نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-11-27

نویدنو  05/09/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • حزب کمونیست کانادا کودتا علیه اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی و دولت جنبش برای سوسیالیسم را محکوم و خواستار آن است که حملات باند های دست راستی علیه مورالس و دیگر رهبران جنبش برای سوسیالیسم متوقف شود .

     

 

کمونیست ها کودتا علیه رئیس جمهور بولیوی اوو مورالس را محکوم می کنند

برگردان : آرش وجدانی

حزب کمونیست کانادا کودتا علیه اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی و دولت جنبش برای سوسیالیسم را محکوم و خواستار آن است که حملات باند های دست راستی علیه مورالس و دیگر رهبران جنبش برای سوسیالیسم متوقف شود . این حملات ازجمله حمله به منزل اوو مورالس، به آتش کشیدن منازل دیگر وزرای جنبش برای سوسیالیسم ،و گروگان گرفتن منسوبین آن ها برای مجبور کردن آن ها به استعفا را دربرمی گیرد . این ترور است.

ما همچنین خواستار پایان دادن به حملات هدفمند علیه حزب کمونیست بولیوی هستیم که همواره از دولت جنبش برای سوسیالیسم و سیاست های مترقی آن حمایت کرده است .

حزب کمونیست خواهان آن است که امنیت رئیس جمهور مورالس و دیگر رهبران جنبش برای سوسیالیسم از سوی مقامات بولیوی حفظ شود و دولت کانادا و جامعه جهانی باید با این درخواست هم صدایی کنند.

تصمیم رئیس جمهور مورالس برای برگزاری انتخابات جدید جلوگیری از خونریزی از سوی توطئه گران کودتا بود، که انتخاب دوباره مورالس در 20 اکتبر را پس از 13 سال مخالفت ناموفق بادولت مردمی مورالس و سیاست های  آن به سود محرومان، مردمان بومی، طبقه کارگر و کشاورزان کوچک، "جعلی" خوانده بودند. مورالس اولین دولت بومیان را از زمان استعمار در امریکا هدایت کرد.

اپوزیسیون انتخابات جدید را نپذیرفت و ارتش پس از آن مورالس را وادار به استعفا کرد. این کودتایی به پشتیبانی ارتش، اپوزیسیون خشن ضد دموکراتیک و نژادپرست، شرکت ها و ثروتمندان است، که از کمک و تشویق فعالانه امریکا و کانادا برخورداربود.

کودتا علیه رئیس جمهور مورالس و دولت جنبش برای سوسیالیسم نسخه بدل تلاش کودتایی ژانویه گذشته علیه دولت مادورو در ونزوئلا است.

با معلوم بودن حمایت از گوایدو مدعی و توطئه گران کودتا در ونزوئلا، ما از دولت کانادا درخواست می کنیم به هر درگیری در کودتا در بولیوی پایان دهد - و آن را علنی کند- و دولت و مجلس بی قید و شرط کودتا علیه رئیس جمهور مورالس و دولت جنبش برای سوسیالیسم را محکوم نمایند.

امور خارجه کانادا بلافاصله به دنبال انتخابات 20 اکتبر بیانیه ای منتشر کرد و اعلام داشت که آن ها " با گزارش های زیاد رسیده از بی نظمی های جدی انتخاباتی عمیقا نگران" شده اند. این بیانیه و بیانیه های همانند از سوی امریکا به شغله ور شدن خشونت از سوی نیروهای اپوزیسیون کمک کرد . دیروز، در حین کودتا، کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا بیانیه ای با یادآوری" استعفای رئیس جمهور مورالس " منتشر کرد و اعلام داشت که کانادا "در طی این مرحله تغییر و انتخابات جدید " از بولیوی حمایت می کند. این بیانیه کودتایی اشکارا غیر قانونی در بولیوی را به رسمیت می شناسد و آن را قانونی می شمرد.

رد پاهای خون آلود امپریالیسم امریکا، سازمان کشورهای امریکایی و گروه لیما همگی برای به عقب برگرداندن و شکست دادن دولت های مترقی در امریکای لاتین است. چند کودتای دیگر علیه دولت های مترقی منتخب مردم در امریکای لاتین رخ خواهد داد؟ کریستیا فریلند و جاستین ترودو  ازچه تعداد دیگری از کودتا ها حمایت خواهند کرد؟

کانادا باید به حمایت و درگیری در تغییر رژیم امریکا و عملیات پنهان در سراسر جهان پایان دهد . زحمتکشان کانادا هیچ سهمی را از این (دخالت ها)نمی خواهند.

کمیته اجرایی مرکزی، حزب کمونیست کانادا

11 نوامبر 2019

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: