برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

 

2020-07-24

شماره  1050               27  خرداد ماه  1399

نگاهی به گفته های آقای عاصمی در رابطه با نویدنو

 تحریریه نویدنو

  • در پایان می توان گفت اگر بر فرض محال هیچ مصداقی در رابطه با ادعای "رهبر تراشی" رفیق علی خاوری وجود نداشته باشد، همین گفتگوی آقای عاصمی برای تایید نظر رفیق خاوری کافی است که چه تلاش های "مذبوحانه ای" برای "رهبر تراشی" به عمل می آید. متاسفیم بگوییم که "آقای عاصمی! شما دور نمایی در رهبری بین توده ای ها ندارید و نخواهید داشت"!

تشکری با تاخیر و آن ۶۰۰ هزار دلار مفقوده!

 هوشنگ اسدی

  • فکر می کنم ایشان خواسته اند به روش “کیهان تهران” و “برادر بازجو” حسین شریعتمداری اسناد مندرج در مقاله ” راز گشایی کودتای دروغین حزب توده ایران” نوشته بامداد مهرگان را بی اعتبار کنند و مجبور به طرح این ادعای مضحک شده اند.

جایگاه مفهوم "چپ"

درسیاست ورزی "حزب چپ ایران( فداییان خلق)"

 م.پرهام

 

  • نویسنده بیانیه  با اجتناب آگاهانه از به ‌کاربردن هر گونه صفتی چون مداخله‌گرانه، سلطه‌جویانه و... و ضدانسانی می‌کوشد همچون یک ناظر بی‌طرف (نه یک ایرانی میهن دوست مدافع استقلال ملی و طرفدار توده های کار و زحمت) به " اعمال تحریم‌های فزاینده‌ی دولت آمریکا "نیز اشاره کند. در واقع استفاده از این صفات را از آنجا که جهت ضدامپریالیستی می یابد، سازگار با "سیاست ورزی" فراطبقاتی خود نمی یابد. 

جنگ فرهنگی و بیماری همه گیر

آبل پریتو- هاتف رحمانی

  • بیماری همه گیر برخورد بین سرمایه داری مدل نئولیبرال، دگم ها ، نماد ها و پارادایم های آن را، با دیگر بدیل ها(آلترناتیوها) برای درک جامعه، اقتصاد، سیاست ها وایده واقعی ترقی و شادی قابل رویت تر کرده است.

گفتگو با لیندر پرز: مبارزۀ طبقۀ کارگر در ونزوئلا

گارسیا پاسکال مارکوینا - برگردان : هاتف رحمانی

  • اولین چیزی که می توانم خاطر نشان کنم آن است که طرح بهبود اقتصادی نشانگر آغاز تغییر اقتصادی دولت نیست. آن طرح با این وجود، یک ترکیب و طرحی استادانه تراست که سیاست هایی را که از قبل، خواه به صورت قانونی یا در عمل اجرا می شدند، کنار هم قرار می دهد. این امر برداشتن کنترلِ قیمت ها، حذف برخی یارانه های مهم، انعطاف پذیری استخدام، جایگزینی درآمد با یارانه های مستقیم و موقت، و دیگر سیاست های اقتصادی را شامل می شود.

کتاب الکترونیکی پایه های هنرشناسی علمی اثرآونر زیس منتشر شد

  • کتاب آونر زیس یکی از کتاب های مرجع در باب هنرشناسی علمی و استه تیک است . اگر چه نزدیک به 40 سال از ترجمه و انتشار آن می گذرد و اگر چه دست آوردهای نوینی در هنرشناسی علمی حاصل شده است، اما این کتاب هنوز مرجعیت خود را حفظ کرده و می تواند مورد استفاده علاقمندان به مبحث هنرشناسی علمی و استه تیک قرار گیرد.

شماره  1049               19  خرداد ماه  1399

نقطه عطف تاریخی- ترامپ از فرمانروایی نظامی خبر می‌دهد، کشور به جانب فاشیسم چرخش می‌کند!

نوشته: س. ژ. اتکینز

  • ترامپ در تلاشی مذبوحانه برای مبریٰ ساختن دولت از اتهام‌های نژادپرستانه، حتی گستاخانه اعلام کرد که او "کاملاً متعهد است كه برای جورج فلوید و خانواده‌اش عدالت رعایت خواهد شد". درحالی ‌که پلیس همچنان مردم سیاه‌پوست را از اتومبیل‌های خود بیرون می‌کشد و تظاهرکنندگان شهرهای سراسر کشور را برای هفتمین شب ضرب‌وشتم می‌کند، ادعاهای ترامپ به اینکه دوستدار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و اعتراض مسالمت‌آمیز است، صادقانه به‌نظر نمی‌آمد.

شهرام اقبال‌زاده  در گفتگو با ایسنا:

نقش سانسور عشق در مسائل «رومینا»ها

  • سیاست‌گذاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح کلان از جمله آموزش فرهنگی باید اصلاح شود. در این آموزش فرهنگی هیچ‌چیزی بهتر از ادبیات نیست. در جامعه‌ چند گلوگاه استراتژیک داریم؛ خانواده، مدرسه و رسانه‌ها. در کجا آموزش روابط عاطفی وجود دارد؟ به جای سرکوب، ندیده گرفتن و حذف صورت مسئله چگونه باید این‌ها را نشان داد که این پدیده‌ای که به وجود آمده آیا عشق است یا نه؟

ضربه ای به سلامت جهانی

رائول آنتونیو کاپوته - برگردان : هاتف رحمانی

  • آن چه قطعی است آن است که خروج ایالات متحده از تامین مالی سازمان روی توانایی سازمان برای عمل فعالانه تاثیر خواهد گذاشت، چون این پول ها 27 درصد از بودجه ریشه کنی فلج اطفال، 19 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به مبارزه با سل ، اچ آی وی، مالاریا و سرخک ، و 23 درصد از بودجه کنار گذاشته شده برای عملیات اورژانسی را تشکیل می دهد.

اقتصاد سیاسی توسعه نیافتگی (بخش دو)

فریبرز مسعودی

نگاهی به مقوله توسعه و برنامه های توسعه جمهوری اسلامی

  • می‌توان به‌عنوان نخستین پرسش برای وارد شدن به این مقوله پرسید توسعه چیست؟ با آن‌که مقوله‌ای با عنوان توسعه سال‌هاست وارد ادبیات علوم انسانی شده و به‌سرعت دامنه آن تا اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشیده شده اما پاسخ سرراستی برای این پرسش هنوز وجود ندارد. پاسخ به مفهوم توسعه به‌طور مستقیم وابسته به‌جایگاه طبقاتی و همچنین موقعیت تاریخی پاسخ دهنده است.

برای رومینا ، شکوفه ای که به خون نشست

رحمان

  • مجنونِ مغموم ،
    دلباخته ی بادهای سوخته ،
    روی کشاله ی چشم نوازِ سبزه های تالش ،
    در پشتِ رویاهایِ گیسویِ سیه فامت
    در آن شبِ هول
    چه بر تو گذشت ؟

گفتگوی احمد جواهریان با رادیو پویا

  • این روزها اتفاقاتی که در جهان می افتد بیشتر به یک کابوس شباهت دارد. می شنویم که پدری سنگدل دختر 13 ساله اش رابه جرم "فرار ازخشونت پدر" سر می برد.در مقابل چشمان حیرت زده مردم،یک پلیس نژاد پرست آمریکا ئی مردی سیاه پوست را با فشار زانو بر گردنش خفه می کند و مردم دنیا را با خشم به خیابان ها می کشد و این در حالی است که که تعداد مبتلایان به کووید 19 در آمریکا به مرز دو میلیون نفر رسیده است احمد جواهریان نگاهی موشکافانه براین رخدادها دارد.

«یک تجربه شکست‌خورده اجتماعی» حاصل

 «گانگستر نئوفاشیستی» ترامپ و دمکرات‌های نئولیبرال

جان کیولی - برگردان: آزاده عسگری

  • زمانی که اعتراض‌های همبستگی در خشم ناشی از قتل فلوید– و کشتن سیاهان، دورگه‌ها،‌ و دیگر به حاشیه رانده‌شدگان توسط پلیس - جمعه شب از مینیاپولیس فراتر رفت، «خدا را شکر می‌کنم که مردم در خیابان‌ها هستند. می‌شود تصور کرد که کسی را این‌طور زجرکش کنند و مردم بی‌تفاوت بمانند؟ مردم اعتنایی نکنند؟ مردم سنگدل و بی‌احساس بمانند؟»

ضعف ایالات متحد

و کوشش آن کشور برای برقرارکردن سلطه ی خویش

ایمانوئل والرشتاین- برگردانگر: علی رضا جباری(آذرنگ)

  • تضاد سیاسی بنیانی درسرتا سرتاریخ سرمایه داری این بوده است که همه ی سرمایه داران تنها تا جایی منافع سیاسی مشترک دارند که پیکارطبقاتی جهانی ادامه یابد؛ اما همزمان، همه ی سرمایه داران دشمن همه ی سرمایه داران دیگرند. این تضاد، تضاد بنیانی نظام سرمایه داری است و همواره بسیارآماده ی شعله ورشدن خواهد ماند.

شماره  1048               11  خرداد ماه  1399

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 7 خرداد 99 منتشر شد

  • ارژنگ شماره 7 خرداد 1399با آثاری از:

    ژ.آموزگار/ خ.باقری/ک.تیموری‌فر/ د.جلیلی/م.ع.حقیقت سمنانی /س. درخشان/ ا.دهقان/ ه.رحمانی/ آ. زیس/ ن.صفایی/ ا.طبری/ م.عابدینی/  ه.عباسی / ب.فراهانی/ مایاکوفسکی/ ع.مجتهدجابری/ م.مجلسی/ ب. مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ س.منتظری/ پ.ناتل‌خانلری/ نیما یوشیج / هوشی‌مین و دیگران...    منتشر شد

برای رومینا که داس با بهار شکفتگی اش سخن گفت!

قصابی هولناک رومینا بازتابی از ابعاد مسائل دموکراتیک پیش رو/ مسعود امیدی

  • نگاه علمی به چنین رویدادهایی اساساً هیچ گاه آن ها را تک عاملی مورد بررسی قرار نمی دهد. بلکه از زوایای متعدد اجتماعی، اقتصادی، جامعه شناختی، فرهنگی، روانشناختی و روانشناسی اجتماعی، حقوقی، سیاسی ، اخلاقی و ... به نقد و بررسی و تحلیل موضوع می پردازد. به ویژه اگر توجه شود که میزان اینگونه جرایم در یک جامعه از نرخ قابل توجه و فزاینده برخوردار باشد، اهمیت این جامع نگری در نقد و تحلیل رویدادهای مشابه بیشتر نیز خواهد بود.

سکوت دربرابر فرهنگ نکبت زدهٔ جامعهٔ مردسالار

اردشیر زارعی قنواتی 

  • همه ما در قتل رومینای چهارده ساله و صدها دختر و زن قربانی قتل‌های ناموسی ادای روشنفکری در می آوریم ولی همیشه مشتاق شنیدن حکایت زندگی خصوصی دختران و پسرانی هستیم که برایمان خاطره شود. اینکه دخترک کم سنی، آلوده دست‌های پلید بزرگ‌سالی می‌شود و پدری که می‌تواند مهربان باشد نیمه شب به هیولایی تبدیل می‌شود که داس مرگ را بر [گلوی] دخترش می کشد، یک سند و مهری بر پیشانی یک جامعه بیمار و مردمانی سبک مغز است که

۱۳ سؤال درباره قتل رومینا ۱۳ ساله

محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

  • رومینا دختر سیزده ساله‌ای که با پسری از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگیری و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسی، کشته شده است. چند خبرنگار از صبح تا حالا خواسته‌اند تحلیلم را بنویسم، اما من چند سؤال دارم.

رومینا

 سیمین کاظمی

 

  • افکار عمومی که در ماجرای قتل میترا استاد، او را مستحق مرگ جلوه می داد، اکنون با این تناقض روبه روست که چگونه می تواند پدر رومینا را سرزنش کند، که چرا مرتکب قتل شده است، چون پدر رومینا هم بر اساس ارزش ها و هنجارهایی که به آن ها وفادار است، رومینا را مستحق مرگ می دانسته

گفت‌وگوی‌ «نامهٔ‌ مردم» با رفیق علی خاوری، به ‌مناسبت صدمین سالگرد بنیادگذاری حزب کمونیست ایران و بیش از یک سده پیکار جنبش کارگری و کمونیستی در ایران!

  • واقعیت این است که، حزب ما در سال‌های دهه ۱۳۲۰ به‌این دلیل توانست آن‌چنان نیروی اجتماعی وسیعی را در جامعه سازمان‌دهی کند که مبشّر اندیشه‌های مترقی و نویی بود که پاسخگوی نیازهای کارگران و زحمتکشان، زنان، جوانان، و دانشجویان کشور بود. امروز هم وظیفه ما همین است. بردن اندیشه‌های مترقی و راهکارهای عملی برای مبارزه با رژیم ولایت فقیه و درعین‌حال تلاش برای تدارک، تجهیز، و سازمان‌دهی نیروهای اجتماعی برای فردای به‌چالش کشیدن قطعی حاکمیت استبداد در میهن ما که دیر یا زود فرا خواهد رسید.

اقتصادسیاسی توسعه نیافتگی (بخش یک)

سه دهه همنوایی دولت ها در ایران (پس از جنگ)

فریبرز مسعودی

  •  با توجه به این که هر یک از این سه دولت رویکرد متفاوتی با اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی کشور را اعلام کرده و برای کاهش فقر و گسترش عدالت از طریق افزایش در آمد سرانه در جامعه در حین انتخابات و زمام داری طرح کرده بودند در این پژوهش با بررسی شاخص های عمده اقتصادی و برخی شاخص های اجتماعی از جمله ضریب جینی در هر یک از سه دولت را مقایسه می کنیم .

چند نوشته از ارژنگ 6

زبان نباید ابزارِ جدال میان فارسی با عربی شود

 احسان طبری

  •  در واقع دستگاه ماوراء پیچیده و ارگانیک زبان هنوز عرصۀ پر برکتی است برای هر جوینده و کاونده، و هنوز باید کار منطقی در مقیاس جهانی با تجهیزات جدید علمی (تا حد شمارگرهای الکترونیک) انجام گیرد و ثمرات کار سالیانه دراز تعمیم شود، تا تمام اطلاعات مفیدی که دستگاه‌های بغرنج زبانی با خود دارند، از قوه به فعل آید و در دسترس انسانی قرار گیرد.

عاشیق فیصل؛ خُنیاگرِ شب‌های آفتابی!

بهروز مطلب‌زاده

  • عاشیق فیصل، بی آن که بتواند زیبائی های شگفت انگیز این جهان را با نگاه چشم ببیند، نزدیک به هشتاد سال در جهانی تیره و تارزیست، اما با دلی روشن همه زیبائی های آن را سرود. اشعار زیبا، نغمه ها و ترانه های شورآفرین عاشیق فیصل، که ریشه در مادیت خود زندگی داشت، از چشمه روح زیبا بین و افکار زیبا اندیش او سیراب می شد.

گفت‌وگو باآدونیس، شاعر بزرگِ سوری

برگردان از: فواد روستایی

  • در تمامی رويدادهایی که انقلاب‌های عربی خوانده شدند و من نيز در ابتدا از آن‌ها در متون متعدد پشتيبانی کردم، جای يک چيزِ اصلی و بنيادين، يعنی گُسست از اسلامِ سازمان‌يافته و نهادينه شده خالی بوده است... من نمی‌توانم انقلابی را تصور کنم که در آن برای انقلابيون، جدا کردن دين از دولت، انديشيدن به شهروندی، جايگاهِ زن و آزاد ساختنِ او از يوغِ فقه در کانونِ مطالبات نباشد.

بیانیهٔ‌ تشکیلات دموکراتیک زنان ایران دربارهٔ فاجعهٔ قتل های «ناموسی»؛ قربانیان قوانین قرون وسطائی رژیم ولایی و فرهنگ مردسالار جامعه!

فاجعه قتل های «ناموسی» رومینا ، زبیده و هاجره ها که فقط در روزهای اخیر اتفاق افتاد و به رسانه ها راه یافت، تنها روایتی است عریان از تبعیض ها و خشونتی سیسماتیک که امروزه بر زنان و دختران کشور ما  در رژیم استبدادی ولایی اعمال می شود .  هر گونه مبارزه علیه این قوانین واپسگرا و تبعیض جنسیتی همواره با مقاومت روحانیون ارتجاعی و در راس آنان ولی فقیه، که  سیاست های کلان و خرد نظام توسط او تعیین می شود، روبرو است.

تأملی بر ضرورت تقویت بنیهٔ جنبش کارگری و سندیکایی کشور

 

  • جنبش کارگری و سندیکایی بدون مرزبندی روشن با استبداد حاکم، بدون تعیین سیاست صحیح برای تأمین منافع صنفی و رفاهی کارگران، قادر نخواهد بود بذر آگاهی طبقاتی را میان توده‌های کارگر بیفشاند. حضور میان کارگران، استفاده از همه امکانات و روزنه‌ها، به‌کار بردن تاکتیک‌های سنجیده، پافشاری بر اتحادعمل، یگانه راه تقویت بنیه جنبش کارگری- سندیکایی در این مقطع زمانی است.

 حزب کمونیست عراق: انتخابات زودرس خواست فوری مردم پس از تشکیل دولت جدید است!

 

  • یکی از چالش های بزرگ دولت جدید عدم اعتماد بین شهروندان و دولت و نهادهای آن در نتیجه سیاست های فرقه ای و فساد بومی (محلی) است. بنابراین اقدامات فوری برای رفع سوء ظن موجود در بین مردم لازم استهمچنین کاملاً واضح است که هیچکدام از وعده های نخست وزیر جدید، الکاظمی، بدون فشار مردمی حاصل نمی شود.

 در سوگ خولیو آنگیتا

 حمید حسینی

  • نمی توان از خولیو آنگیتا سخن گفت و از اخلاق، درستی، تفکر انتقادی، جمهوری، سوسیالیسم، کمونیسم، حقوق بشر، دمکراسی سخن نگفت. او نشان داد که می توان سیاست را اخلاقی کرد. در سال های طولانی که در اسپانیا زندگی می کنم و با تمامی گرایشات فکری و سیاسی معاشر بوده ام، هیچگاه کسی را ندیدم که نسبت به او و منش سیاسی او بی تفاوت باشد

 نامه‌اي از ويتنام

مارک اشویل - برگردان و کوتاه‌شده: آزاده عسگری

  • ویتنامی‌ها برای وادار کردن ایالات متحده و مزدورانش برای بازگشت به خانه و تسلیم دولت دست نشانده آن، راهی جز دفاع از خود با هرچه در توان ‌شان بود نداشتند. تاریخِ حمله، اشغال، و جنگ به آنها درس‌های حیاتی بسیاری آموخت. ویتنام با رسیدن به هدف مقدس خود و تحقق رویای دیرینه‌اش، برای سامان دادن به ویرانی‌ها تنها ماند، اما، متحد و در صلح.

کرونا، بحران و پایان نئولیبرالیسم

نوشته‌ی: آلفردو سادفیلو - ترجمه‌ی: محمد غزنویان

  • برخی اقتصادها انتظار دارند که انقباض در تولید ناخالص داخلی دو برابر شود و صف طویلی از بخش‌های گوناگون برای دریافت کمک‌های دولتی تشکیل شوند. فقط در بریتانیا بانک‌ها، خطوط راه‌آهن، خطوط هوایی، فرودگاه‌ها، بخش گردشگری، خیریه‌ها، بخش‌ سرگرمی و دانشگاه‌ها در آستانه‌ی ورشکستگی هستند، بگذریم از کارگران جاکن‌شده و خویش‌فرمایان (به‌ شکل صوری) که دار و ندارشان را در پیِ شوک اقتصادی از دست داده‌اند و آثار آن هنوز آن‌طور که باید کاملاً احساس نمی‌شود.

شماره  1047               2  خرداد ماه  1399

مبارزه ضد دیکتاتوری و جنبش های اجتماعی

کسرا فروهی

  • نویسنده از حضور و شرکت مردم در جنبش اصلاحات در 2 خرداد 76 و  جنبش سبز نام برده و ادامه آن را در جنبش های دی 96 و آبان 98 پی می گیرد و از تجربه اندوزی مردم از این جنبش ها می گوید اما در تشکیل جبهه واحد ضد دیکتاتوری با پرهیز آشکار از اطلاق نام جنبش اجتماعی نقش و جایگاه این مردم و لایه های اجتماعی که در جنبش های پرشور نام برده شده حضور داشتند سخنی به میان نمی آید.

«کِرالا» علیه «کرونا»

سامانتا آگاروال- ترجمه خسرو صادقی بروجنی

بررسی تجربه‌ی موفق حزب کمونیست هند (مارکسیست) در ایالات کرالای هند برای مقابله با ویروس کرونا

  • حتی اگر شمار قربانیان کووید19 در آمریکا به 63 هزار و 583 نفر برسد و تعداد آمریکاییانی که مجبورند بین ورشکستگی و کنارگذاشتن درمان نجات‌بخش یکی را انتخاب کنند افزایش یابد ما روزانه با لفاظی‌های طرفدار شرکت‌های بزرگ بمباران می‌شویم که با سیستم مراقبت بهداشتی همگانی مخالفت می‌کنند.

آن چه جهان می تواند در باره سلامت روانی از تجربه کارکنان خط مقدم پزشکی در ووهان بیاموزد

زیکی ژیائو و یو کیان - برگردان : هاتف رحمانی

  • خودکشی های اخیر کارکنان مراقب بهداشت در نیویورک توجه را به پدیداری سلامت روانی کووید-19 در امریکا و اروپا جلب کرده است. با این حال در ووهان، نقطه صفر بیماری همه گیر جهانی ،  در گزارش های ماه فوریه کارکنان مراقبت بهداشت  فرسودگی ، ضربه روحی و زجرعاطفی درمیان آن ها دقیقا مشترک بود.

جنگ و طاعون: هزینه های نظامی در طی یک بیماری همه گیر

 کن هالینان – داود جلیلی

  • به دنیای سلاح های ماورا صوت خوش آمدید، ابزارهایی که نه تنها زائد، بلکه ابزارهایی هستند که تقریبا به طور قطعی عمل نمی کنند. اما، آن سلاح ها مبالغ عظیمی از پول را هزینه می کنند. در زمانی که کشورهای سراسر جهان با هرج و مرج اقتصادی، کمبودهای مالی و بیکاری در سطح رکود بزرگ مواجه هستند، سازندگان اسلحه گرفتن نقدینگی بزرگ را آغاز می کنند

 رقابت های خارج از کنترل

حزب کمونیست یونان - برگردان : هاتف رحمانی

  • امریکا بیانیه های آشکاری در باره "ویروس چینی" صادر می کند و چین را به عدم کنترل ویروس در مرحله های اولیه، اجازه دادن به گسترش و توسعه یک بیماری همه گیر جهانی متهم می کند، و آن که همه این رخ داد ها با مدارا، اگر نه با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته است، که به همین خاطر ترامپ بودجه آن را قطع کرده است.

تاملاتی در باره یک جهان بدیل ضروری

مارکو برسانی - هاتف رحمانی

  • بحران سامانه مند- اقتصادی، اکولوژیکی، اجتماعی و سلامتی- مدل سرمایه داری به روشنی ناتوانی خود را برای تضمین محافظت آشکار کرده است. ستیزه به معنای واقعی کلمه به ستیزه ای بین بورس سهام و زندگی انسان تبدیل شده است. انتخاب زندگی انسان باید به معنای آغاز یک مبارزه کلی برای خروج از سرمایه داری باشد .

نبرد کارگران «زغال سنگ کرمان» در دو جبهه ‌ی

کرونا - بورس دهشتناک است

حسین اکبری

 

  • براستی چه می شود که کارگران در شرایطی که بیماری هولناک کرونا بیداد می کند؛ به‌اتفاق خانواده‌های خود در جلو استانداری  تجمع می کنند و اعتراضات خود را فریاد می‌زنند. چرا در همین حال که دولت و مسوولان هیچ راهی برای بالا بردن ایمنی کارگاه ها و بویژه بنگاه‌هایی که کار سخت و زیان آور دارند؛ انجام نداده‌اند، تنها به این فکر افتاده‌اند که در این شرایط خاص، سهام صندوق های بازنشستگی فولاد و سایر منابع صندوق‌ها از جمله شستا را در بورس عرضه کنند؟

چند نوشته از ارژنگ 6

  • بیماری هولناک "طاعون" به شهر ناشناخته ای به نام اران[1] که می تواند هرجای جهان باشد؛ هجوم می‌آورد. کاملا" روشن است که این بیماری نمادین است و می تواند سمبل هرگونه وحشت و هراس بشری باشد. خود کامو می گوید:"وحشت چهره های گوناگون دارد و این مسئله کلید درک این نکته است که چرا من هیچ یک از آن ها را نام نبرده ام."

هنر و زیبائی‌شناسی

شهاب موسوی‌زاده

  • هنر آفرینی یکی از عالیترین فعالیتهای مغز انسان است که در روند سامان خود از مجموعه ی بطورخارق العاده یپیچیده ی فعالیتهای گوناگون دیگر مغز چون تجربه وعاطفه و احساس و اندیشه ی هنرمند و دانش و فلسفه بهره میگیرد.

نگاهی به زندگی اصغر محبوب

امضاء محفوظ

  •     ... محبوب عاشق یاددادن و یادگرفتن بود. یادگار آن دوران، کتابی است تحت عنوان «جامعه‌شناسی هنر» که خمیرمایه‌اش، جزوه‌هایی بود که استاد آریان‌پور به او و همکلاسی‌هایش در دانشگاه گفته بود.... دوران جوانی‌اش، دورانی پر انرژی و مملو از جنب و جوش بود. به همه می‌رسید. حال همه را می‌پرسید و به همه انرژی می‌داد.

نگاهی مختصر به تئاتر یونان باستان

اصغر نصرتی (چهره)

  • در بررسی تاریخی تئاتر بیش از همه نیاز است که نگاهی به چگونگی پیدایی تئاتر داشته باشیم. به خاستگاه تئاتر. تا بتوانیم برخی تحولات آتی آن را توضیح دهیم. در بارهی خواستگاه تئاتر همه اهل نظر دارای یک دیدگاه نیستند و این کار را دشوارتر میکند. اما از همه مهمتر اینکه خاستگاه تئاتر در معنای وسیع خود بیشتر متکی به نظریه است تا سندهای قابل قبول.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست