کرد ، که هویت مذهبی یا قومی  و ستیزه را هم چون پوششی برای  پرمایه کردن خود وماندن در قدرت مورد استفاده قرار داده اند. دراین فرایند ، از مدت ها پیش ، گروه های غیر فرقه ای قابل احترام ، که دهه ها با صدام حسین مخالفت کرده بودند ، از جمله سازمان های سیاسی میانه رو وچپ ، اتحادیه های کارگری ، سازمان های زنان و نظایر آن ، کنار گذاشته شدند وحتی مورد حمله قرار گرفتند. 

آن سامانه امروز همراه با دولت تحت ریاست نوری مالکی ، از حزب شیعه دعوه ادامه دارد . اکنون در واشنگتن صداهایی برای جابه جا کردن مالکی ، وبرای دولتی فرا گیر تر در راستای سبک کردن بحران وجود دارد . اما به نظر می رسد که سیاست گذارهای امریکا به نگاه به سیاست های عراقی هم چون بازی شطرنج مذهبی / قومی مبتنی برتقسیم ساده " شیعه – سنی" ادامه می دهند ، که تحت آن شرایط مشاورهای امریکا می توانند سلطان ساز باشند.  

این سیاست نه تنها به سرکوب دموکراسی در عراق منجر شد ، بلکه به بعثی های پیشین ، پس مانده های دیکتاتوری صدام ، بهانه وفرصتی برای بسیج دوباره برای قبضه دوباره عراق اعطا کرد . این امر اکنون به صورت فزاینده ای ، حتی در رسانه های امریکایی مانند نیویورک تایمزپذیرفته می شود که پشت دولت اسلامی عراق وشام (سوریه) نیروهای به شدت تامین مالی شده وآموزش دیده دیکتاتوری صدام قرار دارند. اعتقاد دارند که عربستان سعودی متحد امریکا دربین حامی های آن ها باشد .

طیف گسترده ای از گروه های عراقی به اتحاد ملی برای شکست این شرایط تعصب مذهبی و شکست دادن عنصرهای سیاسی ارتجاعی فراخوانده اند . سازمان های جامعه مدنی ونیز علی سیستانی روحانی شیعه به " مصالحه و سیاست های غیر فرقه ای ملی برای حل بحران " دعوت کرده اند .

حزب کمونیست عراق فراخوانی برای کنفرانس ملی فوری  ،با نمایندگی گسترده برای برقراری " شورای مشورتی موقتی که از حمایت موثر مردمی برای شکست دادن تروریسم برخوردار باشد" منتشر کرده است . حزب کمونیست عراق می گوید " حزب های سیاسی فعال و نیروهایی که مشتاق دست یابی به صلح ، امنیت وثبات ، وتحکیم دموکراسی و ایجاد نهادهای آن ، وتضمین آزادی های عمومی وفردی هستند ، باید برای شرکت در این کنفرانس دعوت شوند ." 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: