نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-11

نویدنو  19/04/1393 

 

 

به مناسبت " 70 سالگی گنادی زوگانف "صد ر حزب کمونیست فدراسیون روسیه !

م . چابکی 

گنادی اندریوویچ زوگانف ازرهبرهای برجسته حزب های کمونیستی و از چهره های شناخته شده جهانی ، در  26 ژوئن 1944 دراستان اورال منطقه هاتیسکی دراتحاد شوروی سابق به دنیا آمد. زوگانف از 22 ژانویه 1995  تا کنون رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه است .

 گنادی زوگانف در مبارزه برای  افشاء  گارباچف ، یلتسین و الیگارشی حاکم بر روسیه نقش بزرگی داشته است . گنادی زوگانف در کنگره حزب کمونیست در خواست تجدید نظر و اخراج گارباچف را مطرح کرد و با نامه سرگشاده به الکساندر اکولف که اهمیت زیادی برای پروسترویکای گارباچف قائل بود تحت عنوان " معمار تخریب " تخریب سوسیالیسم راآشکار کرد ودر جولای سال 1991 برای جلوگیری از فروپاشی اتحاد شوروی و حوادث غم انگیزی که رخ می داد با تلاش خستگی ناپذیری به مبارزه پرداخت .

زوگانف در انتخابات ریاست جمهوری دوران یلتسین زیر شدید ترین فشارها بیش از 40,31 % از رای ها برخوردار بود واکنون از لحاظ رای دهند گان طبق آمار رسمی دومین مقام را بعد از پوتین در جامعه دارا است .

زوگانف در مبارزات درون حزبی تاکنون به خط های انحرافی از مارکسیسم – لنینسم چیره گشته و در کنگره ها مقام صدر حزب کمونیست فدراسیون روسیه را بدست آورد . وی بارها به نمایندگی در مجلس دومای دولتی روسیه انتخاب شده است و هم اکنون نیز رهبر فراکسیون در دومای دولتی است

زوگانف دررابطه با دولت روسیه وتاثیرآن در نقاط پر تشنج نقش پیش برنده صلح را ایفا می کند ، و پیشتاز مبارزه با فاشیسم و انحصارهای سرمایه داری امپریالیستی است.

مختصری از زندگی زوگانف :

 پدرزوگانف اندرو 1990-1910 ، فرمانده محاسبه توپخانه بود که در سواستوپل کشته شد . نام مادر او مارفا 2004-  1915 و همسر او نادین نام دارد . زوگانف از دو فرزند خود به نام های اندرو وتاتیانا هشت نوه دارد .

گنادی زوگانف خدمت سربازی را بین سال های  1963 - 1966  در ارتش شوروی در اکتشافات اشعه ومواد شمیائی از گروه نیروهای شوروی در آلمان گذراند . زوگانف از سال 1967 به عضویت در سازمان جوانان کمونیست پیوست از سال 1972 تا 1974دبیر منطقه ای کمیته کامسامول اورال بود و از سال 1974 تا1983 مسئول شعبه تبلیغات منطقه اورال و دبیر دوم منطقه اورال و هم زمان عضو شورای شهر بود . گنادی زوگانف بین سال های 1983 – 1989عضو حزب کمونیست شوروی بود ودر گروه تبلیغاتی و آموزشی کمیته مرکزی بعنوان مسئول شعبه خدمت می کرد . در سال 1989- 1990 معاون بخش ایدئولوژیک کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی بود. در ژوئن 1990 در کنگره بعنوان رئیس کمیته دائمی مسائل انسانی و ایدئولوژیک انتخاب گردید. وی در همین سال در خواست تجدید نظر و اخراج میخائیل گارباچف را مطرح نمود . اودر سال 1991  طی نامه سرگشاده ای الکساندر یاکولف را که از حامی های اصلی پروستریکای گورباچف بود افشا کرد . ودر جولای همان سال همراه با تعدادی از دولت مردان شوروی برای جلوگیری از فروپاشی کشور وحوادث فاجعه باری که در حال وقوع بود مبارزه کرد . زوگانف در آوریل ، مه 1994 یکی از مبتکرام جنبش " توافق به نام روسیه " بود ودرسال 1995 در کنگره سوم حزب  جایگاه صدر کمیته مرکزی را کسب کرد .

زوگانف در 4 مارس 1996 نامزد ریاست جمهوری شد . انتخابات فدراسیون روسیه در 16 ژوئن همان سال برگزار شد . زوگانف با کسب  30,3 %  رای ها با فاصله اندکی از یلتسین نامزد ریاست جمهوری  (35%)  قرار گرفت ودر دور دوم 3 ژوئیه 1996 زیر شدید ترین فشار ها 40,31 درصد رای ها را به دست آورد . در اوایل سال 1997 در خواست تجدید نظر پست ریاست جمهوری یلتسین را جهت بر کناری او مطرح کرد و درماه مارس سال 1998 پیشنهاد استیضاح یلتسین را داد . در ماه مه 1999 مجلس دوما با300 رای با استیضاح یلتسین موافقت کرد . زوگانف گفت "اصل نتیجه استیضاح بود که با اکثریت رای نمایندگان صورت گرفت ".

در سال 2000 زوگانف دوباره برنامه خویش را برای انتخابات اعلان نمود . برنامه او وعده تقسیم در آمد ناشی از منابع طبیعی در میان شهروندان کشور، باز گشت انحصار دولتی در ودکا و تنباکو ، تضمین کار برای همه ، آموزش و پرورش رایگان ، کاهش مالیات مضاعف بر تولید ، معرفی مشوق هایی برای صنایع  با تکنو لوژی بالا ، اصلاح قانون اساسی برای تبدیل کشور به جمهوری پارلمانی را در بر می گرفت . زوگانف درانتخابات آن سال با به دست آوردن  29,21 %آراء در مقام دوم پس از ولادیمیر پوتین قرار گرفت .

در10 آوریل 2002 پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست تصفیه رئیس دومای دولتی گنادی سیلزنف و همچنین نیکلای کوبینکو و سوتلانا گرویاچف از حزب را به دلیل انحراف از خطوط کلی حزب و سازش با دولت تصویب کرد .

در23 سپتامبر 2003 زوگانف به دادستان کل و کمیسیون مرکزی انتخابات علیه پوتین شکایت کرد ، همچنین  درسال 2004 که درگیری درون حزبی بوجود آمد در 3 ژوئیه 2004 دو کنگره حزب در مسکو برگزار شد که در یک طرف درگیری زوگانف و در طرف دیگرتیخانف قرار داشتند که با رای وزارت دادگستری کنگره دوم غیرقانونی شناخته شد و مقام زوگانف در صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست  حفظ گردید . در همین سال زوگانف کتاب مشهور خود را بنام " روس های روسیه " انتشار داد ودر آن اعلام کرد ضروریست تمام وطن پرستان و کمونیست ها از روس ها دفاع کنند. هدف  کتاب پاسخ به تبلیغاتی بود که روس های روسیه را به بازگشت به " شونیزم " متهم می کرد . تبلیغاتی که اکنون هم در جهان بصورت " فتنه ضد روسی" درجریان است.

زوگانف در انتخابات 2008 نیز شرکت نمود که در جایگاه دوم  پس از دیمیتری مدودف قرار گرفت .(باتوجه به آمار رسمی بیش از 13 میلیون رای ویا 17,72 % از کسانی که در انتخابات شرکت کردند) در همین سال زمانی که بحران اقتصادی روسیه را فرا گرفت وی  طرح اقتصاد ملی را مطرح نمود. از برگشت ثروت به منافع ملی سخن گفت، و در اوایل تابستان ایجاد " جبهه خلق روسیه " به رهبری حزب کمونیست  را برای حل بحران اعلام نمود . زوگانف درسال 2011 یک بار دیگر به عضویت مجلس دومای روسیه انتخاب شد و در کنگره پانزدهم در 23- 24 فوریه 2013 برای بار دوم با رای مخفی به عنوان صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه بر گزیده شد .

زوگانف از عنوان هایی چون : سرهنگ بازنشسته ، دکترای فلسفه ،برخورداراست . او نویسنده چندین کتاب و صدها نوشتار و مقاله ودارای تارنگاشت اختصاصی است . او ریاست اتحادیه احزاب کمونیست – حزب کمونیست (ح 2001) رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه (1995)  و ریاست فراکسیون دومای دولتی را بعهده دارد.

پیام های تبریک بسیاری به مناسبت هفتاد سالگی گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه ارسال شده است که درج آنها دراین نوشتار محدود نمی گنجد. با اشاره ای به چند مورد از این پیام ها می پردازیم .در میان تلگراف ها پیام رائول کاسترو از کوبا ، والکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس ، که علاقه ویژه ای به وی دارند به چشم می خورد .  دراین پیام ها که در سالن مراسم  بزرگداشت زوگانف خوانده شد از او بعنوان شخصیتی نمونه و مدبر یاد شده بود. متن پیام لوکاشنکو در سایت 29/06/2014حزب کمونیست بلاروس بچاپ رسید . او زوگانف را سیاستمدار برجسته  دولتی و اجتماعی خوانده بود که در جهت پیاده کردن ایده های برابر طلبی و تضمین کننده عدالت اجتماعی و مدافع زحمتکشان تلاش می کند .

تبریک  وهدیه ولادیمیرپوتین به گنادی زوگانف :

پوتین درملاقات حضوری به گنادی زوگانف 70 سالگی وی را تبریک گفت و مجسمه "واسیلی چاپایف "  قهرمان مورد علاقه طرفین را به او هدیه نمود . زوگانف با اشاره به 65 امین سالگرد تولدش، که هدیه پوتین مانیفیست حزب کمونیست از کارل مارکس وفردریک انگلس بود، یاد آور شد هدیه چاپایف دراین روز یک علامت جدی است .ولادیمیر پوتین گفت " شرایط امروزی طور است که به این سمت هدایت می شود ". زوگانف در پاسخ به اشاره پوتین گفت : برای من راستای خط وطن پرستی که در سال های اخیر به آن سمت می رویم بسیار اهمیت دارد وما همه باید چیزی را انجام دهیم که بهترین سنت کشور ما که حفظ منافع ملی ماست تحقق یابد.

01/ 07/ 2014

 منابع قابل استفاده ویکی پیدیا بزبان روسی ، سایت حزب کمونیست بلاروس ، تلویزیونهای کانل یک وان – ت- و و   کانال 5 فدراسیون روسیه از زندگی زوگانف http://www.1tv.ru/news/polit/261838.

 

 

http://www.1tv.ru/news/polit/261838

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: