برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-05-27

نویدنو06/03/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • سیکر گفت: «جنگ‌ها بر سر جنگ خواهند بود». روزنامه نگاران به جای اینکه قدرتمندان در سیاست، فرهنگ و تجارت را مطابق با وظیفه نظارتی خود تحت فشار قرار دهند، تبدیل به سرباز می شوند. او گفت چگونه سازمان‌های غیردولتی و بنیادهای بشردوستانه از دهه ی ۱۹۸۰ به طور فزاینده‌ای وظایف خدمات مخفی را برعهده گرفته‌اند. او نسبت به “فاشیزاسیون آهسته دولت بورژوا-دمکراتیک” هشدار داد.

 

 

برگزاری کنفرانس «زندگی بدون ناتو» در برلین پایتخت آلمان

  • اخبار روز

 “زندگی بدون ناتو – ایده هایی برای صلح”. شعار کنگره ای بود که روز شنبه در دانشگاه هومبولت در برلین برگزار شد و به گفته برگزارکنندگان، در مجموع ۱۰۰۰ شنونده در محل یا از طریق پخش زنده در آن شرکت کردند این کنفرانس در مورد جنگ اوکراین، نقش رسانه ها و سیاست، و چشم انداز جهانی صلح آمیزتر بود

اسکار لافونتین از شخصیت های سرشناس چپ آلمان از جمله سخنرانان این کنفرانس بود. بنیانگذار و رئیس سابق حزب چپ آلمان که اخیراً حزب را ترک کرده است، از طریق ویدئو در کنفرانس شرکت کرد. لافونتین گفت یک معماری امنیتی مشترک از جمله با روسیه ضروری است. “سیستم های الیگارشی” که به گفته ی او علاوه بر روسیه و اوکراین شامل ایالات متحده هم می شود، قادر به ایجاد صلح نیستند. او گفت: یک نظم اقتصادی جهانی متفاوت مورد نیاز است. به گفته لافونتن، در اروپا باید برای صلح بلندمدت تلاش کرد که شامل خودمختاری برای دونباس باشد.

سخنرانی احساسی علیه جنگ توسط یوگن دروورمن، الهی‌دان و نویسنده ۸۱ ساله، تأثیرگذار بود. تمرکز بر روی «مهم‌ترین سؤال زمان ما» بود – چگونه می‌توان صلح را به دست آورد و حفظ کرد؟ نقد صریح سرمایه‌داری و امپریالیسم از جمله محورهای صحبت های او بود.

دروورمن با اشاره به پیشنهادات روسیه برای ساختار امنیتی مشترک گفت: ایالات متحده به خاطر منافع ژئوپلیتیکی خود، درگیری با روسیه را به اروپا تحمیل کرد و تنها راه حل خروج از ناتو است. “هیچ صلحی با ناتو امکان پذیر نیست، زیرا ناتو نباید وجود داشته باشد.”

روزنامه نگار آزاد و کارمند سابق WDR، اکهارد سیکر، و همچنین عضو قدیمی بوندستاگ، خواننده، ترانه سرا و تهیه کننده موسیقی، دیتر دهم (Die Linke) نقش رسانه ها و کارکنان فرهنگی را مورد توجه قرار دادند. سیکر گفت: «جنگ‌ها بر سر جنگ خواهند بود». روزنامه نگاران به جای اینکه قدرتمندان در سیاست، فرهنگ و تجارت را مطابق با وظیفه نظارتی خود تحت فشار قرار دهند، تبدیل به سرباز می شوند. او گفت چگونه سازمان‌های غیردولتی و بنیادهای بشردوستانه از دهه ی ۱۹۸۰ به طور فزاینده‌ای وظایف خدمات مخفی را برعهده گرفته‌اند. او نسبت به “فاشیزاسیون آهسته دولت بورژوا-دمکراتیک” هشدار داد.

پروفسور بازنشسته حقوق بین الملل نورمن پچ و آنو چنوی از هند و همچنین آن رایت (ایالات متحده آمریکا) از اتحاد جنگی ناتو و مداخله نظامی آن در هر نقطه از جهان و دور زدن شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کردند. اولا کلوتزر (فنلاند)، آندری هونکو (نماینده پارلمان ار حزب چپ آلمان) و یوری شلیاژنکو (اوکراین) از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند و تاکید کردند کسانی که از جنگ سود می برند، جلوی آن را نخواهند گرفت.

پنل پایانی با شرکت دانیلا دان نویسنده، پیتر برانت مورخ، سویم داگدلن نماینده حزب چپ آلمان و راینر براون مدیر اجرایی دفتر بین المللی صلح (IPB)، با شعار «همکاری به جای تقابل» برگزار شد. دان خواستار “تلاش اخلاقی عظیم در برابر همه احتمالات” شد. صلح باید به “معامله ای بهتر از جنگ” تبدیل شود. داگدلن گفت جنگ اوکراین یک “جنگ اقتصادی و نیابتی” ناتو علیه روسیه است که هدف اصلی آن جمهوری خلق چین است. براون یادآور شد که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان از منطق جنگ ناتو سرباز می زنند. براون که خواستار «ائتلاف عقل و واقع‌گرایی» شد، گفت: «ما صدای اکثریت عظیم» جمعیت جهان هستیم.

این کنگره که توسط فعالان ابتکارات صلح سراسری، منطقه ای و محلی، توسط ائتلاف «چپ-صلح» و افراد منفرد سازماندهی شد، مورد انتقاد شدید رسانه های بورژوازی و همچنین بخش هایی از حزب چپ آلمان قرار گرفت. با این حال، در محل، تنها تعداد معدودی از تظاهرات کنندگان با صدای بلند با کنفرانس مخالفت کردند.

منبع:  Junge Welt

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست