برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-05-10

نویدنو 19/02/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • دولت آمریکا در سال‌های اخیرا آشکارا و وقیحانه و با نقض کامل منشور سازمان ملل متحد، دولت ونزوئلا را تهدید کرده است که اگر به خواست‌های غیرقانونی واشنگتن در پذیرش حاکمیت مورد نظر آمریکا در آن کشور گردن نگذارد، در ونزوئلا مداخلهٔ نظامی خواهد کرد. در دو سال اخیر این تهدیدها بارها عملی شده است.

     

 

 

 

 

 

 

حزب تودهٔ ایران اقدام تجاوزکارانهٔ آمریکا در تلاش برای سازمان دادن کودتایی دیگر در ونزوئلا را محکوم می‌کند!

 

 

طبق اخبار تأیید شده و موثق، دولت آمریکا در روزهای گذشته با حمایت فعال از نیروهای مزدور آمریکایی و ونزوئلایی اقدام به سازمان‌دهی کودتای نظامی در ونزوئلا کرده است. به گزارش رسانه‌های جهان، عده‌ای از نیروهای کودتاچی در جریان عملیاتی که از طریق دریا سازمان داده شده بود، کشته و چند نفر هم دستگیر شده‌اند.

حزب تودهٔ ایران این اقدام تجاوزکارانهٔ امپریالیسم آمریکا را محکوم می‌کند و همبستگی فعال و مبارزه‌جویانهٔ خود را با مردم و زحمتکشان ونزوئلایی، دولت قانونی این کشور، و نیروهای مترقی، به‌ویژه حزب کمونیست ونزوئلا، ابراز می‌کند.

دولت آمریکا در سال‌های اخیرا آشکارا و وقیحانه و با نقض کامل منشور سازمان ملل متحد، دولت ونزوئلا را تهدید کرده است که اگر به خواست‌های غیرقانونی واشنگتن در پذیرش حاکمیت مورد نظر آمریکا در آن کشور گردن نگذارد، در ونزوئلا مداخلهٔ نظامی خواهد کرد. در دو سال اخیر این تهدیدها بارها عملی شده است. دولت ترامپ در ماه‌های گذشته رسماً خواستار برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، و تشکیل و استقرار "شورای دولتی" پنج نفری شد و تهدید کرد که اگر دولت کنونی ونزوئلا به این خواست آمریکا تن در ندهد، تحریم‌های اقتصادی علیه آن کشور را شدت خواهد بخشید. تلاش چند روز گذشتهٔ دولت آمریکا در سازمان‌دهی کودتای نظامی در ونزوئلا در ادامهٔ چنین تهدیدهایی صورت گرفت.

فشارهای دولت آمریکا به ونزوئلا از زمان قدرت‌گیری دولت مردم‌گرای هوگو چاوز آغاز شد، که پس از مرگ او و در دورهٔ ریاست‌جمهوری نیکولاس مادورو تا امروز نیز ادامه یافته است. تشدید تحریم‌های خودسرانهٔ آمریکا علیه ونزوئلا که از سه سال پیش شروع شد، در واقع ایجاد نوعی محاصرهٔ اقتصادی از نوعی است که اکنون در حدود ۶۰ سال است علیه کوبا اعمال می‌شود. این تحریم‌ها به کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ونزوئلا و ضعیف شدن زیرساخت‌های اجتماعی ونزوئلا، و از جمله نظام بهداشت و درمان آن کشور منجر شده است. این در حالی است که دولت ونزوئلا نیز همانند دیگر دولت‌های مسئول در دیگر کشورهای جهان، برای مهار همه‌گیری کووید-۱۹ و ایجاد امکان ادامهٔ حیات و زندگی طبیعی و عادی برای مردم این کشور تلاش می‌کند.

حزب تودهٔ ایران همراه با نیروهای مترقی و هوادار صلح در سراسر جهان در سال‌های اخیر اقدام‌های غیرقانونی دولت آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم و از استقلال و حاکمیت ملّی ونزوئلا حمایت کرده است.

حزب تودهٔ ایران همچنین همبستگی خود را با پیکار مردم ونزوئلا و نیروهای سیاسی مترقی آن کشور، به‌ویژه حزب کمونیست ونزوئلا، ابراز می‌کند که در راه دفاع از حق حاکمیت ملی و تعیین نظام سیاسی حاکم بر کشور، تأمین زندگی شایسته برای همگان، به‌ویژه زحمتکشان، بر پایهٔ معیارهای دموکراتیک و مردمی پیکار می‌کنند. ما سیاست‌های تجاوزکارانهٔ دولت آمریکا و مداخله‌گری این قدرت امپریالیستی و سلطه‌طلب در امور کشورهای دیگر را، از جمله در ونزوئلا، محکوم می‌کنیم. ما تلاش دولت آمریکا و متحدان آن بر پایهٔ سیاست خطرناک و مداخله‌گرانهٔ  "تغییر رژیم" در ونزوئلا را، به هر بهانه و به هر وسیله‌ای که باشد، محکوم می‌کنیم. در دنیای امروز، احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی مورد پذیرش ملّت‌های جهان، با وجود همهٔ کاستی‌هایی که ممکن است داشته باشند، امری ضروری است تا از اقدام‌های خودسرانهٔ این یا آن دولت، این یا آن قدرت امپریالیستی و تجاوزگر، جلوگیری شود.

حزب تودهٔ ایران هم‌صدا با جنبش هواداران صلح در ونزوئلا و نیروهای سیاسی ترقی‌خواه و دموکرات جهان، اقدام‌های زورگویانه، غیرقانونی، و قلدرمنشانهٔ امپریالیسم آمریکا را که در دورهٔ ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کاملاً علنی و آشکار شده است، به‌صراحت و قاطعانه محکوم می‌کند. ما بر این باوریم که تنها راه تضمین رشد صلح‌آمیز جهان، طرد سیاست‌های مبتنی بر موضع‌گیری‌های زورگویانه و غیرعقلانی کشورهای امپریالیستی و جایگزین کردن آنها با شیوه‌های مسالمت‌آمیز و قانون‌مداری است.

- پیروز باد مقاومت زحمتکشان و نیروهای مترقی ونزوئلا در مقابل طرح‌های تجاوزکارانهٔ امپریالیستی

- پیروزباد مبارزه برای صلح

- زنده باد همبستگی بین‌المللی

حزب تودهٔ ایران

۶ مه ۲۰۲۰

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست