نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-11-21

نویدنو  29/08/1393 

 

 

 

داعش ودیدگاه ها-3

چرا کوبانی وابسته به امریکا است ؟

علی بیسولن - برگردان : آرش وجدانی

 

پس از بر قراری تماس مستقیم بین امریکا و حزب دموکراتیک سوریه ، و پی آمد آن انتقال سلاح های امریکایی به رزمنده های حزب دموکراتیک سوریه ، به دنبال گفتگو ها در باره امپریالیسم و نقش آن در منطقه ، می توان تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این همدستی را زیر ماسک " ضرورت" مشاهده کرد . 

ژوئن گذشته ، پس از به دست گرفتن موصل ، رزمنده های دولت اسلامی عراق وسوریه (داعش) ،بعدا معروف به دولت اسلامی ، عکسی از بولدوزری که دیوار مرزی سوریه – عراق راخراب می کرد با پیام " ما پایان سایکس – پیکوت " را اعلام می کنیم منتشر کرد . سایکس – پیکوت موافقت نامه سری امضا شده بین انگلستان وفرانسه در سال 1916 در باره تقسیم خاورمیانه بود . اگر چه ، بعدا چون امریکا به نیروی مسلط قرن تبدیل شد ، سایکس – پیکوت به عامل مهاری برای پس از جنگ سرد تبدیل شد . 

شلیک پیش دستانه علیه " ائتلاف صلیبی" 

دیدگاه های متعددی در باره این که چرا داعش کوبانی (عین العرب) ، در حلب را ، که در کنترل واحد های حفاظت خلق حزب دموکراتیک سوریه مرتبط با حزب کارگران ترکیه است هدف قرار داد وجود دارد . برخی ادعا می کنند که داعش می  خواست دروازه مرزی جدیدی را در اختیتار بگیرد در حالی که دیگران استدلال می کنند  که داعش کوبانی را یکی از ضعیف ترین هدف ها تلقی می کرد، وقصد داشت تصویر"شکست ناپذیری" خود را با افزودن حزب دموکراتیک سوریه به لیست گروه هایی که  شکست داده اند محکم نماید . در حالی که در دابق ، نشریه داعش ،اشاره شده بود  که  دلیل واقعی پشت هدف گرفتن کوبانی هم دستی حزب دموکراتیک سوریه بود  که تمایل خود را به پیوستن به "ائتلاف صلیبی" ضد داعش تحت رهبری امریکا اعلام کرده بود . در حقیقت ، در بخش آفرین شمال غربی حلب ، تنها یک روز پس از سخنرانی " ما از حالا می توانیم به سوریه هم برسیم " اوباما در 11 سپتامبر 2014، حزب دموکراتیک سوریه مرکز فرماندهی " آتشفشان فرات" ، را با همکاری گروه های مسلح جهادی– اگر چه صالح مسلم رهبر حزب دموکراتیک سوریه آن ها را سکولار توصیف می کند - تاسیس کرد. در بیانیه منتشره در باره مرکز فرماندهی ، ذکر شده بود که همه این گروه ها برای جنگ علیه داعش گرد هم آمده اند . درست همان طور که مقام های امریکایی در گفتگو با فارین پالیسی مرکز فرماندهی را نشانه ای از هم سویی حزب دموکراتیک سوریه با سیاست های امریکا تلقی کرده بودند ، بعدا آشکار شد که گروه  بریگاد " انقلابی های رقا"  قبلا وابسته به ال نصره ، که جزء اصلی اتاق عملیات است ، در ارتباط با راهبرد " متحدهای روی زمین " علیه داعش از امریکا  اسلحه وآموزش دریافت کرده بود . به عبارت دیگر ،  در حقیقت ، جنگ در کوبانی  حزب دموکراتیک سوریه را وادار به کوبیدن در امریکا نکرده بود . بلکه  برعکس ،( آن جنگ ) نتیجه تلاش حزب دموکراتیک سوریه برای همکاری با امریکا درمورد  سوریه بود .    

چرا کوبانی وابسته به امریکا است ؟

چرا کوبانی برای مقاومت در برابر سلاح های سنگین داعش دریک چنین منطقه جغرافیایی که دسترسی به سلاح خیلی دشوار نیست اسلحه نداشت ؟ و حزب دموکراتیک سوریه چه کرد که به نقطه لزوم دریافت کمک از امریکا رسید ؟ از سال 2012 ، چون حزب دموکراتیک سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه منطقه های شمالی سوریه را در کنترل داشتند ، روجاوا تحت حمله سومین گروه بزرگ جهادی است . حزب دموکراتیک با موفقیت اولین حمله را در سال 2012 شکست داد ، و برای شکست موج دوم حمله ها ، که اساسا از سوی حزب عدالت وتوسعه ترکیه سازمان یافت نیز تلاش کرده بود . اگر چه تلاش ترکیه برای خفه کردن روجاوا در دستان گروه های جهادی که از آن ها حمایت می کرد هر گز حزب دموکراتیک سوریه و اتحاد دموکراتیک سوریه را به اتحاد کامل با دولت سوریه وادار نکرده بود . علاوه بر این ، نیروهای کرد دادن نشانه های قوی تر برای هم دستی با جهادی های تحت بال ترکیه را به محض این که دولت سوریه نشانه های ضعف را آشکار کرد آغاز کردند.  مثلا ، زمانی که آخرین موج بزرگ نظامی امپریالیستی در بهار 2013 آغاز شد ،این واقعیت که حزب دموکراتیک  وقتی یک چهارم شیخ مقصود در حلب را ، که تحت کنترل آن ها بود ، برای گروه های جهادی آزاد کرد ، در واقع با یاوه هایی از این نوع که " اسد احتمالا این بار سر نگون می شود" هم زمان بود . هم چنین ،  گرایش " به نوسان به سسمت اپوزیسیون از زمانی که دولت سوریه علائم ضعف را اشکار کرد " حزب دموکراتیک وحزب اتحاد دموکراتیک سوریه منجر به عدم اعتماد به کشور هایی مانند روسیه و ایران شد که می توانستند از آن ها اسلحه بگیرند . بنا بر این ، در پاییز 2014، حزب دموکراتیک سوریه  بر خلاف سال 2012 و 2013 در جریان حمله های جهادی ها علیه روجاوا از اسلحه محروم ماند.   

با این وجود ، روشن نیست این وضعیت تردید چه مقدار از سوی نهاد های کردی در سوریه ایجاد شده باشد . این رویکرد دمدمی بیشتر ناشی از " روند صلح" در ترکیه بود . در حقیقت ، با به راه انداختن روند صلح ، که  با دوران تاسیس کانتون ها نیز هم زمان بود ،مقام های امور خارجه ترکیه  بسیار به صالح مسلم نصیحت کردند که " از ایمرال ( دریاچه ای کوچک درجنوب ترکیه – کنایه از ترکیه) اطاعت کند و نه پ ک ک " . آشکار است که تا زمان محاصره کوبانی ، سیاست مدار های کرد در ترکیه و سوریه در تفسیر سیاست های منطقه ای  تفاوت داشتند . در حالی که جنبش کرد در ترکیه بیانیه هایی در توضیح اراده خود برای هم دستی بیشتر با کشورهای غربی در مسئله سوریه منتشر می کند، حزب دموکراتیک سوریه ، تاکنون هرگز به سمت بریدن ارتباط با دولت سوریه نرفته است . در واقع ، ارتباط بین حزب دموکراتیک و دولت دمشق قوی تر از ان است  که می توان فکر کرد . کانتون جزیره ، که حزب دموکراتیک از سال 2012 کنترل آن را در دست دارد ، میدان های غنی نفتی در اختیار دارد که تنها مشتری این نفت دولت دمشق است . به نظر می رسد حزب دموکراتیک از این منبع درامد مهم دست بر ندارد .  

چه کسی بولدوزر را می راند ؟

اجازه دهید با مسئله زیر آغاز کنم: اول از همه ، زمانی که محاصره کوبانی آغاز شد ،امریکا ، ترکیه ومسعود بارزانی رهبر دولت منطقه ای کردستان عراق ، کاری جز تماشای پیشروی نیروهای داعش نکردند. تا 6 اکتبر ، روزی که داعش ورود به شهر از شرق و جنوب شرق را پس از تسخیر کامل زمین روستایی در کوبانی ، مدیریت می کرد ، تعداد بمباران های هوایی که از 27 سپتامبر داعش را در شهر هدف گرفته بود نمادین بوده است . در همان زمان ، فرماندهان امریکایی اعلام کرده بودند که حمله های هوایی برای رهایی شهر از دست داعش نمی تواند بسنده باشد . وقتی که جان کری ، وزیر امور خارجه امریکا گفت " حفظ کوبانی هدف اصلی راهبردی ما نیست " ، ترکیه اظهار داشت " حزب دموکراتیک سوریه و داعش برای ما یکسان هستند ". رسانه های بارزانی با ادعای آن که دولت اربیل هواپیما های بمباران کننده کوبانی را تامین مالی می کند ، برای ایجاد حس خوب کردی تلاش می کردند .  به محض آن که حزب دموکراتیک سوریه از امریکا کمک نظامی دریافت کرد ، ترکیه واربیل مذاکره بر سر رفتن پیش مرگه ها به کوبانی را آغاز کردند ، که افسران ارتش در واشنگتن بر پیشگویی های سیاه خود در باره کوبانی پایان دهند. کمک 20 اکتبر پی آمد مستقیم ملاقات بین مسلم و رابینشتین ، سفیر امریکا در سوریه بود . بلافاصله پس از این دیدار ، مسلم به دیدار دولت منطقه ای کردستان عراق رفت و تلاش کرد درباره اداره اوجاوا با شورای ملی کرد در سوریه که تحت حمایت بارزانی است گفتگو کند. ادعاهایی وجود دارند که در طی این دیدار در دهوک ، حزب دموکراتیک سوریه روی کرد خود به استفاده از کلمه "کانتون" را که بارزانی دوست ندارد تغییر داد . بارزانی هم با سازمان دادن ملاقات با ترکیه به کار گیری پیشمرگه ها را که قبلا ضد ان بودند تقویت کرد . هر چند بارزانی بهترین معامله منطقه را بدست اورد ، اما به نظر می رسد جنبش کرد ترکیه پس از کمک امریکا در فضای شادی باشد . فضای شادی که من ذکر می کنم نتیجه سلاح های امریکایی که کوبانی را نجات داد نیست ، بلکه به سبب ان است که جنبش کرد را به حساب اورد . این که کرد به آخرین وضعیت نظامی در کوبانی و اهمیت کمک نظامی در این نقطه وخیم اشاره می کند این حقیقت را نشان می دهد .   

به موازات گسترش داعش در سوریه وعراق ، و"بخار شدن مرزها" بین دوکشور ، پل جدیدی بین سیاست مدارهای کرد سه کشور ساخته شده بود . در حالی که پ ک ک همراه با پیشمرگه ها عمل می کند ، جنبش کرد سوریه به موضوع های مشخصی که منبع خنثی کردن بارزانی با فشار برای بن بست روابط بود عقب نشینی می کند. این امر امریکا را هم به اتخاذ موضعی کلیدی در راهبرد خود برای اتحاد مجدد کشورهای کرد در عراق و سوریه و استقرار ترکیه بانقش نگهبانی برای نفت قادر می سازد . حقیقت دارد که امریکا زمانی که ترکیه خواستار تصرف (میدان های نفتی ) به جای نگهبانی آن ها شد ناامید شده بود ، اما ، حقیقت بزرگتر آن است که با این اقدام ، حزب عدالت وتوسعه نیز وظیفه قابل توجهی برای پیش برد برنامه های امریکاانجام داد . این وظیفه  دائمی کردن فشار بر ارتش سوریه در راستای آن است که دولت کرد تحت رهبری بارزانی به سراسر سوریه دست یابد . به این شیوه ، بعنوان منبع اصلی فشار علیه دولت سوریه ، حزب عدالت وتوسعه هم دلیل حمایت و کنترل گروه های جهادی را حفظ می کند. 

علی بیسولن نویسنده مجله هفتگی سول ترکیه است .    

سرچشمه : کانتر پانچ

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: