برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-06-20

نویدنو 31/03/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • بیماری همه گیر برخورد بین سرمایه داری مدل نئولیبرال، دگم ها ، نماد ها و پارادایم های آن را، با دیگر بدیل ها(آلترناتیوها) برای درک جامعه، اقتصاد، سیاست ها وایده واقعی ترقی و شادی قابل رویت تر کرده است. نئو لیبرالیسم همیشه با صنعت فرهنگی توجیه شده است. (در این رابطه) کلیشه قهرمان خارجی، که قادر به خروج پیروزمندانه از تمام کمین های دشمن، نابود کردن آن ها، وبه غنیمت گرفتن زیباترین دختراست بسیار کارآ بوده است.  

     

 

 

 

 

 

 

جنگ فرهنگی و بیماری همه گیر

آبل پریتو- هاتف رحمانی

بیماری همه گیر برخورد بین سرمایه داری مدل نئولیبرال، دگم ها ، نماد ها و پارادایم های آن را، با دیگر بدیل ها(آلترناتیوها) برای درک جامعه، اقتصاد، سیاست ها وایده واقعی ترقی و شادی قابل رویت تر کرده است.

نئو لیبرالیسم همیشه با صنعت فرهنگی توجیه شده است. (در این رابطه) کلیشه قهرمان خارجی، که قادر به خروج پیروزمندانه از تمام کمین های دشمن، نابود کردن آن ها، وبه غنیمت گرفتن زیباترین دختراست بسیار کارآ بوده است.  

این پیروزمند، که آن چه را می خواهد می شناسد و آن را، در محاصره اجساد بازندگان به هر قیمتی به چنگ خواهد آورد، قهرمان "متمدن" همتراز برتری افسانه نئو لیبرال است.

در سمت مخالف بربر ها قرار دارند: موجودات پست و خائن عرب، روس، لاتینی، آسیایی و آمریکایی افریقایی تبار. اگر برخی اوقات پیروزمند تیره پوست است، به خاطر آن است که به دام انداختن آن بخش از مردم هم مورد نیاز صنعت است. و یک روز زوج کاملی از دو قهرمان الهام بخش، یکی سفید و یکی سیاه، از آزمایشگاه های آن ها ظهور می کند.

هدف دستگاه فرهنگی ایجاد اطمینان است تا کسی شک نکند که برای سازمان دادن به جامعه و تصورهستی ما راه دیگری وجود دارد.

بسیاری از قربانی ها به افسانه اعتقاد دارند. اگر در مسکن مخروبه زندگی می کنند، اگر نمی توانند شهریه آموزش کودکان یا هزینه سلامت خود را بپردازند، همیشه باید آن ها به عنوان "مقصران" سرزنش شوند و نه سیستم.  در جنگل قوی تر کوچک و ضعیف را می بلعد.

اما زمانی که بیماری همه گیر رسید، تمام ستمکاری مدل، به شیوه زشت و غیر قابل انکاری افشا شد، و "رهبران دست راستی" مانند ترامپ و بولسونارو(برزیل) تلوتلو خوران برجا ماندند. آن ها تنها اخلاق جنگل را می شناسند، آن ها هیچ سیستم بهداشت عمومی ندارند، وصنعت داروسازی برای کسب پول طراحی شده است و نه برای برخورد با فوریت سلامت.

افراد بسیاری منظره هزاران و هزاران  فرد بیمار بی مراقبت رها شد ه و هزاران و هزاران مرگ را لمس کرده اند. محدودیت هم خیلی از اوقات  برای افراد حساس به معنی فکر کردن به دیگران ، به جامعه و جهان بوده است.

چند روز قبل پیامی از سوی ژولیت بینوشه، بابارا استریسند،آلمادووار، رابرت دنیرو و دیگر اشخاص بسیارمعروف رسانه ای از جهان سینما و سرگرمی منتشر شد. آن ها ارزیابی دو باره معنی هستی و  فاجعه زیست محیطی را که نزدیک است مطرح کردند. آن ها می گویند ما باید با " باز اندیشی عمیق به هدف ها، ارزش ها و اقتصادهایمان " آغاز کنیم . (این باز اندیشی) موضوع بقا است. " تعقیب مصرف گرایی  همراه با وسواس بهره وری ما را به انکار ارزش واقعی زندگی ... جمعیت، تغییرآب و هوا و ویران کردن دیگر حوزه های طبیعی ما  هدایت کرده و جهان را به نقطه گسست کشانده است. به این دلیل ها، همراه با نابرابری اجتماعی فزاینده، ما اعتقاد داریم که "بازگشت به وضع عادی" غیر قابل تصور است."

جهان مترقی از جمله چامسکی ، نائومی کلاین، آرونداتی روی و دیگر روشنفکران معتبر و سیاست مداران، از جمله کوررا رئیس جمهور سابق و فرناندو حدداد نیز اخطار داده بودند.

گرازیلا پوگولوتی (منتقد ادبی و تاتر کوبا- مترجم) کارپایه های ایدئولوژیکی را از آن چه درخواست برای یک دنیای دیگر به راه انداخته است، که نه تنها "امکان پذیر"، بلکه ضروری است تعریف کرد: "برخی منشا بوم شناختی(اکولوژیکی) و برخی دیگر خط سیر چپگرای رادیکال تری دارند"

برای گرازیلا، متوقف کردن تهاجم علیه کوبا و ونزوئلا، لغو بدهی خارجی، بر قرار کردن نظم نوین اطلاعات جهانی و مبارزه با تغییر آب و هوا باید بخشی از دستور کار باشد. او به ما یادآوری می کند" فیدل مبارزه سال های آخر عمر خود را به تهدید انقراض گونه ما اختصاص داد."  

لئوناردو بوف (یکی از نمایندگان شاخص الاهیات رهایی بخش- مترجم ) بیماری همه گیررا هم چون پاسخی از"خانه مشترک" ما به حمله ها تلقی می کند، او می گوید : " افسانه مدرنی که ما " خدای کوچکی" روی زمین داریم و هر زمان که  بخواهیم  می توانیم از آن دور شویم، چون بی اثر و بی هدف است، نابود شده است. ما " با خشم بی سابقه ای " با آن رفتار کرده ایم . و اینک، سیاره زمین " با اسلحه قدرتمند ویروس کرونا به سوی ما باز گشته است."

فری بتو (نویسنده و فیلسوف برزیلی- مترجم) به تاثیر ویروس روی بازار مالی اشاره می کند: "سهام در بازار های بورس دنیا 15.5 تریلیون دلار زیان کرد. آیا جیب های هیچ یک از این دلالان و بزرگ  جویندگان (حساسترین بخش بدن انسان ) آسیب دیده است یا فقیرها ؟ و با این حال، بسیاری از آن ها در مقابل بیماری همه گیر، از مشارکت در اقدام ها برای مبارزه با گرسنگی و گرم شدن جهانی هوا خود داری کردند. "

به عبارت دیگر،در برابر کووید -19 مشکلی وجود دارد .آن مشکل در قلب سیستم، در شرکت ها و سیاست مدارانی قرار دارد که مزایده های آن را انجام می دهند.

ویلیام اوسپینا (شاعر کلمبیایی-مترجم) به درس های تحقیر ناشی از بیماری همه گیر واکنش نشان داد :" بعد از قرن ها اندوختن دانش خود، گرامی داشت استعداد خود،ستایش بی باکی خود، پرستش قدرت خود، زمان آن فرا رسیده است که به شکنندگی خود بیاندیشیم ."

ابر قهرمانان هالیوودهرگز شکنندگی را احساس نمی کنند. البته، خواهیم دید فیلم چگونه به پایان می رسد.

منبع : گرانما انگلیسی

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست