نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

2014-08-27

نویدنو  05/06/1393 

 

 

 

 

فریاد برعلیه جنگ طلبان را رساترکنیم

م . چابکی

با گذر زمان و شدت یافتن جنایت و کشتار در شرق اوکراین  ، و سپس جنایت و کشتاراسرائیل  در نوار غزه ، جنگ اسلام گرایان داعش در عراق و سوریه  و کشتار هزاران انسان بی گناه توسط نیروهایی که خود را طرفدارغرب می دانند چرامحافل امپریالیستی هیستری روسیه ستیزی را گسترش داده اند.؟ چرا تحریم روسیه  از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا از حالت تحریم چند نفره شخصیت ها تبدیل به تحریم شدید ترعلیه روسیه گردید ؟

اگر چه تصمیم برای به زانو در آوردن روسیه در تاریخ پس از فروپاشی اتحاد شوروی, ودر دوران خیانت به منافع ملی و تخریب دستاوردهای سوسیالیستی با سرکار آمدن گروه گارباچف و یلتسین کلید خورد اما در روند زمان زحمتکشان روسیه با رشد کمی و کیفی ، در تلاش برای زنده کردن گذشته، نیروی خود را برای حفظ دستاوردهای صلح و سوسیالیسم بصورت گلوله ای متمرکز کرده اند . همچنین نقش تاثیرگذار و رشد یابنده حزب کمونیست فدراسیون روسیه امید به آینده ای روشن را نوید می دهد .

از سوی دیگر چهره خود افشاگر امپریالیسم آمریکا و اقمار غربی آن که  در غیاب سیستم جهانی سوسیالیستی یکه تازی می کنند و در سراب " جهان تک قطبی " نغمه می سرایند , با تجاوز آشکار به حاکمیت ملی خلق ها  و تحمیل نظرات و اعمال زور بعنوان قدرت سالار جهانی بدنبال درس آموزی به کشورهای دیگرند , با عدم تسلیم روسیه و یا هر کشور دیگری به زورگوئی آن ها , سیاست تنبیه آمپریالیستی همراه با تهدید توپ و تانک روی میز می گذارند ، و در نهایت با تبلیغات و تحریکات و با پخش سخاوتمندانه دلارهای آمریکائی تدارک تغییر رهبران حکومتی را فراهم می آورند قذافی لبیی ، صدام عراق  بشار اسد سوریه که با مزدوران هزار فامیل اسلام گرای طرفدار غرب درگیراست, و یانکوویچ در اوکراین که توسط نیروهای سازمان یافته فاشیستی طرفدارغرب سرنگون شد و اکنون پوتین ، که او را از صف خودی های جهان امپریالیستی جدا کرده اند ، مد نظر مهره چین های ایالات متحده آمریکا است. نظریه پردازان غربی در این اندیشه اند که با" سقوط پوتین" و یا "ترورپوتین " ، شخصیتی مانند یلتسین و یا هر نیروی دیگری را که با آن ها در این سرنگونی همراه اند سر کار بیاورند ؟

هر چند حلقه اصلی ادامه جنگ در اوکراین روسیه است اما باید منتظر ماند و دید که برخی از کشورهای بلوک شرق سابق که اکنون از هم پیمانان کشورهای غربی اند  ولی درجریان تحریم ها و تهدیدها , با احتیاط سیاسی و اقتصادی هنوز تصمیم نگرفته اند به تحریم علیه روسیه به بپیوندند در آینده از جانب دیوسالاران سرمایه به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

شهروندان زحمتکش جمهوری های سابق شوروی و در راس آن زخمتکشان فدراسیون روسیه خواهان استقرار روند عدالت اجتماعی در جامعه هستند . آن ها که در زمان حاکمیت سوسیالیستم آن را با خون و گوشت  خود لمس کرده اند وعده های " بهشت آمریکائی " برای شان تمسخرآمیز است . تحریم های غرب آمادگی این خلق ها را در جهت سمت گیری به یک اقتصاد ملی و خود کفا بیشتر نموده است . بگفته گنادی زوگانف رهبرحزب کمونیست " مدت ها قبل می بایستی به بازار داخلی برمی گشتیم " وی با یادآوری این که مدل اقتصاد لبیرالیسم در روسیه نتیجه معکوس داشته است گفت ولادیمیر پوتین در این اواخر یک سیاست واقع گرایانه ای را دنبال می کند  وی درمونیخ  به تعهدات آمریکا در پیمان نظامی تجاوزکارانه ناتو که تا کنون عملی نشده وجهان را تهدید می کند ولی پیمان ورشو منحل شده است اشاره نمود, وتوجه به زبان و فرهنگ روسی و تاریخ نوین 1000ساله از دوران امپریالیستی تا اتحاد جماهیر شوروی ، مبارزه با برافراشتن پرچم فاشیسم ..... ازموارد دیگری است که یادآور گردید.

روسیه در مقابل تحریم ها به بازار دیگر کشورها رو آورد و در حال حمایت از بازار داخلی است,  تک قطبی دلار را زیرسئوال قرار داد ، با گروه کشورهای بریکس ,شانگهای, آمریکای لاتین کوبا و هند و چین مناسبات تنگاتنک سیاسی و اقتصادی بر قرار کرد.......... اینجاست که کشورهای غربی و در راس آن ایالات متحده امریکا تحریم های ضدروسی را شدت بخشیده اند و چون این کنش واکنشی در جهت روی آوردن به بازار داخلی را سبب شده است که در جهت سرمایه سالارجهانی نیست , ادامه سیاست امپریالیستی تهدید و در صورت وجود شرایط مناسب نه تنها محاصره اقتصادی بلکه محاصره نظامی است از این زاویه هرچه زمان سپری می شود سیاست هیستری جنگ محافل امپریالیستی در مقابل قدرت های نوظهوراقصادی و سیاسی افزون می گردد و در این رابطه تهدید و زور نیزشدت می یابد . زوگانف در سخنرانی اخیر خود در کریمه در حضور رئیس جمهورپوتین گفت: من کاملا با نظرشما موافقم که برای جلوگیری از ناآرامی در اوکراین و ادامه مناسبات برادرانه برقراری صلح ضروری است اما این را باید درنظر داشت که توهمی بیش نخواهد بود اگر فکر کنیم که ایالات متحده آمریکا با بدهی 17 تریلیون دلاری برای زنده ماندن و یا حداقل تصرف بازارهای خارجی بدون جنگ بماند.

امروزه خطرتنها متوجه روسیه نیست بلکه منطقه وجهان نیز زیر این شبح نامانوس جنگ قرار دارد. در مقابله با جنگ نیروها و کشورهایی که در جهت منافع ملی خود در گیر مبازره باجنگ طلبی امپریالیسم هستند وحدت جهانی نیروهای صلح را طلب می کنند . عدم تشخیص این تضاد عمده روز و انحراف آن به سمت دیگر چه آگاهانه و چه ناآگاهانه آتش به انبار باروت جنگ طلبان جهانی است دراین راستا حزب توده ایران به درستی و به موقع در ارگان مرکزی خود تاکید نمود که :"چپ می‌باید هرچه می‌تواند متحدتر برضد هیستریِ جنگ صدای خود را بلند کند، بدونِ درنگ از حزب کمونیست و دیگر دموکرات‌های اوکراین دفاع کند و خطرهای هلاکت‌بارِ توسعه‌طلبی و تجاوزگریِ »ناتو «را افشا کند.  تابه‌حال »پروژهٔ قرن جدید آمریکا «بدبختی‌های وصف‌نکردنی‌ای را در خاورمیانه سبب شده است. ما باید آن را در اروپای شرقی متوقف سازیم " نقل ازنامه مردم شماره ۹۵۳ - ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۲

روزپنج شنبه14اوت 2014 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شبه جزیره کریمه در دیدار با اعضای فراکسیون سیاسی کشور از جمله دیدار با گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه چنین گفت: اوضاع در اوکراین هر روز غم انگیزتر می شود کشوردر درگیری خونین غرق شده است با برادرکشی در جنوب شرقی فاجعه ی بشری گسترده ایی در جریان است هزاران نفر کشته و صدها هزار نفر در حالی که همه چیز خود را از دست داده اند آواره شده اند ما همه آنچه را که اتفاق می افتد با دقت دنبال می کنیم پرسش هایی راپیش روی رهبر اوکراین و جامعه جهانی و سازمان های بین المللی می گذاریم هر کار که بتوانیم انجام می دهیم تا این درگیری سریعتر خاتمه یابد و خون ریزی در اوکراین متوقف گردد وی به این نکته اشاره نمود که سیاست خارجی روسیه صلح آمیز است و گفت روسیه از قدرت بالقوه بزرگی برای امنیت خود برخوردار است اما نیروی های مسلح,نوش دارونیست . ما قصد نداریم با شمشیری در دست در سرتاسر جهان بتازیم.

در ارتباط با سخنرانی ولادیمیر پوتین در کریمه نظراتی به چشم می خورد برخی انتظار داشتند که به عملیات نظامی طولانی مقامات کیف که در مرزهای روسیه انجام می گیرد شدت عمل نشان داده شود و در برابر تحریم ها مقابله شدید تری صورت گیرد و گفته می شد اتلاف وقت در بررسی ها در چارچوب سازمان های بین المللی انجام گرفت و اقدامات پیچیده ایی در دفاع از منافع ملی صورت می گیرد.با وجود فشار از طرف اپوزیسیون و جامعه، رئیس جمهور برروش های دیپلماتیک در حل و فصل درگیری اوکراین و مسائل بحرانی در رابطه با غرب پافشاری می کند و خطوط عمده سخنرانی وی درمحورصلح بوده است.

پاول دانیلین، مدیر کل مرکز تحلیل گران سیاسی می گوید: البته آمادگی ما دادن پاسخ به هر چالشی را نفی نمی کند یک خط بسیار باریک ما را از جنگ با اوکراین جدا می سازد. هیچ کس نمی داند فردا نظامیان و سیاستمداران دیوانه کیف دست به چه کاری خواهند زد نمی توان در انتظار رفتار درستی از طرف آنها بود. از اینرو ما باید عقل سلیم نشان بدهیم تا از تبدیل بحران اوکراین به یک جنگ بزرگ جلوگیری کنیم. رئیس جمهور روسیه از موضعی پیروی می کند که منافع گروه های مختلف در روسیه را در نظر می گیرد. ما نیز در کشور هم « باز» داریم و هم « کبوتر».اما رئیس جمهور ترجیح می دهد خویشتنداری نشان بدهد. ولادیمیر پوتین با خودداری از اجرای توصیه های سرهای داغ که اقدامات مشابه در رابطه با کشورهایی را پیشنهاد می کنند که تحریم هایی بر علیه روسیه و تعدادی از شهروندان و شرکت های روسی برقرار کردند به کارشناسان فرصت داد با تفکر و هم گام با روسیه قدم بردارند.پاول دانیلین، کارشناس سیاسی روسیه در این باره گفت: این نمونه گویای آن است که دفاع از منافع ملی از راه صلح آمیز، هم سودآور و هم موثر تر است. فکر نمی کنم اتحادیه اروپا زبان دیگری به غیر از ضربه به «جیب» خود را درک می کرد.

تلاش های نیروها وشخصیت های جهانی بر استقرار صلح با وجود همه کارشکنی ها و بازی دوگانه پوروشنکو و اربابان جهانی اش ادامه دارد ماه ها و هفته های گذشته دیدارهایی در شهرمینسک  در رابطه با مسئله بحرانی دراوکراین , دیدار رئیس مجلس رادا و سپس رئیس جمهورسابق اوکراین و اخیرا دیدار رهبران حزب کمونیست اوکراین وروسیه و دیدار نظربایف و پوتین با الکساندرلوکاشنکو رئیس جمهورصورت گرفت در واقع جمهوری بلاروس در عمل میانجیگر صلح در منطقه شد.26اوت پطر پوروشنکو به مینسک پایتخت بلاروس می رود تا در جلسه رهبران اتحادیه ی گمرکی با حضور روسیه ، بلاروس و قزاقستان شرکت کند.این اولین دیدار وی با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین است،( البته اگر گفتگوی کوتاه در مراسمی در نرماندی را در ابتدای تابستان در نظر نگیریم ).بنظرمی رسد "فرشتگان غربی" از ترس " پوتین شیطان" وی راهمراهی می نمایند و به احتمال قوی مسئله کشتار و جنگ در شرق که بشکل وحشتناکی ادامه دارد حتی اگر مورد علاقه پوروشنکو و همراهان او نیز نباشد درنشست مینسک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عامل اصلی تشنج در مناطق شرق و جنوب شرقی سلطان" شیرین " در واقع "شور"آب نمک خوابیده  امریکا است . در کشتار خلقی که با همه پرسی اکثریت شهروندان برای استقرار"جمهوری فدراتیو" به پا خاست و به کودتای فاشیستی نه گفت همین سلطان" شکلات" جنبش میدان تا حاکمیت کنونی نقش دارد . که با وجود عدم کارایی اقدام نظامی وتغییرات تاکتیکی متفاوتی که به کار بست  تاکنون پیروزی بدست نیاورده ولی به صلح هم رضایت نداده است!

 آجار کورتوف کارشناس دانشکده تحقیقات استراتژیک روسی خاطر نشان می سازد که:
 از یک طرف پوروشنکو واقعا می خواهد که پشت میز مذاکره بنشیند و عملیات نظامی را متوقف سازد. و مسئله متفاوت دیگر این است که اگر وی عدم توانایی ارتش را متذکر می شود خواهان استفاده از ابزار سیاسی است ، در واقع منظورش فشار آوردن کشورهای غربی بر شبه نظامیان و روسیه است.

ولادیمیر بروتر ، کارشناس دانشکده بین المللی تحقیقات علوم انسانی – سیاسی می گوید:
پوروشنکو از نظر دیدگاه ویژه خود مشکل دارد که به وی جنبه فرصت طلبانه می دهد اگرمشاوران پیشنهاد کنند که می تواند پیروزی نظامی بدست آورد او پیش خواهد رفت. اگر به نظر برسد که در حال حاضر بعید است پیروز شود وی باز می ایستد و می گوید که غرب باید به وی کمک  نظامی برساند تا به این پیروزی دست یابد. موضع پوروشنکو بارها و بارها عوض خواهد شد. ما می توانیم درک کنیم که دولت اوکراین به عدم تمرکز اداره کشور و حق مناطق،و وضع قانون اساسی جدید و انتخابات پس از قانون اساسی قول داد همه این قول ها چه شد ؟ اما گفتگو و مذاکره باید شکل بگیرد. هم با پوروشنکو که به طور مستقل و یا بر اساس قانون ,نماینده اوکراین است و هم با اتحادیه اروپا که به درگیری اوکراین وابسته است. کیف و بروکسل باید بدانند که مقاصد آنها برای تقابل در جنوب شرقی اوکراین موفقیت آمیز نبوده است. پیشنهاد عملیات های نظامی یعنی قربانیان جدیدی که دیر یا زود باید جوابگوی آن باشند. اما چطور می توان آنها را متقاعد نمود؟ که این طرح جدید باید غیر نظامی و صلح آمیز باشد؟.

رئیس جمهوربلاروس میگوید :من در همان آغاز چشمه تنش جنگ و تمایل آمریکایی ها ، و اروپایی ها به آن ، خطرناک بودن و امکان تبدیل آن به یک جنگ فراگیر جدید و بسیارخطرناک و دورنمایی که در آینده می تواند رخ دهد را مطرح کردم.....  من بار دیگر با همکارم رئیس جمهور مطرح کردم  که پذیرفتن پیشنهاد صلح نیاز به هزینه ندارد ، نباید فکر کنیم که هرچه جنگ را بدرازا بکشانیم بهتراست.

در نیتجه با فریاد" آتش بس" حتی اگربرای مدتی موفق شویم همراه صلح طلبان هیستری جنگ را خنثی نمائیم  گامی تبلیغی و عملی در مهارکردن ماشین کشتار امپریالیسم برداشته خدمت به بشریت را در راستای مبارزه قرارداده ایم و بگفته دبیرکل سازمان ملل اجرای آتش بس موقت امکان می دهد تا کمک های بشردوستانه روسیه به مناطق مورد نظربدست نیازمندان در شرق اوکراین برسد.و یاحد اقل انسانهایی که گوشت جلوی توپ واقع شده اند لحظه ای به دنیای صلح باز گردنند.

22/08/2014

بااستفاده از سایت حزب کمونیست روسیه و صدای روسیه



 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: