نویدنو 01/10/1392

نویدنو  01/10/1392 

 

 

بیانیه کمیسیون ایدئولوژی حزب کارگران کمونیست روسیه

درباره رخ داد های اخیراکرایین

برگردان: آرش وجدانی

10/12/2013

پس از خوداری ویکتور یاناکوویچ از امضا موافقت نامه وابستگی اکرایین با اتحادیه اروپا ، حامی های به اصطلاح " یک پارچگی اروپایی" تمام نیروها وابزارها را برای آوردن مردم به خیابان ها بسیج کرده اند. در آغاز اقدام های اپوزیسیون اعتراضی "مسالمت آمیز" و "دموکراتیک " به نظر می رسید .  اما خیلی زود شک های شدیدی در این رابطه پدیدار شد . اعتراض " میدان[1] " از همان آغازترکیب ملی گرایانه آشکاری داشت ، و ازشروع مرحله معینی ، برنامه ملی گرایانه تسلط کامل خود بر آن را آغاز کرد. این روند خود را در تخریب مجسمه و.ا.لنین در کیف و درضرب وشتم فعال های کنفدراسیون اتحادیه های آزاد کارگری اکرایین و فعال های گروه چپ گرای "بروت با[2]" ( مبارزه) به اوج رساند. اکنون وقت آن رسیده است که یک ارزیابی از رخ داد های اخیر عرضه شود.  

نمودهای جغرافی راهبردی مخالفت

این احتمال که تمام اعتراض کننده ها علیه یاناکوویچ سندی را که او از امضای آن خودداری کرد خوانده باشند وجود ندارد. همان طورکه تعداد اندکی از حامی های اتحاد گمرکی (با روسیه) حاضرند ماهیت طبقاتی این اتحاد را آزمایش وتحلیل نمایند. وقتی که ما موضوع را با دقت مورد ملاحظه قرار دهیم و در عین حال ازسیل افسانه ها وتوهم هایی که آگاهی مارا تحت تاثیر قرار می دهند جلو گیری کنیم ، به راحتی درمی یابیم که در مورد اکرایین یک تقسیم عادی بین دو اتحادیه امپریالیستی یعنی بین کمیسیون اروپا و اتحادیه گمرکی (روسیه) انجام شده است.موضوع اصلی آن است که آیا اکرایین "مستقل " تحت سلطه الیگارش های روس قرار بگیرد یا الیگارش های اروپایی. موضع ما را دررابطه بااین موضوع به شرح زیر می خوانید :

هر دو اتحادیه امپریالیستی ارتجاعی هستند و تمام امید ها به" همگرایی اروپایی " از یک سو وبه "رابطه نزدیک تر با روسیه" از سوی دیگر، هیچ بهبودی را در وضعیت زحمتکش ها ایجاد نمی کند، چون درهر دوحالت تنها تصمیم گرفته می شود که در آینده نزدیک  کدام تیم سرمایه داری زحمت کش های اکرایین و منابع طبیعی کشور را بچاپد . 

نمودهای داخلی " میدان اروپا"

با وجود این واقعیت که ائتلاف اپوزیسیون به طور رسمی از نیروهای بسیار متفاوتی ، با شروع از نازی ها از "سووبودا[3]" (آزادی) وتا "اودار[4]"(دمیدن) و"بات کیفشینا[5]" (سرزمین پدری) لیبرال تشکیل شده است ،اما ماهیت سیاست های عرضه شده در دوره رخ داد ها به صورت لجام گسیخته ای ضد کمونیستی و نازی گرایانه است . تخریب مجسمه لنین به ویژه در راستای این واقعیت که این مجسمه خاص نه صرفا نشانه ای از انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، بلکه نشانه ای از پیروزی بر نازی آلمانی بود ، شاخص بود. این مجسمه در کیف درست پس از آزادی شهر از اشغال المان بعنوان نشانه ای از اولین کشور زحمتکش ها و پیروزی کارگر ها ودهقان های ارتش سرخ بر فاشیست ها  بنا شده بود. اینجا می توانیم  ببینیم شرکت کننده های " میدان اروپا" جانشین های چه کسانی هستند. آشکار است که حامی های پیوستن اکرایین به کمیسیون اروپا بهترین چیزی را که می توان در اروپا یافت انتخاب نمی کنند ،بلکه کاملا بر عکس – آن ها ارتجاعی ترین ،تیره ترین و وحشیانه ترین نمودهای ارثیه اروپایی را بر گزیده اند، نمودهایی که طبقه کارگر اروپا برای مبارزه با آن ها از اسلحه استفاده کرد . حمله به رفقایی از " بروت با" و علیه  فعال های اتحادیه کارگری نیز شاهد آشکاری از فروماندگی شرکای " میدان اروپا" نسبت به چپ و جنبش سیاسی کمونیستی و نیز نسبت به سازمان های مستقل کارگری است که مشخصه هر نوعی از فاشیسم است .

تمام این فاکت ها به ما اجازه می دهد حزب "سووبودا" (درست نماینده های این حزب نسبت به مجسمه لنین و حمله به قعال های چپگرا رفتار وحشیانه ای داشتند) را بعنوان سازمانی سوسیال – فاشیست قلمداد کنیم و با رزمنده های این سازمان می باید مانند فاشیست ها رفتار کنیم . "سووبودا" صرفا حزبی نیست که آماده استفاده از روش های  مدیریت فاشیستی است  ، بلکه حنبشی است که به ارتجاعی ترین شکل فاشیسم یعنی نازیسم ، که ما زندگی بسیاری از افراد خود را برای شکست آن در طی جنگ جهانی دوم از دست دادیم وفادار است.  برای همین وفا داری است که آن ها عینا از بیشرمانه ترین نمودهای همدردی با هم دست های المان نازی ، وحتی تجلیل ازآن ها، مانند بنا کردن مجسمه ها و نام گذاری خیابان ها برای بزرگداشت جنایت های آن ها حمایت می کنند . باقی سازمان های "میانه رو" ( مانند "اودار" و " بات کیفشینا") در حالی که نه تنها از اقدام های نازی ها جلوگیری نمی کنند ، بلکه فراتر از آن ، آن اقدام هارا پوشش می دهند ودامن می زنند در حقیقت هم دست نازی های " سووبودا" هستند .

 واکنش " دنیای متمدن"

مشخصه کامل واکنش " افکار عمومی دموکراتیک" غربی آن است که عملا با نادیده گرفتن نشانه های لجام گسیخته ضرب وشتم فاشیستی در کیف جانب فاشیست ها را گرفت . این امر بار دیگر این واقعیت را ثابت می کند که نازیسم و لیبرالیسم  هر دو به اصول آزادی نامحدود سرمایه ، مانند اصل استثمار انسان از انسان ، واین اصل که وقتی منافع آن ها ایجاب کند ، می توانند به سادگی با وجود تفاوت های بیرونی در بین خود به توافق برسند، وفا دارند. امروزه به صورت فزاینده ای مشاهده می شود که به اصطلاح آزادی اروپا در حقیقت آزادی برای زنده کردن فاشیسم است ، در حالی که حقوق زحمت کش ها و حزب های سیاسی آن ها در آن جا نقض می شود . این امر می تواند با تلاش های پیوسته برای یکسان نمودن فاشیسم با کمونیسم که آن را شکست داده بود و ممنوع کردن نشانه ها وسازمان های کمونیستی در تعدادی از کشورهای شرق اروپا (مثلا کشورهای بالتیک ،لهستان، بلغارستان ، جمهوری چک وغیره) برجسته تر شود. تمام این اقدام ها در برابر پس زمینه فاشیستی کردن خزنده قدرت در فدراسیون روسیه عملی شده بود ، واقعیتی که به نوبه خود به ویژه زمانی که لطف مقام ها نسبت به نئو نازی های محلی مورد بررسی قرار می گیرد خطرناک به نظر می رسد . ما عملا با خطر تولید دوباره تهدید نازی در سر زمین های اتحاد شوروی سابق، کشوری که فاشیسم را شکست داد، رو در روییم .

زحمتکش ها تحت رهبری طبقه کارگر نمی توانند اجازه چنین امری را بدهند.!

تنها راه رهایی مبارزه زحمتکش ها است ! 

ما رژیم یاناکوویچ را که اکرایین را دچار این وضعیت کرده است مقصر می دانیم ، و با عزم راسخ اصرار داریم که هیچ جایگزین واقعی ، برای مبارزه ی مستقل وسازمان یافته از سوی طبقه کارگر اکرایین در اتحاد با زحمتکش های سایر کشور ها علیه تهدید پیشرفت فاشیسم وجود ندارد. مبادا زحمتکش های اکرایین ، روسیه و تمام جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی وخامت وضعیت جاری را در نیابند و همچون فعال های سیاسی مستقل عمل نمایند ، فردا خیلی دیر خواهد بود . طبقه کارگر اکرایین در اتحاد با تمام زحمتکش ها باید سخن خود را داشته باشند و فعالیت خود را ، به ویژه در خیابان ها نشان دهند. ما نمی توانیم خیابان ها را در دست فاشیست های طرف دار اروپا رها کنیم ! باید نیروی سومی وجود داشته باشد که بتواند هم زمان با مقام های ضد مردمی بورژوا واپوزیسیون فاشیست مخالفت نماید ! نیروی سوم در موضوع تنها می تواند از سوی زحمتکش های سازماندهی شده تحت رهبری طبقه کارگر اکرایین نمایندگی شود . زحمتکش های اکرایین باید علیه تهدید فاشیستی به شیوه رزمنده های خود سازمان یافته ، با تقویت جبهه کارگران ضد فاشیست ، سندیکاهای طبقاتی ودر صف مشترک با اتحادیه کمونیست های اکرایین مبارزه نمایند .

ما همچنین اظهار می کنیم که هم مردم روسیه وهم مردم اکرایین ، مردمی که درجنگ علیه فاشیسم پیروز شدند ، می توانند از تمام ابزارها برای وادار کردن دولت هایشان جهت انجام اقدام هایی علیه فحاش های فاشیست استفاده کنند ، به ویژه ورود آن ها به روسیه باید ممنوع گردد، همچنین فاشیست های ضد کمونیست روسیه باید از حق ورود به خاک اکرایین محروم شوند. زحمتکش های فدراسیون روسیه واکرایین هرگز نباید فراموش کنند که اقدام های  مقام های دولتی آن ها عملا رشد سازمان های نئو نازی را آسان می سازد . ما باید بی وقفه ریا کاری مقام هارا ، آن گاه  که درنهم ماه می خود را وارث پیروزی کبیر نشان می دهند ، در حالی که پس ازپایان یافتن رژه به سرعت آن را "فراموش " می کنند و عملا به  ادامه خیانت  ولاسف[6] و باندرا[7] ادامه می دهند افشا کنیم . بگذاریم آن ها مسئولیت گفته هایشان را بپذیرند ، باید هر چه زود تر این روزرا تعطیل رسمی اعلام نمایند.

 ما همچنین افراد خامی را که حقیقتا به " جادوی یک پارچگی اروپایی" اعتقاد دارند، وکسانی که به انجماد غیر خود خواهانه در میدان ادامه می دهند ، درعین حال اقدام های خود را مبارزه برای آینده مردم اکرایین تلقی می کنند خطاب قرار می دهیم .  ما علیه " میدان "ها نیستیم بلکه مخالف روزهای تعطیلی نازی هستیم . هرکسی باید با سامانه (سیستم حکومتی) مبارزه کند اما نباید از نازی ها پیروی نماید . اجازه ندهید پیروهای هیتلریک بار دیگر شمارا فریب دهند ،  به کارزارهای آن ها اعتنا نکنید !

سرانجام ، تا زمانی که سرمایه داری را شکست ندهیم نمی توانیم فاشیسم را شکست دهیم ، به همین خاطر انقلاب سوسیالیستی تنها راه برای پیروزی فراگیر و نهایی بر فاشیسم است!

نه به روز تعطیلی فاشیستی !

آری ، به اکتبر نوین!

ما هوادار اتحاد بین زحمتکش های روسیه واکرایین برای مبارزه با انگل ها وبهره کش ها ، اتحاد علیه مقام های بورژوایی در اکرایین وروسیه هستیم !

کارگران جهان متحد شوید !     


 

Maidan -[1] ( اتحاد افراد وسازمان های مدنی برای توسعه مدنی اکرایین که وظیفه عمده خودراپایش ، تحکیم وگسترش آزادی های مصرح در قانون اساسی می داند )

[2] - Borot’ba

  Svoboda[3] -به معنی آزادی وبا شعار همه اکرایینی ها متحد شوید . این حزب در سال 1991 بنیان گذاری ودر سال1995 به ثبت رسمی رسید . در سال 2010 حدود 15هزار نفر عضو داشت . حزبی با گرایشات افراطی ناسیونالیستی ونازی است .و متحد حزب های راست افراطی اروپایی مانند حزب ناسیونال بریتانیا است .

Udar -[4]   اتحاد دموکراتیک برای اصلاح تحت رهبری بوکسورمیلیاردر معروف ویتالی کلیچکوکه در 7 ژوئن 2010 در دادگستری اکرایین به ثبت رسید

 Bat’kivschina - [5]

[6] -  Vlasov Andrey  افسر ارتش سرخ که پس از محاصره  با المان نازی همدستی کرد واستالین را بزرگترین دشمن اعلام نمود . زمانی که نازی ها در ژانویه 1941به اتحاد شوروی حمله کردند ، ولاسف فرمانده لشگر 4مکانیزه ارتش المان ومتحدهایش بود . او متولد 1901بود ودرسال 1946درگذشت .

[7] -   Stephan  Bandera سیاست مدار اکرایینی ویکی از رهبرهای جنبش ملی گرایی در غرب اکرایین و رهبر سازمان راست گرای ملی گرایان اکرایین . او در سال 1901 متولد شد ودرسال 1959 درگذشت .باندرا در سال 1941 به دلیل اعلام استقلال اکرایین در اویف در سال 1939توسط نازی ها دستگیر ودر سال 1944آزاد شد . باندرا به گواهی مورخ ها رابطه نزدیکی با مقام های امنیتی نازی المان داشته است و در پیشرفت المان به غرب از کمک های آن ها بر خوردار بوده است . حزب او در بهار 2.5 میلیون مارک برای خرابکاری در اتحاد شوروی سوسیالیتسی از المان ها دریافت کرد .گشتاپو وسازمان امنیت المان از پیروان باندرا محافظت می کردند ، واز آن ها برای هدف مشترکشان استفاده می نمودند . ارتش المان در سال 1944باندرا را برای گفتگو در باره طرح های خرابکاری در ارتش سرخ دعوت کرد وهمان سال اورا آزاد کرد . ویکتور یاناکوویچ درژانویه  سال 2010 با اعطا لقب قهرمان ملی به او جایزه سالانه ای را پایه گذاری کرد . این عنوان مورد مخالفت افکار عمومی یهودی ،لهستانی ، امریکایی وروسی قرار گرفت ، ودر اوریل سال 2010 از سوی دادگاهی در اکرایین غیر قانونی اعلام شد .جایزه از طرف یاناکوویچ رسما لغو شد .

پانوشت ها از نوید نو است

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter