برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-03-06

نویدنو15/12/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ما باور داریم که 100 میلیون انسان مبتلا شده به کووید-19 ونیز دو میلیون نفری که در نتیجه ابتلاء به این بیماری جان باخته اند، همه آنان قربانیان مستقیم سیستم سرمایه داری هستند، که قادر به مقابله با این بیماری همه گیر نبود. طبیعی است که در شرایط ناشی از رشد فقر، گرسنگی، بیکاری و بیکاری پنهان، و نیز به دلیل نا کارآمدی سیستم سلامت و بهداشت، نجات بشریت از این مصیبت، بدون از دست رفتن جان جمعیتی کثیر غیر ممکن است.

     

 

 جنبش سوسیالیستی کازاخستان

:بیانیه ائتلاف برای منع توسعه و تکثیر سلاح های بیولوژیک

 برگردان: هاتف رحمانی

ائتلاف برای منع توسعه و تکثیر سلاح های بیولوژیکی که در ژانویه 2021 ایجاد شده  است، اعتقاد دارد که شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونای کووید-19 نشان داد که این بیماری هولناک چه خطر بزرگی است و چگونه کل بشریت را تهدید می کند.

ما باور داریم که 100 میلیون انسان مبتلا شده به کووید-19 ونیز دو میلیون نفری که در نتیجه ابتلاء به این بیماری جان باخته اند، همه آنان قربانیان مستقیم سیستم سرمایه داری هستند، که قادر به مقابله با این بیماری همه گیر نبود. طبیعی است که در شرایط ناشی از رشد فقر، گرسنگی، بیکاری و بیکاری پنهان، و نیز به دلیل نا کارآمدی سیستم سلامت و بهداشت، نجات بشریت از این مصیبت، بدون از دست رفتن جان جمعیتی کثیر غیر ممکن است.

جزئیات قرار داد های بسته شده بین دولت ها و غول های داروسازی از دید افکار عمومی پنهان نگه داشته می شود، واین مسئله خود فرصت  مناسبی را برای کسب سود های گزاف از قِبَل مصیبت مردم، برای کمپانی های عظیم داروسازی فراهم می آورد.

دسته بندی ها و توطئه های تبهکارانه در توزیع نا عادلانه و نا متوازن واکسن در جهان نیز آشکار است. از این رو، طبق اعلام اتحاد واکسن مردم، کشورهای پیشرفته سرمایه داری، که تنها 14 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، 53 درصد از محتمل ترین واکسن های کووید-19 را خریداری کرده اند، که با آن می توانند کل جمعیت خود را بارها واکسینه کنند. تئودورز گبریسوس رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) به این امر واکنش نشان داد. او، در پایان ژانویه سال جاری گفت که جهان،  به خاطر توزیع نا عادلانه واکسن ها، در آستانه " سقوط اخلاقی فاجعه باری" قرار دارد .

اکنون ما باردیگرشاهد تکرار سناریو سال 2009 هستیم، که در زمان بیماری همه گیر آنفولانزای خوکیH1N1، چندین کشور ثروتمند تامین جهانی عرضه واکسن ها را محدود کرده، اکثریت بزرگی از کشور ها را از دست رسی به آن ها محروم کردند. حتی ساختار بین المللی ایجاد شده برای غلبه براین بیماری زیر نظر سازمان بهداشت جهانی- سازو کار بین المللی برای تضمین دسترسی به واکسن های ویروس کرونا( کواکس)- تا کنون تنها آرزوی خود را برای کمک به مردم آفریقا و آسیا بیان کرده است.

این امر بار دیگر فقدان چشم انداز ها برای برآمدن از عهده بیماری همه گیر کووید- 19 در سال های آینده را تایید می کند. ویروس از کشور های جهان سوم به کشورهای توسعه یافته باز خواهد گشت. برای کشورهای فقیر، عموما معلوم نیست که آن ها چه زمانی واکسینه کردن مردم را آغاز خواهند کرد. به علاوه، جهش های کنترل نشده ویروس کرونا نیز اتفاق می افتد، که طی آن انواع واگیر دار تر و مرگ بارترویروس جایگزین انواع پیشین آن می شود. 

واکسینه کردن عمومی در کشورهای توسعه یافته تنها می تواند به صورت موقت بیماری همه گیر را متوقف، و نرخ شیوع آن را کاهش دهد. روشن می شود که سرمایه داری ، که از سوی شرکت های داروسازی خاص و دولت های غربی نمایندگی می شود، بسیاری از کشورهای فقیر و میلیارد ها انسان را به عذاب، تحمل رنج و مرگ محکوم می کند.

در این وضعیت، تحریم ها و محاصره های اعلام شده علیه تعدادی از کشور ها، مانند کوبا، ونزوئلا، ایران و دیگر کشورها، که کشور های سرکش، و" حامیان تروریسم" اعلام شده اند عملی جنایتکارانه است.

با این حال،  گمانه زنی در باره منشا اولیه شیوع کووید-19 ادامه دارد. دیدار هیئت نمایندگی سازمان بهداشت جهانی از استان ووهان در چین در ماه های ژانویه – فوریه به روشن شدن این موضوع کمکی نکرد. اعضا هیئت عملا نشت این بیماری از آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان را رد کردند. هم زمان، این امکان که ویروس کووید-19 از کشور دیگری، مثلا، در بسته بندی محصولات منجمد به چین آمده باشد، هنوز منتفی نشده است .

باید یادآوری شود که از همان آغاز، واشنگتن و پکن یک دیگر را به ایجاد ویروس در آزمایشگاه وانتشار عمدی آن برای تضعیف اقتصاد و ثبات طرف مقابل متهم کردند. این امر نشان می دهد که مضمون بیماری همه گیر به صورت فعالانه ای در مقابله کشورهای بزرگ و نیز در رقابت بین المللی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقابل این پس زمینه، بهره کشی و سرکوب کارگران، و نیزمحدود کردن حقوق دموکراتیک مردم به بهانه ضرورت مبارزه با ویروس کرونا افزایش می یابد. تعدادی از کشورها، پیشاپیش قوانینی را برای محدود کردن حق آزادی گردهمایی، اعتصاب، واقدامات اعتراضی مردم تصویب کرده اند. این ضربه ای است که نابودی اتحادیه های کارگری و باقیمانده دست آوردهای اجتماعی طبقه کارگر را هدف گرفته است .

هم زمان، نیروهای امپریالیستی به آرایش پتانسیل نظامی خود ادامه می دهند، و ناتو ، با ماسک مشارکت سازمان ملل در برنامه صلح، در سراسر جهان مانوربرگزار می کند. بیماری همه گیر کووید-19 نه تنها روند انباشت سلاح را متوقف نکرده است ، بلکه بر عکس، مجتمع های نظامی – صنعتی را تشویق کرده است، که تهدید، دخالت های جدید، گسترش ستیزه های منطقه ای و حتی جنگ جهانی را افزایش می دهد.

در این وضعیت خطر استفاده از عوامل جنگ بیولوژیکی انباشته شده علیه کشاورزی و مردم چندین بار افزایش می یابد، چون آن ها می توانند ماهرانه به عنوان شیوع بیماری های محلی وانمود شوند. در وضعیتی که سیستم بهداشت با اصلاحات نئولیبرالی نابود می شود، نتیجه چنین حمله هایی در حقیقت فاجعه بار خواهد بود.

ما، در این رابطه، حزب ها و انجمن های عمومی را به شرکت در ابتکار خود فرا می خوانیم، تا شبکه اطلاعاتی و منبع بین المللی واحدی برای تبادل اطلاعات و هماهنگی اقدام های مشترک ایجاد کنیم.

ائتلاف برای منع گسترش و تکثیر سلاح های بیولوژیک اعتقاد دارد:

  -  تمام کشور ها باید به امکان دسترسی برابر به واکسن ها و داروهای ضد کرونا ویروس، که باید رایگان توزیع شود مجهز شوند.

-         وجوه صرف شده در توسعه سلاح های بیولوژیک و دیگر سلاح های مرگبار باید به سمت پژوهش علمی برای مبارزه با بیماری همه گیر و توسعه سیستم بهداشت هدایت شود.

" آزمایشگاه های بیولوژیک نظامی امریکا، که تعداد آن ها به هزاران آزمایشگاه در سراسر جهان بالغ می شود، باید بی درنگ تعطیل، و همه  تلاش ها برای توسعه سلاح های جدید، باید بلافاصله متوقف شود.

-         به محاصره علیه کوبا، ونزوئلا، ایران و دیگر کشورهایی که به صورت نادرستی کشورهای سرکش اعلام شده اند باید بی درنگ خاتمه داده شود.

-         همه قوانین و اقدامات علیه اتحادیه های کارگری، اعتصاب ها و راه پیمایی ها و قوانینی که به بهانه شیوع بیماری همه گیر تصویب شده اند باید فسخ شوند.

حزب کمونیست متحد گرجستان

جنبش سوسیالیستی کازاخستان

حزب سوسیالیست لاتویا

حزب کمونیست پاکستان          

 

برگرفته از سولید نت

 

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست