برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-03-08

نویدنو18/12/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • پلیس فیلیپین روز یکشنبه ۷ مارس/۱۷ اسفند در حملات همزمان به فعالان چپ دست کم ۹ تن از آن‌ها از جمله یک فعال محیط زیست را به قتل رساند. این حملات به‌دنبال دستور رئیس جمهوری این کشور مبنی بر «تمام کردن کار کمونیست‌ها» انجام شد. گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت خواسته‌اند درباره استفاده پلیس از نیروی مرگبار علیه فعالان تحقیق کند.

     

 

 

دو روز پس از دستورِ کمونیست‌کشی در فلیپین، ۹ فعال چپ به قتل رسیدند

پلیس فیلیپین روز یکشنبه ۷ مارس/۱۷ اسفند در حملات همزمان به فعالان چپ دست کم ۹ تن از آن‌ها از جمله یک فعال محیط زیست را به قتل رساند. این حملات به‌دنبال دستور رئیس جمهوری این کشور مبنی بر «تمام کردن کار کمونیست‌ها» انجام شد. گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت خواسته‌اند درباره استفاده پلیس از نیروی مرگبار علیه فعالان تحقیق کند.

دو روز پس از این‌که رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین به ارتش دستور داد «حقوق بشر را فراموش کنند»، همه کمونیست‌ها را بکشند و «کارشان را تمام کنند»، نیروهای پلیس جان دست کم ۹ فعال غیرمسلح چپ را گرفتند.

«رودریگو دوترته» روز جمعه دستور کشتار همه شورشیان را صادر کرد و گفت: «من به ارتش و پلیس دستور داده‌ام که اگر با شورشیان کمونیست روبه‌رو شدند، شک نکنند، آنها را بکشند و مطمئن شوند که زنده نیستند و بعد، جنازه‌هایشان را به خانواده‌های آنها تحویل دهند

نیروهای امنیتی روز یکشنبه در شهرهای مختلف «به قصد دستگیری» به محل کار و سکونت فعالان چپ حمله کردند. طبق اعلام پلیس تنها در سه استان حومه مترومانیلا شش نفر دستگیر شده و شش نفر فرار کرده‌اند. پلیس مدعی شد که علیه ۱۸ نفر حکم دستگیری داشته و برخی از آن‌ها به خاطر مقاومت در مقابل دستگیری کشته شده‌اند.

آنتونیو پارلاد، رئیس یگان ویژه ضد شورش، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز هجوم هماهنگ به فعالان را «عملیات قانونی برای اجرای قانون» خواند و ادعا کرد ماموران امنیتی براساس احکام دستگیری که به‌خاطر در اختیار داشتن اسلحه و مواد منفجره صادر شده بوده، اقدام کردند.

آگهی

او گفت: «اگر قرار برکشتن بود، همه کشته می‌شدند اما می‌بینید که کسانی که مقاومت نکرده‌اند به قتل نرسیده‌اند و غل و زنجیر شده‌اند».

گروه‌های مدافع حقوق بشری و حزب جوانان روز یکشنبه را «یکشنبه خونین» خواندند و ضمن تکذیب ادعای دولت گفتند پلیس مقتولان را «اعدام» کرده است. براساس گزارش گروه‌های حقوق بشری نیروهای امنیتی در یورش به چهار استان جنوب مانیل یک فعال محیط زیست و یک مسئول هماهنگی یکی از گروه‌های‌ چپ‌گرا را کشته و چهار فعال دیگر را دستگیر کرده‌اند.

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این نیز دستور کشتار نیروهای مسلح کمونیست را صادر کرده و گفته بود:‌ «اگر بنا به نبوغ باشد، من در کشتن آدم‌ها هم به خوبی آن‌ها هستم

هشدار سازمان ملل نسبت به کشتار فعالان مدنی و کارگری به‌بهانه مبارزه با تروریسم

به‌دنبال این حملات سازمان ملل متحد در گزارشی نسبت به «نشان قرمز»(red-tagging) یا زدن برچسب به افراد و گروه‌ها به عنوان کمونیست یا تروریست، و تحریک به خشونت در فیلیپین هشدار داد. براساس گزارش سازمان ملل دولت فیلیپین به بهانه سرکوب شورشیان مسلح که از سال ۱۹۶۸ با دولت درگیرند، به فعالان مدنی و صنفی برچسب قرمز زده و زمینه را برای قتل یا بازداشت آن‌ها فراهم می‌کند.

فیل رابرتسون، معاون دیده‌بان حقوق بشر در آسیا، در واکنش به کشتار فعالان در فیلیپین گفت: «به نظر می‌رسد این حملات بخشی از یک برنامه هماهنگ‌شده توسط مقامات است برای حمله به فعالان، دستگیری و حتی کشتن آن‌ها در خانه‌ها و دفاترشان».

او افزود: «کاملا واضح است که این حملات بخشی از اقدامات وحشیانه دولت در کارزار ضد شورش است. مشکل اصلی این است که دولت دیگر تمایزی میان گروه‌های شورشی مسلح، و فعالان، رهبران کارگری و مدافعان حقوق بشر قائل نمی‌شود

او خواهان توقف کشتار فعالان شد و گفت: «دولت فیلیپین باید درباره استفاده از نیروی مرگبار در حملات روز یکشنبه تحقیق کرده و ضرب‌ وشتم و کشتار افراد را به‌واسطه نشان قرمزدار کردن‌شان، متوقف کند».

در طول سال‌های گذشته مذاکره میان دولت فیلیپین و شورشیان کمونیست به نتیجه‌ای نرسیده است. رئیس‌جمهوری فیلیپین پیشتر در نوامبر ۲۰۱۸ هم ارتش را به کشتن کمونیست‌ها دعوت کرده و خطاب به سربازان گفته بود: «اگر سه چهار تا از این‌ها را دیدید، بکشیدشان. دادگاهی کردن آن‌ها طولانی می‌شود.» وزیر دفاع فیلیپین نیز گفته بود طرح رئیس جمهوری برای کمونیست‌کشی در دست بررسی است.

 

 رادیو زمانه

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست