برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

پرخواننده ترین ها        پرخواننده ترین ها          پرخواننده ترین ها  

  1. بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران: تاریک ‌اندیشی، بی‌کفایتی، و دروغ ‌گویی سران جمهوری اسلامی در برخورد با خطر جدّی همه‌گیری ویروس کرونا

  2. بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:‌ نتیجهٔ‌ انتخابات فرمایشی، پاسخ قاطع مردم به ولی فقیه و حکومت ورشکستهٔ جمهوری اسلامی

  3.  در حاشیه برگزاری انتخابات اخیر مجلس : سپاه در رأس امور

  4. پاسخ چین به ویروس کرونا: رفاه مردم از هرگونه مصلحت جویی مهم‌تر است!

  5. مشت آهنین سرمایه داری

  6.  نگاهی گذرا به پُست­ مدرنیسم

  7. فقدان آلترناتیو و منطق بد و بدتر

  8. اسفندگان: عيد زنان

آخرین مطالب

ادامه ...

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

نوید نو در

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

کتاب جدید

کتاب جدید از انتشارات نوید نو

«در آمدی بر حقوق کار در ایران و نقد قانون کار»

گفت و شنفت در سیاست های حزب توده ایران

قانون اساسی شوروی

اسلام سیاسی

 

 

 

 

ادامه ...

1

2020-03-05

شماره  1029                  5 دی ماه1398

بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ‌ ایران:

 ضرورت تشدید تلاش‌ها به‌منظور حفظ صلح در منطقه و مقابله با سیاست‌های ماجراجویانه و خطرناک امپریالیسم

آمریکا!

  • تذکر این نکته هم ضروری است که جنگ و درگیری‌های نظامی در منطقه تنها به نفع ارتجاعی‌ترین و ضدمردمی‌ترین نیروها در منطقه و جهان و به ضد منافع مردم و زحمتکشان خواهد بود. حرکت دولت ترامپ در زمانی صورت می‌گیرد که او در آستانه محاکمه در سنای آمریکا به‌خاطر سوءِاستفاده از قدرت است؛ در عین حال، مردم آمریکا وارد سال برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در آن کشور می‌شود، و در ایران هم مردم ما که به‌خوبی‌ آگاه‌اند که جنگ در میهن‌ ما در گذشته چه فاجعه‌‌هایی به‌بار آورد، همواره از برافروخته شدن جنگ دیگری به‌شدت نگرانند.

سیاست خارجی نظامی‌گرایانه جمهوری اسلامی بحرانی ‌ست

 احمد سپیداری

 

  • درست در زمانی که بحران سیاسی- اقتصادی و کاهش شدید مشروعیتِ نظام جمهوری اسلامی، این رژیم را با خیزش عظیم مردم معترض در ده ها شهر روبرو ساخته و سنگرهای اعتبار دروغینی که به نام عمق استراتژیک خود نامیده، بویژه در عراق و لبنان فرو می‌ریزد، موج تازه ای از فعالیت های نظامی منطقه را فرا می گیرد.

بدرود سرو سربلند ما!

 بهروز مطلب زاده

« در سوگ ملکه محمدی، یار غمخوار زحمتکشان ایران»

  

  •  از آخرین باری که «ملکه» را دیدم سال های زیادی می گذرد. اکنون او دیگر نیست. همانگونه که یاران و عزیزان بسیار دیگری نیستند. او دیگر نیست، اما عطر یاد نیک اش همواره در باغ زندگی جاری خواهد بود و ماهی های سرخ بسیاری، در کشاکش نبرد با امواج خروشان و سهمگین اقیانوس زندگی، از رایحه آن سرشار خواهند شد. 

ارژنگ ماه نامه ادبی ، هنری و اجتماعی نویدنو

 شماره دو، دی 98 منتشر شد

 

  • استقبال پرشورِ شما خوانندگان و مخاطبان فرهیخته در قبال انتشار نخستین شماره  ارژنگکه فراتر از انتظارها بود، پیش و بیش از هرچیز بیانگر واقعی و جدی بودن خلاء ناشی از وجود یک نشریۀ ادبی و هنری جدی در فضای امروز جامعۀ درحالِ تحول ایران است که در شماره پیش مورد اشاره قرار دادیم. ضرورتِ گشودنِ جبهۀ مبارزه فرهنگی در پیوند موثر و متقابل با مبارزات آزادی خواهانه و عدالت جویانۀ اکثریت اقشار و طبقات جامعه، به ویژه در  شرایطی جنبه ای حیاتی می یابد که انسداد سیاسی و فرهنگی مطلقی بر جامعه ایران حاکم شده و شاهدیم چگونه تاریک اندیشان حاکم رسما فرمان کشتار بیرحمانۀ توده های رنج و کار معترض جامعه را صادر میکنند.

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:‌ چرخ سرکوبگری‌ها بی‌‌وقفه می‌چرخد!

  • صدور احکام جابرانه از سوی دستگاه بیداد رژیم ولایت فقیه امر تازه ای نیست، زیرا حکومت جمهوری اسلامی ادامه حیاتش را تنها با ادامه چرخ سرکوبگری می تواند تأمین کند. حزب تودهٔ ایران ضمن محکوم کردن این احکام جابرانه دستگاه قضایی رژیم از همه نیروهای مترقی و آزادی خواه ایران و جهان می خواهد تا صدای اعتراض خود را علیه این احکام ظالمانه و غیر انسانی بلند کنند.  

مبارزهٔ ضد دیکتاتوری ولایی و ضد نولیبرالیسم اقتصادی، لازم و ملزوم یکدیگرند!

  • رویدادهای حساس و مهم اخیر که میهن‌مان را دستخوش تحولات مهمی کرده‌اند می‌توانند به درک ضرورت پی‌ریزی جبههٔ مشترکی‌ وسیع  و در بر دارندهٔ لایه‌ها و طبقه‌های اجتماعی و همهٔ نیروهای مترقی و آزادی‌خواه بر ضد دیکتاتوری ولایی یاری رسانند. رژیم ولایت فقیه در منجلابی از بحران اقتصادی و فساد ساختاری دست و پا می‌زند و زندگی و معیشت اکثر مردم و آینده کشورمان را نیز با وضعیتی بسیار دشوار و خطرناک روبرو ساخته است. سه دهه اِعمال تعدیل‌های اقتصادی نولیبرالی در به‌وجود آوردن وضعیت کنونی نقش اصلی را داشته است.

ماه نامه ادبی،هنری و اجتماعی ارژنگ شماره 2 به زودی منتشر می شود

راهکار کمونیست‌های چینی برای غلبه بر عقب‌ماندگی

نویسندهبرونو گیگ - مترجم سایت «۱۰ مهر»

  • رسانه‌های غربی بیهوده تلاش می‌کنند این امر آشکار را که عیان است پنهان نمایند: چین موفق شده طی ٧٠ سال آنچه را که هیچ کشوری موفق نشده است طی دو سده انجام دهد، تحقق بخشد. با برگزاری جشن ٧٠ سالگی جمهوری توده‌ای که در تاریخ اول اکتبر ۱٩٤٩ توسط مائو تسه تونگ اعلام شده بود، چینی‌ها به وضعیت کشور خود آگاهی دارند. ولی آنها هم‌چنین می‌دانند که در سال ۱٩٤٩ کشورشان در چه وضعیتی قرار داشت: در پی دهه‌ها جنگ داخلی و هجوم بیگانگان، یک وادی خرابه بود.

آیا قرن بیست‌ویکم به چین تعلق دارد؟»[1] چین در قرن بیست‌ویکم «

 آندرو کوملوسی- ترجمه‌ی سیدرحیم تیموری

  • چین در طی 30 سال گذشته و قبل از آن، دستاوردهای ارزشمند جهانی را هم به لحاظ توسعه‌ی اقتصادی و هم توسعه‌ی اجتماعی برای خود تضمین کرد، و به‌طور موفقیت‌آمیز از مرحله‌ی بقا به مرحله‌ی توسعه‌‌گرایانه‌ی جدید[11] گام برداشت و از کشوری با درآمد پایین به سطح درآمد متوسط ارتقا یافت. در این فرایند، الگوی توسعه‌ی اقتصادی جمع‌گرا[12] نقش تاریخی خود را بازی کرد. روندها نشان می‌دهد که چین طی 10-15 سال آینده، شرایط و ظرفیت تبدیل شدن به کشوری با درآمد بالا را دارد

نتیجهٔ غیرمنتظرهٔ انتخابات بریتانیا: شکست حزب کارگر!

  • در مهرماه با حدت گرفتن بحران سیاسی بریتانیا و شکست دولت در قانون‌گذاری به‌دلیل حمایت نکردن اکثریت پارلمان از دولت جانسون، درنهایت پارلمان منحل شد و برگزاری انتخابات زودرس در دستورکار قرار گرفت. در این انتخابات تازه، بوریس جانسون رهبر جدید حزب محافظه‌کار، که شخصیتی جنجال‌برانگیز و به‌ظاهر لوده اما درواقع سیاستمدار، مکار، و زیرک دارد، توانست با تمرکز کامل بر شعار "عملی کردن نتیجهٔ رفراندوم سال ۲۰۱۶  در مورد خروج از اتحادیه اروپا" و وابسته کردن هر امر دیگری در این کشاکش سیاسی به انجام برگزیت، در انتخابات پیروز شود.

"پیروزی جانسون امپراتوری را تقسیم خواهد کرد، درسی برای همه ما"

نوشته: ماسیمو ویلونه - برگردان: امید نسیمی

  • "پیروزی محافظه کاران انگلیس در پنجشنبه گذشته  کشور را از اتحادیه اروپایی بیرون کشید و لندن را در برابر یک طعنه تاریخی، یعنی مستعمرگی دوفاکتو(1) در برابر واشنگتن، بی دفاع خواهد ساخت."

سپیدار بلند ما ملکه  محمدی  بدرود!

 

  • صبح 6 دی است اندک اندک  رفقا در شفایق ارم سبز به  جستجوی  میخک  خانه ملکه  می گر دند در خانه اش عکس شقایق های  توده, روزبه  و پورهرمزان  در کنارعکس  شکو همند رفیق  محمدی است؛ همان لبخند های  همراه با  لحن زیبای  طنز گو نه اش؛ اما می خندد، گویی بر چهره  دژخیم ، که می خواست سپیدار بلند ما را خم  کند، پوزخند ی است پر معنی

اطلاعیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران

 دربارهٔ درگذشت رفیق ملکه محمدی: در سوگ مبارزی نستوه!

  • رفیق ملکه محمدی در زندان برگ درخشان دیگری بر تاریخ مبارزاتش افزود. او، استوار و سرافراز، در مقابل شکنجه‌گران رژیم ولایت حاضر نشد سر فرود آورد و همچنان به حزب و آرمان‌هایش وفادار ماند. برای رژیم و ارتجاع درهم شکستن رفیق ملکه محمدی، که در صف‌های تلاش و مبارزهٔ حزب ما و در تاریخ مبارزات زنان میهن ما در طریق برابری و آزادی‌خواهی در زمرهٔ درخشان‌ترین چهره‌های زنان مبارز میهن ما بود، اهمیتی بسیار داشت اما مقاومت دلیرانهٔ رفیق ملکه در برابر این خواست دژخیمان تا آزادی از زندان و بدون حتی قبول دادن تعهدنامه به شکنجه‌گران ادامه یافت.

ما ماندیم و یادها!

دل نوشته دوستی که هر هفته در کنار رفیق ملکه محمدی بود

  • میدانم. از او همه آن سروهای سربلند را بو می کشیدم. از او و در او  ِآنها را هم جستجو می کردم تا زخمهای خود را التیام دهم. اینک تمام شد. ما ماندیم و یادها‌ . باری از آموزه ها و یادگارها.

1398/10/05

رفیق ملکه محمدی درگذشت !


 

  • کارهایش، الگوی زندگیش، مبارزه اش با سختی و بیماری و تلخی و خنده زیبایش که همیشه یادآور خوبی های زندگی و آینده سعادتمند انسان است، از یاد هیچ کس که او را می شناخت نخواهد رفت.
    یادش برای ابد در ایران پایدار و ماندگار

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست