برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-09-21

شماره  1082               26 اسفند ماه  1399

سال نو مبارک

  • پیام های شادباش نوروزی :

    حزب توده ایران، حزب چپ ایران(فدائیان خلق)، کانون نویسندگان ایران، سازمان اتحاد فداییان خلق، سازمان راه کارگر

امریکا  صادرکننده یک سوم تمام سلاح های جهان

جان کویلی – هاتف رحمانی

  • امریکا، با افزایش سهم خود ازصادرات جهانی اسلحه بین سال های 2011-2015 و 2016-2020از 32 درصد به 37 درصد، بزرگترین صادر کننده اسلحه باقی ماند. امریکا در سال های 2016-2020 فراتر از هر تامین کننده دیگری، سلاح های مهمی را برای 96 کشورجهان تامین کرد. تقریبا نیمی از سلاح های امریکایی(47 درصد) به خاور میانه منتقل شد.

بیانیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران

  پیرامون ارزیابی تازه ترین تحولات ایران

 

  • چهل و دو سال پس از انقلاب بهمن، اکنون روشن است که عدم هماهنگی و اشتراک عمل نیروهای دموکراتیک و آزادی‌خواه، برداشت‌های نادرست این نیروها از توان و ظرفیت روحانیّت و اسلام‌گرایانی که رهبری انقلاب را به دست گرفته بودند- به‌ویژه شخص خمینی- و عدم مقابلهٔ اصولی متّحد و مشترک و به‌موقع آنها با حمله‌های گام‌به‌گامِ نیروهای ارتجاعی، از جمله ضعف‌هایی است که با جسارت باید به آنها پرداخت و برای پیکار کنونی و آینده از آنها درس گرفت.

 چند پرسش در باره مزد 1400

 کاظم فرج الهی

  • در واقع آنچه شورای عالی کار در این نشست برای اجرا در کل کشور تصویب کرد، کمیتِ مزد کارگران نبود؛ بلکه مهر تاییدی بود بر روند همیشگی فقیر نگاه داشتن تمامی کارگران و مزد و حقوق بگیران؛ تعیین مجدد میزان فقر عمومی کارگران و مزد بگیران و تایید دوباره ی فرمولی برای فقیرتر کردن کارگران سطوح میانی(متخصصین و باتجربه ها)  نسبت به سالهای گذشته و البته به تبع آن جلوگیری از افزایش واقعی مستمری بازنشستگان.

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو

شماره 16 اسفند ماه 99 منتشر شد

  • با آثاری از: م.آریاپاد/ ع.آهنین/ ل.احمدی افضلی/ ش.اقبال‌زاده/ س.اقتصادی‌نیا/ ک.باژن/ ه.بنی‌طُرفی/ خ.پارسا/ ع.توده/ ع.جعفری(ساوی)/ ه.حسینی/ ا.دهقان/ س.م.راستگو/ ف.رییس‌دانا/ آ.زیس/ م.ع.سپانلو/ ک.سیمونوف/ ه.عبّاسی/ س.ع.صالحی/ ا.طبری/ ر.علامه‌زاده/ ک.فرج‌اللهی/ ع.مجتهدجابری/ ب.مطلّب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ م.مهرآور/ ن.میر/ ب.نجدی/ ا.واحدی/ ع.یزدانی و دیگران...

ویژه نامه کانون نویسندگان ایران؛

 در بزرگداشت دکتر فریبرز رئیس دانا

  • رئیس دانا شخصیتی چندوجهی داشت و رد پای او در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دیده می شد. اما او کانون را خانه ی اصلی خود می دانست. دوستان کانونی به یاد دارند که او حتی در شرایط دشوار بیماری هیچگاه از همراهی و همکاری با کانون سر باز نزد. خانه و زندگی و همه ی امکانات اش را بی دریغ در اختیار کانون می گذاشت. پای ثابت تمام نشست ها و مراسم کانون بود. در مراسم سالگرد مختاری، پوینده و شاملو، قامت رشید و سر و وضع آراسته اش همیشه جلب توجه می کرد. با سخنان پرشور خود در نشست های جمع مشورتی، همگان را به ایستادگی در برابر سانسور، سرکوب و ستم دعوت می کرد.

بیانیه روزنامه‌نگاران مستقل ایران در باره دستمزد ۱۴۰۰

  • رسالت روزنامه نگاران و اهالی رسانه این است که در چنین شرایطی، چه در مقام کارگر چه در مقام رکن چهارم دموکراسی، صدای محذوفان، فرودستان و طبقه کارگر باشند و پرده از این پروژه فقیرسازی و کشتار سیستماتیک بردارند و مقابل دولت و صاحبان سرمایه که تنها ذینفعان رقم حداقل دستمزد هستند، بایستند. همانطور که کامیارفکور در تجمع هفته گذشته مقابل وزارت کار حضور یافت.

حکم اعدام یمن

چارلزپیرسون- هاتف رحمانی

  • آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل پس از کنفرانس گفت که " قطع کمک حکم اعدام است." یمن حتی قبل از جنگ، فقیرترین کشور در جهان عرب بود. امروز، 80 درصد یمنی ها ، یعنی حدود 24 میلیون نفر، به کمک متکی هستند. دو سوم سه میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می برند. جیره های غذایی برای میلیون ها یمنی به نصف کاهش یافته است.

ریاست شرکتی!

فرانک کئوقان

 

  • بیش از 15 سال است، که کشورهای عضو دارنده ریاست شورای اتحادیه اروپا قرار داد حمایت مالی با برخی از بزرگترین شرکت های اروپایی را پذیرفته اند. زمان آن رسیده است که به این اسارت شرکتی پایان داده شود.

شماره  1081               15 اسفند ماه  1399

در بستر زهره وحشی

ناصر آقاجری

 رمان در بستر زهره وحشی منتشر شد. داستان زهره، داستان تکراری هزاران سالۀ مردمانی است که باکاروتلاش، زیبایی زندگی را پاس داشتند، درمقابل بیداد ایستادند و رزمیدند. به دفعات شکست خوردند ولی تسلیم نشدند، با سرسختی برپای خود ایستادند و باز، آماده زندگی و رزم شدند. نویدنو ضمن دعوت خوانندگان به خواندن کتاب پیشگفتار رمان را برای آشنایی بیشتر خوانندگان تقدیم  می کند.

بهار انقلاب میانمار

 روبرت نارای – هاتف رحمانی

  • تصمیم تاتمادوو برای تصرف قدرت در ترکیب با نزول عمومی وضعیت اقتصادی، که با هجوم کووید-19 تشدید شد، به خاطر گسست شرایطی است که تعادل بین حاکمیت غیر نظامی و نظامی را حفظ می کرد. اما این شرایط انتظارات نسل کاملی را هم که اکنون بدون دیکتاتوری نظامی زندگی می کنند مطرح کرده است. نتیجه آن انفجار اعتصاب ها و اعتراض ها بوده است که اکنون کل کشور را فرا می گیرد. 

ایدئولوژی: آیا نیازی به آن داریم؟

نوشته‌ی آلبرتو مینگاردی[1]

  • من همواره مطالعه‌ی روزنامه‌ها را فعالیتی سودمند می‌دانم، بیش از هر چیزی به این دلیل که روزنامه شما را مجبور می‌کند مواردی را که معمولاً خارج از رادار شما هستند بشناسید و قدر اهمیت آن‌ها را بدانید. اما توصیه نمی‌کنم برای ”تصمیم نهایی“ روزنامه‌های بی‌شمار گوناگونی را

دو روز پس از دستورِ کمونیست‌کشی در فلیپین، ۹ فعال چپ به قتل رسیدند

  • پلیس فیلیپین روز یکشنبه ۷ مارس/۱۷ اسفند در حملات همزمان به فعالان چپ دست کم ۹ تن از آن‌ها از جمله یک فعال محیط زیست را به قتل رساند. این حملات به‌دنبال دستور رئیس جمهوری این کشور مبنی بر «تمام کردن کار کمونیست‌ها» انجام شد. گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت خواسته‌اند درباره استفاده پلیس از نیروی مرگبار علیه فعالان تحقیق کند.

بیانیه ی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به تأیید حکم

یازده سال زندان آرش گنجی در دادگاه تجدید نظر

 

  • کانون نویسندگان ایران حکم ظالمانه ی یازده سال زندان آرش گنجی  را قاطعانه محکوم می کند و خواستار آزادی بی قید و شرط اعضای زندانی خود و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی است .

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: در خط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

  • شدید شدن رقابت در تولید و توزیع واکسن‌ها و داروها، تأخیر در مایه‌کوبی (واکسیناسیون) لازم، انحصارگری صنایع داروسازی و افشا نشدن قراردادها[ی دولت‌ها] با صنایع دارویی، همگی نشان‌دهندهٔ بن‌بست‌های نظام استثماری سرمایه‌داری است که بر شالودهٔ سودِ گروه‌های انحصاری عمل می‌کند. در این شرایط است که اهمیت مبارزه در راه حقوق کارگران و ملّت‌ها، و ضرورت برقراری سوسیالیسم که می‌تواند امکان‌های علمی و فنّی معاصر را در خدمت نیازهای مردمی قرار دهد، برجسته می‌شود.

 جنبش سوسیالیستی کازاخستان:

 بیانیه ائتلاف برای منع توسعه و تکثیر سلاح های بیولوژیک

 برگردان: هاتف رحمانی

  • ما باور داریم که 100 میلیون انسان مبتلا شده به کووید-19 ونیز دو میلیون نفری که در نتیجه ابتلاء به این بیماری جان باخته اند، همه آنان قربانیان مستقیم سیستم سرمایه داری هستند، که قادر به مقابله با این بیماری همه گیر نبود. طبیعی است که در شرایط ناشی از رشد فقر، گرسنگی، بیکاری و بیکاری پنهان، و نیز به دلیل نا کارآمدی سیستم سلامت و بهداشت، نجات بشریت از این مصیبت، بدون از دست رفتن جان جمعیتی کثیر غیر ممکن است.

اعلامیه تشکیلات دموکراتیک زنان ایران به مناسبت ۸ مارس روز همبستگی جهانی زنان

  • با این حال موفقیت های زنان ایران در این سال ها – با تمام محدودیت ها و ممانعت ها ی اعمال شده از طرف رژیم- در رساندن صدای گفتمان جنسیتی به درون جامعه، بی شک یکی از دستاوردهای مهم جنبش مستقل زنان است. به همین سبب رژیم ولایی به سرکوب بیشتر فعالان و کنشگران زنان روی آورده است تا مانع از رشد روز افزون آگاهی زنان و کوچک ترین تغییر در حقوق مدنی آنان شود.

بیانیه روزنامه‌نگاران زن: دیگر نمی ‌خواهیم تداوم مصونیت آزارگر‌ها را تحمل کنیم

 

  • ما برای مقابله با آزار به دنبال انتقام‌گیری از آزارگرها نیستیم. جنبش زنان به دنبال مرگ اجتماعی هیچ انسانی نیست، نبوده و نخواهد بود. اما دیگر نمی‌توانیم تداوم مصونیت آزارگر‌ها را تحمل کنیم. قصد ما این است که آزارگرها بدون انکار، و بدون بسیج منابع برای خاموش کردن صدای آزاردیده‌ها، با تن دادن به اصول متمدنانه برابری و پاسداشت شأن انسانی زنان در محیط‌های رسانه‌ای، با پذیرش تقصیر و خطای خود و عذرخواهی، برای جبران و عدم تکرار تلاش کند.

جای زنان نافرمان،‌ «خانه وحشت» است

 برگردان :  معصومه دستفروشان

  • دارالرعایا» در عربستان محل نگهداری دو دسته از زنان است. دسته‌ اول، زنانی که نیاز به «اصلاح اجتماعی» و «تقویت ایمان مذهبی» دارند و دسته دیگر زنان زیر سی سال در انتظار بازرسی یا محاکمه. «اولا سالم»، روزنامه‌نگار درباره دارالرعایا نوشته که در ادامه گزارش او را با ترجمه معصومه دستفروشان می‌خوانید.

شماره  1080               5 اسفند ماه  1399

اقتدار سرمايه، وسوسه اين است

علی پورصفر ‌(کامران)

بررسي ريشه‌هاي كودتاي سوم اسفند 1299 با نيم‌نگاهي به شرايط امروز

  • اگر نولیبرال‌های وطنی دقت خود را در مطالعات اجتماعی اندکی بیشتر می‌کردند به‌خوبی از مغایرت تام و تمام فرضیاتشان با قانون اساسی آگاه می‌شدند و چه شاهد و سندی عالی‌تر از انقلاب علیه آن رژیمی که به طرز مورد نظر اینان به ترقی و تعالی دست یافته بود. نیاز عاجل کشور ایران، اجرای دستور کاری است که انقلاب ضدسلطنتی و ضدامپریالیستی ایران با خود داشت و تأکید بر عدالت و آزادی وعده داده‌شده در قانون اساسی و اجتناب قاطع از هرگونه بیراهه‌هایی است که غیبت مردم از سیاست و اقتصاد را می‌خواهند.

فاشیسم؛ چیستی، پیدایش و عروج-2

شبگیر حسنی

  • تاکید بر این نکته لازم است که اگرچه در زمان پیدایش و حرکت فاشیست ها به سوی قدرت، بخش هایی از سرمایه داران تمایلی به قدرت گرفتن فاشیست ها نداشتند و حتی به علت مواضع ظاهرا ضدسرمایه داری فاشیست ها، با بدبینی با این پدیده مواجهه می شدند، اما ترس از اعتلای انقلاب سوسیالیستی و نیز مزایای استقرار یک رژیم مقتدر در قدرت که قادر به منکوب کردن دشمنان طبقاتی در داخل و تامین منافع امپریالیست ها در خارج باشد، نهایتا تمام طبقات حاکمه را در پشتیبانی از فاشیست ها متحد نمود.

در غیاب توفان،

رحمان

زدند به همه جا،

زدند به بانک

زدند به دلار، طلا، زمین

زدند به دریا و جنگل...

زدند به نان شبِ گرسنه گان

 به خاک و خون کشیدن زحمتکشان سراوانی

  • به دنبال جلوگیری نیروهای سپاه از تردد سوخت بران سراوانی و اعتراض آن ، نیوهای سپاه به روی مردم آتش گشودندو طبق اخبار موثق تاکنون ده نفر جانشان را از دست داده  تعدادی نیز زخمی شده اند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز ۴ اسفند ماه ۹۹، سپاه پاسداران با تیراندازی مستقیم به سمت سوخت بران بلوچ در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان باعث کشته و زخمی شدن حداقل ۱۵ تن شده است.

همبستگی و  حمایت سازمان های سیاسی از مردم زحمتکش سراوان

 حزب تودۀ ایران سرکوب خشن و خونین محرومان شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان را شدیداً محکوم می کند!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

شورای همکار نیروهای چپ و کمونیست:

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

توهم خط قرمز مبارزه صنفی – سیاسی

ناصر آقاجری

  • در واقع خط قرمز ولایت مطلقه، به خط قرمز فعالان کارگری و بازنشستگی تبدیل شده است. از این رو خود داری آن ها را از عدم پرداختن به علت اصلی را تنها به این گونه می توان توجیه کرد. حتی آن فعالینی که در کارنامه گذشته خود بار سنگین سوسیالیسم را به دوش می کشیدند، نام بردن از سرمایه داری را به عنوان بانی نا به هنجاری این ساختمان اقتصادی جامعه را در گفتمان خود جاری نمی کنند و در آن سوی خط قرمز، در کنار ولایت مطلقه، می ایستند.

دانش و امید شماره 4 ، اسفند 1399منتشر شد

  • مجله دانش و امید، به دنبال بروز مشکلاتی در انتشار منظم ماهنامه دانش و مردم، از سوی دست اندرکاران مجله دانش و مردم به صورت دو ماهنامه آغاز انتشارکرد. از این مجله تاکنون 4 شماره منتشر شده است که شماره 4 آن، اسفند1399 در 240 صفحه با مطالب متنوعی در حوزه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است .

نسلی شدن چرخه فقر؛ در غیبت نظام جامع تامین اجتماعی

چرا وجود «چتر حمایتی واحد» در حوزه رفاه اهمیت دارد؟

 

  • نگرانی از نسلی شدن چرخه‌ی فقر بسیار جدی است؛ و باید در کنار ابر بحران‌هایِ برهم ریختن تعادل منابع و مصارف در صندوق‌های بازنشستگی، خشکسالی و فرسایش منابع طبیعی و رشد ویرانگر نقدینگی مورد کنکاش قرار گیرد.

دشواری های روز افزون اقتصادی، سیاست های مخرب رژیم و فشار خرد کننده تحریم های امپریالیسم

  • در شرایط مشخص کنونی بازگشت به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها از جمله مبرم ترین معضلات فراروی میهن ماست، زیرا استمرار وضعیت موجود، هر روز زندگی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان و نهایتاً روند بازتولید نیروهای مولد میهن را بیشتر تخریب می‌کنند. راه نجات کشور از وضعیت بشدت بحرانی کنونی نامه نگاری به ”جو بایدن“ و درخواست ادامۀ تحریم ها و فشارهای خرد کنندۀ اقتصادی بر ایران که فشار آن بیش از پیش برگردۀ کارگران و زحمتکشان میهن ماست، نیست.

از ماهنامه ارژنگ شماره 15 بهمن 1399

  • حسین فکری را اهالی فوتبال نسل دهه های پیش از انقلاب به خوبی به یاد دارند.

    حسین فکری متولد 24 اسفند 1302 تهران است.  فوتبال را از زمین خاکی محله شان که به تیردو قلو معروف بود شروع کرد و در تداوم ورزش مورد علاقه اش، سر از باشگاه دارائی و شاهین تهران درآورد و بعدها تلاش کرد تا باشگاه تهران جوان را بنیاد نهد.

"ری‌را"؛ در آینۀ چند سُروده‌ و نقد

 امید

  • "ری‌را" زن یا فرشته یا پرنده‌ای است که سرسبزی را به جنگل های مازندران می‌دهد و نیما در ابتدا و میانۀ سرودۀ خود صدای مرموز "ری‌را... ری‌را... "را با خود زمزمه میکند؛ برخلاف احمد شاملو و سیدعلی صالحی که در شعر خود "ری‌را" را خطاب قرار می‌دهند تا شاعر حرف‌هایش را به او بزند. این هم خود نکته‌ای است با اهمیت تا خوانندۀ کمتر آشنا به شعر و شاعری در خوانش و درک زبان شعری نیما دچار لغزش نشود.

کپی‌رایت و احتکار انديشه

 ف ارژنگ

  • حق کپی‌رایت كه در ظاهر براي حفاظت از توليدات فرهنگي هنرمندان و خلاقان بخش فرهنگي به‌شدت از سوي شركت‌هاي عظيم آمريكايي پيگيري مي‌شود با گسترش فراگير دامنه آن و حقوقي كه اين كمپاني‌هاي عظيم از آن برخوردار مي‌شوند بيشتر به طنزي تلخ و گزنده شبيه می‌شود تا يك حق!

آیا خودکارسازی (اتوماسیون) به معنای پایان سرمایه‌داری است؟

  • سرمایه‌داری بر اثر جایگزین شدن نیروی کار انسانی با فنّاوری، ”به‌خودی‌خود“ به نوعی نظام ”پساسرمایه‌داری“ یا سوسیالیستی تبدیل نمی‌شود. پایان دادن به سرمایه‌داری مستلزم عمل آگاهانه و جمعی ”اکثریت“، یعنی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان است.
    خودکارسازی (اتوماسیون)- که آن را بهره‌گیری از فنّاوری تعریف می‌کنند به صورتی که در نتیجهٔ آن، فرایند مورد نظر (جسمانی و ملموس یا اطلاعاتی) را بتوان با وساطت عامل انسانیِ بسیار کمتری انجام داد- ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد.

مرده شور آن سخنرانی را ببرد؛ مردم من دارند می‌میرند

نور هندی، شاعر فلسطینی؛ ترجمه: لقمان تدین نژاد

  • اشغالگران از گل و گیاه می‌نویسند
    من از بچه‌هایی که سنگ می‌اندازند به تانک‌ها
                           
    دمی پیش از آن که بابونه‌یی
                                  
    بر خاک مانده باشد از آنان

به انگیزۀ روز جهانی زبان مادری

  • مسئله زبان مادری امروزه به یکی از معضل‌های عمدهٔ  سیاسی کشور بدل شده است. حق برابری همه زبان‌ها در یک کشور چند زبانه از شاخص‌های اصلی دموکراسی و برابری حقوق شهروندان آن کشور در برابر قانون است. در اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برآمدی از یکی از هدف‌های انقلاب بهمن ۵۷ بود، حقوق زبان‌های متنوع را به‌رسمیت شناخته شده است.

شورش بی سابقه دهقانان هندی

 برگردان شروین احمدی

  • تظاهر کنندگان اعلام می کنند: «ما دهقان هستیم ، نه تروریست». آنها روزنامه ترولی تایمز را ایجاد کردند که پاسخی مستقل و سازمان یافته به حملات رسانه ای است. آنها همچنین سرمایه گذاری زیادی در شبکه های اجتماعی انجام دادند و توانستند بدین ترتیب مجموعه بحث های نمایندگان خود را با وزیران کشاورزی ، تجارت و صنعت و همچنین بحث های مصرف ، غذا و توزیع را به صورت زنده دنبال کنند. دهقانان در مواجهه با قدرتی که از پس گرفتن این سه قانون خودداری می کند ، همچنان خواستار گسترش قیمت حداقل حمایتی به کل بخش کشاورزی و به رسمیت شناختن آنها به عنوان حقی قانونی هستند.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست