برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2019-12-31

نویدنو 10/10/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • صدور احکام جابرانه از سوی دستگاه بیداد رژیم ولایت فقیه امر تازه ای نیست، زیرا حکومت جمهوری اسلامی ادامه حیاتش را تنها با ادامه چرخ سرکوبگری می تواند تأمین کند. حزب تودهٔ ایران ضمن محکوم کردن این احکام جابرانه دستگاه قضایی رژیم از همه نیروهای مترقی و آزادی خواه ایران و جهان می خواهد تا صدای اعتراض خود را علیه این احکام ظالمانه و غیر انسانی بلند کنند.  

     

 

 

 

 

 

 

بیانیهٔ حزب تودهٔ ایران:‌ چرخ سرکوبگری‌ها بی‌‌وقفه می‌چرخد!

بیدادگاه های رژیم ولایت فقیه رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین اعضای کانون نویسندگان ایران را هر یک به ۶ سال حبس، کیوان باژن را به سه سال و نیم حبس و حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را به پنج سال حبس محکوم کردند

پیش از این، حکم ۱۸ سال زندان برای سه نویسنده، مترجم، و فعال و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ماه امسال از سوی قاضی مقیسه صادر شده بود. آقای بکتاش آبتین در ویدیویی که در هشتم اردیبهشت‌ماه در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد با اعلام برگزاری دادگاه خودش و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن گفته بود: «خودم تصور می‌کنم این فشارها با محدود کردن من و دوستانم در کانون به ما از سوی نیروهای امنیتی اعمال می‌شود ولی من می‌خواهم به شما قول بدهم که این فشارها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند بر عزم راسخ من و همکارانم تأثیر بگذارد.» او در ادامه گفته بود آنان مصرند تا آزادی بیان و اندیشه را «بدون هیچ حصر و استثنایی» (بنا به اساسنامه کانون مصوب ۱۳۵۸) حفظ کنند. با اعتراض وکلای آنان- آقای ناصر زرافشان و خانم راضیه زیدی- پرونده به دادگاه تجدیدنظر به‌ریاست قاضی زرگر رفت و ۸ دی‌ماه ۹۸ حکم‌های صادره دادگاه بدوی به‌مدت جمعاً ۱۸۶ ماه زندان تأیید شد. اتهام‌هایی منتسب به‌این سه نویسنده، عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ داخلی کانون نویسندگان، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ تاریخ پنجاه‌ساله‌ کانون برای انتشار داخلی (ارائه به اعضای کانون)، بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های زنجیره‌ای زنده‌یادان محمدجعفر پوینده (مترجم) و محمد مختاری (شاعر و پژوهشگر)، و شرکت در مراسم سالانه‌ احمد شاملو است. باید یادآور شد که یکی از اتهام‌های منتسب به‌این سه نویسنده که جزو مصداق‌های "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور" گردیده و آنان را به پانزده سال و نیم زندان محکوم کرده، کار روی کتاب "پنجاه سال کانون نویسندگان ایران"، اثری پژوهشی درباره‌ نیم‌قرن فعالیت کانون نویسندگان ایران است که هیئت تحریریهٔ "کمیسیون پنجاه‌سالگی کانون" با یک سال تلاش آن را در چهار جلد تدوین کرده بودند. جالب اینکه- به‌گزارش حقوق بشر در ایران- مأموران وزارت اطلاعات در خردادماه ۱۳۹۷، نسخه‌های کتاب "پنجاه سال کانون نویسندگان ایران" (شامل ۳۰ دورهٔ ۴ جلدی) که به‌مناسبت پنجاه‌سالگی کانون نویسندگان ایران منتشر شده بود را ضبط کردند. این کتاب ۱۳۰۰ صفحه‌ای به‌منظور آشنایی اعضای کانون با فعالیت‌ها و فراز و نشیب‌های تاریخ کانون نویسندگان ایران تدوین شده و از متون داخلی کانون است. عصر روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ هنگامی‌که پیک موتوری ۱۲۰ نسخهٔ چاپ شده این کتاب را از صحافی به منزل یکی از اعضای کانون رسانده بود، مأموران وزارت اطلاعات او را دوره کرده و با نشان دادن حکم توقیف کتاب‌ها تمامی آن‌ها را با خود بردند.

کانون نویسندگان ایران که متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و بخشی از انجمن جهانی قلم است، در ۱۳۴۷ با هدف تشکل‌یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد. کانون نویسندگان و اعضای آن از ابتدای تشکیل، چه در رژیم پادشاهی (ازجمله زندانی کردن به‌آذین و ناصر رحمانی‌نژاد و برخی دیگر از اعضای کانون) و چه در رژیم جمهوری اسلامی و به‌ویژه در سال‌های دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ و در حال حاضر از سانسور و توقیف و ضبط آثار و تعقیب قضایی گرفته تا قتل، با سرکوبگری‌های بدون وقفه از سوی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی روبرو بوده‌اند. محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از جمله اعضای کانون نویسندگان بوده‌اند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیدند اتهام‌های منتسب به آقایان رضا خندان مهابادی، کیوان باژن، و بکتاش آبتین و حکم‌های صادره برای آنان، به ‌هیچ توضیحی نیاز ندارند، زیرا ویژگی روال اتهام‌زنی‌های رژیم ولایی و قوهٔ قضائیه‌اش به‌طور برجسته بر آن‌ها نقش شده است.

در مورد حکم حسن سعیدی، مصطفی رضوی وکیل حسن سعیدی، در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا گفت: "بعد از تجدیدنظرخواهی، پرونده به شعبه‌ی ۳۶ تجدیدنظر تهران ارجاع شد؛ ما منتظر بودیم تشکیل جلسه بدهند؛ معمولا در پرونده‌هایی که احکامِ حبس بلندمدت دارند، تشکیل جلسه می‌دهند و به دفاعیات وکیل گوش می‌دهند اما متاسفانه بدون تشکیل جلسه اعلام کردند بیایید دادگاه. بعد از مراجعه به دادگاه، متوجه شدم دفاعیات تجدیدنظرخواهی رد شده و همان حکم دادگاه بدوی، یعنی پنج سال حبس و دو سال ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گوشی هوشمند، عیناً تایید شده است."

صدور احکام جابرانه از سوی دستگاه بیداد رژیم ولایت فقیه امر تازه ای نیست، زیرا حکومت جمهوری اسلامی ادامه حیاتش را تنها با ادامه چرخ سرکوبگری می تواند تأمین کند. حزب تودهٔ ایران ضمن محکوم کردن این احکام جابرانه دستگاه قضایی رژیم از همه نیروهای مترقی و آزادی خواه ایران و جهان می خواهد تا صدای اعتراض خود را علیه این احکام ظالمانه و غیر انسانی بلند کنند.  

حزب تودهٔ ایران

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست