برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

پرخواننده ترین ها        پرخواننده ترین ها          پرخواننده ترین ها  

آخرین مطالب

 

ادامه ...

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

نوید نو در

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 4 ، اسفند 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 3 بهمن 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو شماره دو، دی 98

***

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو

شماره اول ، آذر 98

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

کتاب جدید

کتاب جدید از انتشارات نوید نو

«در آمدی بر حقوق کار در ایران و نقد قانون کار»

گفت و شنفت در سیاست های حزب توده ایران

قانون اساسی شوروی

اسلام سیاسی

 

 

 

 

ادامه ...

 
 

2020-04-30

شماره  1038                  22 اسفند ماه1398

پیام کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، به‌مناسبت فرارسیدن سال نو

  • کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، ضمن شادباش مجدد فرارسیدن نوروز و سال ۱۳۹۹،‌ و با تجدیدعهد با آرمان‌های همهٔ جان‌باختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی،‌ هم‌صدا با میلیون‌ها ایرانی، آزادیِ فوری و بدون قیدوشرط همه زندانیان سیاسی- عقیدتی، پایان دادن به روند سرکوب معترضان و دگراندیشان را خواهان است. ما با آرزوی پیروزی‌های بزرگ برای جنبش مردمی میهن‌مان به استقبال بهار و سال نو می‌رویم.

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان مدافع سوسیالیسم، استاد دانشگاه، از مدافعان پرشور کارگران، فعال حقوق بشر، و عضو کانون نویسندگان ایران درگذشت

  • فریبرز رئیس دانا، هنگامی که پشت کردن به اندیشه های چپ، سوسیالیسم و مارکسیستی به عنوان نمادی از ”نو اندیشی سیاسی“ معرفی می شد با جسارت تحسین برانگیزی از سوسیالیسم و اندیشه های دوران ساز مارکسیسم دفاع کرد و حاضر نشد قدمی از باورهایش دربارهٔ  ضرورت مبارزه در راه آرمان های طبقه کارگر و زحمتکشان  و افشای نظام سرمایه داری به عنوان معضل اساسی جامعه بشری عقب بنشیند.

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره‌ی درگذشت فریبرز رئیس‌دانا

 

  • فریبرز رئیس‌دانا در شرایطی چشم از جهان فروبست که کشور ما را بحرانی عمیق و فاجعه‌بارناشی از شیوع ویروس کرونا فراگرفته است. او از میان ما رفت، بی آن که محقق شدن آرمان‌های شریف انسانی‌اش را به چشم ببیند و شاهد برچیده شدن بساط سانسور، استثمار، فقر و نابرابری باشد. با این وجود با ده‌ها اثر ارزشمند که در زمینه‌ی اقتصاد سیاسی، شعر و نقد ادبی از خود به یادگار گذاشت، بذر امید و مبارزه برای تحقق برابری و آزادی اندیشه و بیان بی هیچ حصر و استثنا را در جامعه‌ی ما پراکند.

رفتن برای باز آمدن

 سروده‌ای از زنده‌یاد فریبرز رئیس دانا

شاید نصیب، گرفتنِ کُنجی باشد

در بلمِ روان در شطِ ابری

و بی‌هیچ هم‌راهی

فرو شدن

به خالیِ شب.

رفیق فریبرز رئیس دانا و قطره ای از نظر ها

رفیق فریبرز رئیس دانا ما را ترک کرد . افراد بسیاری در سوگ او نوشتند. آن چه در زیر می آید قطره ای از دریای سخنی است که در فقدان او گفته اند.

دیاز کانل (رئیس جمهور کوبا)خواستار تشدید اقدامات برای مقابله با کووید -19 و ادامه همکاری با مردم شد

گرانما - برگردان : هاتف رحمانی

  • رئیس جمهور در نشست مهمی برای بررسی اجرای طرح جلوگیری و کنترل بیماری، که در 111 کشور شایع شده است به مقامات دستور داد پایش را افزایش دهند، موارد مشکوک و موارد تایید شده ، ونیز تمام اشخاصی را که با این بیماران در تماس بوده اند کاملا بررسی کنند.رئیس جمهور گفت در تلاش های بسیار بیشتر کار کردن بهتر ازکم کاری است. او تاکید کرد بیماری در جزیره است و ما باید از گسترش آن جلوگیری کنیم.  

کاظم فرج‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا :

چرا تامین اجتماعی بحرانی شد؟

 دستِ کارگران و بازنشستگان از مدیریت اموال‌شان کوتاه است

گفتگو: نسرین هزاره مقدم

  • عبارت "صندوق بازنشستگی" ذهن بسیاری را متوجه صندوق و سازمان تامین اجتماعی می‌کند که به لحاظ جمعیت زیر پوشش به تنهایی از مجموع تمامی صندوق‌های مشابه بزرگتر است. بحران ورشکستگی این صندوق، توجه جامعه را به بحران خطرناکی جلب می‌کند که در کمین آرامش و تامین زندگی بیش از ۵.۵ میلیون خانواده‌های مستمری‌بگیر و آینده نزدیک به ۱۴ میلیون بیمه شده‌ی این سازمان است.

مارکسیسم، علم و مبارزهٔ طبقاتی

 نویسندهبهمن آزاد

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

  • نویدنو : سایت 10 مهر مطلب پیوست را ارسال و در توضیح آن نوشته است : در سایت «نوید نو»، شماره ۱۰۳۷ (۱۱ اسفند ۱۳۹۸) مقاله‌ای تحت عنوان «در جستجوی بدیل: بازگشت به دیالکتیک انقلابی» * به‌قلم کسرا فروهی منتشر شده است. نویسنده در مقاله خویش به برخی مقولات نظری می‌پردازد که برای درک دقیق‌تر و صحیح‌تر مضمون این مفاهیم، خوانندگان سایت «۱۰ مهر» را به مطالعه مقاله زیر دعوت می‌کنیم.  نوید نو این نوشتار را در راستای طرح نظرات مختلف تقدیم خوانندگان می کند و آمادگی دارد مطالب ارسالی در رد، تکمیل و یا نفی آن را منتشر سازد .

تقدیم به رفیق و یارهمۀ زحمتکشان استاد فریبرز رئیس دانا

  جهان

 

 رویت تو مپیچ از ما، ما تشنۀ دیداریم

برخیز و گلابی زن بر چهرۀ سودایی

درراه مهل ما را ای قافله دارعشق

برخیز و دلالت کن زان راه که پیمایی

 ای یارَ همه مستان، ای مست میَ هستان

یاران همه بی تابند وقت است که بازآیی

اپیدمی کرونا و ضرورت درک درست لحظه

مسعود امیدی

  • به راستی که این سیستم عمیقاَ ضدانسانی است و بی شک سیستم سرمایه‌داری از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر و مرگبارتر است. با این تفاوت که اگر ویروس کرونا جدید و ناشناخته است و هنوز واکسن و دارویی برایش وجود ندارد، اما این دارو در برابر بیماری اجتماعی و اقتصادی سیستم سرمایه داری کشف شده و تجربه موفق و درخشان استفاده از آن در بخش وسیعی از جهان نیز وجود دارد

رسالت اجتماعی جنبش کارگری

وضعیت جنبش کارگری در شرایط امروز، مطالبات و چشم انداز آینده

کاظم فرج الهی

  • مشاهده رخدادهایی مانند مبارزات ادامه دارِ کارگران چند شرکت بزرگ شامل نیشکر هفت تپه، فولاد اهواز، هپکو و آذرآب اراک با هدف دستیابی به حقوق عقب افتاده، حفط اشتغال و سلب مالکیت از سرمایه دار بخش خصوصیِ  به زعم عده ای ناکارآمد، نباید ما را دچار این توهم کند که گویا مبارزات طبقه کارگر ایران در کلان خود سازمان یافته است و وارد فاز جدید و مرحله عالی تری از مبارزه شده است.

مجموعه صنعتی پزشکی و ویروس کرونا

ویدیاژار دیت - برگردان : هاتف رحمانی

  • به ما می گویند در صورت بیماری دست هایمان را( به مدت 20 ثانیه) بشوییم و خودمان را قرنطینه کنیم. اما اگر شما نتوانید این کارها را انجام دهید چه ؟ یک میلیارد نفر در زاغه ها یا شهرک های غیر عادی زندگی می کنند که برای نیازهای اساسی – گذشته از ارزش 20 ثانیه شستشو- کمبود آب دارند و در فضای محدود و اتاق های اغلب مشترک زندگی می کنند.

نکات مهمی در باره مقابله با کرونا از آلمان

  • ایشان می گوید البته هشتاد درصد مردم این بیماری را می گیرند و رد می کنند. برای بیست درصد بقیه هم فقط سه تا چهار درصد به دلیل نبودن امکانات می میرند ، اما نه صرفن به دلیل کهولت سن و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن. اگر این بیماری را مردم جوری می گرفتند که کم کم بود، جوری که امکانات فعلی از پس این بر می آمد که سه روزی که یک عده به شیوه سختی نفس می کشند، می شد به همه دستگاه اکسیژن وصل کرد، می شد همه را تحت نظارت داشت، این همه کشته نمی شدند.

ناگاه غروب یک عاشق !

  • امروز قبل از طلوع آفتاب سونامی کرونا یار و رفیق دیرین ما دکتر محمد بخشعلی زاده رشتی را به کام خود کشاند. دکتر نازنین، مانند پدر خود از دیر باز با مرام توده ای پیوند برقرار کرد و همواره کنار توده ها ماند و آگاهانه تا پای جان برای سلامتی و سعادت مردم میهن خود همت گماشت

آیا ویکی پدیا یک عملیات تحریف است؟

کاری از پژوهش تبلیغات سویس - برگردان: هاتف رحمانی

  • در دنیای دیجیتال امروز، ویکی پدیا به یکی از منابع اصلی مراجعه برای کسب اطلاعات تبدیل شده است. میزان اعتماد به این داده ها همیشه مورد مناقشه بوده است. در مقاله زیر به موارد مشخصی از دستکاری و تحریف داده ها در ویکی پدیای انگلیسی اشاره می شود و حقایق جالب توجهی را پیش روی خواننده می گذارد.  

نفرین بر آنکس که انسان را برده می خواهد!

رحمان

  • می خواستم چیزی بنویسم که شادی بیافریند؛
     و لبخند بر لبانِ کودکی بنشاند
    و سرمایِ روز وشب را از تنش بیرون برد.

طبق اطلاع کانون نویسندگان ایران:

سه نویسنده برای اجرای حکم زندان احضارشدند

  • سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران طی ابلاغیهای که شامگاه دیروز 20 اسفند برای آنها ارسال شده است به شعبه یک اجرای احکام دادسرای شهید مقدسی فراخوانده شدند.

چه چیزهای دیگری در ووهان هست؟

 موارد مشکوک در پایگاه داده های فراگیری COVID-19 چین

 وی تی پادمانابهان - برگردان : ف. پرتونیا

  • این ویروس واقعی است، از نظر ساختاری توسط انسان ساخته نشده است و انتقال آن در مقایسه با سایر ویروس هایی که می شناسیم بسیار زیاد است. هرکدام از ما باید برای جلوگیری از ابتلا و آلوده کردن دیگران احتیاط کنیم. با گفتن این موضوع ، متوجه می شوید که ویروس تنها بخشی از داستان است.

کرونا ویروس جهانی‌سازی

 فریبرز مسعودی

  • دولت‌های نولیبرال با رها کردن انگاره تعادل بازار شروع به تزریق نقدینگی به اقتصادهای خود کرده‌اند تا مگر روند ریزش سهام بورس‌ها را کاهش دهند. دولت ترامپ با فشار بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره به این وسیله امید به تحریک اقتصاد این کشور بسته است. این در حالی است که نرخ بازدهی اوراق ده ساله این کشور همچنان روند کاهنده را می‌پیماید و دولت ترامپ در نظر دارد دریافت مالیات‌ها را تا زمان نامعلوم به دلیل کرونا ویروس به تعویق بیندازد.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست