برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-02-18

نویدنو30/11/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ما با نگرانی عمیق هجوم ادامه دار ارتش ترکیه به داخل خاک عراق و نقض حق حاکمیت کشور خود را دنبال می کنیم. این تجاوززندگی شهروندان و کشاورزان را در منطقه کردستان، به ویژه در مناطق مرزی ، در معرض خطرهای بزرگی قرار داده و منجر به خسارت های جانی و مالی شده است.

     

 

حزب کمونیست عراق خواستار توقف بی درنگ تجاوز ترکیه به عراق است

ما با نگرانی عمیق هجوم ادامه دار ارتش ترکیه به داخل خاک عراق و نقض حق حاکمیت کشور خود را دنبال می کنیم. این تجاوززندگی شهروندان و کشاورزان را در منطقه کردستان، به ویژه در مناطق مرزی ، در معرض خطرهای بزرگی قرار داده و منجر به خسارت های جانی و مالی شده است.

ترکیه، از طریق این اقدامات ننگین، در حال نقض تمام هنجارها و ارزش های بین المللی و روابط همسایگی بین دو کشور است، آن هم در حالی که حاکمان آن ادعا می کنند که به طور کلی برای امنیت و ثبات  در منطقه و به ویژه در عراق می کوشند، و روابط خود را با کشور ما گسترش می دهند.

در حالی که ترکیه مسئولیت اصلی نقض مکرر حق حاکمیت عراق را به عهده دارد ، جامعه بین المللی و سازمان ملل باید این اقدام تجاوز کارانه را محکوم و خواستار توقف بی درنگ آن شوند.  دولت فدرال عراق و دولت منطقه ای کردستان هم باید به وظیفه خود در این رابطه عمل کنند، و به شیوه ها و ابزار های مختلف سازگار با قوانین بین الملی برای حفاظت از جان ، دارایی و زمین شهروندانمان اقدام کنند، و به این تجاوز های آشکار پایان دهند. 

سکوت هر دو دولت فدرال و منطقه ای، به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرفتنی نیست. وظیفه آن ها رد کامل اقدام های تجاوزکارانه ترکیه، یا هر کشور دیگری است ، که برای حل مشکلات داخلی خود، برای امنیت و ثبات خود به هزینه عراق ، و با مرعوب کردن شهروندان آن و نقض حق حاکمیت آن اقدام می کنند.

به علاه، دولت ترکیه باید با مخالفان خود، ازجمله با نیروهای سیاسی که برای تضمین حقوق مردم کردستان در ترکیه تلاش می کنند پل های تفاهم و گفتگو ایجاد کند. ترکیه باید آزادی و دموکراسی واقعی را فراهم آورد و به جای توسل به عملیات نظامی، سیاست سوخته و ناپدید کردن اجباری فعالان در زندان ها  و مراکز بازداشت به خواست مردم پاسخ بگوید.

قطعی است که انگیزه های عادلانه مردم باقی خواهد ماند و با آتش توپخانه و هواپیما، کشتار، اعدام و نقض رسوای حقوق بشر خاموش نخواهد شد.

امروز، همان طور که ترکیه هدف تجاوزکارانه خود را بیشترنشان می دهد و احتمال گسیل نیروهایش به داخل سنجار حاکی از آن است، تلاش ها باید روی بی اثر کردن برنامه های ترکیه و احیا شرایط عادی در سنجار متمرکز شود. مردم منطقه باید از عدالت و حق دریافت غرامت برخوردار باشند. بازسازی در سنجار باید آغاز شود، درعین حال باید از ستیزه های سیاسی و دخالت خارجی در امان باشد، و مشکلات به سود شهروندان آن ، و به ویژه یزیدی ها(ایزدی ها) حل شود. این امر برای سبک کردن دردها و رنج های آنان ضروری است. به علاوه تلاش ها باید روی روشن کردن سرنوشت ربوده شدگان متمرکز گردد.

در عین تکرار محکومیت و تقبیح تجاوز رسوای ترکیه ، از دولت ترکیه می خواهیم به عملیات نظامی خود پایان دهد، نیروهایش را از سرزمین های ما خارج کند و به حق حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد.  

 

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست