برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

 

2020-06-05

شماره  1046               25  اردیبهشت ماه  1399

دربارهٔ اتحاد عمل در راه تحقق هدف‌های مرحله‌یی تحوّل اجتماعی در ایران

 

  • یکی از شرایط پیروزی هر جنبش انقلابی، اندیشه و طرح و برنامهٔ انقلابی است. مبارزهٔ نظری همیشه بخش مهمی از مبارزهٔ طبقاتی است و توجه به آن ضروری است. روشن بودن و روشنگری در عرصهٔ نظری یکی از شالوده‌های پیروزی در مبارزهٔ طبقاتی است. تدوین برنامهٔ نظری علمی برای مبارزه بدون تردید عامل تعیین‌کننده‌ای در اتحاد عمل است که هر نیروی سیاسی خواه ناخواه باید به آن بپردازد.

صد و پنجاه سال پس از تولد لنین

بیانیه جرنیمو د  سوسا دبیر کل حزب کمونیست پرتغال

برگردان : هاتف رحمانی

  • همان طور که آلوارو کونیال خاطر نشان کرد، ما کمونیست های پرتغالی ، همانند کمونیست ها و کارگران سراسر جهان بسیار به لنین بدهکاریم. ما نه تنها به تجربه کار او در رهبری این رخ داد پیشگامانه در تاریخ بشریت، که انقلاب اکتبر با دست آوردهای تاریخی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی آغازکننده دوران تاریخی جدید- دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم - بود بدهکاریم .

سخاوتمندان نابکار

 میترا تهامی

  • به‌دلیل وابستگی شدید سازمان بهداشت جهانی به کمک مالی، بخش خصوصی از این قدرت برخورداراست که به تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ ریزی برای سازمان بهداشت جهانی بپردازد. بخش خصوصی از این امکان برخوردار است که پروژه تعریف کند و مشخص سازد که کدام برنامه‌ها می‌باید به مرحله اجرا در بیاید

به یاد ارمنیان بی پناهی که قربانی نژادپرستی و عظمت طلبی عثمانیان شدند

 کامران پور صفر

  • مشاهده برخی اظهار نظرهای تلخ و ضد تاریخی درباره حادثه خونین و هولناک تبعید و قتل عام ارامنه عثمانی که از مارس1915 آغاز شد و تا شکست دولت عثمانی در سال 1918 به انحاء گوناگون در قلمرو کشوری و خارج کشور - از جمله ایران - ادامه داشت ، حقیقتا موجب تاسف و تاثر عمیق هر انسان منصف و صلح طلب می‌شود؛ زیرا حاوی چنان جفاکاری تند و تلخی علیه 1.5 ميلیون انسان مظلوم و بی‌گناه است که

سه نوشتار از ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی شماره 6

در بارۀ شیوۀ درستِ رفتارِ مبارزان با یکدیگر

احسان طبری

[بحثی در بابِ اِتیکِ مارکسیستی]

  • رفتار روزمرۀ افراد، سخنان و کارهای عادی آنها در برخورد با یکدیگر، یک پروسۀ دائمیِ نامشهود است که هر واقعۀ جداگانه، هر بخش مجزای آن بی‌اهمیت به‌نظر می رسد ولی در تراکمِ زمانی و مکانی، اهمیتِ شگرفی در سرنوشت یک جریانِ سیاسی و اجتماعی کسب میکند. لنین می گفت هرگز نسبت به چیزهای کوچک با بی‌اعتنائی ننگرید زیرا از "از خُرد است که کلان برمی خیزد."

دوگانه ی بخشش - انتقام در شاهنامه با نگاهی به دو نمونه در نزد شاهان آرمانی

 مهران ماهور

  • این روزها عده ای از جریانات فکری و سیاسی مانند: باستان گرایان، پان ایرانیست ها، هواداران نظریه ی ایرانشهری و بخشی از سلطنت طلبان، با هیاهوی بسیار و با تکیه بر امکانات و رسانه های داخلی و خارجیِ در اختیارشان، سعی دارند تا با تکیه بر نظریه ی شاهِ آرمانی به تبلیغ برای شکل حکومت پادشاهی بپردازند

پیامدهای فاجعه بار نولیبرالیسم در فیلم "کن لوچ"

خسرو باقری، مهدخت هاشمی

  • شارلاتانیسم دیگر نولیبرالیسم آن است که ادعا می کند برای از بین بردن بوروکراسی می خواهد دولت را کوچک کند. اما واقعیت ها نشان داد که آنچه کوچک می شود خدمات اجتماعی کارگران و زحمتکشان است وگرنه هزینه های بوروکراسی حاکمیتی و زنجیر و زندان و نظامی گری دولت ها همچنان رو به فربهی است. فیلم کن لوچ نشان می دهد که چگونه مزایای اجتماعی و بهداشتی و آموزشی زحمتکشان روز به روز لاغرتر و کم مایه تر می شود.

شماره  1045               16  اردیبهشت ماه  1399

چراییِ تداوم توطئه‌های امپریالیسم و دستگاه‌های امنیتی رژیم ولایت فقیه علیه حزب تودهٔ ایران

  • سی و هفت سال پس از یورش گستردهٔ‌ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به حزب ما با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی امپریالیسم و ارتجاع منطقه، توده‌ای‌ها با همهٔ دشواری‌هایی که در سال‌های طولانی سرکوب خونین و مهاجرت با آن روبرو بوده‌اند، همچنان به پیکار خود ادامه می‌دهند و همچنان با وفاداری به آرمان‌های والای طبقهٔ کارگر و زحمتکشان میهن در راه آزادی، استقلال، دموکراسی، و عدالت اجتماعی می‌رزمند.

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران

 به مناسبت ۷۵مین سالگرد پیروزی بر فاشیسم در اروپا

  • حزب تودهٔ ایران بلای فاشیسم در هر شکل و همهٔ انواع تظاهر آن، و نیز همراه طبیعی آن، امپریالیسم را، قاطعانه محکوم می‌کند. امروزه، در زمانی که با سر بلند کردن عوام‌فریبی راست‌گراها در آمریکا و اروپا، موج بنیادگرایی مذهبی در جهان، و ادامهٔ مناقشه‌های ناشی از نیازهای شرکت‌های بزرگ روبرو هستیم، هرگز نباید جانبازی‌ها و قربانی‌ها و آسیب‌های ان دوره را از یاد برد، یا درس‌هایی را که برای دنیای امروز ما دارد نادیده گرفت.

در گرامی داشت خاطرهٔ استاد نجفِ دریابندری

  • از دیدگاهِ استاد دریابندری ترجمه‌ی کتاب، تنها بازگردانِ واژه به واژه‌ی متن نیست که خود گونه‌ای از آفرینشِ ادبی است. وی برآن بود که هر اثرِ ادبی یا فلسفی و جُز آن زبانِ ویژه‌ی خود را دارد که مترجم باید آن را دریابد و به کار گیرد. دریابندری می‌گفت: روی‌کردِ اندکِ مردم به آفرینه‌های ادبی ریشه در نادیده گرفتنِ زبان و لحنِ این آثار دارد.

والدین بحران زده، در انتظار طرحی برای فرزندان

 ندو لومباردی - هاتف رحمانی

  • سیمون پیرینی پدری اهل بولونیا می گوید " مشکل فقط آن نیست که کودکان برای دیدن دوستانشان تلاش می کنند. اضطراب، ترس،  جیغ کشیدن و گریه کردن هم وقتی که بیرون رفتن از خانه می رسد وجود دارد. برخی از کودکان بزرگتر به اشکالی دچاراعتیاد به بازی های (کامپیوتری) شده اند."

افسانه های مقاومت : مبارزات قرنطینه

 جسیکا دوس سانتوس - آرش وجدانی

  • هر دیدار جدیدی از خیابان ها، بسیاری از حیابان های کاراکاس، که من به مدت 30 سال در آن ها پرسه زده ام ، تجربه جدیدی بوده است. اولین بار من در یافتم چه گنجینه آفتاب کارائیبی عظیمی دارم، و چقدر آن را فراموش کرده ام . بعد، از در آغوش کشیدن هرآشنایی که برخورد می کردم  به اصرار مقاومت می کردم .

 چین چطور زنجیره عفونت را گسست

ویجی پراشاد، دو ژیاوجون و وییان زو- طليعه حسني

  • ما در این گزارش، جزئیات اقدامات انجام شده در سطوح مختلف دولت و سازمان‌های اجتماعی چین برای مهار شیوع ویروس و بیماری را در زمانی بررسی می‌کنیم که دانشمندان تازه دست به کار جمع‌آوری اطلاعات درباره آن شده بودند؛ و هنوز نه واکسن و نه داروی خاصی برای درمان کووید-۱۹ وجود داشت.

حزب تودهٔ ایران اقدام تجاوزکارانهٔ آمریکا در تلاش برای سازمان دادن کودتایی دیگر در ونزوئلا را محکوم می‌کند!

  • دولت آمریکا در سال‌های اخیرا آشکارا و وقیحانه و با نقض کامل منشور سازمان ملل متحد، دولت ونزوئلا را تهدید کرده است که اگر به خواست‌های غیرقانونی واشنگتن در پذیرش حاکمیت مورد نظر آمریکا در آن کشور گردن نگذارد، در ونزوئلا مداخلهٔ نظامی خواهد کرد. در دو سال اخیر این تهدیدها بارها عملی شده است.

دو ستاره ی تابناک از کهکشان هنرمندا ن و ادیبان توده ای!

 بامداد مهرگان

نجف که از بندر آمد ، به تبار نخستین روشنفکران توده ای پیوست که بسیاری ازآنها سنگ پایه فرهنگ و ادبیات مدرن ایران را بنا نهادند. بزودی راهش با "خانم فهمیه" یکی شد. بروزگاری که دیگر خسرو روزبه افسانه شده بود، نجف در واقع "باجناق" او بود، فخری دو سویه برای هردو بزرگمرد. " نجف توده ای" تا پای چوبه اعدام هم رفت و چون برگشت همه راهها بسته بود، جز فرهنگ.

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو شماره 6 اردیبهشت 99 منتشر شد

ارژنگ شماره 6 اردیبهشت سال 1399در 176 صفحه با آثاری از:

ط. آدینه‌وند/ ه. ابتهاج(سایه)/ آدونیس/ ایلماز/ خ. باقری/ م. پاینده لنگرودی/ ع. جعفری ساوی/ د. جلیلی/ س .ح. حسینی/ ناظم حکمت/ م .ز. دریاباری/ احسان طبری/ ص. فضل‌اللهی/ ی. لیانکه/  ا. ماهری/ م. ماهور/ ب. مطلب‌زاده/ ف. موسویان/ ش. موسوی‌زاده/ ن. میر/ ا. نصرتی/ م. هاشمی /ع. یزدانی و دیگران... منتشر شد .

ما هیچ ، ما نگاه!

نجف دریابندری به هفت هزار سالگان پیوست

انسان های خود ساخته ی نسلی برآمده از رگبار و خورشید، یکی پس از دیگری روی در نقاب خاک می کشند وجاودانه می شوند. انسان های بی تکراری که مادر دهر بسیار باید بپاید که چون ایشان به عرصه وجود آید . دریغ و دردمان را به یمن ماندگاریشان در بستر پر تکاپوی زندگی فرهنگی نسل های آینده آرام می کنیم ، و یاد عزیزشان را با دادن پژواک بیشتری به داشته هایی که پیشکش فرهنگ و ادب فارسی کرده اند گرامی می داریم .

 گفتگوی نویدنو با رفیق احمد جواهریان در باره سینمای مستند

نویدنو: با احمد جواهریان گفتگویی کرده ایم در زمینه یکی از فعالیت هایش: فیلم مستند. به تازگی مستند خون بلبل او در یوتیوب به نمایش عام گذاشته شده است. به همین مناسبت گفتگویی هم با رادیو پویا دارد که به پیوست این گفتگو تقدیم خوانندگان نویدنو می شود .

آدرس مستند خون بلبل

یوتیوب

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست