برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-06-11

نویدنو 22/03/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • آن چه قطعی است آن است که خروج ایالات متحده از تامین مالی سازمان روی توانایی سازمان برای عمل فعالانه تاثیر خواهد گذاشت، چون این پول ها 27 درصد از بودجه ریشه کنی فلج اطفال، 19 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به مبارزه با سل ، اچ آی وی، مالاریا و سرخک ، و 23 درصد از بودجه کنار گذاشته شده برای عملیات اورژانسی را تشکیل می دهد.

     

 

 

 

 

 

 

ضربه ای به سلامت جهانی

رائول آنتونیو کاپوته - برگردان : هاتف رحمانی

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا روز 29 می  با زیر سوال بردن مدیریت نهادی بحران بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونای جدید روابط با سازمان جهانی بهداشت را قطع کرد .

او  با گردن فرازی همیشگی خود تصمیم خود را با این استدلال که  نهاد جهانی - رهبر غیر قابل انکار در نشان دادن بیماری همه گیر جاری- اصلاحاتی را که کشور او خواسته است انجام نداده است توجیه کرد، و اتهاماتی را که سازمان بهداشت جهانی "با چین با ملایمت" برخورد کرده مورد تاکید قرار داد.  

در آوریل گذشته، ترامپ به صورت موقت کمک دولت امریکا به بودجه سازمان بهداشت جهانی را، که حدود 450 میلیون دلار در سال برآورد می شود و معادل 15 درصد بودجه مالی نهاد است به تعلیق در آورد.

هم زمان، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر آن که "زمان قطع بودجه" نبود به تصمیم جنجالی پاسخ داد، در عین حال آلمان، استرالیا، روسیه، نیوزلند، اتحادیه اروپا و دیگران علیه اقدام  نامعقول و تنبیهی بی موقع  واشنگتن سخن گفتند.

حرکت ترامپ پیام های صریحی را همراه داشت، از جمله پیام موسا فاکی ماهامت رئیس کمیسیون اتحادیه افریقا، که تصمیم (ترامپ) را "عمیقا تاسف بار" خواند ، و پیام های بیشتر هجو آمیز و مستقیم دیگران ، مانند پیام چین، که به واشنگتن گفت به اجرای تعهدات خود به سازمان جهانی بهداشت ادامه دهد و "دیگران را به خاطر اشتباهات خود" سرزنش نکند.

در داخل خود امریکا، انجمن پزشکان امریکایی(AMA) ،مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کمیته روابط خارجی مجلس، سازمان های مدنی مختلف، گروه های فعال و مدافعان حقوق بشر مخالفت خود را با تصمیم متکبرانه رئیس جمهوراعلام کرده اند.

گفته های صریح بسیاری از جمله از سوی الیوت آنگل نماینده مجلس وجود داشته است، که گفت،" رئیس جمهور راهکار خود را به ما نشان می دهد: مقصر دانستن سازمان بهداشت جهانی، سرزنش چین، مقصر نشان دادن رقبای خود، سرزنش رئیس جمهور های ماقبل خود، انجام هرکاری برای مخدوش کردن این واقعیت که دولت او  این بحران را به خوبی اداره نکرده است و اکنون به قیمت جان هزاران امریکایی تمام می شود ."

بیل گیتس مدیر ماکروسافت یکی از بزرگترین کمک کنند گان مالی خصوصی به سازمان بهداشت جهانی توئیت کرد" جهان بیش از همیشه به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد."

با این حال، جنبش ناشناسی در یک ویدیو جدید، به طور عجیبی سازمان بهداشت جهانی را به خاطر اولویت دادن به منافع بزرگترین حامیان بهداشت عمومی جهانی در دوران همه گیری کووید-19 مورد انتقاد قرار داد.

آن چه قطعی است آن است که خروج ایالات متحده از تامین مالی سازمان روی توانایی سازمان برای عمل فعالانه تاثیر خواهد گذاشت، چون این پول ها 27 درصد از بودجه ریشه کنی فلج اطفال، 19 درصد از کل بودجه اختصاص یافته به مبارزه با سل ، اچ آی وی، مالاریا و سرخک ، و 23 درصد از بودجه کنار گذاشته شده برای عملیات اورژانسی را تشکیل می دهد.

متخصصان نشان می دهند که برنامه های پیشگیری بنیادی سازمان بهداشت جهانی، از جمله برنامه هایی که باید در افریقا و امریکای لاتین اجرا شوند، با خروج  اهدا کننده اصلی آن می تواند به صورت جدی در معرض خطر قرار گیرد .

سازمان بهداشت جهانی وضعیتی مانند امروز را پیش بینی کرده بود و برای کاهش آسیب به منابع مالی سازمان در تلاش یافتن راه هایی بوده است. چین و روسیه متعهد تدارک حمایت مستقیم یا غیر مستقیم شده اند، در عین حال اتحادیه اروپا خواهان تجدید نظر در تصمیم ترامپ است. آن چه نادیده گرفتن آن دشوار است رویکرد غیر قابل درک مرد متکبری است که ، با نشستن دردفتر کار بیضی( کاخ ریاست جمهوری)،  در حال اداره کشوری است که بیشترین مرگ از بیماری همه گیر را با کمترین سطح از ارزش های اخلاق انسانی تحمل کرده است. 

منبع : گرانما انگلیسی  

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست