برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-09-21

شماره  1079               24 بهمن ماه  1399

ارژنگ ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو

 شماره 15 بهمن ماه 99 منتشر شد

با آثاری از:

 آ.عثمانی/ ف.ارژنگ/ س.ع.اصغرزاده/ ک.اعتمادزاده/ امید/ م.امیدی/ ر.ایولت/ ع.توده/ د.جلیلی/ د.جین/ م.چارکراوارتی/ آ.حضرت/ ش.دادگستر/ م.دلیجانی/ آ.زیس/ ش.زیبا/ ع.ج.ساوی/ س.ع.صالحی/ ا.طبری/ پ.فروهر/ م.ع.فیروزآبادی/ ا.کنوفل/ ف.مسعودی/ ب.مطلب‌زاده/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ ع.نسین/ ر.نوشمند/ ر.هاتفی/ ر.همراه و دیگران...

بیانیه ی کانون نویسندگان ایران

 به مناسبت درگذشت ایرج کابلی

  • ایرج کابلی از اعضای ثابت قدم کانون بود و همواره، حتی در شرایط بیماری، از همراهی و همکاری برای پیشبرد اهداف کانون دریغ نمی ورزید . او در انتخابات هیئت دبیران موقت در سال 1377 و انتخابات هیئت دبیران در دو مجمع عمومی سال های 1378 و 1380 به دبیری کانون برگزیده شد .

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران

 در اعتراض به اجرای حکم زندان علیرضا نوری

  • اگرچه در این چند دهه اخبار بازداشت و زندان و قتل شاعران و نویسندگان آزاداندیش موضوع تازه‌ای نبوده و همواره سایه‌ی سانسور در تمام اشکال خود بر جسم و جان اهل قلم و هنر این سرزمین سنگینی کرده است، با این‌همه در سال‌های اخیر سرکوب سیستماتیک و فشار حداکثری بر فعالان حوزه‌ی اندیشه و بیان رشد و شدت کم‌سابقه‌ای یافته است.

حزب کمونیست عراق

 خواستار توقف بی درنگ تجاوز ترکیه به عراق است

  • ما با نگرانی عمیق هجوم ادامه دار ارتش ترکیه به داخل خاک عراق و نقض حق حاکمیت کشور خود را دنبال می کنیم. این تجاوززندگی شهروندان و کشاورزان را در منطقه کردستان، به ویژه در مناطق مرزی ، در معرض خطرهای بزرگی قرار داده و منجر به خسارت های جانی و مالی شده است.  

بیانیه مشترک 39 حزب کمونیست و کارگری:

 افترا و تهدیدها علیه حزب کمونیست ونزوئلا قابل پذیرش نیستند.همبستگی با مردم، جنبش کارگری- مردمی و حزب کمونیست ونزوئلا!

  • ما بر اساس اصول انترناسیونالیسم پرولتاری، روابط گرم رفیقانه خود را با حزب کمونیست ونزوئلا حفظ می کنیم ، که از منافع طبقه کارگرو زحمتکشان ونزوئلا هم در برابر امپریالیست ها وهم در برابرسرمایه داری بومی که مردم را استثمار و حقوق آن ها را پایمال می کند دفاع می کند ، و از این رو خواهان شیوه خروج انقلابی از بحران سرمایه داری در کشور خود است.

با امضا های جدید

مبارزه ادامه دارد؛ تجمعِ سراسریِ بازنشستگانِ و مستمری بگیران تامین اجتماعی

  • تجمع سراسری بازنشستگان در عین حال انزوای فزایندهٔ تشکل‌های زرد حکومتی را بیش از پیش آشکار ساخت. ادامهٔ مبارزهٔ زحمتکشان از جمله تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان در پیکار علیه برنامه‌های اقتصادی ـ اجتماعی ضد ملی و ضد کارگری رژیم ولایت فقیه و ارتقاء سطح سازماندهی در جنبش کارگری از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

بازنشستگان به تجمع سراسری خود در اعتراض به حقوق های پایین بازنشستگی و عدم همسان سازی حقوق ها ادامه می دهند

  • خواسته های دیگری که در گردهمایی های امروز بازنشستگان مطرح شد «ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان»، «برخورداری از حق تشکل‌یابی مستقل و خدمات رفاهی مناسب» و «در اولویت قرار گرفتن کارگران بازنشسته از سوی نمایندگان مجلس و بودجه‌ریزان» بود. فرهنگیان سراسر کشور امروز در گرهمایی های بازنشسگان نقش و حضور چشمگیری داشتند و خواسته های خود را هم صدا با بازنشستگان فریاد کردند.

بیانیه‌ی تشکل‌های مستقل کارگران، بازنشستگان و معلمان پیرامون حداقل مزد سال ۱۴۰۰

  • همه‌گیری ویروس کرونا بر بسیاری از مشاغل تاثیر منفی گذاشته و بخش‌های قابل توجهی از فرصت‌های شغلی را از بین برده است.  قیمت دلار سیرصعودی داشته و به نوبه خود به رشدِ تورم در کشور دامن زده است. افزایش نرخ بیکاری، همراه با افزایش نرخ تورم، شاخص فلاکت در کشور را به میزان زیادی بالا برده است. تا آن جا که در شرایط کنونی یک شکاف ۳٦٠ درصدی بین دهک‌های اول و دهم وجود دارد که موجب شده است فاصله بین غنی و فقیر در جامعه به مرزِ انفجار برسد.

پیمان تاریخی چپ کلمبیا

  • بیش از 8 جنبش چپ کلمبیایی ائتلاف جدیدی را تشکیل داده اند که "پیمان تاریخی" خوانده می شود ، هدف آن افزایش حضوردر کنگره ملی پس از انتخاباتی است که در 13 مارس 2022 برگزار خواهد شد.

حزب کمونیست فرانسه:

 فرمول واکسن کرونا را به همه جهان بدهید

  • رافائل دبو، یکی از مقامات بلندپایه حزب کمونیست فرانسه در این تجمع حاضر بود. وی در جمع معترضان گفت: «اگر اتحادیه اروپا در این زمینه پادرمیانی نکند، حزب کمونیست از دولت خواهد خواست تا روندی را آغاز کند که طی آن بصورت قانونی شرکت‌های دارویی حاضر در فرانسه ناگزیر شوند فرمول واکسن‌ها را یا در اختیار دولت قرار دهند و یا اینکه فروش تمام محصولات دارویی آنها در کشور قدغن شود

تحلیل حزب کمونیست یونان :

 «دنیای مدرن» در چهارچوب سیاسی – نظامی بین المللی -2

الیسئوس واگیناس* - برگردان: هاتف رحمانی

  • در شرایط تشدید رقابت در میان کشورهای سرمایه داری، قدرت نظامی هر بورژوازی بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می کند. نمونه ی روسیه و دخالت نظامی آن در سوریه منش نما است. روسیه در حال حاضر، بر اساس ارزیابی های مختلف، از لحاظ اقتصادی بین قدرت هفتم و دوازدهم جهان قرار دارد. اما هم زمان، با داشتن قدرت نظامی قابل توجه، توانست برنامه های نیروهای از لحاظ اقتصادی بسیار قدرتمند تررا  در سوریه ، جایی که منافع اقتصادی و ژئو پلیتیک بورژوازی روسیه در خطر است خراب کند.

بیانیه مشترک 39 حزب کمونیست و کارگری:

 افترا و تهدیدها علیه حزب کمونیست ونزوئلا قابل پذیرش نیستند.همبستگی با مردم، جنبش کارگری- مردمی و حزب کمونیست ونزوئلا!

  • ما بر اساس اصول انترناسیونالیسم پرولتاری، روابط گرم رفیقانه خود را با حزب کمونیست ونزوئلا حفظ می کنیم ، که از منافع طبقه کارگرو زحمتکشان ونزوئلا هم در برابر امپریالیست ها وهم در برابرسرمایه داری بومی که مردم را استثمار و حقوق آن ها را پایمال می کند دفاع می کند ، و از این رو خواهان شیوه خروج انقلابی از بحران سرمایه داری در کشور خود است.

با امضا های جدید

شماره  1078               17 بهمن ماه  1399

آن زُمُردِ دلتنگِ آفتاب! *

 بهروز مطلب زاده

« به یاد سیاوش کسرایی – به مناسبت بیست و پنجمین سال درگذشت او»

  • ناگهان، پشتِ سرمان، درسالن همهمه ای به پا می شود، ازجایم بلند می شوم، نگاهم را به سمت در ورودی می دوزم تا ببینم چه شده است. سیاوش کسرائی را می بینم که به همراه یکی از دوستانم  به سمت ما می آیند. غمم را از یاد می برم. آمده است که شعر بخواند. آمده است تا غم شریک ما باشد.

تحلیل حزب کمونیست یونان :

 «دنیای مدرن» در چهارچوب سیاسی – نظامی بین المللی -1

الیسئوس واگیناس* - برگردان: هاتف رحمانی

  • گفتگوهای سیاسی دو قوی ترین قدرت اقتصادی جهان برخی پرسش ها را مطرح می کند: دلایل پشت این تقابل چیست؟ آیا می توانیم فکر کنیم که ما، مانند زمان اتحاد جمهوری های شوروی، تقابل همانندی بین دو کشور با سیستم های سیاسی – اجتماعی متفاوت، تقابلی بین قوی ترین قدرت امپریالیستی و یک قدرت سوسیالیستی داریم؟ توهم در بین کارگران در باب این پرسش ها، به ویژه در کشورهایی که احزاب کمونیست هنوزچین را کشوری سوسیالیستی تلقی می کنند، یا کشوری که " سوسیالیسم با مشخصه های چینی را می سازد" بزرگ است.

پیام ویدیویی دکتر ناصر زرافشان

 در گرامیداشت ۵۰ مین سالگرد جنبش فدائی

پنجاه سالگی جنبش فدائیان خلق

 آغازی پُرشور و با امید، و تاریخی پُرفراز و نشیب

  •  از انتهای دههٔ ۱۹۸۰ و در آغاز دههٔ ۹۰ میلادی ، آواری از شک و تردید بر سر جنبش جهانی کارگری و کمونیستی ریخت و چالش‌هایی نظری-شناختی را در مقابل این جنبش قرار داد که هنوز هم شاهد پیامدهای فرسایشی و دشواری‌های ناشی از آن هستیم. ما در این دوره شاهد حمله‌‌های تبلیغاتی گسترده‌ای به جنبش کارگری و کمونیستی با هدف از هم پاشاندن آن بوده‌ایم. یکی از هدف‌های عمدۀ این کارزار، تقسیم چپ به جریان‌‌هایی گوناگون مثل ”چپ سنتی“، ”چپ دموکرات“، ”سوسیال‌دموکرات“، ”معتقدان به سوسیالیسم دموکراتیک“، ”چپ استالینیستی“، ”مدافعان مارکس جوان“، و ده‌ها عنوان دیگر بود.

حزب کمونیست ویتنام کنگره سیزدهم خود را برگزار کرد!

 ویتنام درادامهٔ راه استوار پیش می رود!

 

  • چشم‌‌اندازهایی که کمونیست‌های ویتنام را سخت به‌خود مشغول کرده‌اند، از پنج سال آینده بسیار فراتر می‌روند. ویتنام باید تا میانه سدهٔ بیست‌ویکم به ملتی رشد یابنده در راه سوسیالیسم تبدیل گردد. ارتقای شرایط مادی زندگی و سطح دستمزدها هدف اساسی این رشد و توسعه است. ویتنام تا سال ۲۰۳۰/ ۱۴۰۹،صدمین سالگرد پایه‌گذاری حزب کمونیست‌ ویتنام، باید کشوری گردد در حال رشد با صنعتی مدرن و نرخ درآمدی بالاتر از میانه. بالندگی و شکوفایی اقتصادی، روی گرداندن از هدفِ ساختمان سوسیالیسم در ویتنام نیست.

طرحی بر نقد اقتصاد سیاسی

 فریدریش انگلس - ترجمه‌ی رسول قنبری

  • هر گروه کوچکی از رقابت‌کنندگان خواسته‌اش چیزی نیست مگر داشتن انحصار برای خودش، و درمقابل، فقدان انحصار برای دیگران. رقابت بر مبنای منافع شخصی بنا شده است و منافع شخصی به‌نوبه‌ی خود موجب ایجاد انحصار می‌شود. خلاصه آن‌که، راه انحصار از رقابت می‌گذرد. از طرف دیگر، انحصار نمی‌تواند موج رقابت را مهار کند. درواقع، انحصار خودْ عامل ایجاد رقابت است

ژئوپولتیک فضای مجازی درخاورمیانه

ف.م.هاشمی

  • بطورکلی، اسرائیل درحال حاضر، بیشترین توان سایبری را درخاورمیانه داراست و به پیشتازانی چون آمریکا، روسیه و چین، پهلو می زند. اسرائیل زاده ی جنگ، و جنگ افروزاست و تمایل به جنگ، مهر ونشان خود را برچند نسل اسرائیل کوبیده است. واحد 8200 ارتش اسرائیل که مسئول انجام عملیات سایبری است، یکی ازبزرگترین واحدهای نظامی این کشورمحسوب می شود. این واحد، درتشکیلات دشمن نفوذ می کند وعملیات اورا قبل ازانجام، خنثی می کند. تخصص واحد 8200 ، دراطلاعات الکترومغناطیسی و رمزگشائی(decryption) است.

شماره  1077               9 بهمن ماه  1399

  در گرامی داشت یاد محمد مجلسی نویسنده و مترجم نامدار ایران

به یاد بزرگ مرد شریفی از تبار نیک مردان

اسدالله کشتمند

  • یادش را همیشه گرامی خواهم داشت و یقین دارم که همه فرهنگ دوستان و عاشقان زبان فارسی یاد این بزرگ مرد فرهنگ و ادب زبان فارسی را برای همیشه ارج خواهند گذاشت. یاد محمد مجلسی مانند همه بزرگان دیگر عرصه ادب و فرهنگ بر تارک افتخارات تاریخ کشور ایران برای همیشه خواهد درخشید .

مبانی اصلاحات درسیستم سوسیالیستی ویتنام

م.ف.هاشمی

  • آثارمثبت برنامه ی نوسازی کشور، درتولید ناخالص داخلی، ثبات اقتصاد کلان، توسعه ی صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، وکاهش فقر پدیدارگردید.دردهه ی نخست قرن حاضر، میانگین سالانه ی نرخ رشد اقتصادی ویتنام به 1/7 درصد رسید که بالاترین نرخ درجهان محسوب می شد. تولید ناخالص داخلی ویتنام که درآغازاصلاحات 1/18 میلیارددلاربود،درآغازدهه ی دوم قرن حاضر، به 124 میلیارددلاررسید

درلبنان دسسترسی به معالجه یک امتیاز و کشور دچار بحران است

پاسکواله پورسیلو- برگردان: هاتف رحمانی

  •  بیمارستان های انباشته از جمعیت ناچار ازعدم پذیرش بیماران هستند، تعداد زیادی از مراکزدرمانی دولتی و خصوصی به صورت ترسناکی در وضعیت فروپاشی هستند. این سناریوی آخر زمانی هم اکنون  درلبنان جریان دارد.

نیم نگاهی به کتاب" تاریخ اندیشه های اقتصاد سیاسی غرب " نوشته خانم ملیحه بصیر

حمید شهبازی

  • پرداختن به کتابی که در آن سخن از اندیشه های اقتصادی، سیاسی، فلسفی، نحله ها و مکتب های فکری مختلف با دیدگاه های متفاوت ودر بعد زمانی درازی مطرح است اگر نتوان گفت کار محال، ولی کار مشکلی است. لذا نگارنده قصد نوشتن مطلب مفصلی در مورد این کتاب را ندارد، بلکه در نظر دارد برای آشنایی مختصر خوانندگان با کتاب، در چند بخش به شرح زیر، نیم نگاهی به مباحث گوناگون کتاب " تاریخ اندیشه های اقتصاد سیاسی غرب " نوشته سرکار خانم ملیحه بصیر بیندازد.

دوشعر از رحمان

از فراخنایِ راههای صعبِ کوهسار

دیگر بوی برف نمی آمد

بوی کوه نمی آمد

تا حق خود نگیریم، از پای نمی نشینیم

 تجمعات سراسری بازنشستگان در ده ها شهر

 

  • با توجه به افزایش سرسام آور همه ساله هزینه‌های زندگی و عدم افزایش حقوق بازنشستگان براساس افزایش هزینه‌های زندگی منطبق بر ماده ۹۶، و وضعیت بد معیشتی بازنشستگان و مستمری بگیران هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته، اما دولت همچنان از پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است علی الرغم بند الف ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، خودداری می نماید.

بیانیه ۴۸ تشکل دانشجویی پیرو مطالبه واکسن رایگان و حق بر سلامت عمومی

 

  • بهداشت و درمان رایگان حقی همگانی است که در سایه مبارزات مردمی به رسمیت شناخته شده و در اصل ٢٩ قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده است؛ ما با تکیه بر همان سنت مبارزاتی، با تبری از هرگونه خودرایی و خرافه‌پرستی، معتقدیم حق تعیین سرنوشت جمعی مردم اصلی خدشه‌ناپذیر است و ضروریست بدون مداخله اصحاب قدرت، در هر جا به اندازه توان خود گامی برای تغییر این وضع به سمت همگانی شدن تصمیم گیری‌ها، خدمات و مسئولیت‌ها برداریم.

جنگ سرد؛ نشانه های تلاش برای ایجاد شکاف درون چپ

 مانتلی ریویو – ترجمه: حسین غبرایی 

 

  • امروز نشانه هایی وجود دارد که چنین جنگ ایدئولوژیکی برای چند دسته کردن  کردن چپ و پایان دادن به آن در زمان ما دوباره زنده می شود. اما تنها پاسخ، تلاش برای دستیابی به دیدگاهی مستقل، انتقادی و در واقع سوسیالیستی است. مادامی که دنبال جهانی از تحولات انقلابی هستیم، انگیزه امپریالیستی برای تداوم هژمونی جهانی ایالات متحده هر چه قدر شدیدتر شود، شنیدن صداهای غیر استعماری به ویژه از جهان جنوب برای ما بیشتر حیاتی است.

شماره  1076               2 بهمن ماه  1399

به یاد دوست، رفیق و همکار ادیبم علیرضا جباری (علی آذرنگ(

نیلوفر شیدمهر

به مناسبت چهلم درگذشت او


 

  • علیرضایی که من می شناختم خیلی چیزها بود. مترجم ادبی بود، شاعر بود، مقاله نویس بود، ویراستار بود، کوشنده سیاسی و اجتماعی بود، در سیاه ترین سالها امیدوار بود، خستگی ناپذیر بود، خوش رو و خوش خنده بود، به سوسیالیسم باورمند بود، آزاده و مبارز در راه آزادی و عدالت بود. ولی بیشتر از همه این ها نکو بود.

فایل صوتی گفتگوی تلگرامی با کامران پورصفرپژوهشگر تاریخ در سوم بهمن 99

جلسات تلگرامی جمعه هر هفته در تعدادی ازکانال های تلگرامی باشرکت میهمانان مختلف برگزارمی شود. میهمان جمعه سوم بهمن آقای کامران پورصفربودند که فایل صوتی آن جهت اطلاع خوانند گان تقدیم می شود.

دراین نشست پرسش های زیرمطرح و مورد بررسی قرارگرقت:...

بحران های فزایندۀ سیاسی-اقتصادی و تأثیر سیاست های مخرب رژیم ولایت فقیه بر زندگی مردم

  • تبلیغات و جلسه‌های پر سر وصدای ملال‌آوری مانند “نشست سران قوه” یا تدارک نمایش انتخابات مهندسی شده که از هم‌اکنون دلسوزان دیکتاتوری دینی برای “پر رونق” شدن آن وارد میدان شده‌اند در واقعیت‌هایی که مردم هرروزه آن‌ها را با پوست و گوشت‌‌شان لمس می‌کنند تأثیری چندان ندارند.

اطلاعیۀ دبیرخانۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودهٔ ایران – هشدار باش!

  •  حزب تودۀ ایران همان‌طور که قبلاً هم اعلام کرده است هیچ نماینده ای در ایران ندارد و هرگونه تماسی با حزب باید از مجرای دبیرخانۀ کمیته مرکزی حزب و از طریق ای میل آن که در ”نامۀ مردم“، ارگان مرکزی حزب تودۀ ایران درج شده است، صورت بگیرد. با توجه به شرایط خفقان موجود در کشور و تلاش های دستگاه های امنیتی رژیم برای شناسایی فعالان سیاسی-اجتماعی، و به منظور حفظ امنیت رفقای داخل کشور، حزب ما از هرگونه ارتباطی که به تلاش ها و فعالیت رفقای ما در ایران لطمه بزند اکیداً خودداری می کند.

با اُسلوب‌های سفسطۀ سیاسی آشنا شویم و مبارزه کنیم!

احسان طبری

بازنویسی و ویرایش: امید

  • سفسطه*، یکی از اشکالِ فریبنده، راست‌نما و پوشیده "ضدّ حقیقت" است که سیمای "مستدلّ" و مبتنی بر "واقعیّات" به خود می‌گیرد، لذا دارای قدرتِ گمراه سازی است. حقیقت، بازتابِ جامع و بی‌خدشه واقعیّتِ عینی در اندیشه و سخن است. اگر این بازتاب همه سویه و جامع نباشد، مخدوش شود، واقعیّتِ عینی را چنان که هست منعکس نمی کند و می‌توان از آن به نتایجِ غلط رسید.

اتحاد سراسری بازنشستگان: دروغپردازی مجری صدا و سیما علیه صندوق های بازنشستگی

  • مااعتقاد داریم مادام که کارگران و بازنشستگان علی العموم امکان بیان نظرات خود را در هیچ سطحی و از طریق هیچ تشکل مستقلی نمی توانند به گوش مردم و مسوولان برسانند ، این دروغها به جای بیان واقعی سوئ مدیریت و شیوه ها ی غارتگرانه ی اداره صندوق های بازنشستگی از جمله صندوق سازمان تامین اجتماعی ، موجب فریب مردم و ادامه سیاست های بغایت ضد کارگری دولت ها از جمله دولت دوازدهم بوده و خواهد بود.

تاریخ اندیشه های اقتصاد سیاسی غرب

  • به تازگی کتاب تاریخ اندیشه های اقتصاد سیاسی غرب اثر خانم ملیحه بصیر منتشر شده است. از نویسنده پژو هشگر پیش از این کتاب دو جلدی تاریخ ترقی خواهی ایرانیان منتشر شده است. کتاب جدید راانتشارات نشر رود در سال 1399در530صفحه و با قیمت 900.000 ریال در شمارگان 550جلد منتشر و در اختیار علاقمندان قرار داده است. نویدنو ضمن شادباش به نویسنده محترم, پیشگفتار نویسنده را برای آشنایی بیشترخوانندگان تقدیم می کند.

 چند نوشته از ارژنگ 14

انگشتِ خون‌آلودِ نشانه‌رفته، همان احمدِ محمود است

به یاد احمد محمود ( 4 دی 1310-12 مهر 1381)

خسرو باقری

گفت و گویی با احمد محمود

خسرو باقری

در گفتگو با آرونا چاکراوارتی

مصاحبه کننده : میتالی چاکراوارتی*- برگردان: داود جلیلی

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست