برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

1

 

2019-11-04

شماره  1014                  18 شهریور  ماه1398

دختر آبی

 احمد سپیداری

 

دختر آبی اما قرار نداشت

فکر کرد باید کاری کرد و

این نظم سنگینِ تاریخِ گذشته را برهم زد.

راه جلوگیری از جنگ و تنش های خطرناک نظامی در منطقه مذاکره است!

  • آیندهٔ کشور ما از سوی یکی از خصمانه‌ترین محفل‌های امپریالیسم آمریکا یعنی گروه‌بندی راست افراطی ترامپ با خطرهایی بسیار جدی روبرو است. باید با بسیج افکار عمومی و با طرد دیدگاه و سیاست‌های خانمان‌برانداز رژیم ولایی در راستای جلوگیری از سقوط کشور در ورطۀ نابودی اقتصادی و تنش های فزایندۀ نظامی جلوگیری و راه را برای مذاکره جدی و رسیدن به توافق بر اساس منافع ملی کشور گشود.

احکام سنگین ضد کارگری و ضرورت وحدت چپ

نویدنو

  •  این احکام همچنین به درستی هر گونه توهم پیرامون جدایی مبارزه صنفی و سیاسی را فرو ریخته است و نشان می دهد که چرا دفاع از نان و کار به عنوان خواست های معیشتی بدون دفاع از آزادی به عنوان خواسته سیاسی امکان پذیر نیست.

لنین در مخفیگاه (دفترچه آبی)

نویسنده: ایمانوئل کازاکه ویچ - برگردان: ناصر موذن

  • هزاران پلیس تزاری با سگ‌های تربیت‌شده به‌دنبال لنین می‌گشتند تا او را دستگیر و با اعدام او اوضاع انقلابی روسیه را به‌گمان خود آرام کنند. لنین صبح زود هر روزش را با ‌نوشتن اثر مشهورش به‌نام «دولت و انقلاب» در دفترچه‌ای آبی رنگ آغاز می‌کرد.

آیا بازخوانی آثار صمد بهرنگی کافی است ؟

چراباید راه و اندیشه صمد را زیست ...

جعفر ابراهیمی

  • در این یادداشت می کوشیم فراتر از ضرورت بازخوانی آثار صمد بهرنگی به زمینه هایی اشاره نمایمم که زیستن بر مدار اندیشه و روش صمد بهرنگی را یک ضرورت تلقی می کند. این رویکرد بر اساس پرسش هایی است که در ارتباط با نحوه ی مواجهه با صمد شکل می گیرد. آیا بازخوانی و واکاوی صمد و اندیشه و روش اش کافی است ؟

 کانون نویسندگان ایران : پیرامون احکام متهمان پرونده‌ی هفت تپه

  • کانون نویسندگان ایران نه فقط حکم‌های ظالمانه‌ علیه اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی را محکوم می‌کند بلکه بازداشت و شکنجه و تشکیل پرونده برای آنها را نیز محکوم می‌کند و خواهان آزادی بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان و مختومه شدن پرونده‌‌ی آنها و پرونده‌های مشابه است.

حزب توده ایران :  احکام ظالمانه علیه فعالان کارگری را محکوم می‌کنیم

  • قوه قضائیه با صدور چنین احکامی سرشت واپس گرا، سرکوبگر و مردم ستیز رژیم ولایت فقیه را بار دیگر آشکار می‌سازد. قساوت و ستمگری دستگاه قضائي رژیم ولایت فقیه بی سابقه نیست، اما علت صدور احکام سنگین برای فعالان کارگری در اوضاع کنونی را باید ناشی از نگرانی رژیم از گسترش مبارزات طبقه کارگر و زحمتکشان با توجه به وضعیت بحرانی حاکم بر کشور و ناتوانی رژیم از پاسخگویی به خواسته‌های توده‌های مردم ارزیابی کرد.

«رنج نامه از «بیدادی» که بر کارگران و فرزندانشان میرود »

حسین اکبری

  • فراموش کرده اند که پس از انقلاب کارگران و زحمتکشان را با ایجاد ساختار های صنفی وابسته به دولت ، چگونه از داشتن سازمان های صنفی مستقل و آزاد بازداشته اند و فضای رشد و توسعه انسانی را برای تعیین حق سرنوشت کارگران به دست خودشان از آنان دریغ کرده اند .

جنگ پیش رو : قمار انتخاباتی ناتانیاهوبرای اسرائیل گران تمام خواهد شد

دکتر رمزی بارود -برگردان : هاتف رحمانی

  • در ماه های اخیر، ناتانیاهو سرانجام برای کشتی گرفتن با عنوان طولانی ترین نخست وزیرکشورتلاش کرده است، تمایزی که رهبر اسرائیل با وجود ارثیه شطرنجی لکه دار شده با سوء استفاده از قدرت، برنامه خود خدمتی و چندین مورد فساد مهم که  مستقیما ناتانیاهو را، همراه با همسر و نزدیک ترین آجودان های اوطناب پیچ کرده است به دست آورده است.

نهایی شدن معامله "واشینگتن با طالبان" به معنای صلح نیست

نویسنده: اردشیر زارعی قنواتی

  • در واشینگتن از همان ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ این دیدگاه غالب بوده است که با دولت کابل و نیروهای همپیمان کنونی هیچ گشایشی در بن بست کنونی و خلاصی گریبان واشینگتن از این معضل خودساخته وجود ندارد. از طرف دیگر آمریکا هرگز حاضر نخواهد بود که امور افغانستان را به اراده آزاد مردم این سرزمین واگذار کند چرا که روند صلحی که سال گذشته در مسکو با حمایت چین و دیگر کشورهای همسایه افغانستان و با حضور همه احزاب این کشور جریان داشت

انهدام هیتلری مرزهای اروپا

ولادیمیر یومبولایف- برگردان: ا. م. شیری

  • پیروزی اتحاد شوروی در جنگ کبیر میهنی ثابت کرد، که سازمان نظامی کشور سوسیالیستی، همانند همۀ ساختار سوسیالیستی آن، بسیار قدرتمندتر است از سازمان نظامی کشورهای فاشیستی. غلبه بر ارتش هیتلری برتری علوم نظامی اتحاد شوروی و هنرهای رزمی آن بر علوم نظامی و هنرهای رزمی سرمایه‌داری را ثابت کرد.

اندوهِ شهریور…

 خسرو باقرپور

  • جوشیدم!
    در خُمِ صبورِ سال های دگردیسی؛
    و تلخی یِ سال های حریقِ ابلیسی؛
    تا یادِ خونِ خوشه هایِ جوانِ تاک؛
    زمزمه ی نیمه شبِ مستان شود.
    و شُد
    !

زخمی بر پیشانی شهریور،

رحمان

 

من از کجا می دانستم

 شهریور

 زخمی؛

 همیشگی می شود

می نشیند بر قلب مادرانی

که هنوز رخت سیاه بر تن

دارند،

و صدای هوره شان از دور دستها

به سپیده دمان می رسد

خاوران، نبش قبر به همین سادگی، مثل آب خوردن

فاطمه سرحدی زاده

  • آن روز جمعه صبح روز شانس ما بود. پاسدار ها نیامده بودند.به مناسبت تولد مهناز نجاری دور کپه خاکی که مادر مهناز نشان کرده بود جمع شده بودیم .دختر دیگر مادر مهناز در بهشت زهرا بود.مادر مهناز ضمن صحبت هایش گفت : اصلا من نمی دونم این جایی که نشون کردم قبر مهنازهست، یا نه؟

زخلوتم دور شوید می خواهم «مرا ببوس» را بخوانم!

  • از اتاقی کوچک که اتاق بازرسی بدنی است بگذرم‌‌ - تا دقیقه ای بعد با باز شدن در آخر‌‌ - دختر بچه ای که با تمام توانش ‌‌می‌دود تا خود را به خط پایان برساند و تو‌‌ - پدرم در آن سوی خط زانو زده ای روی زمین تا هم قد من باشی و دستهایت را از دو طرف باز کرده ای‌‌ - و دقیقه ای بعد پرنده ای هستم که پرتاب ‌‌می‌شود در آغوش تو‌‌ - محکم بغلش ‌‌می‌کنی – محکم بغلت ‌‌می‌کنم‌‌ - روی دست‌‌هایت بلندم ‌‌می‌کنی‌‌ - ‌‌می‌خندم‌‌ - در هوا ‌‌می‌چرخانی ام‌‌

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست