برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-02-26

نویدنو 07/12/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • برخورد کاملاً سیاسی-عقیدتی سران حکومت ولایی و روحانیت مرتجع با فاجعهٔ سرایت ویروس کرونا، و مدیریت ضعیف و کم‌اثر دستگاه‌های دولتی در مقابله با این ویروس خطرناک که به‌سرعت به شهرهای متعدد کشور منتقل شده است، بیش از پیش نشانهٔ بی‌کفایتی و دروغ‌گویی حاکمان واپس‌گرا و تاریک‌اندیش ایران است. در مقابل اعتقادهای خرافی و ارتجاعی و ضرورت "حفظ نظام" این حاکمان مرتجع، تندرستی و جان هم‌میهنان ما ارزشی ندارد.

     

 

 

 

 

 

 

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:

 تاریک‌اندیشی، بی‌کفایتی، و دروغ‌گویی سران جمهوری اسلامی در برخورد با خطر جدّی همه‌گیری ویروس کرونا

 

نگرانی از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در ابعاد گسترده بسیاری از کشورهای جهان را فراگرفته است. بر اساس آخرین برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، تا کنون بیش از ۸۰هزار  نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان و به‌ویژه در شهرهایی که خطر ابتلا به این ویروس افزایش یافته است، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، کارخانه‌ها، و بسیاری از مکان‌های تجمع بسته شده‌اند، بسیاری از مراسم  و مسابقه‌ها لغو شده است، و ده‌ها هزار نفر در قرنطینه نگه داشته شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخیر نسبت به افزایش سریع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و بی‌اطلاعی از میزان دقیق گسترش این ویروس در ایران ابراز نگرانی کرده است. تا کنون هفت کشور جهان، از جمله ارمنستان و گرجستان و عراق و افغانستان و ترکیه، برای حفاظت از مردم خود در برابر شیوع کرونا، مرزهای خود را به روی مسافران و کالاهای ایرانی بسته‌اند و شماری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز اعلام کرده‌اند که پروازهای خود به ایران و از ایران را تا اطلاع بعدی قطع کرده‌اند. این در حالی است که هواپیمایی ماهان ایر ایران خودش اعلام کرده است که "پس از مصوبهٔ هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت پرواز به چین، ۹ پرواز باری و مسافربری به شهرهای مختلف چین داشته است."

بی‌کفایتی سران جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این بیماری، دروغ‌گویی آنها به منظور پنهان کردن ابعاد فاجعهٔ خطرناک انتشار ویروس کرونا در میهن ما، و نبود برنامه‌ریزی دقیق و امکانات لازم برای مهار کردن همه‌گیری این ویروس در کشور، بی‌شک شهروندان میهن ما- و حتّی کشورهای دیگر- را با خطرهایی جدّی روبه‌رو کرده است. گفته می‌شود که شواهدی مبنی بر ورود این ویروس و مبتلا شدن شماری از شهروندان به آن، از هفته‌ها قبل دیده شده است و سران بی‌کفایت جمهوری اسلامی به تصوّر اینکه اعلام این امر ممکن است به میزان شرکت مردم در تظاهرات نمایشی سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ یا انتخابات فرمایشی مجلس اسلامی لطمه بزند، خبر آن را عامدانه تا بعدازظهر روز جمعه ۲ اسفند پنهان نگاه داشته‌اند. بر اساس آخرین آمار رسمی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا ناگهان از ۲ نفر در قم به ۹۵ نفر افزایش یافت و شمار تلفات جانی از مرز ۱۶ نفر گذشت. بسیاری از گزارش‌های تأیید نشده شمار مبتلایان و تلفات جانی این ویروس خطرناک را بسیار بیشتر از این می‌دانند. نکته قابل تأمل دیگر اینکه بسیاری از بیمارستان های کشور و پرستاران بدون داشتن امکانات لازم خود در خطر بیماری کرونا قرار دارند. به گزارش ساعد نیوز در روز گذشته ‏نرجس‌ خانعلی زاده پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان جان جوانش را وقف بیماران کرد و سرانجام خودش هم امروز به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
در چنین اوضاعی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، پس از شرکت در اوّلین جلسهٔ "ستاد ملی مبارزه با کرونا" در صحبت‌هایی که به طور مستقیم از تلویزیون ایران پخش شد، از جمله گفت: "توطئهٔ دشمنان ماست که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشند." این در حالی است که در هفتمین روز انتشار خبر ورود ویروس کرونا به ایران، گزارش شد که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، و محمود صادقی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به این ویروس مبتلا شده‌اند.

پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در قم، وزارت بهداشت خواستار قرنطینه کردن شهر بود که با مخالفت شدید تاریک‌اندیشان حاکم روبه‌رو شد. محمد سعیدی، نمایندهٔ ولی فقیه در قم، در این مورد گفت: "ما با صراحت اعلام می‌کنیم که همهٔ قمی‌ها همکاری با مسئولان بهداشت را مورد توجه قرار می‌دهند، امّا هیچ فردی اجازه نمی‌دهد تا دشمن فضای قم را ناامن جلوه دهد و ترامپ خائن و مزدوران داخلی آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد." علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور "تولیت حرم حضرت معصومه"، نیز گفت: "تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد. اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد." اشاره به این نکته نیز ضروری است که در حالی که نشست مجمع تشخیص مصلحت و دیگر جلسه‌های حوزوی و غیره به‌درستی برای جلوگیری از انتقال احتمالی ویروس به حاضران تعطیل شد، امّا سران حکومت اسلامی و نیروهای تاریک‌اندیش برای حفظ درآمدشان از حرم‌ها و ادامهٔ تحمیق عامه و تلقین خرافات به مردم، با اظهارنظرهای غیرمسئولانه و خرافی، از اعتقادهای مذهبی مردم سوءاستفاده می‌کنند و جان آنها را به خطر می‌اندازند.

اوج این تاریک‌اندیشی و واپس‌گرایی فاجعه‌بار در برخورد با خطر جدّی‌ای که مردم میهن ما را تهدید کرده و می‌کند، موضع‌گیری ارتجاعی "مراجع تقلید" در قم بوده است. برای نمونه، حسین وحید خراسانی، از مراجع تقلید شهر قم، برای مبارزه با ویروس کرونا توصیه کرد: "هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه سورهٔ حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیت‌الکرسی را قرائت نمایید." و ناصر مکارم شیرازی نیز از مؤمنان خواست که به خاطر مبارزه با ویروس کرونا "شایسته است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کساء خوانده شود."

برخورد کاملاً سیاسی-عقیدتی سران حکومت ولایی و روحانیت مرتجع با فاجعهٔ سرایت ویروس کرونا، و مدیریت ضعیف و کم‌اثر دستگاه‌های دولتی در مقابله با این ویروس خطرناک که به‌سرعت به شهرهای متعدد کشور منتقل شده است، بیش از پیش نشانهٔ بی‌کفایتی و دروغ‌گویی حاکمان واپس‌گرا و تاریک‌اندیش ایران است. در مقابل اعتقادهای خرافی و ارتجاعی و ضرورت "حفظ نظام" این حاکمان مرتجع، تندرستی و جان هم‌میهنان ما ارزشی ندارد. سران رژیم ولایی به‌جای اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم، شکافتن علمی این بیماری و توضیح دادن وضعیت خطرناک موجود، و آماده کردن مردم برای مقابله با شیوع کرونا به شیوه‌ای مؤثر، مردم را به خواندن "آیت‌الکرسی" دعوت و برای آنها نسخه‌های شرم‌آور از به‌اصطلاح "طب اسلامی" تجویز می‌کنند.

برخورد سران جمهوری اسلامی با پدیدهٔ انتشار ویروس کرونا، همچون برخوردشان با شلیک موشک نظامی خودی به هواپیمای مسافربری اوکراینی و سرنگونی آن و کشتار ۱۴۷ نفر از هم‌میهنان ما، بر پایهٔ دروغ و حفظ "نظام" و منافع حاکمان مرتجع به هر قیمتی استوار است.

بی‌توجهی به رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت و تجربهٔ موفق کشورهای دیگر به منظور کنترل کردن شیوع ویروس کرونا- از جمله بی‌توجهی به اهمیت قرنطینه کردن مراکز عمومی و تأمین وسایل و تجهیزات و امکانات پزشکی لازم- بی‌شک پیامدهایی بسیار نگران‌کننده و خطرناک برای شهروندان میهن ما خواهد داشت. متوقف کردن همه‌گیری ویروس کرونا تلاشی بین‌المللی می‌طلبد. با بسیج افکار عمومی ایران و جهان و اعتراض به سیاست‌های ناکارآمد جمهوری اسلامی ایران، باید سران حکومت ولایی را به اجرای رهنمودهای بین‌المللی و انطباق آنها با شرایط خاص ایران به منظور کنترل مؤثر گسترش خطرناک ویروس کرونا واداشت.

 

حزب تودهٔ ایران

۷ اسفند ۱۳۹۸

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست