برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-05-31

نویدنو 11/03/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • یکی از چالش های بزرگ دولت جدید عدم اعتماد بین شهروندان و دولت و نهادهای آن در نتیجه سیاست های فرقه ای و فساد بومی (محلی) است. بنابراین اقدامات فوری برای رفع سوء ظن موجود در بین مردم لازم استهمچنین کاملاً واضح است که هیچکدام از وعده های نخست وزیر جدید، الکاظمی، بدون فشار مردمی حاصل نمی شود.

     

 

 

 

 

 

 

 حزب کمونیست عراق:

 انتخابات زودرس خواست فوری مردم پس از تشکیل دولت جدید است!

 

تشکیل دولت جدید عراق به سرپرستی مصطفی الکاظمی سرانجام در ساعات اولیه روز هفتم ماه می، پس از چند هفته مانور توسط جناح های حاکم و توافق اعلام نشده بین ایالات متحده و ایران، توسط مجلس تصویب شد. این رویداد مهم حدود 5 ماه پس از آن صورت گرفت كه نخست وزیر پیشین، عادل عبدالمهدی پس از قتل عام ده‌ها معترض جوان توسط نیروهای امنیتی در شهر ناصریه در جنوب عراق مجبور شده بود استعفای خود را اعلام كند. دو نامزد قبلی برای سمت نخست وزیری نتوانستند در میان جناح های بزرگ حاکم برسر سیستم سهمیه بندی فرقه ای-قومی به توافق برسند. دومی تلاش کرد با وجود مخالفت شدید معترضان ، دولت موقت عادل عبدالمهدی را در قدرت نگه دارد.

از جمله خواسته های اصلی قیام مردمی ، که در اول اکتبر 2019 فوران کرد ، تشکیل دولت انتقالی، برگزاری انتخابات زودهنگام و همچنین به پای میز محاکمه کشاندن مسئولان کشتار بیش از 700 نفر در جریان اعترضات مسالمت آمیز بود.

امتناع سرسختانه جناحهای حاکم از رعایت خواسته های اعتراضات مردمی بن بست سیاسی را عمیق تر کرد .بحران عمیق سیاسی قبلا موجود در نتیجه همه گیر شدن ویروس کرونا تشدید و یک بحران بی سابقه اقتصادی ناشی از افت شدید قیمت نفت ایجاد شد. اقشار ضعیف و کم درآمد شدیدترین آسیب های ناشی از این دو بحران را متحمل شدند. بنابراین، نارضایتی مردم شدت گرفت و این نارضایتی ها میتواند که موج جدیدی از اعتراضات را با عواقب گسترده برای الیگارشی فاسد شعله ور کند. علاوه بر این، اخیراً حملات تروریستی توسط بقایای داعش با هدف قرار دادن نیروهای امنیتی در برخی مناطق در سه استان در شمال بغداد شدت گرفته است.

به این ترتیب، تشکیل دولت الکاظمی به دنبال توازن فعلی نیروها، چسبیدن جناح های حاکم به سیستم سهمیه های فرقه ای-قومی و دخالت خارجی در امور داخلی عراق به وجود آمد. اما این واقعیت همچنین انعکاس واقعیت های جدیدی است که توسط قیام شجاعانه مردم در اکتبر 2019 در صحنه سیاسی ایجاد شده است.

نخست وزیر جدید در برنامه ای که به مجلس ارائه داد اعلام کرد که دولت وی یک دولت انتقالی است. وی به تعدادی از موضوعات مهم که از جمله اصلی ترین خواسته های مردم و قیام است اشاره کرد.

حزب کمونیست عراق بلافاصله پس از فوران قیام مردمی در اکتبر گذشته، این خواسته های فوری را روشن کرده بود. این خواسته ها پس از همه گیر شدن ویروس کرونا و بحران اقتصادی جدید بیشتر برجسته شدند. در سرمقاله روزنامه حزب "طریقه الشعب" (راه مردم) در تاریخ 8 مه 2020 مطرح شد: دولت انتقالی الکاظمی وظایف خاصی دارد که مهمترین آنها به قرار زیر است:

1.     مبارزه با ویروس کرونا، مقابله با پیامدهای آن و ایجاد بخش بهداشتی مؤثر که خدمات پزشکی اساسی را به شهروندان ارائه دهد.

2.     کاهش درد و رنج مردم بخصوص اقشار فقیر و کم درآمد.

3.     مقابله با داعش و گروه های تروریستی از طریق اقدامات یکپارچه در زمینه های امنیتی ، سیاسی ، اقتصادی ، رسانه ای و غیره.

4.     برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت مؤثر سازمان ملل و بر اساس یک سیستم عادلانه انتخاباتی و رعایت حق بیان ، حق تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز ، آزادی های مدنی و حقوق زنان.

5.     پاسخگو کردن مسئولان قتل معترضین در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در پیشگاه قانون، متوقف کردن کلیه دادرسی ها و آزار و اذیت علیه دستگیر شدگان، و باطل کردن "تعهدات" شرم آور که تحت شکنجه اعمال شده اند.

6.     اقدام جدی علیه فساد و به جریان انداختن همه دعاوی کوچک و بزرگ.

7.     حل مسائل مربوط به آوارگان داخلی، روشن کردن سرنوشت ناپدیدشدگان و بازسازی مناطق آزاد شده از دست داعش.

8.     از بین بردن دولت پنهان (پشت پرده) با انجام اقدامات مشخص برای اطمینان از اینکه تسلیحات کاملاً تحت کنترل دولت است و پایان دادن به نقش شبه نظامیان و عناصر مسلح غیرمجاز.

9.     اتخاذ یک سیاست جایگزین اقتصادی که منجر به توسعه پایدارشود، مقابله با رانت خواری در بخش اقتصاد، تنوع بخشیدن به آن و احیای بخش های مولد کشاورزی، صنعت و خدمات و مقابله با بیکاری و فقر فزاینده.

10.       محافظت از حاکمیت کشور عراق، تضمین استقلال در تصمیم گیریهای ملی و جلوگیری از مداخلات خارجی در امور داخلی عراق.

یکی از چالش های بزرگ دولت جدید عدم اعتماد بین شهروندان و دولت و نهادهای آن در نتیجه سیاست های فرقه ای و فساد بومی (محلی) است. بنابراین اقدامات فوری برای رفع سوء ظن موجود در بین مردم لازم است. همچنین کاملاً واضح است که هیچکدام از وعده های نخست وزیر جدید، الکاظمی، بدون فشار مردمی حاصل نمی شود.

بنابراین، در مورد این اولویت ها و اقدامات مشخص، دولت جدید نه بر اساس کلمات که براساس آنچه که در عمل حاصل میشود قضاوت خواهد شد.

در همین حال، کمونیستهای عراقی، تا دستیابی به اهداف رهایی از سیستم سهمیه فرقه ای-قومی و برقراری جایگزین مطلوب، که همانا استقرار دولت دموکراتیک مدرن و عدالت اجتماعی است، خود را متعهد به بیان خواسته های مردم و همراه با جنبش اعتراضی مسالمت آمیز آنان می داند.

28 می 2020

 

https://bepish.org/node/3727

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست