برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-05-22

نویدنو 02/03/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • امریکا بیانیه های آشکاری در باره "ویروس چینی" صادر می کند و چین را به عدم کنترل ویروس در مرحله های اولیه، اجازه دادن به گسترش و توسعه یک بیماری همه گیر جهانی متهم می کند، و آن که همه این رخ داد ها با مدارا، اگر نه با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته است، که به همین خاطر ترامپ بودجه آن را قطع کرده است.

     

 

 

 

 

 

 

 توضیح : همه حزب های کمونیست و کارگری در باره چین یک سان نمی اندیشند. حزب کمونیست یونان از جمله این حزب ها است که چین را یکی از بازیگران هرم امپریالیستی می داند و از این منظر به توضیح رفتار چین در جهان کنونی می پردازد. نویدنو برای آشنایی بیشتر خوانندگان این دیدگاه حزب قدرتمند کمونیست یونان را منتشر، اما اعلام می کند که با نگاه حزب کمونیست یونان به موضوع چین موافقت کامل ندارد.  

 

 رقابت های خارج از کنترل

حزب کمونیست یونان - برگردان : هاتف رحمانی

 

ستیزه بین امریکا- چین با قرار گرفتن ویروس کرونا به عنوان نوک تیز ستیزه تنها یکی از نمایش های جدید رقابت بین آن ها است که در سطح اقتصادی، نظامی، و سیاسی ، با تحریک "شوک های لرزه ای" در تمام هرم امپریالیستی گسترش می یاید .

بیماری همه گیر ویروس کرونا نه تنها به عنوان کاتالیزوری برای بحران سرمایه داری، نشانه ای از آن چه پیش از بحران وجود داشت، بلکه برای رقابت های امپریالیستی عمل می کند.

چین با بهره برداری از بیماری همه گیر، با عرضه کمک بهداشتی برای گسترش نفوذ خود دربین متحدان سنتی خود، امریکا، ناتو تلاش کرد، واقعیتی که به نوبه  خود واکنش شدیدی را در امریکا، ناتو، و نیز اتحادیه اوپا را برانگیخت. 

درطی دوران اخیر، تنش گسترش یافته و با اتهام های دو سویه و با پیامد هایی در رابطه با منشا ویروس کرونا یا پنهان کردن اطلاعات در باره گسترش آن همراه بوده است.

امریکا بیانیه های آشکاری در باره "ویروس چینی" صادر می کند و چین را به عدم کنترل ویروس در مرحله های اولیه، اجازه دادن به گسترش و توسعه یک بیماری همه گیر جهانی متهم می کند، و آن که همه این رخ داد ها با مدارا، اگر نه با مشارکت سازمان جهانی بهداشت انجام گرفته است، که به همین خاطر ترامپ بودجه آن را قطع کرده است.

در مقابل ، چین آشکارا به طور ضمنی ادعا می کند که ویروس منشا امریکایی دارد که توسط ارتش امریکا به چین آورده شده است.

این اتهام زنی های دو طرفه با شواهد ارائه شده از جانب هردو طرف همراه است، حتی امریکایی ها به درخواست تریلیون ها یورو غرامت از چین تهدید می کنند، و چین را مقصر مرگ هزاران قربانی ویروس کرونا در چین می دانند.

هر چقدر که فرد مایل باشد این تنش را به وضعیت پیشا انتخاباتی امریکا نسبت دهد، اما واقعیت آن است که رقابت با چین علت های عمیق تری دارد.

این تنش اساسا ستیزه بر سرآن است که چه کسی جایگاه نحست را در سامانه امپریالیستی حفظ می کند. این تنش به تقویت اقتصادی و نظامی چین، و به امکانی که چین امروز برای ایفای نقش به روز شده ای در سطح جهان، برای ایجاد اتحاد های جدید دارد ربط دارد.

تلاش های امریکا برای حفظ جایگاه خود در هرم جهانی امپریالیستی و تلاش های چین برای به روز کردن نقش خود، در ترکیب با تغییر سازمانی و نقش دیگر نیروهای جهانی مانند روسیه، اتحادیه اروپا، هند زمینه واقعی رقابت هایی است که تند تر می شوند.

مثلا به اصطلاح "جنگ تجاری" امریکا- چین ، به چالش کشیدن موافقت نامه ها و سازمان های جهانی از سوی امریکا، افزایش نیروهای نظامی امریکا در دریای چین، یک نفس دور از آب های سرزمینی چین، تلاش اخیر برای افزایش نفوذ خود در میان متحدان امریکا، بهره برداری از قدرت اقتصادی و طرح پر آب و تاب خود برای "جاده ابریشم جدید" می تواند به این شیوه تفسیر شود.

 به این شیوه تغییر سرمایه گذاری های امریکا از چین به هند می تواند توضیح داده شود، که حتی به برخورد نظامی بین این دو کشور آسیایی منجر می شود، همان طور که درست چند روز قبل در طول مرز مشترک آن ها رخ داد.

اما امریکا هم برای تحمیل ظوابط برای ممانعت از سرمایه گذاری چینی ها و مالکیت گروه های فن آوری راهبردی (استراژیک) نه تنها در کشور خود بلکه در کشورهای متحد آن ها ، با استناد به موضوع های امنیتی ناتو، مانند مورد توسعه شبکه 5G در کشورهای اروپایی از سوی انحصارات چینی تلاش می کند.

به همین خاطر ناتو، با وجود هماهنگی های درونی خود، اعلام می کند از تبدیل بحران "سلامت" به " بحران امنیتی"، ایجاد تقویت بیشتر نقش چین در زمان بیماری همه گیر و نسبتا کمتر در معرض دید قرار گرفتن اقتصاد آن، در بحران جدید جهانی جلوگیری خواهد کرد.

تیزتر شدن رقابت جهانی تهدید علیه خلق ها را افزایش می دهد و (امکان)  تمام  تحولات را باز می گذارد. در دست مردم است که یک بار دیگر قربانی این ستیزه ها نشوند، بلکه با مبارزه خود برای ظهورپیروزمند بکوشند.

باز انتشار از ستون " دیدگاه ما" ریزوسپاتیس نشریه حزب کمونیست یونان - 15 می 2020

سرچشمه : سولید نت (شبکه همبستگی حزب های کمونیست و کارگری)

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست