برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-06-15

نویدنو25/03/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نویدنو: جنگ دراوکراین چهره جهان را در همه ابعادآن دگرگون کرده است. یکی از جنبه‌های بسیار مهم آن برای کارگران و جنبش چپ و کمونیستی تفاوت دیدگاه‌ها و مواضع مختلف درمیان گردان‌های جنبش کمونیستی درسراسرجهان است. ما پیش از این پلمیک دو حزب‌کمونیست یونان و حزب‌کمونیست فدراسیون روسیه را جهت آشنایی خوانندگان منتشر کردیم. این بار با تلاش دو تن از رفقا گفتگوی دو حزب‌کمونیست یونان و حزب‌کارگران کمونیست روسیه راآماده کرده‌ایم. امیدواریم این گفتگوها به روشن شدن مواضع، طرح روشن موضوعات مورد اختلاف و ارزیابی هریک از طرفین از وضعیت جهان و تحولات آن اندک کمکی بنماید.  

 

 

 

جنگ اوکراین و پلمیک دوحزب‌کمونیست

نویدنو: جنگ دراوکراین چهره جهان را در همه ابعادآن دگرگون کرده است. یکی از جنبه‌های بسیار مهم آن برای کارگران و جنبش چپ و کمونیستی تفاوت دیدگاه‌ها و مواضع مختلف درمیان گردان‌های جنبش کمونیستی درسراسرجهان است. ما پیش از این پلمیک دو حزب‌کمونیست یونان و حزب‌کمونیست فدراسیون روسیه را جهت آشنایی خوانندگان منتشر کردیم. این بار با تلاش دو تن از رفقا گفتگوی دو حزب‌کمونیست یونان و حزب‌کارگران کمونیست روسیه راآماده کرده‌ایم. امیدواریم این گفتگوها به روشن شدن مواضع، طرح روشن موضوعات مورد اختلاف و ارزیابی هریک از طرفین از وضعیت جهان و تحولات آن اندک کمکی بنماید.  

(3)

حزب‌کمونیست یونان، درباره موضع غیرقابل قبول حزب‌کارگران کمونیست روسیه نسبت به حزب‌کمونیست یونان

 

به کمیته مرکزی حزب کارگران کمونیست روسیه

آتن 03/06/2022

رفقا،

ماپاسخ شما به کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان را دریافت ومقاله‌ای را هم که درسولید منتشر شده بود خواندیم.

اول ازهمه، ما از شیوه بحث واتهامات غیرقابل قبول نسبت داده شده به حزب ما در هردو متن، که مطلقا بی‌اساس و غیرقابل پذیرشندغمگینیم. رهبری ح.ک.ک.روسیه به خوبی این واقعیت را می‌داند که ح.ک.یونان مثل بسیاری از احزاب‌کمونیست ازحزب شما حمایت کرده است، که ح.ک.یونان درلحظه‌های دشوار به صورت اساسی به آن‌ها یاری کرده است، و می‌داند که ح.ک.یونان وفادار به اصل انترناسیونالیسم پرولتری همبستگی خود را درعمل نشان داده است. این واقعیت‌ها اتهام تکبّر به حزب ما را که درراستای توجیه مواضع خطای رهبری ح.ک.ک.روسیه، مواضعی که از اصول ما فاصله زیادی دارند مورد استفاده قرارگرفته است رد می‌کند.

همین‌طور در رابطه با اساس مناقشه، شما به درستی توجه دارید که دلایل عمیق‌تر هستند. به علاوه، این واقعیت که ح.ک.ک.روسیه با برنامه‌های بورژوازی روسیه کشیده می‌شود، بسیاری ازاستدلال‌های نیروهای سیاسی را که حزب به محکوم کردن آن‌ها به عنوان اپورتونیست عادت دارد بازتولید می‌کند، نیروهایی که تلاش می‌کنند ازنوشتار ح.ک.ک.روسیه علیه ح.ک.یونان استفاده کنند، باید به عدم توافق عمیق‌تری نسبت داده شود. درنتیجه این عدم توافق عمیق، ح.ک.ک.روسیه از لحاظ سیاسی مورد استقبال نیروهای تحریک کننده و فاشیست "ناشنال-بلشویک‌ها" قرار می‌گیرد. این عدم موافقت باید خود را در سال 2014 ، با پذیرش مفهوم بورژوایی "فاشیسم صادرشده" متجلی می‌ساخت، اما، این عدم توافق از درک ضعیف ح.ک.ک.روسیه از تئوری لنینیستی امپریالیسم، یعنی عملیات سرمایه‌داری جهان مدرن، و نیز از ضعف استنتاج از تصورات خطایی سرچشمه می‌گیرد که سال‌هاست کمونیسم بین‌المللی و جنبش جهانی کمونیستی را مشخص می‌کند، یعنی راهبرد" جبهه‌های مردمی" با سوسیال دموکرات‌ها و دیگر نیروهای بورژوایی. 

ما به جزئیات این موضوع‌ها نخواهیم پرداخت، چون پیش ازاین ماهیت جنگ امپریالیستی را که دراوکراین بین نیروهای امپریالیسم اورو-اتلانتیک و روسیه سرمایه‌داری رخ می‌دهد متذکرشده‌ایم، جنگی که هیچ ربطی به منافع خلق‌ها و البته، به منافع خلق دونباس هم ندارد. ما باشما نه روی مواضع شما درباره به اصطلاح "مشخصه مردمی" رژیم‌های بورژوازی در دونباس یا درباره "ضد کمونیست‌هایی، که شما فکر می‌کنید با فاشیسم می‌جنگند، یا درباره خطری که شما نسبت به تمامیت ارضی فدراسیون روسیه می‌بینید اما نسبت به تمامیت ارضی اوکراین مشاهده نمی‌کنید دوئل نخواهیم کرد. گذشته ازهرچیز، در جنبش جهانی کمونیستی مبارزه ایدئولوژیکی درباره این موضوع‌ها به راه افتاده است و هر حزب کمونیستی با موضع خود داوری می‌شود.

ما در پاسخ خود مایلیم روی موضوعات دیگری که به روابط دوجانبه و چند جانبه مربوط است، موضوع هایی که در نامه شما نیز مطرح است، تمرکز کنیم.

1-     شما در نامه خود نوشته‌اید که شایسته نبود 4حزب کمونیست( ح.ک.یونان، حزب کارگران اسپانیا، حزب کمونیست مکزیک و حزب کمونیست ترکیه) بدون مشورت با کمونیست‌های دونباس، روسیه و اوکراین پیش قدم انتشار بیانیه مشترک شوند. این موضع اهمیت این ابتکار را، که مورد استقبال 42 حزب کمونیست و 30 سازمان جوانان قرارگرفت ناچیز ارزیابی می‌کند، ابعاد واقعی جنگی را که دراوکراین اتفاق می‌افتد، و ده‌ها خلق کشورهایی را که هم اکنون با پی آمدهای چندجانبه جنگ امپریالیستی دست به گریبان هستند گرفتار می‌کند انکارمی‌کند، درحالی‌که دونباس صرفا نقطه تحولی است که می‌تواند سبب طلوع جنگ امپریالیستی عمومی شده‌تری گردد. موضوعات رویه‌ای، که می‌توانست سبب تاخیریا لغو ابتکار4 حزب کمونیست شود، نمی‌تواند تلاش ح.ک.ک.روسیه برای توجیه نقش طبقه بورژوازی و دولت بورژوایی روسیه را پنهان کند.

2- شما ادعا می‌کنید که رویکرد ح.ک.یونان رفیقانه نبود چون ما نامه خود را در 4/28 ارسال کردیم و روز بعدمقاله بخش روابط بین‌المللی ح.ک.یونان را، بدون آن‌که منتظر پاسخ شما باشیم، منتشرکردیم. اما،ح.ک.ک.روسیه حزبی بود که حملات را آغاز کرد، مواضع ح.ک.یونان را با گزارش‌های پی درپی در اوایل آوریل، بدون مشورت با ما مورد انتقادعلنی قرارداد، چیزی که نیروهای تبرئه کننده کمونیست ستیزی پوتین و سرمایه‌داری روسیه در یونان تلاش کردند درستیزه‌های داخل امپریالیستی خودشان با امپریالیست‌های امریکاو ناتو ازآن بهره‌برداری کنند. به همین دلیل، درنامه‌ای که برای شما ارسال کردیم، یادآوری کردیم که ما از حق پاسخگویی خود به حملات ح.ک.ک.روسیه چشم پوشی نمی‌کنیم.

3- شما نوشتید که درباره بهره‌برداری از عنوان اتحادیه انقلابی جوانان کمونیست(بلشویک‌ها)- RKSM (b)، توسط گروهی که ح.ک.ک.روسیه را ترک کرده است مارا مطلع کرده‌اید و این‌که ما اسم آن‌ گروه را به نادرست دربین 30 سازمان جوانان کمونیست نوشته‌ایم، که روی هم رفته 42 حزب کمونیست ازبیانیه مشترک درباره جنگ امپریالیستی حمایت کردند. اما RKSM (b) در ارتباط با سازمان جوانان کمونیست یونان و دیگر سازمان‌های جوانان تحولات را طوردیگری نشان می‌دهد، و از بیانیه مشترک احزاب‌کمونیست حمایت می‌کند و مدعی است گروهی که RKSM (b) را ترک کرده است عملا از مواضع ح.ک.ک.روسیه حمایت می‌کند.

درهرحال، ما به اطلاع می‌رسانیم که طبق اساسنامه سازمان جوانان کمونیست یونان و ح.ک.یونان، سازمان جوانان براساس برنامه و قطعنامه‌های کنگره‌های آن سازمان سیاسی ح.ک.یونان است، و هم زمان استقلال سازمانی خود را حفظ می‌کند. همین امر برای روابط بین‌المللی که آن سازمان با دیگر سازمان‌های جوانان کمونیست و ضد امپریالیست سراسر جهان برقرار می‌کند نیز مصداق دارد.

4- شما به نادرست می‌نویسید که ح.ک.یونان درامور داخلی ح.ک.ک.روسیه دخالت می‌کند چون در مقاله بخش بین‌الملل کمیته مرکزی ح.ک.یونان، اشاره‌ای به مبارزه داخلی در داخل ح.ک.ک.روسیه وجود دارد. اما مقاله بخش روابط بین‌الملل ک.م.ح.ک.یونان هیچ ذکری از موضوعی سری یا حفاظت شده نمی‌کند، بلکه از موضوعاتی می‌گوید که به صورت علنی، در رسانه‌ها، در وب سایت‌ها منتشر و دربیانیه‌های رسمی حزب شما هم بازتاب یافته بود.

5- شما همایش‌های بین‌المللی احزاب‌کمونیست و کارگری، بررسی کمونیست جهانی، و ابتکارکمونیستی اروپایی را، به عنوان "گام‌هایی مشخص برای ایجاد یک قطب کمونیستی در جنبش جهانی کمونیستی" ذکر می‌کنید. درحالی که شما به لحاظ نظری این اشکال همکاری بینِ حزبی را قدم‌هایی به سوی تاسیس یک قطب کمونیستی درجنبش جهانی کمونیستی و نه خود قطب (کمونیستی) به رسمیت می‌شناسید، درسطرهای بعدی، ح.ک.یونان را متهم می‌کنید که " ح.ک.یونان، اقدام‌های اساسی هماهنگ شده در بین احزاب قطب کمونیستی را تضمین نکرد." و در واقع، ح.ک.یونان درتوطئه با نیروهای اپورتونیست جناح راست اروپایی عمدا اتحاد رسمی جنبش جهانی کمونیستی را حفظ کرد. 

این موضع توهم عظیمی را درداخل ح.ک.ک.روسیه دررابطه با اشکال همکاری چندجانبه در بین احزاب‌کمویست بازتاب می‌دهد. این واقعیت دارد که تعدادی ازاحزاب با اسناد ویژه بنیان‌گذاری بررسی کمونیست جهانی یا ابتکارکمونیستی اروپایی موافقت کردند. این احزاب براساس این اسناد تصمیم به همکاری گرفتند، این همکاری به معنای آن نیست که در نفس خود یک قطب کمونیستی مارکسیست – لنینست شکل گرفت. بلکه (این همکاری) در میانه مواضع ایدئولوژیک و سیاسی مختلف روی تعدادی از موضوعات، قدم‌های ویژه‌ای را به سوی این جهت برداشت. گام‌های ایدئولوژیک، سیاسی و سازمانی بیشتری مورد نیازاست و دراین راستا برداشته خواهدشد. چیزی که، چنان‌که ما(درنامه شما) می‌خوانیم، شما آن را به اشتباه تلاشی ازسوی ح.ک.یونان "برای تبدیل بررسی کمونیست جهانی و ابتکارکمونیستی اروپایی به سازمان‌های مدافع خط خود" تفسیر می‌کنید. ما با ارزیابی شما که تلاش جمعی قابل توجه احزاب زیاد شرکت کننده دربررسی کمونیست جهانی و ابتکار کمونیستی اروپایی درچهارچوب سازمان یابی ضروری ایدئولوژیک و سیاسی جنبش جهانی کمونیستی درجهتی انقلابی را تضعیف می‌کند، که به نظرمی‌رسد ح.ک.ک.روسیه نمی‌تواند از آن پیروی کند، غمگین می‌شویم.

 درآخر، درباره اتهامات وارد شده که ح.ک.یونان هرکاری را با توان خود برای حفظ اتحاد جنبش جهانی احزاب کمونیست و کارگری(IMCWP) انجام می‌دهد، باید یادآوری کنیم که اتحاد ایدئولوژیک- سیاسی و سازمانی درمیان همه نیروهای شرکت کننده درIMCWP، مانند نیروهای اوروکمونیسم-  که شماعمدا در مقاله خود به آن اشاره می‌کنید- به خاطرمواضع شدیدا متقابل درموضوعات ازلحاظ راهبردی مهم نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما، ماتلاش می‌کنیم IMCWPرا به عنوان فضایی برای تبادل نظر و مبارزه ایدئولوژیک با احزابی که خود را احزاب کمونیست و کارگری تلقی می‌کنند حفظ کنیم که با حفظ هرمشخصه کمونیستی آن‌ها به برخی اقدامات مشترک یاهم سوی ضد امپریالیستی و ضد سرمایه‌داری منجر می‌شود.  

حزب ما به تلاش خود در جهت‌های ذکرشده هم در داخل IMCWP و هم در داخل بررسی کمونیست جهانی ICR و ابتکارکمونیستی اروپایی ECIکه اشکال چندجانبه همکاری میان احزاب‌کمونیست را تشکیل می‌دهند و همه به ابتکار ح.ک.یونان آغاز شده‌اند ادامه خواهد داد. البته، حزب ما براساس جهت‌های تعیین شده ازسوی کنگره 21 حزب ما و رخ‌دادهای مشخص شده با جنگ امپریالیستی، نیاز به سازمان‌یابی انقلابی کمونیست جهانی و جنبش کارگری بر اصول مارکسیسم- لنینیسم و انترناسیونالیسم پرولتری، مبارزه علیه بربریت سرمایه‌داری، به هنگام بودن سرنگونی سرمایه‌داری و ساختمان جامعه سوسیالیستی- کمونیستی به ابتکارهای جدید دست خواهد زد.

بخش روابط بین‌الملل کمیته مرکزی ح.ک.یونان

 

مقاله بخش روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان درباره موضع حزب کارگران کمونیست روسیه RCWP درباره جنگ امپریالیستی دراوکراین

شعبه بین‌المللی کمیته مرکز حزب‌کارگران کمونیست روسیه: درک پیکار طبقاتی با فاشیسم و اشتباهات "چپ‌گرایی" رفقای یونانی.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست