برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

پرخواننده ترین ها        پرخواننده ترین ها          پرخواننده ترین ها  

آخرین مطالب

 

ادامه ...

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

نوید نو در

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

کتاب جدید

«در آمدی بر حقوق کار در ایران و نقد قانون کار»

گفت و شنفت در سیاست های حزب توده ایران

قانون اساسی شوروی

اسلام سیاسی

 

 

 

 

ادامه ...

1

2020-01-30

شماره  1023                  18 آبان ماه1398

ضرورت حمایت و هدایت فعالان جوان حوزه‌ی کارگری از سوی چپ انقلابی

نویدنو

  • خوشمان بیاید یا نه، سپیده قلیان ها به نماد مطالبات دموکراتیک در حوزه کارگری و جنبش کارگری تبدیل شده اند. باید با طرح درست مطالبات طبقه کارگر و الزامات عملی آن، توطئه ها و اقدامات سرگوبگرانه حاکمیت را افشا و جوانان پای بند به منافع طبقاتی زحمتکشان را حمایت و هدایت نمود. نباید به گسترش جو بدبینی و تردید نسبت به آن ها که می تواند از سناریو های پیچیده ‌ی حاکمیت باشد، کمک کرد. چنین رویکردی می تواند سبب ایجاد بدبینی و  تضعیف اعتماد جنبش کارگری به چپ انقلابی گردد.

کناره‌گیری اِوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، در پی اقدام کودتایی نیروهای راست‌گرا

  • حزب تودهٔ ایران در کنار دیگر نیروهای ترقی‌خواه جهان، اقدام کودتایی جدید نیروهای دست‌راستی را در آمریکای لاتین، این بار علیه دولت و شخص اوو مورالس، رئیس‌جمهور منتخب مردم بولیوی، که سیاست‌های آنها پیشرفت اجتماعی-اقتصادی چشمگیری را در آن کشور به دنبال داشته است، محکوم می‌کند و همبستگی خود را با مردم بولیوی، حزب کمونیست بولیوی، و دیگر ترقی‌خواهان بولیوی و آمریکای لاتین در پیکارشان برای ادامهٔ روند تحقق دموکراسی، عدالت اجتماعی، و استقلال اعلام می‌کند.

    حزب کمونیست ترکیه : حمله امپریالیسم به بولیوی

    برگردان : هاتف رحمانی

  • آن چه در بولیوی رخ داد یک کودتا است، آن کودتا با حمایت امپریالیسم تحقق یافته و غیر قانونی است. امپریالیسم در حال دست یازی به روش هایی است که در قرن گذشته بارها و بارها در تلاش برای خفه کردن مردم امریکای لاتین با کودتا به اجراگذاشته بود. محتوای گفته های دولت های دست نشانده دست راستی در امریکای لاتین پس از استعفای مورالس، و حملات علیه سفارت خانه های دولت های جنبش های ترقی خواه مردمی امریکای لاتین که هدف امریکا هستند آن را ثابت می کند.

    کمونیست ها کودتا علیه رئیس جمهور بولیوی اوو مورالس را محکوم می کنند

    برگردان : آرش وجدانی

  • حزب کمونیست کانادا کودتا علیه اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی و دولت جنبش برای سوسیالیسم را محکوم و خواستار آن است که حملات باند های دست راستی علیه مورالس و دیگر رهبران جنبش برای سوسیالیسم متوقف شود .

کودتای نظامی در بولیوی و سکوت لیبرال دموکراسی غربی

 اردشیر زارعی قنواتی

  • بدون تردید این یک کودتای غیر قانونی است و هر گونه توجیه حتی برای اینکه در انتخابات تخلفاتی هم انجام گرفته باشد با توجه به تمکین رئیس جمهوری قانونی به ابطال نتایج و برگزاری دوباره انتخابات، یک اقدام جنایتکارانه در نقض منشورهای سازمان ملل متحد و حتی قانون اساسی بولیوی تلقی می شود

کودتا در بولیوی

  • در بولیوی کودتایی به وقوع پیوست. بعد از دو هفته اعتراضات سازماندهی شدن از سوی نیروهای راست افراطی ، اوو مورالس رئیس جمهور منتخب کشور تخت فشار پلیس و ارتش وادار به استعفا شد . او در بیانیه ای دلیل استعفای خود را جلوگیری از ریخته شدن خون مردم و کارمندان دولت اعلام کرد .

در بزرگداشت یکصدودومین سالگرد انقلاب دوران ساز اکتبر

 مسعود امیدی

  • انقلابی که در اکتبر سال ۱۹۱۷ به رهبری حزب بلشویک و لنین در روسیه ‌ی تزاری رخ داد، اولین گام  بزرگ و پیروزمند کارگران و زحمتکشان جهان برای رهایی از نظام‌ های طبقاتی و سرمایه‌ داری در جهان بود. بی ‌شک هوشمندی و نبوغ نظری و سیاسی و چابکی عمل گرایانه‌ ی لنین و حزب بلشویک نقش چشمگیری در مدیریت موفق گذار از تزاریسم و  عبور از دولت موقت به یک حاکمیت کارگری و سوسیالیستی داشت

سناریوی انتخابات مجلس شورای اسلامی

  • در حکومت قرون‌وسطایی رژیم ولایی، مجلس شورای اسلامی کارکردی مؤثر در جایگاه قوه مقننهٔ کشور ندارد. اکثر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دلالانی‌اند که با استفاده از موقعیت ویژهٔ نمایندگی مجلس مشغول واسطه‌گری و خدمت‌رسانی برای شبکه‌های مافیایی ثروت و قدرت هستند. آنان صرفاً عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ”نظام‌“اند که برای اجرای نمای مسخرهٔ دموکراسی اسلامی به روی صحنه آمده‌اند.

نگاهی به قیام تاریخی جاری لبنان

 نیزار حسن؛ برگردان: هاتف رحمانی

  • جای تعجب ندارد که مطالبات مردم غیر قابل تغییر نیستند، در نهایت قیامی مردمی است که شرکت کنندگان آن بیشتر با ابتکارات خود جوش شهروندان و ساکنان هدایت می شوند تا هر تلاش سازمان یافته. اما، به نظر می رسد همه ی اعتراض کننده ها روی چندین مطالبه بنیادی توافق دارند: استعفای شورای وزیران کنونی، تشکیل دولتی مستقل از احزاب حاکم برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی قریب الوقوع و انتخابات زود رس.

بیانیه شورای دموکراتیک سوریه  برای افکار عمومی

  • ما همچنین اعلام می کنیم که موضع ما در باره موضوع گفتگو با دولت در دمشق مولود این لحظه نیست، واز زمان آغاز بحران سوریه ادامه داشته است. اگر دمشق به موضغ ما واکنش مثبتی نشان دهد، ما به آن احترام خواهیم گذاشت و آن را گام ضروری برای مقاومت مردم ما و آمادگی آن ها برای آزادی هر اینچ از خاک خود تلقی خواهیم کرد .

یاد آن همیشه عاشقی که دیگر نیست!

 بهروز مطلب زاده

  • پنجم نوامبر امسال مصادف بود با بیستمین سال در گذشت رفیق نورالدین کیانوری دبیر اول کمیتهٔ مرکزی حزب توده ایران از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۲.
    نوشته کوتاهی که در پی می آید به یاد او نوشته شده است.

«بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره‌ی حکم زندان دو تن از اعضا»

  • کانون نویسندگان ایران با دفاع از حق ایجاد سندیکا، انجمن، اتحادیه، جمعیت‌ها و دفاع از حق ابراز نظر، اعتراض و آزادی بیان همه افراد و تشکل‌ها، اتهام‌های وارده را به‌شدت محکوم کرده و خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط حکم‌های صادره است.

حزب کمونیست عراق : بیانیه دولت خشم مردمی را شغله ور می سازد

برگردان : هاتف رحمانی

  • نگاه اجمالی به بیانیه نشان می دهد که بیانیه برای توده های شرکت کننده در قیام و اکثریت مردم بسیارتحریک کننده است. این امر زمانی که بیانیه از کاهش تعداد شهدا صحبت می کند آشکار است، انگار که این دستاوردی است که از ریختن خون گرانبها جلوگیری کرده است، در حالی که خون به خونریزی ادامه می دهد.

واقعیت‌های شیلی

 اندرو کونکاچنگ - ترجمه‌ی احمد سیف

  • احساس عمومی این است که همراه با مشارکت بیشتر طبقات اجتماعی در تظاهرات، شیلی و مردمش «دارند بیدار می‌شوند» و جنبش دارد به پینه‌را نشان می دهد که آنها در حال جنگ نیستند. از جمعه شب آغاز شد و صدای cacerolazos – یعنی یک شکل سنتی اعتراض با کوبیدن بر دیگ و ماهی‌تابه از داخل خانه‌ها برای درامان ماندن از سرکوب خشن درخیابان‌ها – در سرتاسر سانتیاگو به گوش می‌رسد.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست