برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2022-09-18

شماره  1125                 19 خرداد ماه 1401

جنگ اوکراین و پلمیک دوحزب‌کمونیست

1401/03/25

چندخبر!

درخواست بازنشستگان، اجرای قانون است

 دولت نباید به قوانین بالادستی تعرض کند

1401/03/21

  • دولت نمی‌تواند برمبنای لایحه‌ی بودجه‌ی خود برای بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی تصمیم بگیرد. در واقع دولت با این تصمیمش لایحه بودجه‌ی خود را مقدم بر قوانین بالادستی دانسته است.

نگرانی شدید سندیکای کارگران شرکت واحد

 از وخامت بد جسمانی رضا شهابی

  • رضا شهابی درملاقات امروز اعلام داشته که دائما تحت بازجویی بسر میبرد و تا کنون ۱۸۰ برگه بازجویی تحویل داده است و بازجو دائما قصد دارد مسائلی که هیچ ارتباطی به ایشان ندارد را به این فعال سندیکایی مرتبط کند و با تحت فشار گذاشتن قصد دارد،  شهابی علیه خودش دست به اقرار کذب بزند .

فکری به حالِ درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی کنید

  • اگر به دلیل حقوق‌های پایین، سفره‌های بازنشستگان خالی است، به دلیل ضعف درمان نیز با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

اَبَرتورمی که در راه است

فریبرز مسعودی

  •  افزایش تصنعی بهای دلار در اثر فشار صادرکنندگان (خام فروشان ثروت بین نسلی) و پس‌انداز دلارهای صادراتی توسط این نورچشمی‌ها در آن سوی آب، دولت را در تنگنای کمبود ارز انداخته است. در نتیجه افزایش بهای ارز، اقتصاد دلاریزه شده ایران تاب‌آوری خود را از دست داده و همین موضوع موجب افزایش تورم به رده‌های بالای 60 درصد خواهد شد.

برای زندگی شایسته و انسانی؛

 بازنشستگان برای سومین روز به خیابان آمدند

  • بازنشستگان تامین اجتماعی بصورت جداگانه در شهرهای تهران مقابل ساختمان خانه کارگر، در اهواز مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، در یزد مقابل اداره کل این سازمان و همچنین در کرمانشاه، کرج، اردبیل، تبریز، کرمان، شوش، اراک و مشهد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

فراخوان تجمع بزرگ و سراسری بازنشستگان؛

 یکشنبه ۲۲ خرداد

  • به گزارش شورای بازنشستگان ایران، بازنشستگان کشوری برای برگزاری تجمع بزرگ در رابطه با اعتراض به افزایش ۱۰% حقوق آنها و عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری بر اساس مصوب مجلس فراخوان داده اند.

  • زمان : یکشنبه ۲۲ خرداد، ساعت : ۱۰:۳۰ صبح

  • مکان : تهران جلوی سازمان برنامه و بودجه،  شهرستان ها : جلوی صندوق بازنشستگی کشوری

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

آوار سرمایه بر سر مردم تحت ستم آبادان

  • برخورد غیر اصولی و دودوزه بازی مقامات و مسئولین با این فاجعه هولناک، چه در رابطه با اطلاع رسانی و چه در رابطه با آواربرداری بعد از فاجعه، یکبار دیگر نشان داد که از جانب دولت و مسئولین گشایشی در کار مردم ایجاد نمی شود و این تنها خود مردم‌ هستند که باید با اتحاد و همبستگی به داد یکدیگر رسیده  و خواست ها و مطالبات  خود را درعرصه های مختلف پی گیری و به کرسی بنشانند.

شماره  1124                 9 خرداد ماه 1401

گروه آذرنگ: پشتیبانی از دادخواهان‌"خاوران"

1401/03/13

  • در تداوم سرکوب و فشار بر مردم ایران، خبرها و شواهد نشان می‌دهد که به تازگی،  به‌دستور مسئولان جمهوری اسلامی نرده‌های گورستان خاوران برداشته و به جای آن دیوارهای بتونی گذاشته و در چند مکان دوربین‌های مدار‌بسته نصب شده است.

دعوت دادخواهان خاوران برای شرکت در یک کارزار بین‌المللی علیه تخریب خاوران

  • ما به حکومت اسلامی ایران هشدار می‌دهیم که هرچه زودتر دست از آزار و اذیت خانواده‌های خاوران بردارد و بجای تهدید و ارعاب پاسخگوی پرسش‌های ما باشد. و از تمامی دادخواهان، مردم آزاده میهنمان و تمامی احزاب و سازمان‌های سیاسی، حقوق بشری و مدنی در سرتا سر دنیا مصرانه می‌خواهیم که در هرچه رساتر کردن این ندای دادخواهی، یاریمان کنند.

عدم تعهد کوبا: سیاست خارجی صلح وسوسیالیسم

مانولو د لوس سانتوز- برگردان: هاتف رحمانی

  • " تاریخ کوبا اگرتاریخ امریکای لاتین نیست، پس چیست؟ و تاریخ امریکای لاتین اگر تاریخ آسیا، افریقا و اقیانوسیه نیست  پس چیست؟ و تاریخ همه این خلق‌ها اگرتاریخ ظالمانه‌ترین وبی‌رحمانه ترین بهره کشی امپریالیسم در کل جهان نیست، پس چیست؟ "

موج همبستگی با آبادان در ایران

1401/03/11

  •  در حالی که اعتراضات زیر سرکوب شدید در شهرهای آبادان ادامه دارد، موج همبستگی با مردم داغدار این شهر در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و در تهران نیز تجمعاتی اعتراضی برگزار شده است.

انتقاد حزب کمونیست یونان

 ازدولت میتسوتاکیس برای ارسال تانک به اوکراین

  •  "این تحول بسیار خطیری است که – علاوه بردرگیرکردن عمیق‌تر یونان درجنگ اوکراین، به ویژه در دوره‌ای که خطرات چنین گزینه‌هایی حتی بیشتر آشکارمی‌شود- مستقیما به دفاع کشورمربوط است.

کارزار جوانان کمونیست یونان در الکساندروپولی

الکساندروپولی باید بندرخلق‌ها باشد، نه پایگاه یاهدف امپریالیست‌ها!

  • در روزهای 27-29 ماه می، سازمان‌های جوانان کمونیست در دانشگاه‌های مقدونیه شرقی- تریس، مقدونیه مرکزی، و مقدونیه غربی کارزاری را برای ارسال پیامی قوی علیه تبدیل شهربه سکوی پرتابی برای جنگ و درگیرکردن کشور در جنگ امپریالیستی در الکساندروپولی برگزار کردند.

حزب کمونیست پرتقال

 اظهارات ضددموکراتیک انجمن‌های اوکراینی را محکوم می‌کند

  • ماکسیم تارکیوسکی درطی سخنرانی درمراسمی دراوایل ماه جاری درلیسبون موضع حزب کمونیست پرتقال در رابطه با جنگ روسیه – اوکراین را با بیان آن‌که نمی‌توان درک کرد که چگونه "کشوری دموکراتیک به داشتن حزب کمونیست ادامه می‌دهد!" مورد هدف قرارداد.

کلمبیا: گوستاوو پتروی چپ گرا

 برنده ی اولین دور انتخابات ریاست جمهوری شد

1401/03/10

  • چشم‌انداز پیروزی پترو در دور دوم انتخابات با توجه به اینکه بیشترین رای را در دور اول بدست آورده، به معنای روی کارآمدن اولین دولت مترقی و چپ در تاریخ کلمبیا خواهد بود و دوره جدیدی را در حیات سیاسی این کشور رقم خواهد زد. به گفته کارشناسان این امر می‌تواند تحولاتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند چرا که جناح راست همیشه در کلمبیا حکومت کرده است

آلیدا گوارا، دختر چه: قدرت انترناسیونالیسم کوبا

1401/03/10

  • از نقطه نظر اقتصادی، ارائه آموزش رایگان پزشکی به معنای فداکاری اقتصادی مردم کوبا است، اما این واقعاً احساس زیبایی است و باعث می‌شود که هر کس احساس غرور کند که کوبایی است.ما احساس غرور می کنیم که در بسیاری از نقاط مختلف جهان کار کرده ایم و همیشه پیام همبستگی منتقل کرده ایم و در عین حال پیرامون عشق، درک و احترام متقابل، بیِشتر آموخته ایم.

نامه معلمان وکارگران ایران به اجلاس سالانه سازمان جهانی کار

  • ما از هیات های نمایندگی شرکت کننده در این اجلاس درخواست داریم که اقدام دولت ایران در نقض فزاینده حقوق کارگران و معلمان و به خصوص نقض حق تشکل یابی مستقل و نیز نقض حق تظاهرات مسالمت آمیز را محکوم کنند. این نقض حقوق بدیهی یک امر بسیار اضطراری ست زیرا از یازدهم اردیبهشت ماه و روز جهانی کارگر به این سو، تعدادی از فعالین صنفی و مردم متعرض، بازداشت شده، تحت بازجویی قرار گرفته و به موارد جدی اما کاملا بی پایه ای همچون اقدام علیه امنیتی ملی متهم شده اند

نماینده حزب‌کمونیست درمجلس منطقه پری‌موری خواستارپایان دادن به جنگ اوکراین شد

  • واسیوکویچ عضو حزب‌کمونیست : «ما خواهان خروج بی‌درنگ سربازان روسی ازاوکراین هستیم. ما خواستارپایان دادن به عملیات نظامی هستیم.ادامه کارزار سه ماهه روسیه دراوکراین می‌تواند به افزایش قریب‌الوقوع در کشته‌ها و زخمی‌های ارتشی منجرشود.»

اجلاس سه حزب کمونیست در مادرید با خواست خروج از ناتو

  • گارسیا نماینده ی حزب کمونیست کارگران اسپانیا: این اجلاس سران ناتو در مادرید چیزی برای کارگران ندارد و تعلق کشورهای ما به ناتو به محافظت بیشتر از کارگران منجر نخواهد شد. ما برای سازماندهی طبقه کارگر علیه این اتحاد، علیه اجلاس سران در اسپانیا، علیه پایگاه های ناتو در خاک ما، برای بازگشت نیروهای مستقر در اوکراین و علیه تمام مظاهر امپریالیسم مبارزه خواهیم کرد.

شماره  1123                 2 خرداد ماه 1401

به یاد ملکة محمدی که" با عشق مردم زیست"[1]

بهمن تقی‌زاده

1401/03/07

  • کژرفتاری روزگار موجب شد که حدود 10 سال  از ملکه خانم دور افتادم. او تقریباً کلیة یاران و عزیزانش را از دست داد، اما ده‌ها دختر پیدا کرد که همسر من از جملة‌ آن‌ها بود. سرشار از زندگی و امید و تلاش بود. هرچند سرنوشت هر چه خواسته بود بر سرش آورده بود، افسردگی در وجودش راه نداشت. همیشه امید می‌پراکند، خنده از لبانش دور نمی‌شد و کتاب از دستش. قلم بزرگ را از دستش گرفته بودند. مداد برداشته بود و برای نوجوانان ترجمه می کرد و ته مدادهایش را در کشویش می‌انداخت.  هنگامی که ملکه سرانجام از ترجمه دست برداشت کشو نیز پر شده بود.

از قضا سرکنگبین صفرا فزود؛ نگاهی به پاسخ حزب کمونیست فدراسیون روسیه به حزب کمونیست یونان

 کسرا فروهی

1401/03/07

  • حرکت از موضع ناسیونالیسم در شرایط پیچیده و دشوار کنونی جهانی پیامدهای دردناک‌تری برای زحمتکشان جهان که اکنون در عصر جهانی‌سازی زیر چکمه‌های سرمایه‌داری لگام‌گسیخته نولیبرال در شرایط بسیار دشواری قرار دارند خواهد داشت و در جهت انحراف آن و زبانه کشیدن انواع جنبش‌های ارتجاعی و ناسیونالیستی ضد جهانی‌سازی چون طالبان و داعش و بوکو حرام و ناسیونالیست‌های میانمار و تایوان و فاشیست‌های فرانسوی و ایتالیایی و لهستانی و …قرار می‌گیرد.

حزب کمونیست ایتالیا از دو منظر

07/03/1401

دوشعر از رحمان

07/03/1401

  • من در میان حلبی ها به دنیا آمدم،

  • شب‌ها در پیاده روها

  • میان کارتون‌ها

  • زیر نور مهتاب بی رمق

  • به خوابِ ستاره ها می‌روم

رسانه‌های غربی از جنایتکاران نئونازی اوکراین تجلیل می‌کنند

  • جنگ اخیر در آزوف استال و تسلیم شبه نظامیان به ارتش روسیه، فرصت دیگری را برای رسانه‌های غربی فراهم کرده است تا آن‌ها را دردل تلاش گسترده ای برای "ماست مالی" گردان نئونازی آزوف قهرمان نشان دهند. این واقعیت که رزمندگان آزوف اکنون بخشی از ارتش اوکراین هستند آن‌ها را از ایدئولوژی نازی و جنایت های قجیعی که پس از سال 2014 مرتکب شده اند تبرئه نمی‌کند.

برگزاری کنفرانس «زندگی بدون ناتو» در برلین پایتخت آلمان

  • سیکر گفت: «جنگ‌ها بر سر جنگ خواهند بود». روزنامه نگاران به جای اینکه قدرتمندان در سیاست، فرهنگ و تجارت را مطابق با وظیفه نظارتی خود تحت فشار قرار دهند، تبدیل به سرباز می شوند. او گفت چگونه سازمان‌های غیردولتی و بنیادهای بشردوستانه از دهه ی ۱۹۸۰ به طور فزاینده‌ای وظایف خدمات مخفی را برعهده گرفته‌اند. او نسبت به “فاشیزاسیون آهسته دولت بورژوا-دمکراتیک” هشدار داد.

حزب کمونیست سوئد:

 ما پیوستن سوئد به ناتو را محکوم و علیه آن مبارزه می‌کنیم!

هاتف رحمانی

  • هرکشوری منافع خود را به هرائتلاف امپریالیستی وارد می‌کند. به این معنا که هر ائتلاف امپریالیستی، هر ائتلافی بهره‌کشی سرمایه خود را از جهان تحکیم می بخشد، اما در داخل خود یک سری از تضادهایی را حمل می‌کند که ناشی از منافع ویژه هرکشور وهرسرمایه است. ازاین‌رو، هرائتلاف امپریالیستی موقتی و زود گذراست، درعین آن که عضویت یک کشور معین درچنین ائتلافی به معنای اطاعت یا اشغال نیست، بلکه سرمایه هر کشور مشخص برای کسب مزیت تلاش می‌کند.

نخریم ارزان نمی‌شود!

فریبرز مسعودی

  • در واقع کمپین «نخریم تا ارزان شود» ادامه اعمال سیاست ریاضتی بر توده مردم و شکل دیگر همان سیاست نادرست و گمراه کننده‌ای است که برای پنهان کردن ریشه‌های اصلی تورم انجام می‌شود.

پیرامون کنفرانس بین‌المللی ویدئویی اخیر احزاب کمونیست:

جوانب مبارزه ایدئولوژیک سیاسی

 در صفوف جنبش جهانی کمونیستی

  • مطلبی را که در ادامه خواهید خواندنوشته بخش روابط بین‌الملل حزب‌کمونیست یونان است. مقاله پس از برگزاری کنفرانس فوق العاه مجازی احزاب کمونیست وکارگری به میزبانی مشترک احزاب‌کمونیست یونان و ترکیه وقبل از آغاز جنگ اوکراین، در بررسی گفتارهایی که درآن کنفرانس از سوی نمایندگان احزاب‌کمونیست و کارگری مختلف مطرح شد نوشته شده است.

سندیکای شرکت واحد:

یکصدا خواهان آزادی و بازگشت بکار تمامی همکاران در بندمان باشیم

  • سندیکای کارگران شرکت واحد با تمام توان وامکانات از مطالبات بحق رانندگان و کارگران شرکت واحد پشتیبانی میکند و بازداشت تمامی رانندگان اعتصابی اخیر و بازداشت رضا شهابی و حسن سعیدی و حمله وحشیانه عوامل امنیتی وشکستن درب ساختمان و درب ورودی منزل داود رضوی دیگر عضو سندیکا را به قصد دستگیری قویا محکوم می کنیم و خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان هستیم

حمایت گسترده فرهنگیان

 از معلمان بازداشتی و اعتراض به سرکوب فعالان صنفی

  • معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تحت تشکل کانون های صنفی شهرستان ها و استان های سراسر کشور، با انتشار بیانیه های جداگانه ای در روزهای اخیر به رویکرد حاکمیت در سرکوب فعالان صنفی و سناریو سازی های امنیتی که در جهت توقف ادامه اعتراضات مطالباتی فرهنگیان صورت می گیرد اعتراض کرده و آن را محکوم کردند.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست