برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-06-10

نویدنو19/03/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • برخورد غیر اصولی و دودوزه بازی مقامات و مسئولین با این فاجعه هولناک، چه در رابطه با اطلاع رسانی و چه در رابطه با آواربرداری بعد از فاجعه، یکبار دیگر نشان داد که از جانب دولت و مسئولین گشایشی در کار مردم ایجاد نمی شود و این تنها خود مردم‌ هستند که باید با اتحاد و همبستگی به داد یکدیگر رسیده  و خواست ها و مطالبات  خود را درعرصه های مختلف پی گیری و به کرسی بنشانند.

 

 

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

آوار سرمایه بر سر مردم تحت ستم آبادان

واقعه فروریختن برج متروپل در آبادان و جان باختن دهها نفر از مردم در این رابطه،  بیش از آن که دلیل ایرادات و اِشکالات فنی و مهندسی در ساخت و ساز این ساختمان باشد، نشان از فسادی گسترده و انحطاطی عمیق در ساختار سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور دارد.

فروریختن این برج در واقع نه یک حادثه استثنایی و نه یک اشتباه صرفاً محاسباتی، که حاصل مجموعه ای از روابط مافیایی و بند و بست میان صاحبان سود و سرمایه، برای غارت هرچه بیشتر منابع و ثروت های موجود در کشور می باشد. روابط منحطی که به اشکال مختلف در تمامی زوایا و تار و پود ساختار سیاسی موجود، نفوذ کرده و هیچ ضابطه و معیاری نمی شناسد جز چپاول هرچه بیشتر دارایی ها و ثروت ناشی از ماحصل کار کارگران  و کسب حداکثر سود به قیمت خانه خرابی زحمتکشان شهر و روستا .

عبدالباقی، مالک ساختمان متروپل، به دلیل زد و بندها و قدرت ناشی از روابطی که با تعدادی از مقامات و مسئولین در کل کشور و استان برقرار کرده بود، بدون رعایت ضوابط و معیارهایی که معمولاً برای ایجاد این قبیل ساخت و سازها در نظر گرفته می شود، شروع به ساخت این برج نموده و در بی توجهی کامل به هشدارهای کارشناسان زیربط و تذکرات کارگرانی که در حال کار در ساختمان بودند، آن را مورد  بهره برداری قرار داده است.

مالک ساختمان نه تنها بیش از تعداد طبقات مجاز، اقدام به ساخت و ساز نموده  بلکه از حداقل اقدامات لازم جهت ایمن سازی ساختمان نیز خودداری کرده است.  قابل توجه اینکه ساختمان مورد نظر تنها نمونه از این دست سازه ها در کشور نبوده بلکه تعداد زیادی از ساختمان های ناایمن در پایتخت وجود دارد که علیرغم ممانعت های برخی ارگان ها  و افراد از جمله شهردار تهران، لیست آن ها منتشر شده است.

سرمایه داری در همه جا و در هر شرایطی به دنبال حداکثر سود می باشد.  سرمایه داری در ایران با اتکا به روابط مافیایی حاکم و زد و بندهای موجود با برخی از دولتمردان و مسئولین، از تن در دادن به حداقل ضوابط و مقررات ایمنی و بهداشت کار سر باز زده و با خیالی آسوده، به قیمت گرفتن جان افراد زیادی از مردم در  کشور مشغول سرمایه گذاری و به اصطلاح "کار آفرینی" !!! ( بخوان استثمار وحشیانه کارگران و غارت و چپاول مردم به جان آمده ) است.

تاکنون جنازه ۳۸ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده که پنج نفر از آنها دانش آموز می باشند. همچنین گفته می شود تعداد زیادی ( بیش از ۱۵۰ نفر) کارگراز نقاط مختلف کشور به امید لقمه نانی در این مکان مشغول به کار بوده اند.  کارگران ساختمانی در ایران همواره در معرض خطر بوده و  بدون بیمه و حداقل امکانات ایمنی،  سخت ترین و پرمخاطره ترین کارها را انجام می دهند و روزی نیست که خبر سقوط و مرگ این  کارگران را در گوشه و کنار کشور نشنویم. این بار اما ساختمان بر سر کارگران سقوط کرد. دردناک تر اینکه  گفته می شود تعدادی کارگر افغانستانی نیز در این ساختمان مشغول به کار بوده اند که به دور از خانواده غریبانه و مظلومانه جان خود را از دست داده و چه بسا هرگز شناسایی نشوند.

برخورد غیر اصولی و دودوزه بازی مقامات و مسئولین با این فاجعه هولناک، چه در رابطه با اطلاع رسانی و چه در رابطه با آواربرداری بعد از فاجعه، یکبار دیگر نشان داد که از جانب دولت و مسئولین گشایشی در کار مردم ایجاد نمی شود و این تنها خود مردم‌ هستند که باید با اتحاد و همبستگی به داد یکدیگر رسیده  و خواست ها و مطالبات  خود را درعرصه های مختلف پی گیری و به کرسی بنشانند.

 کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با مردم شریف و تحت ستم آبادان و بازماندگان جانباختگان این فاجعه هولناک تنها راه برون رفت از مصائب و معضلاتی از این دست را اتکا به نیروی اتحاد وهمبستگی در بین کارگران و مردم و تداوم تلاش و مبارزه برای رهایی از وضعیت اسف بار موجود می داند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۴۰۰/۰۳/۱۰

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست