نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-08-01

نویدنو  02/05/1393 

 

 

معماری جدید بریکس برای دموکراسی مالی
ماریو اساوا- برگردان : آرش وجدانی

 

اتحاد گروه بریکس ( برزیل ، روسیه ، هند، چین وافریقای جنوبی) با تاسیس بانک نوین توسعه و موافقت نامه ذخیزه های احتیاطی ، در طی بر گذاری ششمین نشست خود که ساختار مالی جدید قدرت های در حال ظهور را رسمی می کند ، استوار تر شد

دو موافقت نامه دیگر ، یکی همکاری بین نهادهای اعتبار صادرات و ضمانت نامه ها ودیگری همکاری برای نوآوری در بین بانک های توسعه ملی ، ساختار بنا شده از سوی سران پنج کشور را در شهر شمال شرقی فورتالزای برزیل کامل کرد . همایش بریکس نشستی بین پنج رهبر و رئیس های جمهور اتحاد ملت های امریکای جنوبی (Unasur) را که در برازیلیا بر گذار شد شامل شد .

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و میزبان همایش درکنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با ولادیمیر پوتین ( روسیه) ، ناراندرا مودی ( هند) ، ژی جین پینگ ( چین) ، و جاکوب زوما ( افریقای جنوبی) ، گفت  بانک نوین توسعه و موافقت نامه ذخیره های احتیاطی  " علیه  هیچ کسی" ایجاد نشده اند اما " پاسخی به نیازهای" ما هستند

رهبر های بریکس تفسیری را که سازوکارها در مخالفت با یا بعنوان بدیل ( آلترناتیو) بانک جهانی وصندوق بین المللی پول ، بخشی از سامانه مالی برتون وودز تاسیس شده در دهه 1940 ایجاد شده اند رد کردند .

بر اساس بیانیه  پایانی امضا شده از سوی سران کشور های شرکت کننده در همایش ، بانک نوین توسعه نهاد های مالی چند جانبه ومنطقه ای موجود را ، که فاقد منبع های اضظراری برای تامین مالی پروژه های زیر ساختی در کشورهای درحال توسعه هستند تکمیل خواهد کرد.

در طی همایش تاکید شد که موافقت نامه ذخیره های احتیاطی ، سازوکاری است که پنج کشور از طریق آن حدود 100 میلیارد دلار از ذخیره های خود را در دسترس قرار می دهند ، که بدون خارج شدن از صندوق بین المللی پول برای عضو های بریکس امنیت مالی ، فراهم می کند.

برزیل ، روسیه و هند ، هر کدام می توانند 18 میلیارد دلار ، معادل سهم مشارکت خود (از صندوق ) بر داشت نمایند ، در حالی که افریقای جنوبی حق برداشت 10میلیارد دلار- دو برابر آنچه به ذخیره احتیاطی پرداخت خواهد کرد – را خواهد داشت وچین به 20.5 میلیارد دلار ، نیمی از سهم 41میلیاردی خود دسترسی خواهد داشت .

گوئیدو مانتگا وزیر مالی برزیلی اظهار داشت که نهاد های جدید اتحاد بریکس را "محکم" می کند . وافزود قبل ازآن که (این موافقت نامه ها ) عملیاتی شوند ، باید از سوی مجلس های کشورها تصویب شوند . روسف گفت بانک و صندوق ذخیره طوری تاسیس شدند که ازشوق سلطه جلوگیری نمایند.

مانتگا گفت کشور ها در بانک نوین توسعه سهم مساوی ، هر یک 10میلیارد دلار ، وحق رای مساوی خواهند داشت . سرمایه ممکن است بعدا دوبرابر شود . بعلاوه ، رئیس های بانک و شورای اداری آن برمبنای گردشی منصوب خواهند شد . چین 41 درصد از صندوق ذخیره را تامین خواهد کرد اما تصمیم ها با اکثریت مطلق ،و دست یابی به اجماع  برای مذاکره  در باره وام های بزرگتر گرفته خواهد شد .

کارلوس لانگونی رئیس سابق بانک مرکزی برزیل اعتقاد دارد که بریکس ، همراه با صندوق ذخیره متکی بر " اقتصاد های بزرگ" با ذخیره های ارزی عظیم ، در دراز مدت قادر خواهد بود " سریع تر رشد کند و وزنی بیش تر از صندوق بین المللی پول داشته باشد ، که از قبل با دشواری های افزایش وجوه به دلیل قواعد خود آن رو در روست ."

او گفت ، هر چند ، در طی دهه آینده صندوق بین المللی پول  پر قدرت ترین نهاد مالی چند جانبه باقی خواهد ماند . لانگونی گفت ، پدیداری بریکس جهانی چند قطبی را بازتاب می دهد ، و پیشرفت در تقویت و نهادینه کردن گروه می تواند  به کاهش تنش های گسترده موجود بین چین وهند ، یا بین روسیه وغرب  یاری نماید .

 به نظر او ، آن چه گروه را به هم می چسباند " برکنار ماندن آن از اقدام نهادهای چند جانبه ، به ویژه صندوق بین المللی " در برابر بحران های مالی است . این نهادها بسیار پیچیده هستند و تعداد زیادی از کشور ها را بزک می کنند.

او استدلال کرد کشورهای بریکس با نهادهای مالی خود با سهولت بیشتری می توانند عمل کنند ، که می تواند نیازهای فوری آن ها به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها را نیز، به ویژه در برزیل وهند تامین نماید .

منتگا خاطر نشان کرد بریکس  پس از بحران مالی جهانی 2008 "هویت خود را" در همکاری با گروه 20کشور صنعتی و نوظهور برای دفاع از انگیزه رشد  بیشتر از ریاضت تحریک کننده کسادی بنا کرد . بعدا آن ها خواستار اصلاح صندوق بین المللی پول شدند ، که به پاسخ به بحران منجرشود

برخی اصلاح ها برای کسب همکاری بیشتر کشورهای نوظهوردر تصمیم سازی صندوق بین المللی پول از سوی جی 20 مورد تایید قرار گرفت ، اما بعدا متوقف شد چون کنگره امریکا آن اصلاح ها را رد کرد .

صندوق بین المللی پول به شدت غیر دموکراتیک تلقی می شود چون ایالات متحده حق وتو وچند کشور صنعتی شمال اکثریت رای ها را، در مخالفت با همبستگی نیروهای اقتصادی حاضر و وزن قدرت های نوظهور دارند.

بیانیه فورتالزای امضا شده از سوی 5رهبر بریکس اظهار می کند غیبت اصلاح ها " به صورت منفی بر مشروعیت ، اعتبار وتاثیر صندوق بین المللی پول ضربه می زند " اصلاح ها باید به " امروزی کردن ( مدرنیزاسیون) ساختار اداری آن برای بازتاب بهتر وزن فزاینده بازار های نوظهور و کشورهای درحال توسعه  منجر شود " .

سرچشمه : گرانما

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: