ورزش زنان در بعد از انقلاب طی چند دهه فراز و
نشیبت های زیادی را طی کرده است. در دهه ی اولیه انقلاب که ایران
درگیر جنگ و جا افتادن نظام جمهوری اسلامی بود ورزش به طور کلی
محلی از اعراب نداشت چه برسد به ورزش زنان. در این دهه درب باشگاه
ها به روی زنان بسته بود و هیچ ورزشکار زنی در مسابقات بین اللملی
شرکت نکرد. حتی مسابقات درون کشوری نیز کم رنگ بود. ورزش در مدارس
به خصوص مدرسه های دختران زیاد جدی گرفته نمی شد.
امروز زندانهای ایران لبریز از زنان مبارز و آزادیخواهی است که با
پایداری خود حماسه ها آفریده و می آفرینند، زنانی از لایه های
گوناگون جامعه، از زنان حقوقدان و خبرنگار گرفته تا زنان خانه دار،
فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، و از دختران دانشجو گرفته تا کنشگران
محیط زیست و جز آن که با مقاومت و روحیه بی نظیر خود در زندانهای
جمهوری اسلامی، به مقاومت و مبارزه عمومی در جامعه، کمکی بی بدیل
و ارزشمند، می رسانند.
نخستین جشن روز جهانی زن، توسط "انجمن پیک سعادت نسوان" در 17
اسفند 1301 به ابتکار زنان مترقی و پیشرو کشورمان بر گذار شد. در
طول 98 سال گذشته زنان میهنمان با پشت سر گذاشتن تمام دشواری ها،
زیر سایه سیاست های سرکوبگرانه رژیم های حاکم به هر طریق ممکن، و
با اشکال گوناگون روز جهانی زن را گرامی داشته و به مبارزات
رزمجویانه خود ادامه داده اند.
زنان
ایران نیز بیش از یک قرن است که مبارزه علیه نابرابری را دوشادوش
زنان مبارز جهان پی می گیرند. در این راه با جهل و خرافه و فرهنگ
واپس مانده فئودالی چه بسیار جنگیده و جان های عزیزی را از دست
داده اند. این مبارزات سازمان نایافته زنان، از حدود ۸۰ سال پیش،
توسط سوسیالیستها شکل جدیدی یافت،
کانون
نویسندگان ایران با گرامیداشت کوشش همهی زنان و مردان آزادیخواه
جهان، خواستار آزادی همهی مبارزان دربند، به ویژه زنان فعال
اجتماعی و سیاسی- عقیدتی و کنارهگیری همهی نیروهای انتظامی و
نهادهای امنیتی از سانسور و سرکوب زنان است و با تاکید بر لزوم
آزادی بدون حصر و استثنای اندیشه و بیان برای رسیدن به جامعهای
برابر و آزاد، حق ایجاد تشکلهای زنان و پیگیری علنیِ مطالباتشان
را از راههای فردی و گروهی ضروری می داند،
دولت برای باز کردن گره کور کرونا، در ابتدا نیاز دارد تا اعتماد
عمومی را به خود بازگردانده و یا حداقل با کم کردن مشکلات خارجی
امید را به اقتصاد نیمه جان ایران که با همهگیری کرونا به وضعیت
احتضار رسیده، برگرداند. به خصوص که با نابرابری و حس فقدان عدالت
مردم نیز روبه روست که امکان آشوبهای اجتماعی را بیشتر کرده است
الهیات،
در معنای رایج کلمه فهمی اخلاقمحور و عدالتمحور از انسان و تاریخ
بر اساس دالّ اصلیِ خدا است. اگر انسان موجودی ذاتاً شریر و بد
باشد و جز شرارت از او سر نزند، آیا الهیات ممکن خواهد بود؟ اگر
هدف از تاریخ نه عدالت، بلکه قدرت و شرارت محض باشد، آیا الهیات بی
معنا نیست؟ بر این اساس میشود پرسید آیا تشیع
الهیاتی است؟
درصورت رودرروئی سناتور ورمونت با بساز وبفروش نیویورکی [ترامپ] درماه
نوامبر آینده، کسی نمی داند مسکو چه کسی را ترجیح می دهد. اما ازهمین
حالا می دانیم که برای روزنامه نگاران آمریکائی که از هر دو متنفرند،
این جدال راهی به سوی جهنم است
شواهد
نشان میدهد کشور ما میتواند در خلال یک سال آتی دستخوش تحولاتی
تعیینکننده شود. شکلگیری آینده میهن را نمیباید به نتیجهٔ
کنش و واکنشها و خط ونشان کشیدنها میان علی خامنهای و ترامپ
واگذار کرد. پیکان مبارزه را باید به سمت قلب دیکتاتوری حاکم یعنی
نهاد ولایت فقیه و ساختارهای اصلی اعمال قدرت آن نشانه گرفت.
صدای
حزب یاد آور می شود که وزیر صنعت و فن آوری ترکیه، مصطفی وارانک دو
هفته پیش اظهار داشت که " ما، به عنوان دولت، فکر می کنیم می
توانیم تاثیرات مثبت این ویروس را بیشتر از تاثیر منفی آن، به ویژه
در شرایط تبدیل شدن به پایگاه تولید بدیل چین تجربه کنیم." در همان
روزها، تاجر نساجی ترکیه اعلام کرد که آن ها می توانند 2 میلیارد
دلار سفارشی را که چین نمی تواند به خاطر ویروس کرونا عرضه کند به
عهده بگیرند، و آن که شیوع بیماری برای صنعت نساجی ترکیه خوب بوده
است.
آیا ماتریالیسم و آنچه دیالکتیک انقلابی خوانده میشود مشتی
جزمیات به درد نخور هستند که در شرایط کنونی ایران، منطقه و جهان
به کار نمیآیند؟ آیا مارکسیسم با فروپاشی شوروی پایان یافته و
جهان آنگونه که فوکویاما ادعا میکرد در منافع سرمایهداری جهانی
مضمحل شده! آیا مارکسیستها جز چنگ زدن در ایدههای رفرمی مبتذل
امثال اصلاحطلبان در برابر توطئههای امپریالیستی راهی دیگر
نداشته و به ته خط رسیدهاند؟
سیاست های بده و
بستان میان لایه های گوناگون بورژوازی را نباید فراموش کرد.
بورژوازی دیوان سالاری و بورژوازی مالی برای پیاده سازی اقتصاد
نئولیبرالی به کمک بورژوازی تجاری و نماینده آن ولایت فقیه نیاز
داشته اند ولی این کمک رایگان نبوده است. بورژوازی دیوان سالاری و
بورژوازی مالی در برابر پذیرش و یاری بورژوازی بازرگانی (تجاری) در
پیاده سازی اقتصاد نئولیبرالی می بایست سیاست های برون مرزی ولایت
فقیه را به پیش برند.
درهمه این نوشته ها، داستان چگونگی ساخته شدن این بنای یادبود،
حکایت می شود. مشخصات معماری و ویژگی های آن تشریح می گردد، مسائل
مالی و فنی آن ارزشگذاری می شود. درباره چهره هائی که نماد جمهوریت
هستند توضیح داده می شود. از«آتا تورک»،«عصمت اینونو» و«فوضی
چاکماک» بحث می کند، اما فقط یک «راز» درآن ها سرپوشیده
باقی می ماند!
کاهش
قدرت خرید و سقوط سطح زندگی طبقه کارگر و زحمتکشان فکری و یدی میهن
ما طی سالیان اخیر سبب عدم دسترسی کامل و به موقع آنها به امکانات
پزشکی، درمانی و بهداشتی شده است. از این رو اکنون با توجه به
ویروس همه گیر کرونا، خواستهٔ کارگران و زحمتکشان دسترسی به
امکانات پیشگیری و درمان برای حفظ سلامت و نیز تضمین امنیت شغلی
آنهاست.
میلیون
ها نفر در ایران فاقد پوشش بیمه ی درمانی هستند، میلیون ها نفر
بیکار و فاقد درآمد، میلیون ها نفر با حداقل درآمد و میلیون ها نفر
در مشاغل کارمزدی و روزمزدی بدون قراردادهای معتبر و نیز جمعیت
فراوانی خویش فرما هستند و درآمدشان در شرایط بحران برابر صفر
خواهد شد. این درحالیست که گروهی از مردم از نوجوان و کودکان کار و
خیابان تا جوانان و میانسالان دستفروش دورهگرد، در اتوبوس ها و
قطار های شهری و همچنین رانندگان تاکسی و اتوبوس مستقیما در معرض
آلودگی هستند و ضمن بی دفاعی مطلق، می توانند ناقلین بی گناه این
ویروس باشند.
قدرت سیاسی ،که تا همین اواخرهرمخالف خود را به جاسوسی برای امریکا
یاعضویت در شبکه گولنیست متهم می کرد، اکنون دیپلماسی فشرده ای را
برای کسب حمایت امریکا و ناتو به کار انداخته و به دولت های غربی
متوسل شده است. دیروز با تشدید بر خورد ها در سوریه، اسرائیل
صهیونیست، جلاد ملت فلسطین، به دمشق حمله کرد. همه این رخ داد ها
تصادفی نیست.
حال می توان جریان های سیاسی به اصطلاح دموکراتیک سکولار با جهت
گیری نئولیبرالی را به عنوان آلترناتیو تصور کرد که به هزار و یک
ترفند و با بهره گیری از رسانه های مسلط در صددند تا با فریب توده
های کار و زحمت ، پشتیبانی آن ها را جلب کنند . در حالی که
دموکراسی آن ها که با تامین مطالبات حداقلی معیشتی و اجتماعی توده
های کار و زحمت هیچ نسبتی ندارد ، منطقاَ فاقد هر گونه جذابیتی
برای آنهاست.
بسیاری از شرکتهای چندملیتی بخش عمدهای از کار خود را برونسپاری
میکنند و این یک عنصر مهم در جهانیسازی و ایجاد "زنجیرههای
تأمین جهانی" بوده است. بنابراین غالباً فرض بر این است که
شرکتهای خصوصی همیشه کارایی خود را با استفاده از برونسپاری
بهبود میبخشند، بنابراین ارائهدهندگان خدمات دولتی هم باید همین
کار را انجام دهند. ...
سازمان بهداشت جهانی نسبت به موثر بودن و توجیه ممنوعیت همه مسافرت
ها ابراز تردید کرده است. به علاوه، گروه های عدالت نژادی
یادآورشده اند که آن ها در داخل این درک گسترده که افراد نه به
خاطر آن که شخصا در معرض ویروس بوده اند بلکه به سادگی به موجب
قومیتشان خطرناک هستند عمل می کنند. در حقیقت ، یک افزایش
دشمنی ضد چینی
در کشورهای بسیاری به موازات تشدید بحران ثبت شده است.
سرمایه با بو کشیدن بحران در حال حمله به طلا است که کم خطر تر به
نظر می رسد. شما این امر را می توانید با توجه به اوج گرفتن قیمت
طلا به دنبال بیماری ها در یابید. تنها یک چیز وجود دارد که ما را
تسکین می دهد. به جای مهاجرت جمعیت هایی که امپراطوری ها را به زیر
می کشند، طبقه کارگربزرگی وجود دارد که نظم اجتماعی سرمایه داری را
در قلب امپریالیسم به زیر می کشد. کارگران منتظر فاجعه طبیعی
نخواهند شد .
برخورد کاملاً سیاسی-عقیدتی سران حکومت ولایی و
روحانیت مرتجع با فاجعهٔ سرایت ویروس کرونا، و مدیریت ضعیف و
کماثر دستگاههای دولتی در مقابله با این ویروس خطرناک که بهسرعت
به شهرهای متعدد کشور منتقل شده است، بیش از پیش نشانهٔ بیکفایتی
و دروغگویی حاکمان واپسگرا و تاریکاندیش ایران است. در مقابل
اعتقادهای خرافی و ارتجاعی و ضرورت "حفظ نظام" این حاکمان مرتجع،
تندرستی و جان هممیهنان ما ارزشی ندارد.
حرکت مشترک اکثریت قاطع نیروهای مردمی و آزادیخواه کشور بههمراه
شماری از اصلاحطلبان رادیکال و نیروهای ملی- مذهبی در تحریم
گستردهٔ انتخابات نشان داد که میتوان با هماهنگی و اتفاق نظر رژیم
ولایت فقیه را با چالشهایی جدی روبرو کرد. نتیجهٔ انتخابات
یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی درسی شایستهٔ آموختن برای همه
ماست. از این تجربه بهمنظور سازماندهی و پیشبُرد مبارزهٔ مردم
در مسیر طرد کامل رژیم ولایت فقیه باید بهره جست و زمینه را برای
حرکتهای متحد بعدی در مخالفت و مقاومت با حکومت استبدادی حاکم
آماده ساخت.
در چین سودبری از بحران منع شده است و سامانگرهای
بازار بورس هشدار دادهاند اگر دیده شود شرکتی به گرانفروشی و احتکار
مبادرت کرده است به "مجازاتی سریع و سخت" خواهد رسید. خط تلفن ویژهای
برای اطلاع دادن مردم از خطاکاران برقرار شده است. واکنشهای متضاد
مقامهای دولت و حزب کمونیست در چین و سرمایهگذارانِ والاستریت،
تمایز میان نظام سوسیالیستی و سرمایهداری را بسیار برجسته کرده و این
پرسش را پیش کشیده است: رفاه مردم آیا مهمتر است یا سودجویی؟
در
خیمه شب بازی انتخابات اخیر مجلس که نیروهای امنیتی و نظامی
آشکارا صحنهگردان آن بودند به
طوریکه شورای نگهبان برای تائید یا رد صلاحیت هر نامزدی چشم به
دهان اطلاعات سپاه دوخته بود، نهتنها شاهد غروب آفتاب خانواده
لاریجانی و امثال شیخ اکبر ناطق نوری بودیم
...
ظهور جناح راست، ایدئولوژی فاشیستی، به صورت گسست
ناپذیری به بحران های سرمایه داری ربط دارد، که به خاطر تضاد های
داخلی در درون سیستم سرمایه داری تناوبی و اجتناب ناپذیر هستند،
تضاد هایی که هر گز نمی توان بر آن ها غلبه کرد، چون سرمایه داری
یک سیستم آشتی ناپذیر بر مبنای طبقه است که در آن منافع طبقات
مختلف نمی تواند آشتی کند.
«اسفندارمذماه، روز پنجمِ آن روزِ اسفندارمذ است و براي اتفاق دو
نام آن را چنين ناميدهاند و معناي آن عقل و حِلم است و اسفندارمذ
فرشتهي موكَّل به زمين است و نيز بر زنهاي درستكار و عفيف و
شوهردوست و خيرخواه موكَّل است و در زمان گذشته اين ماه، به ويژه
اين روز عيد زنان بوده و در اين عيد، مردان به زنان بخشش مينمودند
و هنوز اين رسم در اصفهان و ري و ديگر بُلْدانِ پَهْلَه [= شهرهاي
شمال غربي ايران] باقي مانده و به فارسي مردگیران ميگويند
دو ویژگی اساسی پُست مدرنیسم را، نسبی گرایی و
تکثرباوری دانسته اند. پُست مدرنیسم، به عنوان واکنشی نقّادانه
نسبت به مدرنیسم، باور به کلان روایت ها و ارزش های جهان شمول را
به چالش می کشد و به همین دلیل ارائه ی تعریفی دقیق و منقّح از آن
برای باورمندانش ناممکن است؛ چه آن که حتی باورمندان به پست
مدرنیسم نیز درکی یکسان از آن ندارند و تعاریف گوناگونی از آن به
دست داده اند