برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-18

نویدنو 28/12/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • فریبرز رئیس دانا، هنگامی که پشت کردن به اندیشه های چپ، سوسیالیسم و مارکسیستی به عنوان نمادی از ”نو اندیشی سیاسی“ معرفی می شد با جسارت تحسین برانگیزی از سوسیالیسم و اندیشه های دوران ساز مارکسیسم دفاع کرد و حاضر نشد قدمی از باورهایش دربارهٔ  ضرورت مبارزه در راه آرمان های طبقه کارگر و زحمتکشان  و افشای نظام سرمایه داری به عنوان معضل اساسی جامعه بشری عقب بنشیند.

     

 

 

 

 

 

 

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان مدافع سوسیالیسم، استاد دانشگاه، از مدافعان پرشور کارگران، فعال حقوق بشر، و عضو کانون نویسندگان ایران درگذشت

در آخرین لحظاتی که ”نامهٔ‌ مردم“ آماده انتشار می شد مطلع شدیم دکتر فریبرز رئیس‌دانا ، نویسنده، پژوهش‌گر، و استاد اقتصاد، بنابر خبری که از سوی ناصر زرافشان در اختیار رسانه ها قرار گرفت، صبح روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه پس  از شش روز مقابله با ویروس کرونا  در بیمارستان تهران پارس درگذشت.

فریبرز رئیس‌دانا که در زمینه‌های مختلف اجتماعی، صنفی، و فرهنگی حضوری پررنگ فعالیتی همه‌جانبه داشت سالیان بسیاری زیر فشارهای امنیتی بود و همواره با محدودیت فعالیت‌های دانشگاهی و ممانعت از تدریس روبرو بود.

درگذشت این استاد اقتصاد و  مدافع حقوق زحمتکشان بازتابی گسترده در میان تشکل‌ها و شخصیت‌های سندیکایی و صنفی داشت، ازجمله سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، شورای‌ هماهنگی تشکل‌های‌ صنفی فرهنگیان‌ ایران، و اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، با تسلیت‌ درگذشت او خاطرهٔ مبارزه‌اش در راه حق طلبی، آزادی و آزادگی، و در افشای بی لیاقتی مسئولان  و بر ضد سیاست سود محور بازار آزاد رژیم در زمینهٔ  سیستم سلامت عمومی، گرامی‌داشتند. زنده‌یاد فریبرز رئیس‌دانا در کانون نویسندگان ایران فعال و بر ضد سانسور و در دفاع از آزادی بیان و نشر کنش‌گری با ثبات بود. او همراه نویسندگان مترقی ایران در آیین خاکسپاری محمدجعفر پوینده و محمد مختاری، قربانیان قتل‌های زنجیره ای، شرکت فعال داشت، اخیراً از جمله شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری رفیق زنده یاد ملکه محمدی بود  و همچنین در سالگردهای گرامی داشت خاطرهٔ‌ جان باختگان فاجعه ملی کشتار زندانیان سیاسی، در سال ۱۳۶۷،  در خاوران نیز حضور می‌یافت.

به‌نقل از مقاله‌ای در سایت بی بی سی فارسی، ۲۶ اسفندماه: فریبرز رئیس‌دانا، در نیمه شب اجرای هدفمندی یارانه‌ها، آذرماه ۱۳۸۹، پس از گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. ‌دلیل بازداشت او انتقاد از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها [به‌وسیله دولت احمدی‌نژاد] بود که او آن را سیاستی "نولیبرالی" می‌خواند. این اقتصاددان در توصیف برنامه هدفمندی یارانه‌ها آن را "فشردن گلوی کارگران و زحمتکشان و حمله همه‌جانبه به سفره خالی آنان" نامید.

پرونده اتهامی فریبرز رئیس‌دانا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست محمد مقیسه بررسی شد و به یک سال حبس محکوم شد. ازجمله اتهام‌های رئیس‌دانا در این پرونده عبارت بودند از: "عضویت در کانون نویسندگان ایران، صدور بیانیه علیه سانسور، گفت‌وگو با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور،  و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانیان". رئیس‌دانا با ضبط و انتشار ویدئوهایی دربارهٔ اقتصاد نولیبرالی حکومت اسلامی مطالبی روشنگرانه مطرح می‌کرد و با کلامی ساده معضل‌های آن و پیامدهایش در زندگی زحمتکشان را توضیح می‌داد.

فریبرز رئیس دانا، هنگامی که پشت کردن به اندیشه های چپ، سوسیالیسم و مارکسیستی به عنوان نمادی از ”نو اندیشی سیاسی“ معرفی می شد با جسارت تحسین برانگیزی از سوسیالیسم و اندیشه های دوران ساز مارکسیسم دفاع کرد و حاضر نشد قدمی از باورهایش دربارهٔ  ضرورت مبارزه در راه آرمان های طبقه کارگر و زحمتکشان  و افشای نظام سرمایه داری به عنوان معضل اساسی جامعه بشری عقب بنشیند. با درگذشت دکتر فریبرز رئیس دانا جنبش کارگری و زحمتکشان میهن ما مبارزی پیگیر و همراهی ارزنده ای را از دست داد.

حزب تودهٔ ایران درگذشت فریبرز رئیس‌دانا را به خانواده ایشان، یاران و همکارانش و تمامی نیروهای مترقی کشورمان تسلیت می‌گوید. یادش گرامی و ماندگار باد.

 

به نقل از «نامهٔ مردم»، شمارۀ ۱۰۹۹، ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست