نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-11-13

نویدنو  21/08/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در بولیوی کودتایی به وقوع پیوست. بعد از دو هفته اعتراضات سازماندهی شدن از سوی نیروهای راست افراطی ، اوو مورالس رئیس جمهور منتخب کشور تخت فشار پلیس و ارتش وادار به استعفا شد . او در بیانیه ای دلیل استعفای خود را جلوگیری از ریخته شدن خون مردم و کارمندان دولت اعلام کرد .

 

 

کودتا در بولیوی

در بولیوی کودتایی به وقوع پیوست. بعد از دو هفته اعتراضات سازماندهی شدن از سوی نیروهای راست افراطی ، اوو مورالس رئیس جمهور منتخب کشور تخت فشار پلیس و ارتش وادار به استعفا شد . او در بیانیه ای دلیل استعفای خود را جلوگیری از ریخته شدن خون مردم و کارمندان دولت اعلام کرد . به دنبال استعفای او باندهای آشوب طلب راست مراکز و ساختمان های عمومی را مورد حمله وغارت قرار دادند و از جمله سفارت ونزوئلا را به تصرف در آوردند . این باندهای نژادپرست و جنایتکار به خانه مورالس حمله کردند و خانه های وزیران و مقامات عالی بولیوی را به آتش کشیدند. هم زمان با کودتا تعدادی از مقامات دولتی به مکزیک پناه بردند و امروز (دوشنبه ) خود آقای مورالس هم رسما وارد مکزیک شد . با خلاء قدرت ناشی از استعفا و کناره گیری مقامات دولتی ، روی دیگر سکه اعتراض ها هود نمایی کرد و باندهای خشن همراه با پلیس به مردم و تاسیسات و مراکز عمومی و خصوصی حمله و دست به غارت زدند. بشریت ترقی خواه اما این کودتا را محکوم  می کند.

احزاب کمونیست و کارگری کودتا در بولیوی را محکوم می کنند.

جمعی از احزاب کمونیست و کارگری با امضای درخواستی کودتای در بولیوی را محکوم کردند . در بخشی از بیانیه آن ها می خوانیم :
«ما کودتای توسعه یافته و تامین مالی شده از سوی امپریالیسم امریکا و سازمان کشورهای امریکایی را محکوم می کنیم. ما تعقیب ، آدم ربایی، وناپدید سازی مقامات و رهبران اجتماعی ، و نیز رهبران رزمنده و سیاسی جنبش برای سوسیالیسم و حزب کمونیست بولیوی ،از سوی گروه های شبه نظامی  را محکوم می کنیم .  

ما احزاب برادر کشورهای برادر را به انجام اقدام های مشخص همبستگی برای حفظ زندگی و یکپارچگی برادران جنبش مردمی بولیوی فرا می خوانیم ، ما تهاجم علیه دموکراسی های مردمی را محکوم می کنیم . »

این بیانیه راتاکنون احزاب کمونیست کلمبیا ، استرالیا، اکوادور، السالوادور، کارگران اسپانیا، مکزیک، امریکا، هندوراس، ترکیه، کانادا، حزب کار کاتولونیا ، حزب کمونیست پروو نیروهای انقلابی مسلح کلمبیا(فارک ) امضا کرده اند

شورای جهانی صلح کودتا در بولیوی را محکوم کرد

شورای جهانی صلح با انتشار بیانیه ای کودتا در بولیوی را محکوم کرد . در این بیانیه از جمله آمده است : «شورای جهانی صلح کودتا در بولیوی را که از سوی امپریالیست های امریکا ، دست در دست با الیگارشی محلی و ابزار معروف آن ها سازمان کشورهای امریکا تامین مالی و حمایت شده است به شدت محکوم می کند. ... شورای جهانی صلح با محکوم کردن کودتا خواستار احترام به اراده بیان شده از سوی مردم بولیوی است و به همه دوست داران و نیروهای صلح در جهان به خاطر تحولات خطرناک و تهدیدهای ناشی از کودتا برای کل منطقه هشدار می دهد . کودتای بولیوی یادآور تاریک ترین روزها در تاریخ امریکای لاتین است .»

وزیر خارجه کوبا، کودتا در بولیوی را محکوم کرد

وزیر خارجه کوبا بامداد دوشنبه با محکوم کردن آنچه که کودتا در بولیوی خواند، از ” اوو مورالس ” رئیس جمهوری این کشور حمایت کرده است.

 به گزارش رویترز، به دنبال انتشار استعفای «اوو مورالس» از ریاست جمهوری، برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا در پیامی توییتری کودتای صورت گرفته در بولیوی را محکوم کرد.  رودریگز در ادامه افزود: ما با برادر خویش مورالس اظهار همدردی می کنیم و از جامعه جهانی می خواهیم برای زندگی و آزادی مورالس بسیج شوند.

نیروهای ترقی خواه جهان کودتا را محکوم می کنند

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا کودتا در بولیوی را محکوم کرد .

برنی ساندرز نامزد ریاست جمهوری امریکا نوشت : «بسیار نگران آنچه هستم که به نظر می رسد کودتا در بولیوی است و ارتش بعد از چند هفته ناآرامی سیاسی، به منظور برکنار کردن اوو مورالس از قدرت مداخله کرد.»  

 همراه با ساندرز "الکسندریا اُکاسیو  کورتس" نماینده دموکرات مجلس نمایندگان  آمریکا از ایالت نیویورک و «ایلهان عمر» نماینده مسلمان دموکرات از ایالت مینه سوته، اتفاقاتی را که منجر به استعفای مورالس شد محکوم کرده بودند.

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: